Jazz/World

A "finger style" földi helytartója

2008.04.08. 00:00
Ajánlom
A csillogó, mindent felülmúló bravúrjáték legkönnyebben gitáron leplezhető le, ezért különös kihívás egy szólógitár-est középpontjába a virtuozitást állítani. Kevés előadó létezik, aki elképesztő tempó mellett is képes megőrizni egy dallam zeneiségét, és olyan széles dinamikai spektrumot felölelve játszani, mintha az a világ legtermészetesebb dolga volna.

Az ausztrál Tommy Emmanuel azonban ennél is többet nyújt: szimpatikus személyisége az elképesztő mennyiségű szakmai- és közönségdíj, valamint a földkerekség nagyobbik feléhez eljutó televíziós koncertközvetítéseinek sikere ellenére mellőzi a sztár-allűröket, és így egy kellemesen elegáns művész benyomását is kelti.

Ha azt tekintjük, hogy a világ angolszász területeinek zenei konjunktúrája majdhogynem kizárólagosan csak az Egyesült Királyságot és az USA-t érinti, nem nehéz arra a következtetésre jutnunk, hogy igencsak nehéz világraszóló karriert építeni Ausztráliából. Persze nem ilyen szándékkal kezd muzsikálni az ember, és igazságtalanok volnánk, ha azt állítanánk, hogy a hatalmas szigetországból ez alig-alig sikerült valakinek. A kis Tommy sem gondolt professzionális karrierre, amikor négyévesen Phil bátyjával zenekart alapított. Két esztendő múlva, hatéves korában már fizetséget is muzsikálni az ember, és igazságtalanok volnánk, ha azt állítanánk, hogy a hatalmas szigetországból ez alig-alig sikerült valakinek. A kis Tommy sem gondolt professzionális karrierre, amikor négyévesen Phil bátyjával zenekart alapított. Két esztendő múlva, hatéves korában már fizetséget is kapott produkciójáért, és tehetségét látva a helyi country sztár, Buddy Williams hamar a szárnyai alá vette a csodagyereket. Emmanuel a hatvanas években korabeli zenekarával, a The Trailblazers-szel érte el első sikereit, és gyermekmuzsikusként két televíziós tehetségkutatót is megnyertek, aminek eredménye egy hanglemez megjelenése lett. Még tinédzser korában Sidneybe költözött, ahol stúdió- és háttérzenészként magába szívta a profi k szemléletét. A nyolcvanas évek elején készített felvételeket a Men at Workkel és John Farnhammal, majd 1987-ben a Dragon nevű zenekarral végigkísérte Tina Turnert az énekesnő nagy visszatérését jelentő "Break Every Rule" turnéján. Tommy Emmanuel valódi arca azonban szólókoncertjei során mutatkozik meg.

A populáris szcénában szerzett tapasztalatok és az ott kivívott megbecsülés kölcsönhatásban állnak egymással. A tapasztalatok vezettek részben odáig, hogy Emmanuel pontosan megtalálta zenéjében a virtuozitás helyét, míg – ennek révén – az intelligens mértéktartás egyúttal megbecsült és megbízható zenészpartnerré is avatta. Budapestre szólóprogramjával érkezik, de aki bármely internetes videomegosztón belenézett koncertfelvételeibe, tudhatja, hogy a szóló az ő esetében olykor teljes zenekart is imitálhat. Emmanuel titka az úgynevezett "finger style" technikában rejlik, amelynek segítségével akár három zenekari szerep, a basszus, a ritmus és a dallam is megszólaltatható egyszerre a gitáron. A technikának különféle változatai léteznek, azonban mindegyik közös abban, hogy a hüvelykujjakat is kell használni, vagyis a hangszer tízujjas megszólaltatásáról van szó. Mindemellett a "finger style" alkalmas arra, hogy ne csupán a felhang-bundoknál lehessen az üveghangokat előcsalni, hanem a már-már zongorázáshoz hasonlító finom, tapintó érintés folytán a teljes kromatikus skála is a játékos rendelkezésére álljon. Az üveghangok harmóniai implementálása egyúttal a gitár szokásos, már közismert hangzásait is megváltoztatja: egyrészt a sajátos zongoraszerű játékmód egyes futamokat képes hárfajellegűvé varázsolni, másfelől sokkal hosszabb lecsengésű harmóniafüggöny szólaltatható meg így a fődallam alatt. Emmanuel híres mutatványa a "Beatles Medley", amelyben több Beatles-számot fűz sorba, és lényegében leképezi gitárján mind a négy Beatle-t. Ám nemcsak a fergeteges tempó, hanem a lágy érzékiség is gyakran visszaköszön a gitáros előadásaiban: olyan közismerten romantikus melódiák "finger style" átiratait várhatjuk tőle, mint például a "Somewhere Over the Rainbow" vagy a "Borsalino" című fi lm zenéjét, amelyet legnagyobb hatású mesterével, Chet Atkins-szel közös lemezükön is játszott.

