Jazz/World

5 földrész 5 koreográfusának üzenete a Tánc Világnapjára

2018.04.29. 14:38
Ajánlom
Ma, április 29-én a világ összes pontján a táncot ünneplik. Hogy mit jelent a tánc Afrikától Hong-Kongig, azt neves koreográfusok fogalmazták meg üzeneteikben – ezekből idézünk.

Afrika - Salia Sanou, Burkina Faso

(táncos, koreográfus)

salia

salia

Hogyan lehet ma az emberekhez úgy világnapi üzenetet intézni, hogy ne gondolnánk azokra, akik jelenleg is egyik kontinensről a másikra, egyik országból a másikba tartanak száműzetésben? A migráció kérdése számomra a politikán túl az önvizsgálatot kéri számon. Tudjuk-e függetleníteni magunkat az előítéletektől, sztereotípiáktól? A Desire d'horizon című előadásom azokból a tapasztalatokból származik, amit a Burkina Faso-i menekülttáborban tartott táncfoglalkozásokon szereztem: túllendülve a mindennapos szenvedésen és erőszakon, a tánc segítségével mindenki egy kicsit újra fel tudta fedezni a benne lakozó egyént.  Szeretném hangosan mindenki tudtára adni, hogy a tánc még egy olyan szokatlan helyen is, mint egy menekülttábor, ki tud fejezni teljes történeteket gesztusokkal, egymásnak feszülő testekkel, egymásnak feszülő belső démonokkal.

A tánc képes leszámolni a magánnyal, a fájdalommal, félelemmel - fényt ad. Táncolj, táncolj, táncolj!

Arab-félsziget - Georgette Gebara, Libanon

(táncos, koreográfus, tanár, a Libanoni Balett alapítója)

Georgette Gebara

Georgette Gebara

A tánc a mi kultúránkban eredetileg az ima egy formája, spirituális tett volt, és minden bizonnyal az emberi test legtisztább, legrégebbi és legtitokzatosabb kifejeződése. A modern korban aztán klasszikus balett- és kortárs táncstúdiók nyíltak, a tánc egyszerű vidéki ünnepekből először városi szórakozási formává, majd professzionális előadóművészetté vált, míg végül belépett a színházba. De térjünk vissza Jordániához! A még mindig forrongó libanoni háború ellenére kockáztattam, hogy 10 diákot elhívtam Ammanba, hogy nézzék meg a Martha Graham Company-t és vegyenek részt a Peter Sparling táncos vezette mesterkurzuson. A végén mondtam néhány köszönő szót Peternek, aki erre így reagált. „Te mondasz köszönetet nekem? Nekem kell megköszönnöm: idejöttem az Egyesült Államokból, ti Libanonból és szerte a világból, és most itt ülünk együtt a földön, és ugyanazt a nyelvet beszéljük”. Igaza volt. Akár a földön ülünk, akár a balettrúd mellett állunk, akár a levegőben repülünk – ez a nyelv összeköt minket. A tánc nem csak érzelemkifejezés, ünnep, vagy szórakozás.

A tánc nyilatkozat. Egy olyan kijelentés, ami sokkal ékesszólóbb, mint bármely beszélt nyelv, mert azt mondja, hogy mi mind egyek vagyunk”.

Ázsia - Willy Tsao, Hong Kong

( A City Contemporary Dance Company és a BeijingDance alapító koreográfusa)

Willy Tsao

Willy Tsao

A világ – úgy tűnik – állandó problémák és nézeteltérések helyszíne. Tanúi vagyunk – különösen az utóbbi években – az országok, fajok és kultúrák szüntelen konfliktusainak. Táncos alkotóként ezen nem tudok segíteni, de folyamatosan azon tűnődöm, mit tehetnék a tánc eszközeivel annak érdekében, hogy végre béke és harmónia legyen a világban. Kína, hasonlóan az ázsiai és csendes-óceáni térség legtöbb országához, gazdag kulturális örökséggel rendelkezik. Az országot azonban évtizedekig elzárták a világ többi részétől, ennek következtében nagy elmaradásban vagyunk, még sok idő kell, mire a közönség nagyobb mélységben megérti a kortárs táncot. Másrészt látom azt a jelenséget is, hogy a kínai fiatalokat érdeklik a kortárs táncművészeti formák, és az önkifejezés közegeként használják. Ez reményt ad arra, hogy a nemzetközi kapcsolatok erősödésével elindulhat egy kölcsönös tapasztalatcsere a kortárs táncban.

