Jazz/World

"A hagyományt csak nyitottan lehet tisztelni"

2018.05.08. 09:38
Ajánlom
A fiatal zenészekből álló Ethnofil zenekar meglepően érett zenei nyelvvel, számos külföldi koncerttel, és immár három lemezzel büszkélkedhet. A fúziós, etnojazzes zenét játszó formáció billentyűsével, Weil Andrással beszélgettünk a The Edge című lemezük kapcsán, amit május 24-én mutatnak be az A38-on.
Weil András

Weil András (Fotó/Forrás: Polhodzik Ádám)

- A kezdetektől kiemelkedtek azzal a hazai népzene-feldolgozó zenekarok sorából, hogy a tradicionális dallamokat nem csupán áthangszerelitek, hanem egy modern zenei közegbe illesztitek bele. Ti ebből a szempontból hogyan definiáljátok magatokat?

- Valóban volt egy időszak, amikor nagyjából velünk egy időben tűnt fel nagyon sok népzene feldolgozó zenekar. A legtöbben közülük nem tudtak a népzene eredeti harmóniavilágától, kíséretétől elrugaszkodni, inkább csak áthangszerelték azt, például a hegedű helyét elektromos gitár vette át. Modern zenét akartak létrehozni, de számomra ezek konzervatív, nem túl progresszív kísérletek voltak. Nálunk eleve az volt a koncepció, hogy gitárt semmiképpen ne használjunk, ne menjünk el a folk-rock irányba, hanem helyette a billentyűkre és szintetizátorokra alapuló eszköztárral kezdjünk valamit. Így tudtunk a kezdetektől karakteres és egyedi hangon megszólalni, amit azt hiszem a közönség is díjazott.

- A népzene és a progresszív irányzatok határán egyensúlyozva hogyan éltétek meg azt a helyzetet, amikor egyik és másik zenei műfajt ellentétes politikai diskurzusok próbálták kisajátítani?

- Mi még a nemzeti érzelmű körökben is pozitív hozzáállást tapasztaltunk, senki nem adott olyan visszajelzést, hogy mi ezzel meggyalázzuk a népzenét. Rengetegen szimpatizáltak azzal, hogy mi fiatalosan közelítjük meg ezt a zenét. És bár lehet, hogy a regnáló hatalom tudatosan próbálja a népi kultúrát a nemzeti büszkeség jelképévé tenni és kisajátítani, de szerintem ez nem sikerül nekik. A néptáncos, népzenész körökben is nyitottan gondolkodó, modern, elfogadó emberekkel találkozom. A másik oldalról pedig úgy látom, hogy megint kezd divatba jönni a tradicionális értékekkel való foglalkozás. Akiknek 10 éve a népzenéről valami szélsőséges dolog jutott az eszébe, ők is közelebb kerültek hozzá.

Szóval a kétfajta értékrend közti határ kezd eltűnni. És emiatt a hallgatóságot is nagyon érdekli a mi zenénk, amiben a progresszív gondolkodás a tradicionális értékek tiszteletével párosul. Szerintünk a hagyományt csak nyitottan lehet tisztelni.

- Az etnozenei elemek használata csak egy eleme ennek a nagyon sokrétű zenéteknek. Milyen zenék inspirálnak még titeket?

- Mivel nagyon jó barátok vagyunk, rengeteg időt töltünk együtt, és ilyenkor szeretünk közösen zenét hallgatni. Eleinte a klasszikus progresszív, és a bluesosabb rock zenék, majd az olyan szép, atmoszférikus zenék inspiráltak, mint a Bonobo. Aztán amikor Eörsi András csatlakozott hozzánk, akkor ő bevezetett minket az elektronikus zene világába, elmagyarázta, hogy mi az a sampling, mik azok a zenei minták, milyen eszköztára van ennek. Mostanra mindenkinek az elektronikus zene irányába fordult az ízlése, és

ha leülünk jammelni, egyre letisztultabb zenei témák kerekednek, amikben kevesebb hang van, de azok mind fontosak és karakteresek.

IMG 1144wm

IMG 1144wm

- Ezek szerint jammelésből jönnek létre a számok?

- Abszolút. Általában elvonulunk vidéki, eldugott helyekre, és pár napos alkotótáborokat tartunk.

Napokon keresztül semmi mást nem csinálunk, csak improvizálunk, és mindent rögzítünk, majd ezekből az ötletekből később kiválogatjuk a legjobbakat, megpróbáljuk strukturálni.

Egyébként a mai napig a közös improvizációban a legerősebben a zenekar. Például most Párizsban volt egy elő-lemezbemutató turné, ahol egy híres jazzklubban három órát kellett zenélnünk. Az első órában lement a lemezbemutató, majd utána még kétszer egy órát improvizáltunk. Szerencsére ezt ezzel a zenekarral simán meg lehet csinálni, mivel egész jó színvonalon improvizálunk. A következő lemezt szeretném úgy elkészíteni, hogy ezeket a jammeket stúdiókörülmények között felvesszük, és ezekből vágunk majd össze zenéket – ez már inkább egyfajta folyamatzene lesz.

