Jazz/World

A "finger style" földi helytartója

2008.04.08. 00:00
Ajánlom
A csillogó, mindent felülmúló bravúrjáték legkönnyebben gitáron leplezhető le, ezért különös kihívás egy szólógitár-est középpontjába a virtuozitást állítani. Kevés előadó létezik, aki elképesztő tempó mellett is képes megőrizni egy dallam zeneiségét, és olyan széles dinamikai spektrumot felölelve játszani, mintha az a világ legtermészetesebb dolga volna.

Az ausztrál Tommy Emmanuel azonban ennél is többet nyújt: szimpatikus személyisége az elképesztő mennyiségű szakmai- és közönségdíj, valamint a földkerekség nagyobbik feléhez eljutó televíziós koncertközvetítéseinek sikere ellenére mellőzi a sztár-allűröket, és így egy kellemesen elegáns művész benyomását is kelti.

Ha azt tekintjük, hogy a világ angolszász területeinek zenei konjunktúrája majdhogynem kizárólagosan csak az Egyesült Királyságot és az USA-t érinti, nem nehéz arra a következtetésre jutnunk, hogy igencsak nehéz világraszóló karriert építeni Ausztráliából. Persze nem ilyen szándékkal kezd muzsikálni az ember, és igazságtalanok volnánk, ha azt állítanánk, hogy a hatalmas szigetországból ez alig-alig sikerült valakinek. A kis Tommy sem gondolt professzionális karrierre, amikor négyévesen Phil bátyjával zenekart alapított. Két esztendő múlva, hatéves korában már fizetséget is muzsikálni az ember, és igazságtalanok volnánk, ha azt állítanánk, hogy a hatalmas szigetországból ez alig-alig sikerült valakinek. A kis Tommy sem gondolt professzionális karrierre, amikor négyévesen Phil bátyjával zenekart alapított. Két esztendő múlva, hatéves korában már fizetséget is kapott produkciójáért, és tehetségét látva a helyi country sztár, Buddy Williams hamar a szárnyai alá vette a csodagyereket. Emmanuel a hatvanas években korabeli zenekarával, a The Trailblazers-szel érte el első sikereit, és gyermekmuzsikusként két televíziós tehetségkutatót is megnyertek, aminek eredménye egy hanglemez megjelenése lett. Még tinédzser korában Sidneybe költözött, ahol stúdió- és háttérzenészként magába szívta a profi k szemléletét. A nyolcvanas évek elején készített felvételeket a Men at Workkel és John Farnhammal, majd 1987-ben a Dragon nevű zenekarral végigkísérte Tina Turnert az énekesnő nagy visszatérését jelentő "Break Every Rule" turnéján. Tommy Emmanuel valódi arca azonban szólókoncertjei során mutatkozik meg.

A populáris szcénában szerzett tapasztalatok és az ott kivívott megbecsülés kölcsönhatásban állnak egymással. A tapasztalatok vezettek részben odáig, hogy Emmanuel pontosan megtalálta zenéjében a virtuozitás helyét, míg – ennek révén – az intelligens mértéktartás egyúttal megbecsült és megbízható zenészpartnerré is avatta. Budapestre szólóprogramjával érkezik, de aki bármely internetes videomegosztón belenézett koncertfelvételeibe, tudhatja, hogy a szóló az ő esetében olykor teljes zenekart is imitálhat. Emmanuel titka az úgynevezett "finger style" technikában rejlik, amelynek segítségével akár három zenekari szerep, a basszus, a ritmus és a dallam is megszólaltatható egyszerre a gitáron. A technikának különféle változatai léteznek, azonban mindegyik közös abban, hogy a hüvelykujjakat is kell használni, vagyis a hangszer tízujjas megszólaltatásáról van szó. Mindemellett a "finger style" alkalmas arra, hogy ne csupán a felhang-bundoknál lehessen az üveghangokat előcsalni, hanem a már-már zongorázáshoz hasonlító finom, tapintó érintés folytán a teljes kromatikus skála is a játékos rendelkezésére álljon. Az üveghangok harmóniai implementálása egyúttal a gitár szokásos, már közismert hangzásait is megváltoztatja: egyrészt a sajátos zongoraszerű játékmód egyes futamokat képes hárfajellegűvé varázsolni, másfelől sokkal hosszabb lecsengésű harmóniafüggöny szólaltatható meg így a fődallam alatt. Emmanuel híres mutatványa a "Beatles Medley", amelyben több Beatles-számot fűz sorba, és lényegében leképezi gitárján mind a négy Beatle-t. Ám nemcsak a fergeteges tempó, hanem a lágy érzékiség is gyakran visszaköszön a gitáros előadásaiban: olyan közismerten romantikus melódiák "finger style" átiratait várhatjuk tőle, mint például a "Somewhere Over the Rainbow" vagy a "Borsalino" című fi lm zenéjét, amelyet legnagyobb hatású mesterével, Chet Atkins-szel közös lemezükön is játszott.

