Jazz/World

5 földrész 5 koreográfusának üzenete a Tánc Világnapjára

2018.04.29. 14:38
Ajánlom
Ma, április 29-én a világ összes pontján a táncot ünneplik. Hogy mit jelent a tánc Afrikától Hong-Kongig, azt neves koreográfusok fogalmazták meg üzeneteikben – ezekből idézünk.

Afrika - Salia Sanou, Burkina Faso

(táncos, koreográfus)

salia

salia

Hogyan lehet ma az emberekhez úgy világnapi üzenetet intézni, hogy ne gondolnánk azokra, akik jelenleg is egyik kontinensről a másikra, egyik országból a másikba tartanak száműzetésben? A migráció kérdése számomra a politikán túl az önvizsgálatot kéri számon. Tudjuk-e függetleníteni magunkat az előítéletektől, sztereotípiáktól? A Desire d'horizon című előadásom azokból a tapasztalatokból származik, amit a Burkina Faso-i menekülttáborban tartott táncfoglalkozásokon szereztem: túllendülve a mindennapos szenvedésen és erőszakon, a tánc segítségével mindenki egy kicsit újra fel tudta fedezni a benne lakozó egyént.  Szeretném hangosan mindenki tudtára adni, hogy a tánc még egy olyan szokatlan helyen is, mint egy menekülttábor, ki tud fejezni teljes történeteket gesztusokkal, egymásnak feszülő testekkel, egymásnak feszülő belső démonokkal.

A tánc képes leszámolni a magánnyal, a fájdalommal, félelemmel - fényt ad. Táncolj, táncolj, táncolj!

Arab-félsziget - Georgette Gebara, Libanon

(táncos, koreográfus, tanár, a Libanoni Balett alapítója)

Georgette Gebara

Georgette Gebara

A tánc a mi kultúránkban eredetileg az ima egy formája, spirituális tett volt, és minden bizonnyal az emberi test legtisztább, legrégebbi és legtitokzatosabb kifejeződése. A modern korban aztán klasszikus balett- és kortárs táncstúdiók nyíltak, a tánc egyszerű vidéki ünnepekből először városi szórakozási formává, majd professzionális előadóművészetté vált, míg végül belépett a színházba. De térjünk vissza Jordániához! A még mindig forrongó libanoni háború ellenére kockáztattam, hogy 10 diákot elhívtam Ammanba, hogy nézzék meg a Martha Graham Company-t és vegyenek részt a Peter Sparling táncos vezette mesterkurzuson. A végén mondtam néhány köszönő szót Peternek, aki erre így reagált. „Te mondasz köszönetet nekem? Nekem kell megköszönnöm: idejöttem az Egyesült Államokból, ti Libanonból és szerte a világból, és most itt ülünk együtt a földön, és ugyanazt a nyelvet beszéljük”. Igaza volt. Akár a földön ülünk, akár a balettrúd mellett állunk, akár a levegőben repülünk – ez a nyelv összeköt minket. A tánc nem csak érzelemkifejezés, ünnep, vagy szórakozás.

A tánc nyilatkozat. Egy olyan kijelentés, ami sokkal ékesszólóbb, mint bármely beszélt nyelv, mert azt mondja, hogy mi mind egyek vagyunk”.

Ázsia - Willy Tsao, Hong Kong

( A City Contemporary Dance Company és a BeijingDance alapító koreográfusa)

Willy Tsao

Willy Tsao

A világ – úgy tűnik – állandó problémák és nézeteltérések helyszíne. Tanúi vagyunk – különösen az utóbbi években – az országok, fajok és kultúrák szüntelen konfliktusainak. Táncos alkotóként ezen nem tudok segíteni, de folyamatosan azon tűnődöm, mit tehetnék a tánc eszközeivel annak érdekében, hogy végre béke és harmónia legyen a világban. Kína, hasonlóan az ázsiai és csendes-óceáni térség legtöbb országához, gazdag kulturális örökséggel rendelkezik. Az országot azonban évtizedekig elzárták a világ többi részétől, ennek következtében nagy elmaradásban vagyunk, még sok idő kell, mire a közönség nagyobb mélységben megérti a kortárs táncot. Másrészt látom azt a jelenséget is, hogy a kínai fiatalokat érdeklik a kortárs táncművészeti formák, és az önkifejezés közegeként használják. Ez reményt ad arra, hogy a nemzetközi kapcsolatok erősödésével elindulhat egy kölcsönös tapasztalatcsere a kortárs táncban.

