Jazz/World

A Black Radio 2 ideje

2014.02.10. 07:08
Ajánlom
Robert Glasper folytatja sikerszériáját Black Radio 2 című lemezével, amelynek legfontosabb kérdése az időhöz való viszony - írja Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

A Black Radio 2 kapcsán most sem árt leszögezni, hogy bármennyire is nyilvánvalóak az utalások Robert Glasper lemezein az afro-amerikai zenei hagyományra, új (és persze az előző: Black Radio) lemezének címe elsődlegesen arra a fekete dobozra utal, amely megőrzi, konzerválja az üzenetet, dokumentálja a kort, küld egy kapszulát a jövőbe, hogy mi történt, mit gondoltak (zenéltek) akkor, egy adott pillanatban. Glasper megint tanúságát adta, hogy mennyire ki van hegyezve az idő fogalmára, legyen az történelem, korstílus vagy éppen generációs önkifejezés.

Bár Glasperről már volt szó ebben a rovatban (engedtessék meg nekem erre visszautalni, hiszen ez a kis online hasáb januárban betöltette második életévét), de jelentősége a nemzetközi zeneipar felőle nézve azóta is csak nőtt. Kérdezhetnék persze, hogy akkor miért nem kapott még egy jelölést sem most, a Grammy-díjakon, de ennek egyszerű a magyarázata: mivel 2013. október legvégén adták ki az albumot, egy hónappal „lekéste" a tárgyévet, vagyis hogy jelölést kaphasson, és ezáltal részt vehessen a 2014. január végi díjkiosztón. 2015-ben persze még kaphat. De a Robert Glasper Experiment művészi értelemben nem késett le semmit - és nem is sietett el. Én is időben szólok: európai turnéján éppen március idusán érkezik Bécsbe, ha jól tudom, ennél közelebb most nem jön.

Glasper alapállása sokaknak nagyon imponál, de szokták nagyképűnek is tartani, valóban vannak talán ilyen gesztusai, de beszéljünk inkább a spontaneitásáról, az is nagyon ott van. Úgy lehet röviden Glasper felfogását összefoglalni, hogy sutba dobja a hagyományos jazzfelfogást azért, hogy mások (nagyjából a harmincöt alatti generációk) ne dobják sutba az egész jazzt, úgy, ahogy van. Gurítsad!

Ezt akár a Let It Ride című, még Norah Jonest is felvonultató szám címfordításának is értheti az olvasó. A Robert Glasper Experiment kvartett az ének kíséretében, mellesleg visszafogott elektronika-használattal úgy jelenik meg itt, hogy közben Glasper billentyűkön odatesz egy elképesztően nagy alakítást, nem teljes szólót, inkább szólisztikus játékot. Kiderül belőle az is, hogy az új stílusvegyület összeállt, szerves része a jazz is, meg sok minden más. Glasper, akinek lazasága valóban minden képzeletet felülmúl, nem kezdi hosszan törni a fejét, hogy mit fognak szólni, ha valami gyökeresen szokatlan vagy szokásostól eltérő stíluselemet vesz át. A lemez egyébként egy kicsit talán túlságosan sztárparádé jelleget öltött, mert a kvartett ugyan stabil, és a hangszeresek brillíroznak, de majdnem minden számban más előadó, általában énekes és/vagy rapper társul hozzájuk. Persze, ez sem hozza ki a sodrából a zongoristát, aki még azt is keresztül vitte a Blue Note-nál, hogy éppen ennek a számnak a végére odatoldja Wayne Brady telefonüzenetét, egy afféle Így rappeltek ti tirádát (ami valójában a következő szám bevezetője). Lehet, hogy ez nem a való életből vett effektív hangposta volt, de ha nem, akkor is nagyon hihetően utánozza az életet. Mindent szabad, minden kapu nyitva, elsősorban az olyan közreműködőknek hála, mint Snoop Dogg, Emeli Sandé, Lupe Fiasco, Jill Scott, Lala Hathaway - utóbbi gospeles, plugged-in Stevie Wonder-feldolgozása igazi végpont - de innen érdemes újrakezdeni a lemez hallgatását, egyes részleteknek így azért más lesz a jelentősége. Az egyensúly kicsit felborul, a második fele a lemeznek több hagyományosabb, dallamos részt tartalmaz, az első felében nincsen akkora lendület, mint később, néha teljesen kihűl a zene a nagy coolságtól. A lemezbemutató turné kapcsán olvastam olyan koncertkritikát is, ami szerint csak a fényekből derült ki jó néhány embernek a közönségből, hogy ez már nem a soundcheck. Szóval az is nehezen indult.

A Black Radio 2 az én szememben átértékeli az eddigi vitát, hogy jazz-e még, amit hallunk. Olyannyira nyitott és olyannyira szabad, hogy jazz, mert a szellemében az. Különösen, ha még hozzágondoljuk Glasper nyilatkozatait, amelyekben ő annak a keresztes lovagjaként láttatja magát, hogy a jazz a fiatalok szemében megint cool legyen. Mindegy, hogy most számára ezek engedmények a fiatalok ízlésének, vagy pedig a Kis gömböc módjára mindent magába integráló stílusába beépülő elemek. Van egy járulékos tényező is, ami a szememben, vagy inkább a fülemben elfogadhatóbbá teszi Glasperék populáris (zenei) törekvéseit: leginkább a Weather Report korai korszakának és Herbie Hancock néhány, a táncolhatóság ambíciójával elkészült zenéjének környékén eresztik le a horgonyt - én viszont fiatalként éppen akkor szoktam rá végleg ezekre a zenékre. Választottam végül egy számot azért, hogy az olvasó eldönthesse, rászánja-e a figyelmet Robert Glasperre és kísérletező csapatára: egy első hallásra simán „csak" soul-darabot, mert talán ez van leginkább az eredőjében azoknak az irányoknak, amelyekre számítani lehet ezen a lemezen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.