Jazz/World

"A hazai blues színtér megújulni látszik"

2014.09.10. 06:59
Ajánlom
Szabó Tamás szájharmonikás közel három évtizede van a pályán. A Palermo Boogie Gang tagjaként lett ismert, majd különböző formációkat alapított. Időközben szerepelt Zorán, Charlie, Presser Gábor koncertzenekaraiban és lemezein is. A Mojo Workings triót két fiatal gitárossal két éve alakították. INTERJÚ

- Évekkel ezelőtt úgy nyilatkoztál, hogy nem szeretsz gitárosokkal játszani, mert hangosak. Miért játszol mégis két gitárossal?

- Úgy terjedt el, hogy én alapítottam a Mojo Workings-et, de ez nem fedi a valóságot. A két gitáros - Honfi Imre Olivér és Horváth János - már együtt játszottak duóban egy másik zenekari név alatt. A Picasso nevű helyen láttam őket először, és egyik fellépésük alkalmával én is hozzájuk csatlakoztam egy kis örömzenélésre. Akkoriban nem volt zenekaros állandó formációm, inkább csak duó felállásban játszottam. Az itthoni blues kör eléggé belterjes, és nekem az tetszett meg bennük, hogy ők nem tartoztak ebbe a zárt közösségbe. Más felfogásban játszották a bluest, mint amit addig megszoktam, mint a már bevált ismert nevek. Mindketten „no name" zenészek voltak. Olivér többnyire külföldön vendéglátózott, ilyenkor nem működött a duó. Örömmel csatlakoztam hozzájuk, mert úgy éreztem, hogy a hazai blues mezőny eléggé elöregedett, és szakmailag egy helyben topog. A vérfrissítést pedig a fiatalok jelentik.

- Látsz új, fiatal zenészeket feltűnni a hazai blues területén?

- Véleményem szerint az elmúlt időben a hazai blues színtér megújulni látszik, sok tehetséges fiatal tűnt fel, akikről sajnos a közönségnek nem mindig van tudomása, hiszen rengeteg a zenekar és a koncert, a tehetséges hangszeres, így sokszor elvész a sok bába között a gyerek. Ez a megújulás részben köszönhető egyik korábbi zenésztársamnak, Szűcs Gábornak, aki Little G. Weevil néven tavaly a blues hazájában, az Egyesült Államokban egy bluesverseny első helyezésével ott és itthon is feltűnést keltett. Gábor sikere a fanatizmusának köszönhető. Mindent elkövetett azért, hogy minél jobban elsajátítsa a műfajt. Ezért ment Amerikába, ezért vállalt segédmunkát, mosogatott egy bárban. Majd a konyhából került a reflektorfénybe. A története ismerős lehet, hiszen valamennyire itthon is felkapta a média.

- Kiket tudnál megemlíteni a hazai blues utánpótlásából?

- Nem szeretnék senkit megsérteni azzal, hogy kifelejtek bárkit is, de néhány nevet megemlítenék a friss vonulatból. Például a What's Up! triót. Kiváló anyagot hallottam a Tenderfoot zenekartól Megyeri Dániel énekessel és a gitáros Horváth testvérekkel. (Nem rokonok a Mojo-ban játszó Jánossal) A szájharmonikások közül Bernáth Istvánt említeném, aki a zongorista Igali Csanáddal lép fel. Rhythm Sophie énekesnő, akinek a nevét egyre többen ismerik külföldön, Medve Balázs a Teddy Cool zenekarral swinges-bluesos zenét játszik. Mándli Endre Vazul szájharmonikás, aki szintén sokat játszik Európában, így öregbítve a magyar harmonikások hírnevét. Ezzel elérkeztünk egy fontos problémához. A hazai felvevő piac kicsi és így, aki zenélni szeretne, kénytelen külföldön fellépési lehetőséget keresni. Ez sokszor nagyon nehézkesen megy, hiszen külföldön is legalább ugyanúgy nehéz bekerülni a vérkeringésbe, mint itthon. Az itthon maradottak pedig próbálnak osztozni azon a bizonyos kispadon, néha-néha egymás tyúkszemére lépnek. Azt gondolom, hogy nekünk nem nyavalyogni kéne, hanem megújulni, utánajárni dolgoknak, körbenézni, a lehetőségeket kiaknázni. Saját korosztályom tapasztaltabb, fésültebben játszik, de már sokszor nincs a produkcióban az az erő, ami olyan nagyot ütne.