Ezzel Kínában is megerősödhet az egyéni nézőpontok iránt igény, ami előmozdíthatja a toleranciát és a nemzetek közti megértés igényét ebben a zavaros világban.

Európa – Ohad Naharin, Izrael

(koreográfus, a Gaga stílus megalapítója, a Batsheva Dance Company művészeti igazgatója)

Táncolni annyit tesz, mint a pillanatban lenni. Arról szól, hogy kitágítjuk a figyelmünk hatókörét, hogy minden érzés, forma tartalommá váljon. Ugyanakkor mindig emlékeznünk kell arra, honnan jöttünk. Amikor megkérdezik, hogy miről szól a legújabb munkám, általában azt válaszolom, hogy önmagáról. Arról, ahogyan annak elemei összekapcsolódnak és létrehozzák a narratívát. A dinamika, finomság, robbanékonyság narratíváját. Önmagunkon való nevetés, dinamika, túlzás és visszafogottság, öröm és erőfeszítés összekapcsolódása, a táncosok őrületének szublimálása, szenvedély, fantázia – mindez egy tiszta formába öntve. Legjobb esetben a tánc valami fenséges dolog, akkor is, ha távol áll a tökéletestől. El kell utasítanunk a legtöbb táncos képzés és gyakorlat mélyén gyökerező konzervatív és konvencionális gondolkodást, és teret kell adnunk a helyükre lépő új, jobb, szabadabb elképzeléseknek.

Emlékeznünk és emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy minden nap táncoljunk egy kicsit – és soha ne tükör előtt.

Ohad Naharin

Ohad Naharin

Amerika - Marianela Boán, Kuba

(koreográfus, táncos, tanár)

Marianela Boán

Marianela Boán

A tested mindazon rituálék színhelye, amik hozzád tartoznak. Ha a táncon keresztül figyelsz a testedre, hallani fogod azon ünnepek testeit és táncait, amiket a fajod, őseid jártak. A testedben hordod azokat a táncokat, amik megmentenek. Aki táncos, és bőrén keresztül megérinti a másikat, az megérzi a másik ember súlyát és illatát, és ez eltünteti a határokat a testek és nációk között. Én már éltem a történelem mindkét oldalán. Láttam szegénységet és gazdagságot, tájakat és testeket táplálni és hatalom által bántalmazni. A munkám az igazi testek kereséséről szól, arról, ami a róluk alkotott sztereotípiák mögött rejlik. A tánc az emberiség őrületének legjobb ellenszere.

Minden egyes olyan magányos, menekült, vagy száműzetésben lévő embernek üzenem, aki nem találja a hazáját: van egy országod, ami mindig veled van, és amit senki és semmi nem vehet el tőled: a tested országa.

(A tánc világnapi üzenetek teljes terjedelmükben, angol nyelven itt olvashatók).

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Jazz/World müpa

A Nagy Emma Quintet nyerte az idei Jazz Showcase-t

Vasárnap este hatalmas örömzenéléssel zárult a tizenkettedik Jazz Showcase, a gálakoncert előtt pedig az idei tehetségbörze díjazottjait is kihirdették.
Jazz/World népzene

Lehet-e népszerű a népzene?

Kell-e nekünk ez, amit Kodály, Bartók, vagy Kallós Zoltán olyan nagy erővel kutattak és próbáltak átmenteni egy másik kor számára – számunkra?