Jazz/World

A gyáva szerető

2005.12.05. 00:00
Ajánlom
A Nemzeti Táncszínházban december 9-én a BM Duna Művészegyüttese mutatja be Nomád szenvedély címmel Balog József zenéje, Juhász Zsolt és Mihályi Gábor koreográfiája alapján a "kígyóballada" táncdráma változatát. Mérföldkőnek számít ez a darab az integráció útján. Nem, nem politikai vagy szociális integrációról beszélek, hanem a szellemi beépülésről. Kétségtelen tény, hogy ez az út nem járatlan. Horváth Zsófia Szekérbölcső című táncos darabja a Honvéd együttessel, Novák Ferenc Fekete gyöngyök című fergeteges zenés-táncos színháza, de Felföldi László, Zsuráfszki Zoltán, Foltin Jolán egy-egy koreográfiája mind-mind erről a szellemi beépülésről mesélnek.

A gazdag cigány népköltészetben - amely jórészt még feltáratlan, gyűjtésre és publikálásra vár - van egy rendkívül elterjedt ballada. Azon kevesek egyike, amelyet szinte változatlan formában ismernek az anyanyelvet még őrző közösségek az ország minden pontján.

A "kígyóballada" tanító ének és erkölcsi példázat. Benne a leány szeretője és a bátyja ellenségeskedésében vergődik, és elvakult butaságában kígyóméreggel tör bátyja életére. "Fogjál kígyót, mérges kígyót, azt etesd meg a bátyáddal!" - biztatja a balladabéli leányt gyáva szeretője. A miatta a családja ellen forduló leány azonban minden emberi törvény ellen vét, és így méltó büntetését, nem pedig a boldogságát nyeri el.

Az eredeti balladából Szécsi Magda írt verses drámát. Balog József, a Kalyi Jag együttes egykori gitáros-énekese pedig zeneszerzőként debütál.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.