Jazz/World

90 éves lenne Charlie Parker

2010.08.29. 11:20
Ajánlom
Augusztus 29-én lenne kilencven éves Bird, azaz Charlie Parker Jr. (1920-1955), akinek pályája – társaival együtt – a negyvenes években meghozta a modern jazz leválását a tánczenéről. A Bird, néha pedig a Yardbird volt a ragadványneve, mert szaxofonszólóinak szárnyalása sok embert emlékeztetett a madarak röptére.

A Missouri állambeli Kansas Cityben nőtt fel, szüleinek egyetlen gyermekeként ahol virágzott a dzsessz, a blues és a gospel. Hétéves korától tanult zenét, s bár apja is muzsikus volt, kezdetben nem sok zenei tehetséget árult el, a legenda szerint az iskolai zenekarból ki is tették. Tizenöt évesen otthagyta az iskolát, helyi jazzegyüttesekben játszott és megállás nélkül gyakorolt. 1939-ben utazott New Yorkba először és majdnem egy évig ott ragadt, hogy profi zenekarokkal játszhasson, tanulhasson - a világváros stílusa, atmoszférája átalakította zenéjét. Bár sok munkája ekkor még nem volt, részt vett a jam session-ökön, de későbbi emlékezése szerint ezt eléggé unta: mindig ugyanazokra a harmóniamenetekre improvizáltak. Akkor még csak érezte, de nem tudta lejátszani, amire - az újra - vágyott.

Rendszeres munkát a Jay McShann nagyzenekarba kapott, itt ismerkedett a későbbi modernisták közül például Dizzy Gillespie-vel. Első szólóját 1941-ben rögzítették lemezre. Parker ekkor már úgy játszott szaxofonon, hogy az akkordok nagyobb hangközeit választotta a szűkebbek helyett dallamvonalnak, és az ennek megfelelő, változatosabb harmóniamenetre állt át a kíséret. Stílusának kifejlődéséhez a későbbi ritmikai és a frazeológiai invenciók is jelentősen hozzájárultak. Rövid chicagói kitérő után végleg New Yorkba költözött, alkalmi munkákból tartotta el magát. Éjjelente Gillespie, Thelonious Monk és Kenny Clark társaságában örömzenélt, ekkoriban kristályosodott ki az - inkább attitűdjében mint zeneesztétikájában - forradalmi bebop stílus. Az irányzat sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett a játék technikai elemeire és az összetett harmóniákra, mint az énekelhető dallamokra. A számok jellemzői a gyors tempó, újszerű harmóniák, nehezen játszható nyolcados futamok és a hosszú rögtönzések voltak. A stílus térhódítása mint önálló előadó-művészeti műfaj önállósította a jazzt, miközben az igényes jazz művelői egyre jobban elszakadtak a szving tánczenei jellegétől.

Parker pályafutásának legjelentősebb időszaka 1951-ig tartott, 1947-ben alakította meg talán legtermékenyebb kvintettjét Miles Davis, Duke Jordan, Tommy Potter, és Max Roach társaságában 1949-ben és 1950-ben átrándult Európába is. Régi álmát valóra váltva vonósokkal is készített felvételeket.

Pályájának vonala azonban tizenéves kora óta tartó drog- és alkoholfüggősége miatt többször is megtört, 1951-ben a kábítószer-csoport kérésére bevonták működési engedélyét. Fellépéseket mulasztott el, sokszor hangszerét is zálogba csapta, hogy pénzt szerezzen. Amikor Kaliforniában élt, a kábítószer hiányát alkohollal pótolta, egyszer még szállodai szobáját is magára gyújtotta. Fél évet töltött elvonókúrán, de a kezelés eredménytelennek bizonyult. 1954-ben, hosszabb ideje rendszeres munka nélkül, kétszer kísérelt meg öngyilkosságot, végül a legendás Pannonica bárónő, a zenészek nagy patrónusának lakásán érte a halál 1955. március 12-én. A halál hivatalos okaként tüdőgyulladást és egy vérző fekélyt állapítottak meg, de májzsugorodást és szívrohamot is diagnosztizáltak, a halottkém 65 évesnek becsülte, pedig csak 34 éves volt.

New Yorkban még életében, 1949-ben neveztek el róla egy jazzklubot (Birdland, azelőtt Clique), itt lépett fel utoljára. Utóéletének érdekes epizódja, hogy a színész-rendező Clint Eastwood filmet forgatott róla Bird címmel (1988), mely azonban túlságosan az életrajz árnyoldalaira koncentrál, és alig villantja fel a jazz egyik legkreatívabb, legzseniálisabb megújítóját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Színház

Ria, ria, lambéria – Kritika a Radnóti Színház Gina című előadásáról

A GHB (gamma-hidroxi-butirát vagy gamma-hidroxi-vajsav, a köznyelvben: gina) szerves vegyület. Kis adagban izomnövelésre használják, nagyobb adagja euforikus állapotot idéz elő, még nagyobb mennyiségben altatásra is alkalmas. Veszélyes partidrog.
Könyv

Az őszinteség nem egyenlő a szaftos részletekkel

Október elején nálunk is megjelent Woody Allen az Egyesült Államokban nagy port kavart önéletrajza Apropó nélkül címmel a Jaffa Kiadónál. A kiadó kommunikációs vezetőjét, Németh Lucát arról kérdeztük, mennyire számít ellentmondásos lépésnek egy ilyen kötet kiadása vagy akár maga a szöveg.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Jazz/World ajánló

Balkáni hév, magyar népdal és cigány hallgatók – Bemutatjuk az idei WOMEX fellépőit

Öt magyar együttest mutatunk be az idei WOMEX-ről, akiket élőben hallhat a Müpában. Ők a hazai világzene fűszerei: izgalmas és színes előadók, egyik lábukkal a tradícióban, másikkal a modernitásban.
Jazz/World magazin

John Zorn zenei víziói

John Zorn frivol módon bánik a zenei formákkal, épp csak addig használva őket, amíg kiszívja a velejüket. A végeredmény azonban nem csak egy életmű, több annál. Egy korszak lenyomata.
Jazz/World lemez

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Jazz/World fonó

A Fonó a második helyen a legjobb világzenei kiadók között

A Fonó Budai Zeneház a második helyre került a legjobb világzenei kiadók között. A Womex (World Music Expo) által közzétett listán a Fonó, amelyet korábban soha nem rangsoroltak ilyen magasra, egyedüliként szerepel a teljes kelet-közép-európai lemezpiacról.