Jazz/World

A falak lerombolása bevallott cél

2011.11.15. 18:15
Ajánlom
Az Etnozenei Napok négy estjén hat produkció mutatja meg a közönségnek, hogy milyen távoli(nak gondolt) stílusokat fog össze a közös inspiráció, a népzenei indíttatás, a világzenei hatás. Olyan hagyományos hangszerek kerülnek fókuszba, mint a tárogató, a cimbalom, a kaval, vagy éppen a didzseridú és a sámándob, de ezeket olykor a legmodernebb technikával együtt szólaltatják meg a muzsikusok.

Hogy mit nevezünk etnozenének? Az attól függ. Persze, aligha szólalhat meg bármilyen zene valamilyen etnikus tartalom nélkül, még ha az az egyetemes kultúrába be is épült (olyan stílusokra is gondolunk itt, mint például a gregorián). Ugyanakkor az etnozene fogalmát az az igény hozta létre, hogy az általános divattá vált „világzene" kategóriáján belül elkülöníthessünk egy sajátos világot. Közelebb járunk a lényeghez, ha azt mondjuk, hogy az etnozenében a népzenei elem a legfontosabb, kiemelkedik a „könnyűzenében" és a klasszikus zenében megszokottabb elemek közül. Az Etnozenei Napok különleges vonása, hogy nem csak a különböző népzenei hagyományok érhetők tetten egy-egy produkción belül, hanem a műfaji nyitottság, a kísérletező kedv, a törekvés a határátlépésre is.

Mindezeket jól példázza az etno-jazz hazai kiválóságának viszonylag új zenekara. Borbély Mihály ugyanolyan jól ismert különböző fúvós hangszereken előadott varázslatos szólóiról, mint nyitottságáról, amellyel a hagyományos zenei formákon túlmutató irányokat keresi. Bár nehéz megállapítani, hogy a különböző projektjei (Borbély Műhely, Duó Binder Károllyal, közös zenekar Dresch Mihállyal, Vujicsics együttes, Eastern Boundary) közül melyik számára a fontosabb, a Borbély Balkán Project az utóbbi években egyre jelentősebb szerepet játszik az életében. A zenekar ugyanis nem csak felfogásában, hanem összeállításában is a zenei stílusok fúzióját kísérli meg. Kínálkozik a megállapítás, hogy Borbély két, eltérő kategóriákban nyilvántartott zenekarát „trombitálta" össze a projektre. Így lehetnek ott a régi partnerek, a buzukin is kiváló gitáros, György Mihály és a muzikális bőgős, Horváth Balázs mellett Agatics Krunoszláv, Eredics Gábor, Eredics Kálmán és Szendrődi Ferenc, akik jellegzetes balkáni hangszerek egész arzenáljával érkeznek.

Az Etnozenei napokon két további híres szólista erősíti ugyanezt a vonalat. Eljön a Borbélyhoz hasonló formátumú és felfogású, világhírű bolgár kavaljátékos, Teodoszij Szpaszov. A kaval fúvós hangszer, több olyan magyar etno-zenei együttes is alkalmazza, amelyek játékában erősen érződik a bolgár ritmusok és néha az énekes hagyomány hatása is. Szpaszov régóta jelen van a nemzetközi fesztivál-körforgásban, együtt szerepelt többek között Ivo Papaszovval, Trilok Gurtuval, Rabih Abu-Khalillal és Ennio Morriconéval. Ez a némileg a tárogatóra emlékeztető bolgár népi hangszer Szpaszov kezében lenyűgöző hajlékonysággal szólal meg. A Balkán Projekt másik külföldi vendége pedig az olasz születésű, Franciaországban élő Carlo Rizzo, a tamburák és más ütőhangszerek utolérhetetlen virtuóza, aki koncertjein és lemezein olykor énekelni is szokott.

A Balkán Projectnek kezdettől fogva tagja Lukács Miklós, az a cimbalomművész, aki hangszerének műfaji határait talán mindenkinél tágabbra nyitotta. Fiatal kora ellenére elképesztően hosszú azoknak a zenekaroknak és szólistáknak a listája, akikkel rendszeresen szerepelt. Lukács mellett Balogh Kálmán nevezhető még akkora kedvencnek, mint ő, de Balogh valamennyire eltérő felfogásban játszik. Ő a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszékének egyik meghatározó oktatója. Szerencsére a fantasztikus színvonalat produkáló magyar cimbalomművészet két sztárjától távol áll a vetélkedés, különböző produkciókban sokszor és szívesen lépnek fel együtt.

