Jazz/World

A hangzás tundrája

2014.10.20. 08:00
Ajánlom
A megújulás olyan kihívás a zenész számára, amely akár egy egész életpályát is megtölthet tartalommal – ha tudatos szándék vezérli. Nils Petter Molvaer a skandináv improvizatív zene legnagyobb élő képviselője, aki szép lassan a klasszicizálódás útjára lépett. Ez az ő esetében azt jelenti, hogy a zenei kísérlet nem feltétlenül az új utak keresését jelenti, hanem önmagában válik a zenész meghatározó stílusjegyévé.

A stafétaváltás végleg megtörtént - Jan Garbarek méltó utódja, a trombitán játszó Nils Petter Molvaer a skandináv jazz új klasszikusa. Ez az érzésem akkor támadt, amikor a western szerelésben, jampi-frizurával megjelenő, és pedálgitáron illetve bendzsón játszó új zenekari tag, Geir Sundstøl játékát hallgattam. A korábbi gitárost, a nonkonform Stian Westerhust váltó új figura a lenyugvás szimbóluma, de egyben valahogy egyfajta önirónia megtestesítője is: mit keresnek a country-zene kellékei egy norvég zenekarban?

Molvaer mindig játszott a meghökkentésre, a játék része volt a zenei klisék sutba vágása. Ám most nem lehetett mosolygás nélkül nézni és hallgatni ezt a zenét, amely mindig is halálosan komolyan vette önmagát. Sundstøl játéka hibátlan, sallangmentes, és el kell ismernünk, hogy a pedál-gitár édeskés hajlításai, a bendzsó akkordbontásai kiválóan passzolnak Molvaer zenei szövetébe. Mint mindig, most is több síkon futó, összetett stílusélmény ez a zene, amelyet helyben lehet érzelmekkel hallgatni, utána pedig lehet hosszas logikai elemzésekbe bocsátkozni.

Óriási jelentősége van a hangzásnak Molvaer zenéjében. Az új közreműködők rendre arra kapnak felhatalmazást, hogy éljenek a hangszerük adta lehetőséggel, és jól mutassák meg, hogy lesz több a harmónia általuk. A lassú tempóknak, a teres zengetésnek, az élő elektronikának ebben, a hang tiszteletében van óriási szerepe: teremtsünk olyan hangzást, amilyet a közönség még soha nem hallott korábban. Sokminden jött eddig Molvaer társalkotóitól, Eivind Aarsettől, az említett Westerhustől, de ez a szemlélet Molvaer sajátja: trombitájának megszólalása, a végtelenül egyszerűnek hangzó, meleg befújás, a tökéletes folytonos, tapogatózó keresése teszi igazán emberivé ezt a muzsikát a sokszor kérlelhetetlen, ipari jellegű kíséret keretében.

Mindennek jegyében persze óriási szerepe maradt a rögtönzésnek, ami azoknak jóhír, akik félnek attól, hogy ha valaki példaképpé válik, azzal együtt elindul egyfajta számvetés - és egyben kreatív válság - irányába. A struktúrák, a zenei keretek mit sem változtak, és a szerteágazó elektronikus és akusztikus hatások ezúttal is képesek voltak aktív, lélegző kreatív erővé változni a színpadon.

Nils Petter Molvær - trombita, élő elektronika

Geir Sundstøl - bendzsó, pedal steel gitár

Jo Berger Myhre - elektromos gitár

Erland Dahlen - dob

Nils Petter Molvaer: Switch - lemezbemutató

2014. október 15., 19.30, Budapest Music Center

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.
Jazz/World portré

A háború miatt járhatott zeneiskolába Tito Puente, a "mambókirály"

A Grammy-díjas amerikai muzsikus és zenekarvezetőt hiába terelgették szülei gyerekkorában a zongora irányába, az ütősök maradtak a kedvencei. Az ő dalai indították el a mambólázat, ennek köszönhette a haláláig büszkén viselt becenevét. Hozzájárult az 1950-es évek cha-cha-cha-hullámának elindításához is.
Jazz/World videó

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Jazz/World magazin

KÉP-regény: A Yeke-Yeke jelenség

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a napokban elhunyt guineai zenészről, Mory Kantéról és a Yeke-Yeke történetről ír.