Jazz/World

A falak lerombolása bevallott cél

2011.11.15. 18:15
Ajánlom
Az Etnozenei Napok négy estjén hat produkció mutatja meg a közönségnek, hogy milyen távoli(nak gondolt) stílusokat fog össze a közös inspiráció, a népzenei indíttatás, a világzenei hatás. Olyan hagyományos hangszerek kerülnek fókuszba, mint a tárogató, a cimbalom, a kaval, vagy éppen a didzseridú és a sámándob, de ezeket olykor a legmodernebb technikával együtt szólaltatják meg a muzsikusok.

Hogy mit nevezünk etnozenének? Az attól függ. Persze, aligha szólalhat meg bármilyen zene valamilyen etnikus tartalom nélkül, még ha az az egyetemes kultúrába be is épült (olyan stílusokra is gondolunk itt, mint például a gregorián). Ugyanakkor az etnozene fogalmát az az igény hozta létre, hogy az általános divattá vált „világzene" kategóriáján belül elkülöníthessünk egy sajátos világot. Közelebb járunk a lényeghez, ha azt mondjuk, hogy az etnozenében a népzenei elem a legfontosabb, kiemelkedik a „könnyűzenében" és a klasszikus zenében megszokottabb elemek közül. Az Etnozenei Napok különleges vonása, hogy nem csak a különböző népzenei hagyományok érhetők tetten egy-egy produkción belül, hanem a műfaji nyitottság, a kísérletező kedv, a törekvés a határátlépésre is.

Mindezeket jól példázza az etno-jazz hazai kiválóságának viszonylag új zenekara. Borbély Mihály ugyanolyan jól ismert különböző fúvós hangszereken előadott varázslatos szólóiról, mint nyitottságáról, amellyel a hagyományos zenei formákon túlmutató irányokat keresi. Bár nehéz megállapítani, hogy a különböző projektjei (Borbély Műhely, Duó Binder Károllyal, közös zenekar Dresch Mihállyal, Vujicsics együttes, Eastern Boundary) közül melyik számára a fontosabb, a Borbély Balkán Project az utóbbi években egyre jelentősebb szerepet játszik az életében. A zenekar ugyanis nem csak felfogásában, hanem összeállításában is a zenei stílusok fúzióját kísérli meg. Kínálkozik a megállapítás, hogy Borbély két, eltérő kategóriákban nyilvántartott zenekarát „trombitálta" össze a projektre. Így lehetnek ott a régi partnerek, a buzukin is kiváló gitáros, György Mihály és a muzikális bőgős, Horváth Balázs mellett Agatics Krunoszláv, Eredics Gábor, Eredics Kálmán és Szendrődi Ferenc, akik jellegzetes balkáni hangszerek egész arzenáljával érkeznek.

Az Etnozenei napokon két további híres szólista erősíti ugyanezt a vonalat. Eljön a Borbélyhoz hasonló formátumú és felfogású, világhírű bolgár kavaljátékos, Teodoszij Szpaszov. A kaval fúvós hangszer, több olyan magyar etno-zenei együttes is alkalmazza, amelyek játékában erősen érződik a bolgár ritmusok és néha az énekes hagyomány hatása is. Szpaszov régóta jelen van a nemzetközi fesztivál-körforgásban, együtt szerepelt többek között Ivo Papaszovval, Trilok Gurtuval, Rabih Abu-Khalillal és Ennio Morriconéval. Ez a némileg a tárogatóra emlékeztető bolgár népi hangszer Szpaszov kezében lenyűgöző hajlékonysággal szólal meg. A Balkán Projekt másik külföldi vendége pedig az olasz születésű, Franciaországban élő Carlo Rizzo, a tamburák és más ütőhangszerek utolérhetetlen virtuóza, aki koncertjein és lemezein olykor énekelni is szokott.

