Jazz/World

A "hangok poétája" érkezik a Kodály Központba

2015.09.30. 10:32
Ajánlom
A Jan Garbarek Group ad koncertet október 4-én a pécsi Kodály Központban, az Európa legjobbjának tartott norvég jazz-szaxofonos és együttese Trilok Gurtuval, az ütőhangszerek indiai virtuózával lép színpadra őszi, európai turnéjának negyedik állomásán.

A koncertkörúton a billentyűs Rainer Brüninghaus és a Portugáliában élő brazil származású Yuri Daniel basszusgitáros játszik Garbarekkel; a német zongoristával már több mint húsz éve zenél együtt, Daniel 2007 óta helyettesíti Eberhard Weber bőgőst az együttesben.

Jan Garbarek

Jan Garbarek (Fotó/Forrás: Guri Dalh)

A 68 éves szaxofonos, akit a szaksajtó a "hangok poétájának" is nevez, az 1960-as évek elején autodidaktaként kezdte pályáját Dexter Gordon hard bop és John Coltrane cool zenéjének hatására, később George Russel amerikai jazzkomponista tett rá mély benyomást. 1970-től a müncheni ECM kiadónál harminc önálló lemeze jelent meg, és ugyanennyi felvételt készített a műfaj olyan meghatározó alakjaival, mint a zongorista Keith Jarrett, a bőgős Gary Peacock és Charlie Haden vagy a gitáros John Abercrombie. Lakshmiranayana Shankarral ma is népszerű Songs For Everyone című lemezét 1985-ben rögzítették. Gurtuval készült első lemeze 1990-ben Living Magic címmel jelent meg ugyancsak az ECM-nél. Egyedülálló vállalkozása volt a négytagú, angol Hilliard Ensemble régi zenei énekegyüttessel közös, 1994-es lemeze, az Officium, amelyhez Garbarek kevés reményt fűzött, végül másfél millió példány kelt el belőle, és végigturnézták vele Európát.

Az apai ágon lengyel származású előadó játékát éles, tiszta, hosszan kitartott, nagy átéléssel megszólaltatott hangok jellemzik, amelyek betöltik a teret. Kompozícióiban bőven merít a norvég és skandináv folklórból, de sokszor fordult a keleti zenéhez is. Stuart Nicholson, a Jazz.com szerzője azt írta róla: "Zenéje a sarki fényhez közeli természet erőteljes ábrázolása, ami nyugalmat hoz a jazz gyakran őrjöngő világában".

Garbarek már az 1970-es években szakított a tematikus szólókkal, ami megosztotta a műfaj hagyományos stílusának kedvelőit. Kritikusai közül sokan jelentősebb felvételeit a New Age-hez, vagy a világzenéhez sorolták. A Jazz.comnak adott 2010-es interjújában Garbarek azt mondta: "Amit ma játszok - legyen az bármi -, azért játszom, mert egyszer megtanultam a jazz nyelvét. Nem tudnék játszani ezen alapok nélkül".

Jan Garbarek 1985-ben lépett fel először magyar színpadon, a Szegedi Ifjúsági Házban. Az 1990-es évektől egyre több helyszínen hallhatta játékát a hazai közönség, a budapesti Szent István Bazilikában a Hilliard Ensemble-lal legutóbb 2014-ben emlékezetes koncerten mutatták be az Officium Novum című albumot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.