Atkins már Emmanuel amerikai pályafutását egyengette: először mentoraként, később pedig első számú csodálójaként. 1996-ban megjelent, "The Day Fingerpickers Took Over The World" című albumuk Grammy-jelölése a múlt és a jelen nagyszerű együttműködésének szólt. A két fenomén közös hangra lelt, és – bár a rövidebb leírások mindkettejüket a jazz műfajához sorolják – bebizonyították, hogy a blues, a country, a rock, a klasszikus és spanyol gitárzene közel azonos gyökerekig vezethető vissza. Mindketten a szórakoztató muzsika irányából érkeztek: Atkins karibi hangvétele az evergreen slágereknek megfelelően lágyabb és andalítóbb, míg Emmanuel a mai kor összműfaji keveredéséből kiindulva a modern hangvételű keménységet ötvözi Atkins világával, valamint mutatványszámba menő viharos sebességű szólóival. Nem nehéz megjósolni: egy rendkívüli művész különleges koncertje vár ránk.

(2008. április 22. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Tommy Emmanuel (gitár) koncertje)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Színház

A színház kritizál, a művész lázad – Beszélgetés Peller Károllyal a Latabárné fia kapcsán

Latabár Kálmán születésének százhuszadik, színpadra lépésének századik évfordulójak a tiszteletére rendhagyó monodrámával állt elő a Spinoza Színház. Peller Károly 39 év eseményeit eleveníti meg hét jelenetben: egyszemélyes színházat varázsol a Spinoza picinyke színpadára, és társrendezőként is jegyzi A Latabárné fiát.
Zenés színház

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Könyv

Írók és költők is kiállnak a tiltakozó tanárok mellett

Számos író, költő, irodalmár csatlakozott már ahhoz a petícióhoz, amit Erdős Virág indított a tiltakozó tanárok és diákok mellett. Az aláírók között szerepel Závada Pál, Kiss Judit Ágnes, Schein Gábor és Berg Judit is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

Új időpontban a 100 Tagú Cigányzenekar ünnepi koncertje

2023. április 23-án tartja meg az eredetileg januárra tervezett Arénás koncertjét a 100 Tagú Cigányzenekar. A szervezők a zenekarral és a helyszínnel egyetértésben, az emelkedő energiaárak miatt döntöttek a halasztás mellett. így az esemény a fűtési szezonon kívüli időpontban lesz megtartva.
Jazz/World ajánló

Az LGT dalaiból ad koncertet a Csík Zenekar a Kongresszusi Központban

December 28-án óévbúcsúztató koncert keretében hallhatják az érdeklődők a Csík Zenekar LGT-dalokból született feldolgozásait, Presser Gábor és Karácsony János közreműködésével. A Budapesti Kongresszusi Központban A dal a miénk című album kompozíciói csendülnek fel.