A Balkán Projectnek kezdettől fogva tagja Lukács Miklós, az a cimbalomművész, aki hangszerének műfaji határait talán mindenkinél tágabbra nyitotta. Fiatal kora ellenére elképesztően hosszú azoknak a zenekaroknak és szólistáknak a listája, akikkel rendszeresen szerepelt. Lukács mellett Balogh Kálmán nevezhető még akkora kedvencnek, mint ő, de Balogh valamennyire eltérő felfogásban játszik. Ő a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszékének egyik meghatározó oktatója. Szerencsére a fantasztikus színvonalat produkáló magyar cimbalomművészet két sztárjától távol áll a vetélkedés, különböző produkciókban sokszor és szívesen lépnek fel együtt.

Az Etnozenei Napok záróestjén a szünet után együtt hallhatjuk őket, de a koncert első felében Kiss Gy. László lesz a szólista, mégpedig azon a hangszeren, amelyet az újabb koriak közül a leginkább magyarnak tartunk. A Budapesti Fesztiválzenekar klarinétosa régóta elkötelezettje annak, hogy a tárogató elfoglalhassa méltó helyét kortárs hangszerként, ne maradjon csak a sírva vigadás és a múltidéző zenék kelléke. A Liszt-díjas klarinét- és tárogatóművész ezen a koncerten mutatja be Martos László Tárogatómeséjét, az ősbemutatón kívül pedig Balassa Sándor és Könczei Árpád művei szólalnak meg. Kiss második tárogató-szólólemezének címadó darabját is (Transfiguratio) Könczei szerezte. Balogh Kálmánon kívül Árendás Péter brácsás és Lelkes András nagybőgős kísérik a tárogatóművészt.

A Balogh-Lukács cimbalomduó lép színpadra a koncert második felében. Első közös produkciójuk egy úgynevezett négykezes cimbalomlemez volt, melyen népdalfeldolgozások szólaltak meg. Azonban ez a cím annyiban félreérhető volt, hogy nem egy hangszeren, hanem természetesen kettőn játszanak. A lemez megjelenése óta kibővült repertoár jegyében Novák Csaba nagybőgőn, Dés András pedig ütőhangszereken csatlakozik a duóhoz.

Míg a Balkán Projekt és a tárogató-cimbalom est zenei kalandozásainak kiindulópontja az autentikus népzene, az Etnozenei Napok első két estjére az alternatív zenei alap a leginkább jellemző, innen indulnak a népzenei nyelvezet felé a zenei kacskaringók, ahogy azt a Transglobal Underground, egész irányzatot megteremtve megmutatta a világnak. A londoni csapat mind a közönség, mind a kritika szerint bebizonyította, hogy érdemes a techno tánczenei lüktetését és az autentikus népzenei előadási módokat és dallamokat egymásnak ereszteni. A lazán egyben tartott formáció két vezetője Tim Whelan és Hamilton Lee (utóbbi Hamid Man Tu és más művészneveken is ismert, társa sem csak egy néven szerepel). Érdekesség, hogy Natacha Atlas egykor tagja volt az együttesnek, amely szólólemezein is többször közreműködött.

A Transglobal Underground két éve indult projektje megvalósítja a legtisztább világzenei elképzelést: olyan zenészeket hívtak meg Európa különböző országaiból, akik hozzájuk hasonlóan elektronikus alapon nyúlnak az etnikus jellegű zenékhez. Innen a cím: A Gathering of Strangers (Idegenek gyülekezete), de mielőtt bárki gyanakodni kezdene, az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a nagylemez címében az is benne van: U.N.I.T.E. Whelanék nyilatkozataiból tudjuk, hogy ez nem csak politikailag korrekt világzenei hitvallás, hanem társadalompolitikai állásfoglalás is: Londonban, de nyilván nem csak ott, a különböző nemzetiségű csoportok együtt élnek ugyan, de alig vesznek tudomást egymásról. Azóta már a remix kislemez is felkerült a különböző elektronikus terjesztési platformokra, ennek címe pedig szabadon fordítva annyit tesz: „Azért jöttünk, hogy leromboljuk a falaitokat". A projekt Müpa-beli közreműködői Barvich Iván (Sebő-együttes) és a Balkán Fanatik, valamint az angol folkénekes Jim Moray és a szintén Angliában működő, de bolgár Perunika énekes trió, valamint Miki Shaw (VJ). 

