Jazz/World

A francia zene ikonjai

2016.08.26. 10:04
Ajánlom
Gréco, Legrand és Ponty három különböző zenei világot képviselnek, de mindhárman ezer szállal kötődnek a francia zenei hagyományhoz, azon belül a sanzonhoz, a filmzenéhez és a Franciaországban kezdettől fogva otthonos jazzhez. Mindhárman az Európai Hidak fesztiválon lépnek fel.

Michel Legrand a sanzon Leonard Bernsteinje, igazi világfi, aki legnagyobb szerelme, Párizs dicsőségét zengi, mióta 1959-­ben elkészítette első tematikus lemezét. Édith Piaf és Léo Ferré, Duke Ellington és Cole Porter párizsi dalait játszotta hagyományos jazztrió felállásban. Nyolcvanon túl is a világ egyik legsikeresebb filmzeneszerzője, aki több mint kétszáz (!) filmet jegyez. Az áttörést a Cherbourg-i esernyők hozta meg számára 1964-ben: az első olyan film, amelyben nem beszélnek, csak énekelnek. A betétdalok azonnal slágerré váltak, Frank Sinatra, Liza Minnelli és Louis Armstrong tűzte műsorra őket. 

Michel Legrand

Michel Legrand

Legrand-nak sem termékenysége, sem népszerűsége nem csökkent azóta. Sőt ki is teljesítette önmagát: amikor épp nem komponál, akkor zongorázik, zenekart vezet, hangszerel, énekel, zenei rendező vagy producer. A jazz műfaja iránti nyitottságát sokan észrevették: olyan hangszeresek keresték társaságát, mint Miles Davis, Stan Getz, Toots Thielemans, Oscar Peterson. Legrand, aki új filmzenéjéhez magyar zenekart szerződtetett – a Modern Art Orchestrát –, hihetetlen mennyiségű sikerszámából kifejezetten a magyar közönségnek állít össze műsort. Hab a tortán, hogy úgy döntött: néhány dal erejéig színpadra hívja csodálatos énekesnőnket, Szőke Nikolettát.

"Kitört belőlem a gyermekded rajongás"

Szőke Nikolettát nemrég kérdeztük, többek között arról, hogyan fogadta Michel Legrand felkérését.

Jean Luc Ponty

Jean Luc Ponty

Legrand és a nála fiatalabb hegedűs, a muzsikuscsaládban felnőtt Jean-Luc Ponty között Stéphane Grappelli a kapocs – Ponty példaképe, akit Legrand többször is kísérhetett. A virtuóz, már maga is régóta példakép Ponty először klarinétozott, a jazz azonban eltérítette a klasszikus zenei pályától. Még messzebb vetette a sors, amikor a hatvanas évtized végén belépett Frank Zappa együttesébe. A hetvenes években szupersztárrá vált, Amerikában és Európában egyaránt, saját zenekarával ontotta a sikeres jazz­rock lemezeket, s az elsők között adott ki zenés videókat is. Később az afrikai ritmus és harmóniavilág kezdte izgatni, azóta pedig több, régebbi stílushoz is hajlandó volt visszatérni, hegedűjátéka azonban – akár erősítéssel, akár anélkül – éles és pontos hangzásával, áttekinthető formákba rendeződő modernségével csak rá jellemző ma is.

Juliette Gréco

Juliette Gréco (Fotó/Forrás: Jean-Marc Lubrano)

Természetesen Michel Legrand és Juliette Gréco zenei pályája is többször keresztezte már egymást az évek alatt. A klasszikus zene rajongói is biztosan nagy érdeklődéssel hallgatják a José Corréával közösen nemrég készített Satie­-lemezüket, de Gréco emlékezetesen énekli a Cherbourg-i esernyők dalait is. Hogy pályáján és magánéletében ki mindenkivel került kapcsolatba, azt több könyvben lehetne csak kellő alapossággal elmesélni, hiszen amióta a háború után nélkülöző Párizsban egymásra találtak a művészet és a szellem emberei, azóta Gréco volt az egyik társasági központ, és nem csak a férfiakat vonzotta mágnesként. A háború után a karcsú tinédzser azért gyűrte fel kölcsönkapott ruhái ujját, mert több számmal nagyobbak voltak rá. De ahogy ő viselte ezeket, azzal pillanatok alatt divatot csinált. Az Yves Saint­Laurent kreatív igazgatója pedig tavaly kérte fel a márka nagykövetének. Gréco nyolcvanas évei vége felé is többször egymás után meg tudja tölteni a párizsi Olympiát. Főleg legutóbbi lemezét (Gréco Chante Brel) tartja műsoron, amelyet a Jacques Brel által híressé tett dalokból állított össze. Brel, a francia nyelvű, de flamand származású énekes és szövegíró az ötvenes évek végétől dolgozott Párizsban Legrand­nal, és Gérard Jouannest zongoristával és zeneszerzővel. Jouannest lett időközben Gréco harmadik, jelenlegi férje és gyakori kísérője.

Interjúiban Grécót még most is a negyvenes évek végi, ötvenes évekbeli párizsi művészvilágról, udvarlóiról és rajongóiról kérdezik. Múzsája volt Jean­Paul Sartre­nak és Maurice Merleau Pontynak, fényképezte többek között Henri Cartier­Bresson és Willy Ronis. Feleségül ment Michel Piccolihoz, a színészhez, mert egyszer egy egész álló estén át nevettette. De nem ment feleségül – holott nevezetesen nagy szerelem volt az övék – Miles Davishez, aki féltette Gréco karrierjét attól, hogy egy lenézett feketének adja a kezét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.
Színház

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.