Jazz/World

A Hang előlép

2010.10.13. 18:00
Ajánlom
Az Edith Piaf-film hangja, Jil Aigrot teszi újra átélhetővé a felejthetetlen sanzonokat.

A film főszereplője, Marion Cotillard Oscar-díját tulajdonképpen az énekesnő dalait a filmben tolmácsoló Jil Aigrot is magáénak mondhatja. De az ő azonosulása példaképével, Piaffal, nem csak a film forgatása alatt tartott.

Piaf negyvenhét évesen, 1963-ban halt meg. Valóban filmvászonra illő, nehéz életének tragikus fordulatai csak tovább növelték hírnevét. A temetésén negyvenezer ember tolongott, mintha valamit még egyszer utoljára ki akarnának fejezni, mintha valami tragikusan kisiklottat helyre akarnának hozni. Piaf legendája ugyanolyan hatalmas az azóta eltelt közel ötven évben is, hiába a számtalan sztárcsináló gépezet zakatolása, az ő hangját nem tudták elnyomni, minden művelt zenehallgató azonnal felismeri.

Van valaki, aki hozzá hasonlóan nagyon messziről jött, nem baldachinos ágyban aludt csecsemőkorában, és ő is sokat köszönhet valakinek, aki felfedezte, aki hitt benne, amikor még nem ismerte szinte senki. Lényükben, sorsukban is vannak közös mozzanatok. Piaf tehetségét Louis Leplée, a Gerny's kabaré igazgatója fedezte fel. Ő adta neki a Piaf művésznevet, és törékeny, alacsony testalkatára utalva a Kisveréb becenevet is.

Jil Aigrot zenei pályáját Piaf követésének jegyében indította el, világhírét pedig a Piafról szóló 2007-es filmnek, és a Piaf-dalokat feldolgozó első saját lemezének köszönheti. A magyar mozikban Piaf (eredetileg La Môme - magyarul körülbelül úgy hangzik: A kis veréb) című filmben Aigrot fontos szerepet kapott annak ellenére, hogy nem látható a vásznon: azokban a dalokban, amelyeket felvettek a film hangja számára, Aigrot énekelte a felejthetetlen sanzonokat. (Igaz, a hitelesség kedvéért néhány archív Piaf-felvétel eredeti formájában is bekerült a moziba.) A forgatáson Cotillard és Aigrot hosszasan dolgoztak azon, hogy a kép és a hang szinkronban legyen, méghozzá lehetőleg Piaf híressé vált gesztusaihoz is hűen. Először a hangfelvétel készült el, majd erre „szinkronizált" Cotillard a kamerák előtt. Ez nem ment minden nehézség nélkül. Talán ez is az egyik oka, hogy a film elkészülte után inkább Cotillard-t tolták előtérbe, ő kapott Golden Globe- és Oscar-díjat az alakításáért. De Aigrot ezzel nem sokat törődött, és szinte a filmmel egy időben megjelentette saját Piaf-tiszteletadását, Les Mots d'Amour című lemezét.

Aigrot Algériában született, de Cannes-ben nőtt fel és ott él azóta is. A filmfesztiváljáról és zenei vásáráról híres francia tengerparti üdülőhelyen pezseg a zenei és színházi élet, nem csak májusban és januárban. Aigrot itt csatlakozott egy zenés színházi társulathoz, musicalekben és zenés vígjátékokban szerepelt. Már két évvel a filmforgatás előtt elhatározta, hogy Piaf-műsort állít össze. A könyvtárban kezdett utánanézni alaposabban ideálja életének és művészetének. De nem a polcon találta meg amit keresett, hanem egy szórólapon, amely a könyvtári olvasók számára volt odatéve: ezen egy dedikálást hirdettek, az Edith Piaf, a barátnőm című könyvet dedikálta szerzője, Ginou Richer, aki Piaf személyi titkára és bizalmasa volt.

Aigrot nem volt rest, elment a dedikálásra, és rögtön meg is mondta a szerzőnek, amikor sorra került, hogy szeretne egy Piaf-műsorral színpadra lépni. Richer rögtön kérte, hogy énekeljen valamit. Néhány taktus után a szerző megköszönte, folytatta a dedikálást, Aigrot meg hazament. Jó néhány hónap is eltelt, mire Jil és Ginou újra találkoztak Cannes-ban, és Ginou elkérte a telefonszámát. Nem titkolta, hogy azért, mert Oliver Dahan rendező keres hangot ahhoz a Piaf-filmhez, amit nemsokára elkezd forgatni. Már vagy ezer jelentkezőt meghallgattak, de egyiküket sem választották. Ginou viszont meg volt győződve arról, hogy Aigrot a megfelelő jelölt. Azt mondta újsütetű védencének: „A hangszíned olyan, mint Piafé, és a lényed is."

Lezajlott az Olivier Dahan által személyesen tartott meghallgatás, de nem mondtak semmi különösebben biztatót Aigrot-nak. Amint egy amerikai lapnak az ottani filmbemutató alkalmából elmesélte, már a hazafelé tartó vonaton ült, amikor Dahan felhívta telefonon, hogy a legjobb három közé választották, és menjen azonnal vissza. Végül ő kapta a munkát, a film pedig hatalmas siker lett.  

A Piafhoz méltó Les Mots d'Amour (A szerelem szavai) című lemezét Aigrot jegyzi producerként, az tehát a filmtől teljesen független produkció. A bátorságot, hogy valaki szinte a teljes ismeretlenségből bele mert bújni Piaf bőrébe, az amúgy finnyásságra is hajlamos francia sajtó igazi elismeréssel fogadta. A híres számokat, mint a Mon Dieu, visszafogott hangszereléssel vették fel, így a hatvanas évek divatjához képest sokkal intimebb album született. Aigrot-nak az volt a fő célja a lemezzel, hogy ne kelljen ezredszer is széttárnia a karját, amikor egy-egy Piaf-koncertje után megkérdezték a rajongók, milyen CD-t vásárolhatnának meg tőle. Így persze lehet, hogy Aigrot következő albuma is a Piaf-repertoárra fog reflektálni, mert bőven maradt a lemezen nem szereplő szám, amit még felvehetne, hiszen estjein műsoron tartja őket.

De az is lehet, amint azt a Rockwirednek nyilatkozta nemrég, hogy a következő lemezen egészen egyszerűen csak jazz- és bluesdalokat fog énekelni, mert azt is régóta tervezi. E téren is ígéretesnek mutatkozik Aigrot, mert egy rádióinterjú során, mikor jazzel kapcsolatos tervei szóba kerültek, beéneklés, minden különösebb előkészület vagy hangszeres kíséret nélkül belekezdett a cseppet sem könnyű Nature Boy című örökzöldbe. A felvételen sugárzik a természetesség, az eszköztelen báj, a parázsló, majd fel-fellángoló tűz, amellyel méltóvá vált Piafhoz. A budapesti koncerten viszont főleg olyan sanzonok hangzanak majd el, mint az Hymne à l'Amour, a film amerikai címéül is szolgáló La Vie en Rose, a Mon manège à Moi vagy a Non, je ne regrette rien, Piaf életének utolsó nagy slágere. 

Október 15, 20:00, Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Piaf hangja - Jil Aigrot

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.