A Kampec Dolores több mint negyedszázada működő, saját útját járó alternatív zenekar, ez idő alatt kilenc albumot adtak ki holland, magyar, angol és japán kiadóknál; mintegy nyolcszáz koncerten, három kontinensen, harminc országban léptek fel, a Müpában is szerepeltek már. Zeneszerzője és gitárosa, Hajnóczy Csaba a legendás Kontroll Csoport tagja volt. A jazzvilágból érkező Grencsó István fúvós hangszereken izgalmasan ellenpontozza Kenderesi Gabi sajátos, senkihez sem hasonlítható éneklését. Hármuk közül leginkább a szövegeket is író énekesnő köthető a népzenei hagyományhoz, de a Kampec nem népdalfeldolgozásokat játszik. Amikor Kenderesi azt énekli, hogy „Úgy futok, hogy utolérj", akkor csak távoli reminiszcenciaként jelenik meg a népdalok szöveg és dallamvilága a kortárs, rock gyökerű zenei környezetben. Az együttes basszusgitárosa Vajdovich Árpád és dobosa Németh Csaba mellett ezúttal egy vonósnégyes is csatlakozik az előadáshoz. Új produkciójukat Krasznahorkai László Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó című regénye inspirálta. A koncerten része egy félórás bábopera előadás, amely az együttes legújabb dalaira épül.

Nem véletlen, hogy a Kampeccel egy koncerten lép fel a 2000-ben Fehéroroszországban alakult, héttagú Nagual együttes. Hajnóczyékhoz hasonlóan az ő zenekaruk is az „alternatív" címkével illethető, szívesen adnak elő nem létező nyelven íródott szövegeket, és a különböző világzenei hatásokat is bátran alkalmazzák. Ami még ennél is nyilvánvalóbb párhuzam, hogy a Nagual szinte minden színpadi és előadőművészeti eszközre, kifejezési formára nyitott, ahogy a Kampec is gyakran tánccal, bábozással, és más „élő" művészi eszközökkel teszi teljessé a koncertélményt, nem elégszenek meg egy VJ-vel. Míg a Kampec mindig elmélyült, a Nagual harsányabb: az abszurd és a groteszk jegyében a mágia és a ráolvasás sokszor előkerül, de hát az avantgárd éltető eleme a meglepetés, sőt a megbotránkoztatás. A magát a népi szürrealizmushoz soroló csapat (utolsó lemezük címe: Polessziai krónikák) zenéjében fontos szerepet kap a doromb, a didzseridú és a sámándob, ősi afrikai és ázsiai hangszerek is megszólalnak a szintetizátor és a tangóharmonika mellett, és valamennyi hangszeres énekel is. A nagy létszámú zenekar már jóval több, mint félezer koncertet adott, bejárta egész Kelet-Európát, francia, finn, és német földön is sikerrel turnéztak. Kapnak felkéréseket rajzfilmek, bábjátékok, kortárs cirkuszművészeti előadások, népi komédiák, sőt dokumentum- és játékfilmek zenéjének elkészítésére és előadására is.