Az Etnozenei Napok záróestjén a szünet után együtt hallhatjuk őket, de a koncert első felében Kiss Gy. László lesz a szólista, mégpedig azon a hangszeren, amelyet az újabb koriak közül a leginkább magyarnak tartunk. A Budapesti Fesztiválzenekar klarinétosa régóta elkötelezettje annak, hogy a tárogató elfoglalhassa méltó helyét kortárs hangszerként, ne maradjon csak a sírva vigadás és a múltidéző zenék kelléke. A Liszt-díjas klarinét- és tárogatóművész ezen a koncerten mutatja be Martos László Tárogatómeséjét, az ősbemutatón kívül pedig Balassa Sándor és Könczei Árpád művei szólalnak meg. Kiss második tárogató-szólólemezének címadó darabját is (Transfiguratio) Könczei szerezte. Balogh Kálmánon kívül Árendás Péter brácsás és Lelkes András nagybőgős kísérik a tárogatóművészt.

A Balogh-Lukács cimbalomduó lép színpadra a koncert második felében. Első közös produkciójuk egy úgynevezett négykezes cimbalomlemez volt, melyen népdalfeldolgozások szólaltak meg. Azonban ez a cím annyiban félreérhető volt, hogy nem egy hangszeren, hanem természetesen kettőn játszanak. A lemez megjelenése óta kibővült repertoár jegyében Novák Csaba nagybőgőn, Dés András pedig ütőhangszereken csatlakozik a duóhoz.

Míg a Balkán Projekt és a tárogató-cimbalom est zenei kalandozásainak kiindulópontja az autentikus népzene, az Etnozenei Napok első két estjére az alternatív zenei alap a leginkább jellemző, innen indulnak a népzenei nyelvezet felé a zenei kacskaringók, ahogy azt a Transglobal Underground, egész irányzatot megteremtve megmutatta a világnak. A londoni csapat mind a közönség, mind a kritika szerint bebizonyította, hogy érdemes a techno tánczenei lüktetését és az autentikus népzenei előadási módokat és dallamokat egymásnak ereszteni. A lazán egyben tartott formáció két vezetője Tim Whelan és Hamilton Lee (utóbbi Hamid Man Tu és más művészneveken is ismert, társa sem csak egy néven szerepel). Érdekesség, hogy Natacha Atlas egykor tagja volt az együttesnek, amely szólólemezein is többször közreműködött.

A Transglobal Underground két éve indult projektje megvalósítja a legtisztább világzenei elképzelést: olyan zenészeket hívtak meg Európa különböző országaiból, akik hozzájuk hasonlóan elektronikus alapon nyúlnak az etnikus jellegű zenékhez. Innen a cím: A Gathering of Strangers (Idegenek gyülekezete), de mielőtt bárki gyanakodni kezdene, az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a nagylemez címében az is benne van: U.N.I.T.E. Whelanék nyilatkozataiból tudjuk, hogy ez nem csak politikailag korrekt világzenei hitvallás, hanem társadalompolitikai állásfoglalás is: Londonban, de nyilván nem csak ott, a különböző nemzetiségű csoportok együtt élnek ugyan, de alig vesznek tudomást egymásról. Azóta már a remix kislemez is felkerült a különböző elektronikus terjesztési platformokra, ennek címe pedig szabadon fordítva annyit tesz: „Azért jöttünk, hogy leromboljuk a falaitokat". A projekt Müpa-beli közreműködői Barvich Iván (Sebő-együttes) és a Balkán Fanatik, valamint az angol folkénekes Jim Moray és a szintén Angliában működő, de bolgár Perunika énekes trió, valamint Miki Shaw (VJ). 