- Ahhoz képest, hogy egy fiatal zenekar vagytok, rengeteget jártok külföldre. Hogyan sikerült máris ennyi külföldi kapcsolatra szert tenni?

- Véletlenek sorozatából alakultak ezek. Megpályáztunk egy külföldi turnét, és elkezdtünk keresgélni nyugat-európai klubokat, akiknek kiküldtünk egy ajánlót magunkról. Száz emailből visszajött egy, így jött létre az első turnénk Hollandia, Belgium és Franciaország érintésével. Ennek keretében elmentünk egy kis francia faluba, ami teljesen kihaltnak tűnt kulturálisan, de estére megtelt emberekkel, és egy nagyon hangulatos koncertet adtunk. A hely tulajdonosa annyira megszerette a zenénket, hogy elkezdett segíteni nekünk, így fél év múlva kimentünk egy francia turnéra. Ezekre a koncertekre elhívta az egyik promoter barátját, aki meghallgatta a zenénket, és bár akkor még nem nyerte el a tetszését teljesen a zenénk – főleg technikai, hangosítás szempontjából – később visszamentünk, és akkor már neki is nagyon tetszett. Neki köszönhetően tavaly és idén is kimentünk egy lemezbemutató turnéra. Úgyhogy ez a francia kapcsolat most már működőképesnek látszik. Most az a cél, hogy Németországban, Lengyelországban, Nyugat-Európában hasonló fonalakat fel tudjunk venni, mert ha mindenhol hasonlóan jól tudnánk építkezni, akkor pár éven belül egy európai szinten gyakrabban turnézó zenekar lehetnénk.

IMG 1015wm

IMG 1015wm

- Ha jól tudom, az új lemezen már jobban elrugaszkodtok a népi vonaltól.

Sok szempontból elmélyítettük a kapcsolatunkat a népzenével, kinyitottuk az ethnic-tribal érdeklődésünket a világ több tája felé.

Abból kiindulva, hogy ez a zene jól működik a magyar, délszláv, balkáni dallamokkal, nyitottunk a keleti meg az afrikai zenék felé. Nem olyan direkt formában, hogy eléneklünk egy afrikai népdalt, hanem egy-egy ritmus, hangminta, hangszer szintjén. Tehát sokkal finomabb eszközökkel, de ott vannak ezek a hatások, ráadásul egyre színesebben. 

- Mesélj az új lemez felvételeinek körülményeiről!

- Ahogy a számok is vidéki alkotótáborokban, inspiráló közegben íródtak, úgy a lemezfelvételhez is próbáltam olyan helyszínt keresni, ami akusztikailag is érdekes, másrészt izgalmas a zenekar számára is: így esett a választásunk a kétútközi kastélyra. Ez egy tipikus főúri vadászkastély a 20. század elejéről, ami a kommunizmus ideje alatt varrodaként üzemelt. A gyönyörűen díszített belterekből egy átlagos szovjet középület belsőt csináltak. Jelenleg zajlik az épület restaurálása, és mi levert téglafalak között rögzítettünk. Ebben az volt a kihívás, hogy

a szobák burkolata, a padló teljesen hiányzott, a földre építettünk színpadot és rendeztünk be egy csúcsminőségű stúdiót.

Használtuk azokat az akusztikai tereket, amik adottak voltak: a dobfelvételek a kisebbik bálteremben, a többi pedig a nagyobbik bálteremben készült. Az énekfelvételeket pedig egy erdei házban vettük fel, a Bükk lábánál.

Ethnofil

Ethnofil

- Miért az a címe a lemeznek, hogy The Edge?

- Az azonos című számot éreztük sokáig a legerősebbnek. Egyébként a számok szövegét úgy írjuk, hogy

jammelés közben az énekesünk, Viola, halandzsa angol nyelven improvizál, és később azokra a képekre építjük fel a szöveget, amit kihallunk ebből a szófolyamból.

Ebben a számban a legmarkánsabban hallható szó a the edge volt. A másik pedig, hogy ez a sarokpont nagyon jól szimbolizálja most a zenekar életét: jelenleg több szempontból egy határon állunk, és mindenki egyéni döntésén múlik, hogy milyen irányba mozdulunk zenekari szinten.

Most pedig hallgasd meg a lemezt!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Jazz/World hír

Világzenei toplistán landolt Lakatos Mónika szólólemeze

A Romengo énekesnőjének Romanimo című albuma a World Music Charts Europe 2018, éves listájának 14. helyére került.
Jazz/World magazin

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.
Jazz/World ajánló

Úttörő könyv jelent meg az európai jazz történetéről

Az európai jazz már régen kilépett az amerikai őshaza árnyékából: önállóságának újabb bizonyítéka a The History of European Jazz című könyv, az európai jazz történetének első átfogó feldolgozása.
Jazz/World lemez

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?