Ezzel Kínában is megerősödhet az egyéni nézőpontok iránt igény, ami előmozdíthatja a toleranciát és a nemzetek közti megértés igényét ebben a zavaros világban.

Európa – Ohad Naharin, Izrael

(koreográfus, a Gaga stílus megalapítója, a Batsheva Dance Company művészeti igazgatója)

Táncolni annyit tesz, mint a pillanatban lenni. Arról szól, hogy kitágítjuk a figyelmünk hatókörét, hogy minden érzés, forma tartalommá váljon. Ugyanakkor mindig emlékeznünk kell arra, honnan jöttünk. Amikor megkérdezik, hogy miről szól a legújabb munkám, általában azt válaszolom, hogy önmagáról. Arról, ahogyan annak elemei összekapcsolódnak és létrehozzák a narratívát. A dinamika, finomság, robbanékonyság narratíváját. Önmagunkon való nevetés, dinamika, túlzás és visszafogottság, öröm és erőfeszítés összekapcsolódása, a táncosok őrületének szublimálása, szenvedély, fantázia – mindez egy tiszta formába öntve. Legjobb esetben a tánc valami fenséges dolog, akkor is, ha távol áll a tökéletestől. El kell utasítanunk a legtöbb táncos képzés és gyakorlat mélyén gyökerező konzervatív és konvencionális gondolkodást, és teret kell adnunk a helyükre lépő új, jobb, szabadabb elképzeléseknek.

Emlékeznünk és emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy minden nap táncoljunk egy kicsit – és soha ne tükör előtt.

Ohad Naharin

Ohad Naharin

Amerika - Marianela Boán, Kuba

(koreográfus, táncos, tanár)

Marianela Boán

Marianela Boán

A tested mindazon rituálék színhelye, amik hozzád tartoznak. Ha a táncon keresztül figyelsz a testedre, hallani fogod azon ünnepek testeit és táncait, amiket a fajod, őseid jártak. A testedben hordod azokat a táncokat, amik megmentenek. Aki táncos, és bőrén keresztül megérinti a másikat, az megérzi a másik ember súlyát és illatát, és ez eltünteti a határokat a testek és nációk között. Én már éltem a történelem mindkét oldalán. Láttam szegénységet és gazdagságot, tájakat és testeket táplálni és hatalom által bántalmazni. A munkám az igazi testek kereséséről szól, arról, ami a róluk alkotott sztereotípiák mögött rejlik. A tánc az emberiség őrületének legjobb ellenszere.

Minden egyes olyan magányos, menekült, vagy száműzetésben lévő embernek üzenem, aki nem találja a hazáját: van egy országod, ami mindig veled van, és amit senki és semmi nem vehet el tőled: a tested országa.

(A tánc világnapi üzenetek teljes terjedelmükben, angol nyelven itt olvashatók).

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Színház

Ria, ria, lambéria – Kritika a Radnóti Színház Gina című előadásáról

A GHB (gamma-hidroxi-butirát vagy gamma-hidroxi-vajsav, a köznyelvben: gina) szerves vegyület. Kis adagban izomnövelésre használják, nagyobb adagja euforikus állapotot idéz elő, még nagyobb mennyiségben altatásra is alkalmas. Veszélyes partidrog.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.
Könyv

Az őszinteség nem egyenlő a szaftos részletekkel

Október elején nálunk is megjelent Woody Allen az Egyesült Államokban nagy port kavart önéletrajza Apropó nélkül címmel a Jaffa Kiadónál. A kiadó kommunikációs vezetőjét, Németh Lucát arról kérdeztük, mennyire számít ellentmondásos lépésnek egy ilyen kötet kiadása vagy akár maga a szöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Jazz/World ajánló

Balkáni hév, magyar népdal és cigány hallgatók – Bemutatjuk az idei WOMEX fellépőit

Öt magyar együttest mutatunk be az idei WOMEX-ről, akiket élőben hallhat a Müpában. Ők a hazai világzene fűszerei: izgalmas és színes előadók, egyik lábukkal a tradícióban, másikkal a modernitásban.
Jazz/World magazin

John Zorn zenei víziói

John Zorn frivol módon bánik a zenei formákkal, épp csak addig használva őket, amíg kiszívja a velejüket. A végeredmény azonban nem csak egy életmű, több annál. Egy korszak lenyomata.
Jazz/World lemez

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.