A Kampec Dolores több mint negyedszázada működő, saját útját járó alternatív zenekar, ez idő alatt kilenc albumot adtak ki holland, magyar, angol és japán kiadóknál; mintegy nyolcszáz koncerten, három kontinensen, harminc országban léptek fel, a Müpában is szerepeltek már. Zeneszerzője és gitárosa, Hajnóczy Csaba a legendás Kontroll Csoport tagja volt. A jazzvilágból érkező Grencsó István fúvós hangszereken izgalmasan ellenpontozza Kenderesi Gabi sajátos, senkihez sem hasonlítható éneklését. Hármuk közül leginkább a szövegeket is író énekesnő köthető a népzenei hagyományhoz, de a Kampec nem népdalfeldolgozásokat játszik. Amikor Kenderesi azt énekli, hogy „Úgy futok, hogy utolérj", akkor csak távoli reminiszcenciaként jelenik meg a népdalok szöveg és dallamvilága a kortárs, rock gyökerű zenei környezetben. Az együttes basszusgitárosa Vajdovich Árpád és dobosa Németh Csaba mellett ezúttal egy vonósnégyes is csatlakozik az előadáshoz. Új produkciójukat Krasznahorkai László Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó című regénye inspirálta. A koncerten része egy félórás bábopera előadás, amely az együttes legújabb dalaira épül.

Nem véletlen, hogy a Kampeccel egy koncerten lép fel a 2000-ben Fehéroroszországban alakult, héttagú Nagual együttes. Hajnóczyékhoz hasonlóan az ő zenekaruk is az „alternatív" címkével illethető, szívesen adnak elő nem létező nyelven íródott szövegeket, és a különböző világzenei hatásokat is bátran alkalmazzák. Ami még ennél is nyilvánvalóbb párhuzam, hogy a Nagual szinte minden színpadi és előadőművészeti eszközre, kifejezési formára nyitott, ahogy a Kampec is gyakran tánccal, bábozással, és más „élő" művészi eszközökkel teszi teljessé a koncertélményt, nem elégszenek meg egy VJ-vel. Míg a Kampec mindig elmélyült, a Nagual harsányabb: az abszurd és a groteszk jegyében a mágia és a ráolvasás sokszor előkerül, de hát az avantgárd éltető eleme a meglepetés, sőt a megbotránkoztatás. A magát a népi szürrealizmushoz soroló csapat (utolsó lemezük címe: Polessziai krónikák) zenéjében fontos szerepet kap a doromb, a didzseridú és a sámándob, ősi afrikai és ázsiai hangszerek is megszólalnak a szintetizátor és a tangóharmonika mellett, és valamennyi hangszeres énekel is. A nagy létszámú zenekar már jóval több, mint félezer koncertet adott, bejárta egész Kelet-Európát, francia, finn, és német földön is sikerrel turnéztak. Kapnak felkéréseket rajzfilmek, bábjátékok, kortárs cirkuszművészeti előadások, népi komédiák, sőt dokumentum- és játékfilmek zenéjének elkészítésére és előadására is.

ETNOZENEI NAPOK Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

2011. november 16. 20:00
Etno-unió
Km.: Transglobal Underground, Jim Moray, Perunika Trio, Balkán Fanatik, Barvich Iván, Miki Shaw

2011. november 17. 20:00
Kampec Dolores; Nagual (BLR)

2011. november 18. 20:00
Borbély Mihály - Balkan Jazz Project
Km.: Borbély Mihály (szaxofon, klarinét, tárogató, furulyák), György Mihály (gitár, buzuki), Lukács Miklós (cimbalom), Agatics Krunoszláv (harmonika), Horváth Balázs (bőgő), G. Szabó Hunor (dob, ütőhangszerek)
Vendég: Teodoszij Szpaszov (kaval), Carlo Rizzo (tamburinok)

2011. november 23. 20:00
Cimbalom és tárogató
Balogh Kálmán, Lukács Miklós és Kiss Gy. László
I. rész: Kiss Gy. László tárogatótrió, km.: Balogh Kálmán (cimbalom)
II. rész: Balogh Kálmán-Lukács Miklós: Cimbalomduó, kísér: Dés András (ütőhangszerek), Novák Csaba (nagybőgő)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Színház

Elhunyt Lengyel Anna dramaturg, a PanoDráma alapítója

A műfordítóként és rendezőként is jegyzett színházi szakembernél 2017-ben diagnosztizáltak lágyrészszarkómát. Életének 52. évében érte a halál - adta hírül a Színház Online.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.