Jazz/World

75 éves a Hammond-orgona mezítlábas királynője

2013.07.03. 11:57
Ajánlom
Rhoda Scott amerikai jazzmuzsikus, minden idők leghíresebb Hammond-orgonistája július 3-án ünnepli 75. születésnapját.

Apja fekete metodista lelkész volt, anyját kiskorában elvesztette, ettől kezdve hat testvérével együtt apja nevelte. A család sokat költözött, Scott később ennek tulajdonította képességét, hogy könnyedén tudott alkalmazkodni a lekülönbözőbb kulturális közegekhez.

Az afro-amerikai keresztény környezet, a gospelek atmoszférája mély benyomást gyakorolt a lányra, aki a gyülekezet kórusában énekelt. Hétéves volt, amikor a templomban új orgonát avattak fel, és Scott beleszeretett a hangszer hangjába. Apja hosszas könyörgés után engedélyezte, hogy a misék után a billentyűk mögé ülhessen. Hamarosan minden szabadidejét az orgonánál töltötte, bárhol járt, hazaérkezve lábbelijét ledobva azonnal a hangszerhez futott. A cipő nélküli orgonálás szokását később is megtartotta, sőt ez vált védjegyévé, a sajtóban gyakran emlegetik "a mezítlábas grófnőként".

Időközben zongorázni is megtanult, az egyik kórustag hívására zongoristaként csatlakozott egy jazzegyütteshez. Hétvégeken egy harlemi klubban zenélt, és gyorsan kiderült, hogy különösen jó érzéke van a dzsesszhez. Az orgona iránti rajongása azonban megmaradt, így megegyezett az együttessel, hogy átválthasson kedvenc hangszerére. Kapott egy Hammond-orgonát, ezzel zenélt a Lee Smith's Satellites nevű csapattal 1960-ig. 1962-ben saját triót alapított, és diplomát szerzett zeneelméletből a Manhattan School of Music-ben. Tehetségére felfigyelt a híres jazz zenész Count Basie, aki felkérte, szerepeljen az egyik koncertjén a gitárvirtuóz George Bensonnal együtt. A sikeres fellépés végén Basie meghívta harlemi klubjába, ahol megfordult a jazz világának krémje, Louis Armstrongtól Ella Fitzgeraldon át Ray Charles-ig, így ismerte meg a New York-i közönség.

A klub vendége volt Eddie Barclay francia producer, lemezmogul is, aki beleszeretett Rhoda Scott játékába és mérhetetlenül szórakoztatónak találta, hogy mezítláb játszik. Az ő hívására érkezett Scott 1967-ben Franciaországba, hogy a zenepedagógus Nadia Boulanger-nál képezze magát, akinek tanítványa volt többek között Quincy Jones, az argentin tangózenész Astor Piazzolla és a filmzene-komponista Michel Legrand. Párizsban megismerkedett az énekes-színész Raoul Saint-Yves-vel, akivel hamarosan összeházasodtak, Scott ezután Franciaországban telepedett le, ahol rendkívül népszerű lett, és nagyobb sikereket aratott, mint az Egyesült Államokban.

Saját bevallása szerint minden érdekli, ami zene, legyen az jazz, soul, szving, blues, funk, folk. Imádja a kihívásokat, ami a zene területén a folyamatos kísérletezést, a szabad improvizációkat jelenti számára. Néhány éve három tehetséges francia női zenésszel dzsesszkvartettet alapított, repertoárjukon amerikai és európai népzenék szerepelnek. Nemrég hazatért szülővárosába, New Jersey-be, ahol sikeres gospelkoncertjei voltak.

Rhoda Scott nagyon szereti Magyarországot és nálunk is szeretik őt. Magyar vonzalma azzal kezdődött, hogy diplomamunkáját a Kodály-módszerről és Bartók Béla népdalgyűjtéséről írta. Először a hetvenes években lépett fel az Erkel Színházban, akkora sikerrel, hogy rövidesen újra meghívták. Máig élete egyik legnagyobb show-jának tartja a Kisstadionban tartott koncertjét, amelyen tizenhétezres közönség előtt játszott. Magyarországi sikereit örökítette meg a Rhoda Scott Budapesten című albuma 1975-ben. Legutóbb 2011-ben, majd 2012-ben Varnus Xavérral közösen lépett fel az Orgonák csatája elnevezésű turnén, 2011 decemberében karácsonyi gospeleket adott elő egy énekesnő és egy kórus kíséretében a RaM Colosseumban.

A tanulásra mindig nyitott Rhoda Scott újra egyetemre jár, két éve tanul a Rutgers Egyetemen jazztörténetet. Különösen a Hammond-orgonák története és a zenére gyakorolt hatása érdekli, hiszen az orgona a Hammond-orgonák megjelenése előtt kizárólag templomi hangszer volt. Ma már egyedül él normandiai nyaralójában a tenger közelében, ahol szívesen sétál, nézelődik, így töltekezik következő fellépéséig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.