Atkins már Emmanuel amerikai pályafutását egyengette: először mentoraként, később pedig első számú csodálójaként. 1996-ban megjelent, "The Day Fingerpickers Took Over The World" című albumuk Grammy-jelölése a múlt és a jelen nagyszerű együttműködésének szólt. A két fenomén közös hangra lelt, és – bár a rövidebb leírások mindkettejüket a jazz műfajához sorolják – bebizonyították, hogy a blues, a country, a rock, a klasszikus és spanyol gitárzene közel azonos gyökerekig vezethető vissza. Mindketten a szórakoztató muzsika irányából érkeztek: Atkins karibi hangvétele az evergreen slágereknek megfelelően lágyabb és andalítóbb, míg Emmanuel a mai kor összműfaji keveredéséből kiindulva a modern hangvételű keménységet ötvözi Atkins világával, valamint mutatványszámba menő viharos sebességű szólóival. Nem nehéz megjósolni: egy rendkívüli művész különleges koncertje vár ránk.

(2008. április 22. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Tommy Emmanuel (gitár) koncertje)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Martha Argerich és Misa Majszkij a Zeneakadémián ad koncertet

A Cziffra György-emlékév egyik záróeseményeként Martha Argerich zongoraművész és Misa Majszkij csellóművész ad kamaraestet január 28-án a Zeneakadémián.
Klasszikus

Közösen megélt pillanatok a Müpa karácsonyi kisfilmjében – VIDEÓ

Idén is ünnepi videóval kedveskedik nézőinek a Müpa, ezzel mondva köszönetet a közönségnek a figyelemért és szeretetért. A kisfilmből kiderül, mennyire fontosak a meghitt pillanatok és közösen megélt élmények.
Plusz

Színpompás advent – Mit jelentenek a koszorú színei?

Bár a gyertyaláng ősidők óta a világ világosságának a szimbóluma, és az örökzöld koszorúk már a pogány korban is a fény és a tavasz iránti vágyakozást szimbolizálták, a kereszténység elterjedésével a fenyőgallyakból fonott adventi koszorúk vallásos jelentőséget kaptak.
Klasszikus

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Plusz

Sztárénekes és magyarországi bemutató a 2022-es Bartók Tavasz műsorán

Áprilisban immár másodjára rendezik meg a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programsorozatát, melynek huszonnégy izgalmas programját már a nagyközönség elé tárták.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Biblia Show a Zsidó Művészeti Napokon

Bibliai témájú történetekre, értékekre épülő pop-sanzonokból készít estet Kováts Kriszta színművész-énekesnő, a dalok zeneszerzője Wolf Péter, szövegírója Fábri Péter író lesz.
Jazz/World ajánló

Bacsó Kristóf és David Dorůžka közreműködésével folytatódik a MAO jazz sorozata

Folytatódik a Modern Art Orchestra "Art of Virus" elnevezésű zenei projektje. A nagyzenekarra hangszerelt, friss kortárs és jazz kompozíciók december 12-én este a Budapest Music Centerben hallhatók, a MAO 2021/22-es évadban zajló koncertsorozatának részeként.
Jazz/World ajánló

25 év után újra színpadon a Sziámi együttes

Müller Péter Sziámi egykori zenekara az 1991 és 1997 közötti felállásban a zenész december 4-i koncertjén tér vissza.
Jazz/World hír

Növények „zenélnek” két budai villamosmegállóban

Egy klímaváltozás elleni kampány részeként különleges installációt telepítettek két budai villamosmegállóba, ahol – szonifikációs technológia segítségével – növények biorezgéseiből generált zene szól.  
Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.