ETNOZENEI NAPOK Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

2011. november 16. 20:00
Etno-unió
Km.: Transglobal Underground, Jim Moray, Perunika Trio, Balkán Fanatik, Barvich Iván, Miki Shaw

2011. november 17. 20:00
Kampec Dolores; Nagual (BLR)

2011. november 18. 20:00
Borbély Mihály - Balkan Jazz Project
Km.: Borbély Mihály (szaxofon, klarinét, tárogató, furulyák), György Mihály (gitár, buzuki), Lukács Miklós (cimbalom), Agatics Krunoszláv (harmonika), Horváth Balázs (bőgő), G. Szabó Hunor (dob, ütőhangszerek)
Vendég: Teodoszij Szpaszov (kaval), Carlo Rizzo (tamburinok)

2011. november 23. 20:00
Cimbalom és tárogató
Balogh Kálmán, Lukács Miklós és Kiss Gy. László
I. rész: Kiss Gy. László tárogatótrió, km.: Balogh Kálmán (cimbalom)
II. rész: Balogh Kálmán-Lukács Miklós: Cimbalomduó, kísér: Dés András (ütőhangszerek), Novák Csaba (nagybőgő)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Színház

Mindig van egy hajnal a konyhában – beszélgetés Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal

Valódi érzelmi hullámvasutat kínál a nézőknek a Rózsavölgyi Szalon április közepén bemutatott, Bármit mondhatsz című előadása, amelyben egy negyvenes házaspár próbálja tisztázni sok-sok év alatt felgyülemlett sérelmeiket egy reggelbe nyúló beszélgetés során. A két főszereplővel, Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal beszélgettünk.
Könyv

Megmenekülhet Esterházy Péter egykori otthona

Alkotóházként születhet újjá a 2016-ban elhunyt Kossuth- és József Attila-díjas író egykori, rómaifürdői családi háza.
Klasszikus

Bach-estre készül Ránki Dezső és az Anima Musicae

A sűrű májusi koncertszezon igazi különlegességet tartogat még a hónap végére is: a Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp által megálmodott Csönd-zsák koncertek 14. hangversenyén J. S. Bach négy zongoraversenye csendül fel az Anima Musicae Kamarazenekarral közösen.
Plusz

„Lenyűgöző, hogy Bartók milyen sokakat inspirált” – interjú Káel Csabával

A Müpa vezérigazgatójával a határátlépő produkciókról, saját rendezéseiről és arról is beszélgettünk, hogyan találhat a nagyközönség is utat Bartók muzsikájához.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Alerant Szeparé – új támogatási forma a Budapest Jazz Clubban

A klubot tizenötödik éve havi rendszerességgel szponzoráló, egyéb meghatározó társadalmi innovációt is életre hívó Alerant Zrt. soron kívüli támogatásáról biztosította a BJC vezetőségét.
Jazz/World interjú

Ha uralod a csöndet, a tiéd lehet – beszélgetés João Camarero brazil gitárművésszel

João Camarero rendkívül kellemes beszélgetőpartner és hihetetlenül kifinomult játékú előadóművész, akiből a világ legtermészetesebb módján árad a zene. A brazil gitárművésszel a budapesti fellépését megelőző napon beszélgettünk.
Jazz/World kritika

Testvérek közt is jó – beszámoló a Wooten Brothers budapesti koncertjéről

A JazzFest Budapest keretében adott koncertet a Wooten Brothers május 15-én az Erkel Színházban, ahol telt ház fogadta őket. Mohai Szabolcs és Várkonyi Judit írta meg benyomásait a látottakról.
Jazz/World ajánló

Fedél nélkül – Simon Kornél zenekara ad koncertet a 6SZÍN-ben

Simon Kornél és Tótváradi Zsolt szerzőpáros együttese, a Boughris május 30-án tartja meg bemutatkozó estjét a terézvárosi játszóhelyen. A zenekar átmenetet képez a Pink Floyd és John Mayer stílusa között. 
Jazz/World videó

Ritka hangszeren játszik konkoi az új live session videójában 

Harmóniumra írt dalt ad elő konkoi új videójában. A most megjelent live session videóban szereplő hangszert legközelebb május 24-én, a Fiumei úti sírkertben hallhatja a közönség. Videópremier.