Jazz/World

A blues nem más, mint életérzés

2018.07.14. 14:00
Ajánlom
Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.

A blues határai kinyíltak, s a műfaj legnevesebb előadói ma már jóval szélesebb zenei világból merítenek, mint azt elsőre gondolnánk.

Jó példa erre Bruce James és Bella Black 2011-ben alapított duója, a James and Black. New Orleans, Texas és Memphis zenei hagyományaiból merítenek, ám jóval túl is lépnek azon: a soul, a blues és a hiphop egyedi hibridjét hozták létre. Az általuk „Guerilla Soul”-ként nevezett műfaj a két énekes hangjára, a billentyűs hangszerekre és az erős dalszövegekre épít. Az eredmény egy táncolható, ritmusos bulizene, melynek Bella hangja olykor Nina Simone-i színezetet ad. Július 24-én a Kobuciban őket a világ egyik legjobb hangú fekete blues énekese, Big Daddy Willson követi. A funk, a soul, a gospel és a country gyökereit a bluesban újragondoló mester élete és zenéje elválaszthatatlan egymástól. Észak-Karolinában született egy nagyon szegény családban, így a társadalmi ranglétra aljáról küzdötte fel magát a világhírig. Pályáját gospel énekesként kezdte, de egykor nehézsúlyú bokszolóként is komoly sikereket ért el. A bluest feleségének és Németországnak köszönheti, pedig szinte a bőröndjében hozta magával a műfajt Amerikából. Karrierjét ma már számtalan szakmai elismerés és tizenkét album kíséri, Óbudára saját zenekarával érkezik.

Itt lesz a brit Ian Siegal, aki a MOJO Magazin szerint a leginnovatívabb, legtehetségesebb és leglebilincselőbb kortárs blues előadó. Nem véletlen tehát, hogy új lemezeinek megjelenését mindig kiemelt figyelem kíséri. 2018-as All The Rage című albumára az egyre sötétebbé váló világunkról írt káprázatos dalokat. Július 25-én a magyar közönség ismét felfedezheti, miért tekintik őt olyan zenei világok autentikus örökösének, mint Tom Waits, Howlin' Wolf, Muddy Waters, Bo Diddley, Son House vagy Junior Kimbrough.

Ian-Siegal-blues-163817.jpg

Ian Siegal (Fotó/Forrás: Óbudai Blues Fesztivál)

A napot a három bohém fiatalemberből és egy öreg kutyából verbuválódott T-99 „alternatív rootsrocktrió” koncertje zárja. Az Amsterdamból érkező banda zenéje a rock 'n' roll, a country, a surf, a punk stílusait ötvözve fordul vissza a blues alapjaihoz, megtűzdelve némi kelet-európai és dél-afrikai hangzással. Fellépéseiket a bohém karakterek, a vintage hangszerek és a színpadról áradó elképesztő energia teszi feledhetetlenné.

Július 26-án The Pontiac és Pribojszki Mátyás zenekara, a Jumping Matt & His Combo mellett Little G. Weevil lép színpadra, akinek zenei világa és szellemisége több mint fél évtizede a fesztivál a szimbóluma is: hidakat teremtve köti össze a blues eredeti, tengerentúli és hazai kultúráját. A koncertek mellett különleges és atipikus blues-hangszereket bemutató workshopok, a műfaj gyökereiről szóló kerekasztal-beszélgetések és a blues hazai és tengerentúli történetét feltáró filmvetítések is várják a közönséget.

Részletes program

JÚLIUS 23. hétfő 17.30

Hangszer workshop, filmvetítés az Esernyősben
Bárszékszínpad

JÚLIUS 24. kedd 17.30

EC 70 – Eric Clapton Tribute Band (Hun)
James & Black (USA)
Big Daddy Wilson (USA–D)

JÚLIUS 25. szerda 17.30

Voodoo Papa Duo (Hun)
T-99 (Nl)
Ian Siegal (UK)

JÚLIUS 26. csütörtök 17.30

The Pontiac (Hun)
Jumping Matt & His Combo (Hun)
Little G. Weevil (USA)

JÚLIUS 27. péntek 17.30

Hangszer workshop, filmvetítés az Esernyősben
Bárszékszínpad

További információ: https://kobuci.hu/obudai_blues_fesztival/

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.
Jazz/World portré

A háború miatt járhatott zeneiskolába Tito Puente, a "mambókirály"

A Grammy-díjas amerikai muzsikus és zenekarvezetőt hiába terelgették szülei gyerekkorában a zongora irányába, az ütősök maradtak a kedvencei. Az ő dalai indították el a mambólázat, ennek köszönhette a haláláig büszkén viselt becenevét. Hozzájárult az 1950-es évek cha-cha-cha-hullámának elindításához is.