Jazz/World

5 földrész 5 koreográfusának üzenete a Tánc Világnapjára

2018.04.29. 14:38
Ajánlom
Ma, április 29-én a világ összes pontján a táncot ünneplik. Hogy mit jelent a tánc Afrikától Hong-Kongig, azt neves koreográfusok fogalmazták meg üzeneteikben – ezekből idézünk.

Afrika - Salia Sanou, Burkina Faso

(táncos, koreográfus)

salia

salia

Hogyan lehet ma az emberekhez úgy világnapi üzenetet intézni, hogy ne gondolnánk azokra, akik jelenleg is egyik kontinensről a másikra, egyik országból a másikba tartanak száműzetésben? A migráció kérdése számomra a politikán túl az önvizsgálatot kéri számon. Tudjuk-e függetleníteni magunkat az előítéletektől, sztereotípiáktól? A Desire d'horizon című előadásom azokból a tapasztalatokból származik, amit a Burkina Faso-i menekülttáborban tartott táncfoglalkozásokon szereztem: túllendülve a mindennapos szenvedésen és erőszakon, a tánc segítségével mindenki egy kicsit újra fel tudta fedezni a benne lakozó egyént.  Szeretném hangosan mindenki tudtára adni, hogy a tánc még egy olyan szokatlan helyen is, mint egy menekülttábor, ki tud fejezni teljes történeteket gesztusokkal, egymásnak feszülő testekkel, egymásnak feszülő belső démonokkal.

A tánc képes leszámolni a magánnyal, a fájdalommal, félelemmel - fényt ad. Táncolj, táncolj, táncolj!

Arab-félsziget - Georgette Gebara, Libanon

(táncos, koreográfus, tanár, a Libanoni Balett alapítója)

Georgette Gebara

Georgette Gebara

A tánc a mi kultúránkban eredetileg az ima egy formája, spirituális tett volt, és minden bizonnyal az emberi test legtisztább, legrégebbi és legtitokzatosabb kifejeződése. A modern korban aztán klasszikus balett- és kortárs táncstúdiók nyíltak, a tánc egyszerű vidéki ünnepekből először városi szórakozási formává, majd professzionális előadóművészetté vált, míg végül belépett a színházba. De térjünk vissza Jordániához! A még mindig forrongó libanoni háború ellenére kockáztattam, hogy 10 diákot elhívtam Ammanba, hogy nézzék meg a Martha Graham Company-t és vegyenek részt a Peter Sparling táncos vezette mesterkurzuson. A végén mondtam néhány köszönő szót Peternek, aki erre így reagált. „Te mondasz köszönetet nekem? Nekem kell megköszönnöm: idejöttem az Egyesült Államokból, ti Libanonból és szerte a világból, és most itt ülünk együtt a földön, és ugyanazt a nyelvet beszéljük”. Igaza volt. Akár a földön ülünk, akár a balettrúd mellett állunk, akár a levegőben repülünk – ez a nyelv összeköt minket. A tánc nem csak érzelemkifejezés, ünnep, vagy szórakozás.

A tánc nyilatkozat. Egy olyan kijelentés, ami sokkal ékesszólóbb, mint bármely beszélt nyelv, mert azt mondja, hogy mi mind egyek vagyunk”.

Ázsia - Willy Tsao, Hong Kong

( A City Contemporary Dance Company és a BeijingDance alapító koreográfusa)

Willy Tsao

Willy Tsao

A világ – úgy tűnik – állandó problémák és nézeteltérések helyszíne. Tanúi vagyunk – különösen az utóbbi években – az országok, fajok és kultúrák szüntelen konfliktusainak. Táncos alkotóként ezen nem tudok segíteni, de folyamatosan azon tűnődöm, mit tehetnék a tánc eszközeivel annak érdekében, hogy végre béke és harmónia legyen a világban. Kína, hasonlóan az ázsiai és csendes-óceáni térség legtöbb országához, gazdag kulturális örökséggel rendelkezik. Az országot azonban évtizedekig elzárták a világ többi részétől, ennek következtében nagy elmaradásban vagyunk, még sok idő kell, mire a közönség nagyobb mélységben megérti a kortárs táncot. Másrészt látom azt a jelenséget is, hogy a kínai fiatalokat érdeklik a kortárs táncművészeti formák, és az önkifejezés közegeként használják. Ez reményt ad arra, hogy a nemzetközi kapcsolatok erősödésével elindulhat egy kölcsönös tapasztalatcsere a kortárs táncban.

