Jazz/World

A Hang előlép

2010.10.13. 18:00
Ajánlom
Az Edith Piaf-film hangja, Jil Aigrot teszi újra átélhetővé a felejthetetlen sanzonokat.

A film főszereplője, Marion Cotillard Oscar-díját tulajdonképpen az énekesnő dalait a filmben tolmácsoló Jil Aigrot is magáénak mondhatja. De az ő azonosulása példaképével, Piaffal, nem csak a film forgatása alatt tartott.

Piaf negyvenhét évesen, 1963-ban halt meg. Valóban filmvászonra illő, nehéz életének tragikus fordulatai csak tovább növelték hírnevét. A temetésén negyvenezer ember tolongott, mintha valamit még egyszer utoljára ki akarnának fejezni, mintha valami tragikusan kisiklottat helyre akarnának hozni. Piaf legendája ugyanolyan hatalmas az azóta eltelt közel ötven évben is, hiába a számtalan sztárcsináló gépezet zakatolása, az ő hangját nem tudták elnyomni, minden művelt zenehallgató azonnal felismeri.

Van valaki, aki hozzá hasonlóan nagyon messziről jött, nem baldachinos ágyban aludt csecsemőkorában, és ő is sokat köszönhet valakinek, aki felfedezte, aki hitt benne, amikor még nem ismerte szinte senki. Lényükben, sorsukban is vannak közös mozzanatok. Piaf tehetségét Louis Leplée, a Gerny's kabaré igazgatója fedezte fel. Ő adta neki a Piaf művésznevet, és törékeny, alacsony testalkatára utalva a Kisveréb becenevet is.

Jil Aigrot zenei pályáját Piaf követésének jegyében indította el, világhírét pedig a Piafról szóló 2007-es filmnek, és a Piaf-dalokat feldolgozó első saját lemezének köszönheti. A magyar mozikban Piaf (eredetileg La Môme - magyarul körülbelül úgy hangzik: A kis veréb) című filmben Aigrot fontos szerepet kapott annak ellenére, hogy nem látható a vásznon: azokban a dalokban, amelyeket felvettek a film hangja számára, Aigrot énekelte a felejthetetlen sanzonokat. (Igaz, a hitelesség kedvéért néhány archív Piaf-felvétel eredeti formájában is bekerült a moziba.) A forgatáson Cotillard és Aigrot hosszasan dolgoztak azon, hogy a kép és a hang szinkronban legyen, méghozzá lehetőleg Piaf híressé vált gesztusaihoz is hűen. Először a hangfelvétel készült el, majd erre „szinkronizált" Cotillard a kamerák előtt. Ez nem ment minden nehézség nélkül. Talán ez is az egyik oka, hogy a film elkészülte után inkább Cotillard-t tolták előtérbe, ő kapott Golden Globe- és Oscar-díjat az alakításáért. De Aigrot ezzel nem sokat törődött, és szinte a filmmel egy időben megjelentette saját Piaf-tiszteletadását, Les Mots d'Amour című lemezét.

Aigrot Algériában született, de Cannes-ben nőtt fel és ott él azóta is. A filmfesztiváljáról és zenei vásáráról híres francia tengerparti üdülőhelyen pezseg a zenei és színházi élet, nem csak májusban és januárban. Aigrot itt csatlakozott egy zenés színházi társulathoz, musicalekben és zenés vígjátékokban szerepelt. Már két évvel a filmforgatás előtt elhatározta, hogy Piaf-műsort állít össze. A könyvtárban kezdett utánanézni alaposabban ideálja életének és művészetének. De nem a polcon találta meg amit keresett, hanem egy szórólapon, amely a könyvtári olvasók számára volt odatéve: ezen egy dedikálást hirdettek, az Edith Piaf, a barátnőm című könyvet dedikálta szerzője, Ginou Richer, aki Piaf személyi titkára és bizalmasa volt.

Aigrot nem volt rest, elment a dedikálásra, és rögtön meg is mondta a szerzőnek, amikor sorra került, hogy szeretne egy Piaf-műsorral színpadra lépni. Richer rögtön kérte, hogy énekeljen valamit. Néhány taktus után a szerző megköszönte, folytatta a dedikálást, Aigrot meg hazament. Jó néhány hónap is eltelt, mire Jil és Ginou újra találkoztak Cannes-ban, és Ginou elkérte a telefonszámát. Nem titkolta, hogy azért, mert Oliver Dahan rendező keres hangot ahhoz a Piaf-filmhez, amit nemsokára elkezd forgatni. Már vagy ezer jelentkezőt meghallgattak, de egyiküket sem választották. Ginou viszont meg volt győződve arról, hogy Aigrot a megfelelő jelölt. Azt mondta újsütetű védencének: „A hangszíned olyan, mint Piafé, és a lényed is."

Lezajlott az Olivier Dahan által személyesen tartott meghallgatás, de nem mondtak semmi különösebben biztatót Aigrot-nak. Amint egy amerikai lapnak az ottani filmbemutató alkalmából elmesélte, már a hazafelé tartó vonaton ült, amikor Dahan felhívta telefonon, hogy a legjobb három közé választották, és menjen azonnal vissza. Végül ő kapta a munkát, a film pedig hatalmas siker lett.  

A Piafhoz méltó Les Mots d'Amour (A szerelem szavai) című lemezét Aigrot jegyzi producerként, az tehát a filmtől teljesen független produkció. A bátorságot, hogy valaki szinte a teljes ismeretlenségből bele mert bújni Piaf bőrébe, az amúgy finnyásságra is hajlamos francia sajtó igazi elismeréssel fogadta. A híres számokat, mint a Mon Dieu, visszafogott hangszereléssel vették fel, így a hatvanas évek divatjához képest sokkal intimebb album született. Aigrot-nak az volt a fő célja a lemezzel, hogy ne kelljen ezredszer is széttárnia a karját, amikor egy-egy Piaf-koncertje után megkérdezték a rajongók, milyen CD-t vásárolhatnának meg tőle. Így persze lehet, hogy Aigrot következő albuma is a Piaf-repertoárra fog reflektálni, mert bőven maradt a lemezen nem szereplő szám, amit még felvehetne, hiszen estjein műsoron tartja őket.

De az is lehet, amint azt a Rockwirednek nyilatkozta nemrég, hogy a következő lemezen egészen egyszerűen csak jazz- és bluesdalokat fog énekelni, mert azt is régóta tervezi. E téren is ígéretesnek mutatkozik Aigrot, mert egy rádióinterjú során, mikor jazzel kapcsolatos tervei szóba kerültek, beéneklés, minden különösebb előkészület vagy hangszeres kíséret nélkül belekezdett a cseppet sem könnyű Nature Boy című örökzöldbe. A felvételen sugárzik a természetesség, az eszköztelen báj, a parázsló, majd fel-fellángoló tűz, amellyel méltóvá vált Piafhoz. A budapesti koncerten viszont főleg olyan sanzonok hangzanak majd el, mint az Hymne à l'Amour, a film amerikai címéül is szolgáló La Vie en Rose, a Mon manège à Moi vagy a Non, je ne regrette rien, Piaf életének utolsó nagy slágere. 

Október 15, 20:00, Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Piaf hangja - Jil Aigrot

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.