Michel Legrand a sanzon Leonard Bernsteinje, igazi világfi, aki legnagyobb szerelme, Párizs dicsőségét zengi, mióta 1959-ben elkészítette első tematikus lemezét. Édith Piaf és Léo Ferré, Duke Ellington és Cole Porter párizsi dalait játszotta hagyományos jazztrió felállásban. Nyolcvanon túl is a világ egyik legsikeresebb filmzeneszerzője, aki több mint kétszáz (!) filmet jegyez. Az áttörést a Cherbourg-i esernyők hozta meg számára 1964-ben: az első olyan film, amelyben nem beszélnek, csak énekelnek. A betétdalok azonnal slágerré váltak, Frank Sinatra, Liza Minnelli és Louis Armstrong tűzte műsorra őket.
Legrand-nak sem termékenysége, sem népszerűsége nem csökkent azóta. Sőt ki is teljesítette önmagát: amikor épp nem komponál, akkor zongorázik, zenekart vezet, hangszerel, énekel, zenei rendező vagy producer. A jazz műfaja iránti nyitottságát sokan észrevették: olyan hangszeresek keresték társaságát, mint Miles Davis, Stan Getz, Toots Thielemans, Oscar Peterson. Legrand, aki új filmzenéjéhez magyar zenekart szerződtetett – a Modern Art Orchestrát –, hihetetlen mennyiségű sikerszámából kifejezetten a magyar közönségnek állít össze műsort. Hab a tortán, hogy úgy döntött: néhány dal erejéig színpadra hívja csodálatos énekesnőnket, Szőke Nikolettát.
"Kitört belőlem a gyermekded rajongás"
Szőke Nikolettát nemrég kérdeztük, többek között arról, hogyan fogadta Michel Legrand felkérését.
Legrand és a nála fiatalabb hegedűs, a muzsikuscsaládban felnőtt Jean-Luc Ponty között Stéphane Grappelli a kapocs – Ponty példaképe, akit Legrand többször is kísérhetett. A virtuóz, már maga is régóta példakép Ponty először klarinétozott, a jazz azonban eltérítette a klasszikus zenei pályától. Még messzebb vetette a sors, amikor a hatvanas évtized végén belépett Frank Zappa együttesébe. A hetvenes években szupersztárrá vált, Amerikában és Európában egyaránt, saját zenekarával ontotta a sikeres jazzrock lemezeket, s az elsők között adott ki zenés videókat is. Később az afrikai ritmus és harmóniavilág kezdte izgatni, azóta pedig több, régebbi stílushoz is hajlandó volt visszatérni, hegedűjátéka azonban – akár erősítéssel, akár anélkül – éles és pontos hangzásával, áttekinthető formákba rendeződő modernségével csak rá jellemző ma is.
Természetesen Michel Legrand és Juliette Gréco zenei pályája is többször keresztezte már egymást az évek alatt. A klasszikus zene rajongói is biztosan nagy érdeklődéssel hallgatják a José Corréával közösen nemrég készített Satie-lemezüket, de Gréco emlékezetesen énekli a Cherbourg-i esernyők dalait is. Hogy pályáján és magánéletében ki mindenkivel került kapcsolatba, azt több könyvben lehetne csak kellő alapossággal elmesélni, hiszen amióta a háború után nélkülöző Párizsban egymásra találtak a művészet és a szellem emberei, azóta Gréco volt az egyik társasági központ, és nem csak a férfiakat vonzotta mágnesként. A háború után a karcsú tinédzser azért gyűrte fel kölcsönkapott ruhái ujját, mert több számmal nagyobbak voltak rá. De ahogy ő viselte ezeket, azzal pillanatok alatt divatot csinált. Az Yves SaintLaurent kreatív igazgatója pedig tavaly kérte fel a márka nagykövetének. Gréco nyolcvanas évei vége felé is többször egymás után meg tudja tölteni a párizsi Olympiát. Főleg legutóbbi lemezét (Gréco Chante Brel) tartja műsoron, amelyet a Jacques Brel által híressé tett dalokból állított össze. Brel, a francia nyelvű, de flamand származású énekes és szövegíró az ötvenes évek végétől dolgozott Párizsban Legrandnal, és Gérard Jouannest zongoristával és zeneszerzővel. Jouannest lett időközben Gréco harmadik, jelenlegi férje és gyakori kísérője.
Interjúiban Grécót még most is a negyvenes évek végi, ötvenes évekbeli párizsi művészvilágról, udvarlóiról és rajongóiról kérdezik. Múzsája volt JeanPaul Sartrenak és Maurice Merleau Pontynak, fényképezte többek között Henri CartierBresson és Willy Ronis. Feleségül ment Michel Piccolihoz, a színészhez, mert egyszer egy egész álló estén át nevettette. De nem ment feleségül – holott nevezetesen nagy szerelem volt az övék – Miles Davishez, aki féltette Gréco karrierjét attól, hogy egy lenézett feketének adja a kezét.