Jazz/World

A Chick Corea Freedom Band Veszprémben

2010.08.04. 14:00
Ajánlom
Chick Corea Freedom Band elnevezésű all-star csapata nyitotta meg az idei Veszprémi Ünnepi Játékokat. Két, Coreát egyik példaképének tekintő magyar jazz-zongorista nyilatkozott a Fideliónak a koncerten szerzett benyomásairól.

Bori Viktor:

„Ha jobban végiggondolom, legfőképpen azért a különleges képességéért tartottam mindig is elsőszámú példaképemnek Chick Coreát, ahogy a zenét egészében kontrolálja bármelyik projektjét is nézzük és Veszprémben a Freedom Bandben nem ez történt, ami igen meglepett, viszont ő láthatóan rendkívül felszabadult volt és egyáltalán nem bánta ezt. Szinte kívülállóként hallgatta látható élvezettel McBride egyszemélyes bőgőprodukcióját vagy a nagy „kisöreg" dobshow-ját. És a ráadásban hagyta - amit még soha nem láttam tőle - hogy teljesen átvegye Kenny Garrett az irányítást. Egyszerűen élvezi ezeknek a partnereknek  a társaságát, mindenesetre nekem a tavaly őszi triókoncert Stanley Clarke-kal és Lenny White-tal sokkal inkább bejött, attól függetlenül, hogy végig szótlan maradt, de magából sokkal többet adott."

Szabó Dániel:

„Három héttel korábban is láttam őket Montreux-ben, de ez a koncert jobban tetszett, mert közben jobban összeérett a produkció. Másrészt általános tapasztalatom, hogy Magyarországon van valami a levegőben, amiért az amerikai zenészek kijátsszák magukat, ahogy Roy Haynes az utolsó egyharmadban, amikor a végén énekelt, táncolt örömében. Haynes személye azt a jazz tradíciót jelenti, amivel már ritkán lehet csak találkozni, már nem élnek a nagy öregek. Persze vannak méltó utódok, mint például Brian Blade, de a kortárs jazzben kevesebb az őserő, mint Haynesből vagy Elvin Jonesból áradt. Ott voltam Haynes londoni, 75. születésnapi koncertjén is, már akkor is alig hittem, hogy ilyen energiákra képes. Garretten és McBride-on pedig látszott a veteránnak kijáró tisztelet, ahogy Haynest szeretettel átkarolták.

Coreában is a tiszteleletet és leborulást láttam, benne is megvan ez a természetesség, az ősi energiák mindent elsöprő ereje. Fajsúlyos jazzprodukciót hallottunk a részéről. Nála minden a helyén van, az arranzsok is, de ritmikailag annyira kézben tartja az egész zenekart, hogy ez az egyik fő erénye. Másrészt lenyűgöz, hogy hányféle projektet futtat egyszerre, fiatal kora óta, amióta elhatározta, hogy nem akar az unalom csapdájába esni. Corea játéka változott, puhább lett, és amit nyíltan vállal, odafigyel a fiatalokra, nyitott, pozitív, befogadó ember; például Mehldauról kedvezően nyilatkozott. A Freedom Band szerintem azért alakult, hogy a kötött formákban, sztenderdekben szabad szólókat, nagy teret adhassanak maguknak. Sok bőgőszóló volt, kötetlen párbeszédek voltak. Lehet, hogy például Wayne Shorter kvartettje még szabadabb, vagy korszerűbb, de Coreáék a sztenderdek minden lehetőségét kihasználták. A második számot bevezető Bartók hommage fénypontja volt zongorázásának, fantasztikusan egyéni szóló hangszereléseket, csodálatos akkordokat, elbűvölő szólamvezetést hallottunk. A ráadás előtti, a zárószám pedig, ha koncertlemezt fognak kiadni, jó eséllyel a Veszprémben elhangzott formában kerül a lemezre, olyan tökéletesen sikerült."

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.