Jazz/World

A Hang előlép

2010.10.13. 18:00
Ajánlom
Az Edith Piaf-film hangja, Jil Aigrot teszi újra átélhetővé a felejthetetlen sanzonokat.

A film főszereplője, Marion Cotillard Oscar-díját tulajdonképpen az énekesnő dalait a filmben tolmácsoló Jil Aigrot is magáénak mondhatja. De az ő azonosulása példaképével, Piaffal, nem csak a film forgatása alatt tartott.

Piaf negyvenhét évesen, 1963-ban halt meg. Valóban filmvászonra illő, nehéz életének tragikus fordulatai csak tovább növelték hírnevét. A temetésén negyvenezer ember tolongott, mintha valamit még egyszer utoljára ki akarnának fejezni, mintha valami tragikusan kisiklottat helyre akarnának hozni. Piaf legendája ugyanolyan hatalmas az azóta eltelt közel ötven évben is, hiába a számtalan sztárcsináló gépezet zakatolása, az ő hangját nem tudták elnyomni, minden művelt zenehallgató azonnal felismeri.

Van valaki, aki hozzá hasonlóan nagyon messziről jött, nem baldachinos ágyban aludt csecsemőkorában, és ő is sokat köszönhet valakinek, aki felfedezte, aki hitt benne, amikor még nem ismerte szinte senki. Lényükben, sorsukban is vannak közös mozzanatok. Piaf tehetségét Louis Leplée, a Gerny's kabaré igazgatója fedezte fel. Ő adta neki a Piaf művésznevet, és törékeny, alacsony testalkatára utalva a Kisveréb becenevet is.

Jil Aigrot zenei pályáját Piaf követésének jegyében indította el, világhírét pedig a Piafról szóló 2007-es filmnek, és a Piaf-dalokat feldolgozó első saját lemezének köszönheti. A magyar mozikban Piaf (eredetileg La Môme - magyarul körülbelül úgy hangzik: A kis veréb) című filmben Aigrot fontos szerepet kapott annak ellenére, hogy nem látható a vásznon: azokban a dalokban, amelyeket felvettek a film hangja számára, Aigrot énekelte a felejthetetlen sanzonokat. (Igaz, a hitelesség kedvéért néhány archív Piaf-felvétel eredeti formájában is bekerült a moziba.) A forgatáson Cotillard és Aigrot hosszasan dolgoztak azon, hogy a kép és a hang szinkronban legyen, méghozzá lehetőleg Piaf híressé vált gesztusaihoz is hűen. Először a hangfelvétel készült el, majd erre „szinkronizált" Cotillard a kamerák előtt. Ez nem ment minden nehézség nélkül. Talán ez is az egyik oka, hogy a film elkészülte után inkább Cotillard-t tolták előtérbe, ő kapott Golden Globe- és Oscar-díjat az alakításáért. De Aigrot ezzel nem sokat törődött, és szinte a filmmel egy időben megjelentette saját Piaf-tiszteletadását, Les Mots d'Amour című lemezét.

Aigrot Algériában született, de Cannes-ben nőtt fel és ott él azóta is. A filmfesztiváljáról és zenei vásáráról híres francia tengerparti üdülőhelyen pezseg a zenei és színházi élet, nem csak májusban és januárban. Aigrot itt csatlakozott egy zenés színházi társulathoz, musicalekben és zenés vígjátékokban szerepelt. Már két évvel a filmforgatás előtt elhatározta, hogy Piaf-műsort állít össze. A könyvtárban kezdett utánanézni alaposabban ideálja életének és művészetének. De nem a polcon találta meg amit keresett, hanem egy szórólapon, amely a könyvtári olvasók számára volt odatéve: ezen egy dedikálást hirdettek, az Edith Piaf, a barátnőm című könyvet dedikálta szerzője, Ginou Richer, aki Piaf személyi titkára és bizalmasa volt.

Aigrot nem volt rest, elment a dedikálásra, és rögtön meg is mondta a szerzőnek, amikor sorra került, hogy szeretne egy Piaf-műsorral színpadra lépni. Richer rögtön kérte, hogy énekeljen valamit. Néhány taktus után a szerző megköszönte, folytatta a dedikálást, Aigrot meg hazament. Jó néhány hónap is eltelt, mire Jil és Ginou újra találkoztak Cannes-ban, és Ginou elkérte a telefonszámát. Nem titkolta, hogy azért, mert Oliver Dahan rendező keres hangot ahhoz a Piaf-filmhez, amit nemsokára elkezd forgatni. Már vagy ezer jelentkezőt meghallgattak, de egyiküket sem választották. Ginou viszont meg volt győződve arról, hogy Aigrot a megfelelő jelölt. Azt mondta újsütetű védencének: „A hangszíned olyan, mint Piafé, és a lényed is."

Lezajlott az Olivier Dahan által személyesen tartott meghallgatás, de nem mondtak semmi különösebben biztatót Aigrot-nak. Amint egy amerikai lapnak az ottani filmbemutató alkalmából elmesélte, már a hazafelé tartó vonaton ült, amikor Dahan felhívta telefonon, hogy a legjobb három közé választották, és menjen azonnal vissza. Végül ő kapta a munkát, a film pedig hatalmas siker lett.  

A Piafhoz méltó Les Mots d'Amour (A szerelem szavai) című lemezét Aigrot jegyzi producerként, az tehát a filmtől teljesen független produkció. A bátorságot, hogy valaki szinte a teljes ismeretlenségből bele mert bújni Piaf bőrébe, az amúgy finnyásságra is hajlamos francia sajtó igazi elismeréssel fogadta. A híres számokat, mint a Mon Dieu, visszafogott hangszereléssel vették fel, így a hatvanas évek divatjához képest sokkal intimebb album született. Aigrot-nak az volt a fő célja a lemezzel, hogy ne kelljen ezredszer is széttárnia a karját, amikor egy-egy Piaf-koncertje után megkérdezték a rajongók, milyen CD-t vásárolhatnának meg tőle. Így persze lehet, hogy Aigrot következő albuma is a Piaf-repertoárra fog reflektálni, mert bőven maradt a lemezen nem szereplő szám, amit még felvehetne, hiszen estjein műsoron tartja őket.

De az is lehet, amint azt a Rockwirednek nyilatkozta nemrég, hogy a következő lemezen egészen egyszerűen csak jazz- és bluesdalokat fog énekelni, mert azt is régóta tervezi. E téren is ígéretesnek mutatkozik Aigrot, mert egy rádióinterjú során, mikor jazzel kapcsolatos tervei szóba kerültek, beéneklés, minden különösebb előkészület vagy hangszeres kíséret nélkül belekezdett a cseppet sem könnyű Nature Boy című örökzöldbe. A felvételen sugárzik a természetesség, az eszköztelen báj, a parázsló, majd fel-fellángoló tűz, amellyel méltóvá vált Piafhoz. A budapesti koncerten viszont főleg olyan sanzonok hangzanak majd el, mint az Hymne à l'Amour, a film amerikai címéül is szolgáló La Vie en Rose, a Mon manège à Moi vagy a Non, je ne regrette rien, Piaf életének utolsó nagy slágere. 

Október 15, 20:00, Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Piaf hangja - Jil Aigrot

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.