Jazz/World

25 éve halt meg a gitár forradalmasítója

2016.03.21. 09:18
Ajánlom
1991. március 21-én halt meg Leo Fender, az első sorozatban gyártott, elérhető áron kínált elektromos gitár megalkotója, aki forradalmasította és a rockzene legnépszerűbb hangszerévé tette a gitárt.

Clarence Leonidas Fender 1909. augusztus 10-én született a kaliforniai Anaheimben, ahol még életében utcát neveztek el róla. Az elektronika iránti érdeklődése már tizenévesen megmutatkozott, hobbija lett a rádiószerelés, de könyvelőnek tanult, és a nagy gazdasági világválság kitöréséig egy állami hivatalban dolgozott. Ekkor az utcára került, és mivel a hivatalnok életet egyébként is unta, rádiójavító és -szerelő vállalkozást indított Fullertonban. Üzletébe a rádiótulajdonosok mellett hamarosan muzsikusok is járni kezdtek, akiknek gitárjuk hangosításával, a hangszedővel (pickup) támadtak gondjaik. (Az elektromos gitáron a húrok mágneses térben rezegnek, a mágnes körüli tekercsben elektromos feszültség indukálódik, amelyet felerősítve és hangszórókra vezetve hanggá alakítanak.)

Leo Fender

Leo Fender

Leo Fender így váratlanul került kapcsolatba a zenével, gitározni ugyanis nem tudott, és élete végéig sem tanult meg. A gitárokat azonban kiismerte, s "Doc" Kauffman gitártervezővel társulva 1945-ben elkészítette első tömör testű elektromos gitárját. A hawaii gitárt a helyi zenészek gyakran kölcsönkérték, Fender az ő tapasztalataik alapján tökéletesítette a hangszert. Miután különvált Kauffmantól a "spanyolgitár" elektromos változatának megalkotása felé fordult. A lapgitárt nem ő találta fel, de ő tervezte és hozta kereskedelmi forgalomba az első megfizethető árú modelleket, szerepét ezért Henry Fordnak az autógyártásban játszott szerepéhez szokták hasonlítani. Az általa tervezett gitárt könnyű volt fogni, hangolni, és játék közben nem gerjedtek.

1946-ban létrejött a Fender Electric Instrument Company. 1950-ben George Fullertonnal szövetkezve piacra dobták az Esquire modellt, amelyet hamarosan Broadcasterre, majd - egy jogvita miatt - Telecasterre változtattak. A kétpickupos "Tele" formájával és gyökeresen új hangzásával gyorsan népszerű lett, és az elmúlt több mint ötven év alatt sem veszített népszerűségéből. Hűséges használói között olyan neveket találunk, mint Keith Richards a Rolling Stonesból, Robbie Robertson az egykori Bandből vagy Bruce Springsteen.

Fender Múzeum

Fender Múzeum

Aztán 1954-ben jött a még nagyobb dobás: a hárompickupos Stratocaster megint új hangzást hozott, és a popzene történetének legnépszerűbb hangszere, mi több, a modern kor egyik kulturális ikonja - lett. A "Strat" formáját mindmáig a legkülönbözőbb fantázianeveken másolják világszerte, és ugyancsak hosszú azoknak a gitárhősöknek a névsora, akik mindmáig ere a típusra esküsznek. Csak néhány, aki a nevét is adta hozzá: Jeff Beck, Eric Clapton, Robert Cray, David Gilmour, Buddy Guy és persze minden idők legnagyobb gitárosa, Jimi Hendrix. A Stratocaster piacra dobásának ötvenedik évfordulóját 2004-ben nagyszabású koncerttel ünnepelték, amelyen fellépett többek között Hank Marvin, Brian May, Joe Walsh, Gary Moore, David Gilmour és Albert Lee.

Leo Fender a basszushangszerek területén is forradalmat indított el. 1950-ben került piacra első basszusgitárja, a Precision Bass, melynek elnevezése arra utal, hogy a bőgőtől eltérően éppúgy érintők vannak rajta, mint a gitáron, ami pontosabb intonálást tett lehetővé, s mivel nyakba akasztották, a rajta játszó zenész már nem volt helyhez kötve a színpadon. A "P-Bass", majd a Jazz Bass alapvetően megváltoztatta a country-, rock-, blues- és jazzegyüttesek megszólalását.

A megromlott egészségű Fender 1965-ben 13 millió dollárért eladta cégét a CBS-nek, de húsz évvel később a dolgozók egy csoportja és néhány magánbefektető kivásárolta a céget. Élete hátralévő részében kisebb szélütések érték, de gitár- és erősítőtervező munkáját az utolsó pillanatig folytatta. Parkinson-kórból eredő komplikációk következtében halt meg 1991. március 21-én. Bár gitározni nem tanult meg, beválasztották mind a rock and roll, mind a countryzene dicsőségcsarnokába, elismerve múlhatatlan érdemeit a populáris zene fejlődésében, 2009-ben posztumusz technikai Grammy-díjat kapott.

És mi a helyzet Les Paullal?

A Gibson tervezője születésének századik jubileuma tavaly volt. Portrénkért kattintson!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Vizuál

Ingyenesen lesz látható online a Janó Manó című magyar animációs sorozat második évada

Az alkotók reményei szerint a sorozat megtekintése során a gyerekek úgy jutnak hasznos információkhoz az őket körülvevő világról, hogy közben végig izgulhatják a kedvenc szereplőik bolygólyukért vívott csatáját 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Sztárzenészek sorozata – Avishai Cohen, Jojo Mayer és Dhafer Youssef is fellép a 4. Jazzfest Budapesten

2025. április 27. és május 14. között Avishai Cohen, Jojo Mayer, Dhafer Youssef, Rabih Abou-Khalil, Kinga Glyk, a Tribute to Esbjörn Svensson Trio és Lukács Miklós is fellép a 4. Jazzfest Budapesten.
Jazz/World videó

Adventi videóklipet készített a Sárközy Collective

Az immár kvartettként működő együttes Irving Berlin halhatatlan slágerét, a White Christmast dolgozta fel, amelyhez a 40-es 50-es évek világát megidéző videó is készült.
Jazz/World interjú

Básits Branka: „Nagy álmom, hogy az improvizáció ne mumus legyen”

Básits Branka énekesnő szíve szerint a néhány évtizeddel ezelőtti Belgrád bohém negyedének egyik kávéházában énekelne, és mindenkinek ismerné a dalát. A szerb és magyar kultúrában – szüleinek köszönhetően – egyaránt otthonosan mozog: a delejes szerb muzsika közelebb áll hozzá, ám magyarul árnyaltabban tud beszélni.
Jazz/World interjú

A közös muzsikálás öröme – interjú Snétberger Ferenccel

Tizennegyedik évében jár a Snétberger Ferenc által létrehozott Snétberger Zenei Tehetség Központ: több száz hátrányos helyzetű diák végezte el a képzést, és találta meg a jövőjét a zenei pályán. A Müpában „Az évad művésze” címmel kitüntetett, Kossuth-díjas gitárművésszel a program felépítéséről, eddigi eredményeikről és arról is beszélgettünk, mi a legfontosabb üzenet, amit át akar adni a gyerekeknek.
Jazz/World ajánló

Az Óbudai Társaskörben ünnepli nyolcvanadik születésnapját Kőszegi Imre

December 6-án lesz nyolcvanéves a hazai jazzélet egyik legjelentősebb alakja, Kőszegi Imre jazzdobos. A Liszt-díjas művész aznap este a Társaskörben ünnepel: saját formációjával, a Kőszegi Rhythm & Brass Quintettel lép színpadra.