Jazz/World

A dal, ami hidat vert a jazz és a pop közé

2018.05.01. 14:48
Ajánlom
A jazz és a popzene összefonódását napjainkban már korántsem kíséri gyanakvó szemöldökráncolás, az írás alapját jelentő dal esetében mégsem a határok áthágása az érdekes, hanem, hogy a téma továbbélésének folytonosságában milyen szomorú aktualitás tükröződik, a háttérben pedig felsejlik a jazz hídverő szerepe is.
Lester Young

Lester Young (Fotó/Forrás: jazznap.hu)

Lester Young 1959 márciusában, egy masszívan végigivott európai turnét követően halt meg, alig néhány órával azután, hogy a gépe landolt New Yorkban. Young, vagy ahogy Billie Holiday nevezte, Prez, egyike a jazz legkülönlegesebb és legfontosabb alakjainak.

A harmincas évek második felében feltűnt tenorszaxofonos játékának jellegzetes fanyarsága, látszólagos nemtörődömsége, hanyagul odavetett melódiái a maga idejében léptek túl a swingen, és mutattak előre a bebop felé.

Young azonban nem csak a rendkívül modernnek tetsző játékával volt hatással a kortársaira és az utókorra. Vele kapcsolatban mindenekelőtt az attitűdöt szokás felhozni, aminek a játékstílusa csupán az egyik sarkalatos pontja, de legalább ennyire fontos az introvertált, hűvös személyisége, az általa kifejlesztett szleng, valamint a jellegzetes lapított filckalap (ekkoriban a jazz-zenészek az öltözködésben is versengtek egymással).

Lester Young az egyik összekötő kapocs a swing és a modern jazz között.

Charles Mingus nem sokkal Young halála után vonult stúdióba, hogy felvegye a Mingus Ah Um című albumát. A lemez egyike Mingus összefoglaló jellegű, definitív albumainak. 1959 több szempontból is különleges év a jazz történetében. Ekkor jelenik meg Miles Davis modális alapvetése (A Kind of Blue), de Coltrane túladagolt bebopja (Giant Steps) is a kanyarban van már, akárcsak a free jazz. Az örökös kívülálló Mingus eközben – helyenként visszanyúlva a jazz kezdeteihez – felrajzolta a műfaj legújabb tendenciáinak gyökereit. A Mingus Ah Um dalainak többsége tekinthető egyfajta tiszteletadásnak, mások (Fables of Faubus) hangokból szőtt középső ujjnak, a zenei anyag legfőbb összetartó erejét pedig a blues jelenti, de helyenként megjelenik a kollektív improvizáció is, bár nem olyan hangsúlyosan, mint az egy évvel később megjelent Blues & Roots lemezen.

Az album második dala, a Goodbye Pork Pie Hat Lester Young emlékének szól. A cím utalás Young emblematikus kalapjára, a dal pedig egy jellegzetes tizenkét ütemes blues, aminek a főtémáját két tenorszaxofon (Booker Ervin, John Handy) játssza uniszónóban, majd Handy keveredik élete egyik szólójába a téma visszatérése előtt.

A dalhoz Mingus többször hozzányúlt még (Mingus, Mingus, Mingus, Mingus, Mingus; Three or Four Shades of The Blues), akárcsak más jazz-zenészek. Az elsőre legalábbis ijesztően experimentálisnak tűnő Rahsaan Roland Kirk volt az első, aki szöveget is írt hozzá.

A hetvenes évek második felében aztán a kanadai énekes-dalszerző, Joni Mitchell kezdett egy projektbe válogatott jazz-zenészekkel, hogy formát adjon a daloknak, amiket Mingus írt a számára.

A korai sessionök nem működtek, majd Mitchell megszerezte a Weather Report zenészeit (Joe Zawinul kivételével, az ő helyén Herbie Hancock játszott) és Mingus figyelő tekintetétől kísérve elkezdték felvenni a lemezt, ami végül a Mingus címet kapta. Meglehetősen fura, helyenként vázlatosnak, befejezetlennek tűnő album, nem tiszteletadásnak, búcsúnak készült, Mingus 1979 januárjában bekövetkezett halála (a nemrég elhunyt Stephen Hawkinghoz hasonlóan ALS-ben szenvedett) azonban az egész projekt utóéletét eltérítette. A lemezen végig jelenlévő groteszk játékosság nyomtalanul tűnik el a záró Goodbye Pork Pie Hatben. A darab különlegessége, hogy Mitchell nem csak a témához, de John Handy tenorszólójához is írt szöveget, azt is elénekli. Az eredetileg Lester Young emlékére írt dalt immár Charles Mingus emlékére.

A Goodbye Park Pie Hat utóélete különleges. Mitchell mellett más kvázi-pop zenészek is feldolgozták, azonban az ő verziójához hasonlóan egyikük sem formált belőle popdalt. Jeff Beck, Andy Summers (Police), Derek Sherinian (ex-Dream Theather) verziói Mitchelléhez hasonlóan leginkább egyfajta crossovernek tekinthetők, némileg hasonlóan ahhoz, ahogy Lester Young vert hidat a swing és bebop közé, vagy, ahogy Charles Mingus egyesítette a zenéjében a jazz különböző irányzatait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Színház

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Klasszikus

Bach, Chopin és Schumann műveit szólaltatja meg Grigorij Szokolov a Müpában

Az orosz zongoraművész szólóestjén Johann Sebastian Bach négy duettje és c-moll partitája, Chopin mazurkái és Schumann Waldszenen (Erdei jelenetek) című műve hangzik el az MVM Koncertek – A Zongora sorozatban március 13-án a Müpában.
Vizuál

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.
Jazz/World ajánló

Tehetségbörze a Müpában – hamarosan kezdődik az idei Jazz Showcase!

A jövő tehetségei 17. alkalommal mutatkoznak be a Jazz Showcase-en a Müpában február 16. és 18. között. Közép-Európa egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjén a fiatal előadók fellépése mellett ezúttal is lesznek esti nagykoncertek.