Antal, Antónia

Betty Boop, avagy hogyan lett fehér rajzfilmfigura egy fekete énekesnőből?

2018.01.09. 10:26

Programkereső

A harmincas évek ikonját, Betty Boopot a fehér énekesnőről, Helen Kane-ről mintázták, aki viszont egy afroamerikai jazzénekesnőtől, Esther "Baby" Jonestól lopta stílusát. No, akkor hogy is van ez?

Esther Jones a 20-as évek végén New York-i bárokban, köztük a harlemi Cotton Clubban szórakoztatta közönségét affektáló, gyermeki hangszínével és különleges scat-stílusával: 

az akkoriban szokásos "boo-boo-boo" és "doo-doo-doo" szócskák helyett "a boop-boop-a-doop" szavakkal improvizált, scatelt.

(Később innen kapta nevét Betty Boop). Az ő kabaréját látta 1928-ban a fehér énekesnő, Helen Kane, és még abban az évben kiadott egy felvételt I Wanna Be Loved by You címmel, amiben lemásolta az afroamerikai énekesnő stílusát.

Nagy sikert aratott ezzel, és soha nem vallotta be nyilvánosan, hogy az I Wanna Be Loved by You című felvételen hallható stílust Esther Baby Jonestól lopta.

Helen Kane sikerét meglovagolva a Max Fleischer vezette Fleisher Studio az ő karikatúrájaként készítette el 1930-ban Betty Boopot, eredetileg egy antropomorf, éneklő uszkárlányként, aminek hangját a színésznő, Margie Hines kölcsönözte. A figurát csak 1930-ban változtatták emberszabásúvá: sötét bőrét kivilágosították, a lógó fülekből karikafülbevalók lettek, a cipőgombszerű orrból pisze emberi orr, a pudliszőrből pedig bubifrizura lett.

Ekkor már Betty Boop összetéveszthetetlenül hajazott Helen Kane-re. A sors különös fintora, hogy a Fleischer Stúdió nem kérte ehhez Helen Kane beleegyezését, akinek jelentős kára származott abból, hogy időközben paródiája népszerűbb lett, mint ő. Ezért 1932-ben 250 ezer dolláros pert indított a stúdió ellen, amiért ellopták az imidzsét.

A Fleischer Stúdió azonban a perben arra hivatkozott, hogy a figura eredetije nem is ő, hanem Ester "Baby"Jones volt. 

Bizonyítékként a korai, sötét bőrű Betty Boop-figurára hivatkoztak. A hosszadalmas jogi küzdelemből végül vesztesként került ki Helen Kane, mivel a színházi producer, Lou Walton tanúként bizonyította, hogy Kane 1928-ban látta, majd lemásolta Esther "Baby" Jones showját. Ekkor ásták elő bizonyítékként Esther Jones 1928-as hangfelvételét is. Sajnos az afroamerikai énekesnő eddigre már elhunyt, így soha nem profitálhatott Betty Boop sikeréből, akinek születésében elvitathatatlan érdemei vannak, hiszen átvitt értelemben ő volt az első animációs szexszimbólum "nagyanyja".