Ezzel Kínában is megerősödhet az egyéni nézőpontok iránt igény, ami előmozdíthatja a toleranciát és a nemzetek közti megértés igényét ebben a zavaros világban.

Európa – Ohad Naharin, Izrael

(koreográfus, a Gaga stílus megalapítója, a Batsheva Dance Company művészeti igazgatója)

Táncolni annyit tesz, mint a pillanatban lenni. Arról szól, hogy kitágítjuk a figyelmünk hatókörét, hogy minden érzés, forma tartalommá váljon. Ugyanakkor mindig emlékeznünk kell arra, honnan jöttünk. Amikor megkérdezik, hogy miről szól a legújabb munkám, általában azt válaszolom, hogy önmagáról. Arról, ahogyan annak elemei összekapcsolódnak és létrehozzák a narratívát. A dinamika, finomság, robbanékonyság narratíváját. Önmagunkon való nevetés, dinamika, túlzás és visszafogottság, öröm és erőfeszítés összekapcsolódása, a táncosok őrületének szublimálása, szenvedély, fantázia – mindez egy tiszta formába öntve. Legjobb esetben a tánc valami fenséges dolog, akkor is, ha távol áll a tökéletestől. El kell utasítanunk a legtöbb táncos képzés és gyakorlat mélyén gyökerező konzervatív és konvencionális gondolkodást, és teret kell adnunk a helyükre lépő új, jobb, szabadabb elképzeléseknek.

Emlékeznünk és emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy minden nap táncoljunk egy kicsit – és soha ne tükör előtt.

Ohad Naharin

Ohad Naharin

Amerika - Marianela Boán, Kuba

(koreográfus, táncos, tanár)

Marianela Boán

Marianela Boán

A tested mindazon rituálék színhelye, amik hozzád tartoznak. Ha a táncon keresztül figyelsz a testedre, hallani fogod azon ünnepek testeit és táncait, amiket a fajod, őseid jártak. A testedben hordod azokat a táncokat, amik megmentenek. Aki táncos, és bőrén keresztül megérinti a másikat, az megérzi a másik ember súlyát és illatát, és ez eltünteti a határokat a testek és nációk között. Én már éltem a történelem mindkét oldalán. Láttam szegénységet és gazdagságot, tájakat és testeket táplálni és hatalom által bántalmazni. A munkám az igazi testek kereséséről szól, arról, ami a róluk alkotott sztereotípiák mögött rejlik. A tánc az emberiség őrületének legjobb ellenszere.

Minden egyes olyan magányos, menekült, vagy száműzetésben lévő embernek üzenem, aki nem találja a hazáját: van egy országod, ami mindig veled van, és amit senki és semmi nem vehet el tőled: a tested országa.

(A tánc világnapi üzenetek teljes terjedelmükben, angol nyelven itt olvashatók).

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Megjelent a Zűrös Banda 2021 című új lemeze

A Zűrös második lemeze a 2021 címet viseli, egy nehéz évben született, de tele alkotó energiákkal és saját számokkal! A zenekar talán nem is fejezhette volna be jobbkor az albumot, hiszen itt a nyitás: a lemezbemutatóra már élőben, közönség előtt kerül sor a Fonó nagytermében június 4-én.
Jazz/World hír

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Jazz/World ajánló

Kocsmazene magyarul – ezért könnyű beleszeretni az Aurevoir.-ba

Ma már egyre inkább elmosódnak a könnyűzene műfaji határai, de még ebben a sokszínű felhozatalban is akadnak karakteres, azonnal felismerhető stílusok. Az Aurevoir. rengeteg forrásból táplálkozó zenéje ethno-beat névre hallgat, és alig pár év alatt hódította meg a hazai klubszínpadokat. Népzene és angolszász beat-folk, lélekig hatoló mélységek és őrült elszállás: mutatjuk, miért ne hagyjátok ki a zenekar május 16-i ingyenes online koncertjét!
Jazz/World hír

Egyedi hangszín és világzenei hangulat

Szól a világ címmel május 10-én jelenik meg a Napfonat együttes első nagylemeze. Az öttagú a cappella csapat 2018-ban alakult és dalaikban a saját szövegeik mellett, versfeldolgozások, valamint magyar és más nemzetek népdalai szólalnak meg egyedi hangzásban.
Jazz/World interjú

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.