Jazz/World

A hangzás tundrája

2014.10.20. 08:00
Ajánlom
A megújulás olyan kihívás a zenész számára, amely akár egy egész életpályát is megtölthet tartalommal – ha tudatos szándék vezérli. Nils Petter Molvaer a skandináv improvizatív zene legnagyobb élő képviselője, aki szép lassan a klasszicizálódás útjára lépett. Ez az ő esetében azt jelenti, hogy a zenei kísérlet nem feltétlenül az új utak keresését jelenti, hanem önmagában válik a zenész meghatározó stílusjegyévé.

A stafétaváltás végleg megtörtént - Jan Garbarek méltó utódja, a trombitán játszó Nils Petter Molvaer a skandináv jazz új klasszikusa. Ez az érzésem akkor támadt, amikor a western szerelésben, jampi-frizurával megjelenő, és pedálgitáron illetve bendzsón játszó új zenekari tag, Geir Sundstøl játékát hallgattam. A korábbi gitárost, a nonkonform Stian Westerhust váltó új figura a lenyugvás szimbóluma, de egyben valahogy egyfajta önirónia megtestesítője is: mit keresnek a country-zene kellékei egy norvég zenekarban?

Molvaer mindig játszott a meghökkentésre, a játék része volt a zenei klisék sutba vágása. Ám most nem lehetett mosolygás nélkül nézni és hallgatni ezt a zenét, amely mindig is halálosan komolyan vette önmagát. Sundstøl játéka hibátlan, sallangmentes, és el kell ismernünk, hogy a pedál-gitár édeskés hajlításai, a bendzsó akkordbontásai kiválóan passzolnak Molvaer zenei szövetébe. Mint mindig, most is több síkon futó, összetett stílusélmény ez a zene, amelyet helyben lehet érzelmekkel hallgatni, utána pedig lehet hosszas logikai elemzésekbe bocsátkozni.

Óriási jelentősége van a hangzásnak Molvaer zenéjében. Az új közreműködők rendre arra kapnak felhatalmazást, hogy éljenek a hangszerük adta lehetőséggel, és jól mutassák meg, hogy lesz több a harmónia általuk. A lassú tempóknak, a teres zengetésnek, az élő elektronikának ebben, a hang tiszteletében van óriási szerepe: teremtsünk olyan hangzást, amilyet a közönség még soha nem hallott korábban. Sokminden jött eddig Molvaer társalkotóitól, Eivind Aarsettől, az említett Westerhustől, de ez a szemlélet Molvaer sajátja: trombitájának megszólalása, a végtelenül egyszerűnek hangzó, meleg befújás, a tökéletes folytonos, tapogatózó keresése teszi igazán emberivé ezt a muzsikát a sokszor kérlelhetetlen, ipari jellegű kíséret keretében.

Mindennek jegyében persze óriási szerepe maradt a rögtönzésnek, ami azoknak jóhír, akik félnek attól, hogy ha valaki példaképpé válik, azzal együtt elindul egyfajta számvetés - és egyben kreatív válság - irányába. A struktúrák, a zenei keretek mit sem változtak, és a szerteágazó elektronikus és akusztikus hatások ezúttal is képesek voltak aktív, lélegző kreatív erővé változni a színpadon.

Nils Petter Molvær - trombita, élő elektronika

Geir Sundstøl - bendzsó, pedal steel gitár

Jo Berger Myhre - elektromos gitár

Erland Dahlen - dob

Nils Petter Molvaer: Switch - lemezbemutató

2014. október 15., 19.30, Budapest Music Center

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.