- Valóban megfáradtak a már régebben játszó hazai blues muzsikusok? És ha igen, mi lehet ennek az oka?

- Üdítő kivételek azért akadnak, például a Pribojszki Mátyás Band, a Jambalaya vagy aki a megújulásra képes volt az idősebb vagy középgenerációból, az a tavaly decemberben negyvenhét évesen elhunyt Oláh Andor szájharmonikás, aki a Mississippi Big Beat formációval a blues új irányzatát - electric nu blues - kezdte játszani. Andor az aktív zenélés mellett egy produkciós irodát is működtetett. És itt jön egy újabb probléma: a blueszenészeknek nincs megfelelő marketingjük. Pedig, mint minden más műfajban, itt is szükséges lenne managementre, produkciós irodákra. Elképesztő, hogy egy zenekarnak, egy zenésznek a gyakorlás és dalszerzés helyett minden más dologgal kell foglalkoznia. Koncertszervezés, önreklámozás, plakátkészítés - ezek nem a zenész feladatai lennének.

- Ezzel megoldódna a műfaj, illetve a zenészek problémája?    

- Van egy másik jelenség, ami nem feltétlen tesz jót a műfajnak, ez pedig a hallgatóság elöregedése. A fiatal korosztály szinte teljesen hiányzik a koncertekről. Valószínűleg többek között azért, mert nem jut el hozzájuk ez a műfaj, hiszen sem a rádiók - tisztelet a kivételnek - sem más médiumok nem karolják fel a rétegzenék többségét. Talán ezen javít majd Littler G. Weevil mentorként való szereplése a következő X-Faktorban.

Ezen kívül a blues hazánkban, de másutt is, elsősorban a vendéglátóipar világára épül. Itthon, nálunk sokszor nincsenek megteremtve azok a körülmények, hogy zenészként jól érezd magad. Sok a kocsma, a zenés pub, többnyire még sincs ezeken a helyeken egy helyiség, egy öltöző, ahová lerakd a felszerelésed, ahol egy kicsit feltöltődhetsz, megpihenhetsz. Nincs színpad, egy-két asztal félretolásával a sarokban játszhatsz. A honoráriumot már meg sem említem. A fővárosban a Muzikumon kívül jelenleg nem tudok olyan helyet említeni, ahol az őszi-tavaszi idényben a műfaj méltó helyet kapna. A nyári időszakban is egy ilyen hely létezik Budapesten, a Kobuci Kert, ahol szeptember 2-án léptünk fel a Mojo Workings-szel. Évek óta nem volt annyi bluesrendezvény ezen a nyáron, mint most a Kobuciban. Ezúton is köszönjük nekik, hogy felvállalnak periférikus rétegzenéket.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Színház

Itt a videó a Törőcsik Mari Emlékestről

Szeptember 21-én, a napokban zajló MITEM fesztivál keretében megemlékezést tartottak az idén elhunyt Törőcsik Mariról pályatársai, tisztelői részvételével a Nemzeti Színházban. Az eseményről készült összefoglaló videót a színház tette közzé.
Könyv

Könyves séták és ismert szerzők az idei Margó Fesztiválon

A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezik meg október 14. és 17. között a 10. Margó Irodalmi Fesztivált, amely a Müpával közös szervezésben valósul meg a Várkert Bazárban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenei különszámmal jelent meg a Fedél Nélkül

A hajléktalan embereket segítő utcalap különszáma társadalmi munkában készült. A kiadvány két héten át kapható hajléktalan terjesztőktől és online megrendeléssel.
Jazz/World ajánló

Hogy zenél egy pigmeus? – Szalóki Ági gyermekkoncertje

Az október 2-i koncerten elhangzó dalokat a Körforgás című lemez számaiból, a Cipity Lőrinc és Gingalló dalaiból, valamint a Téli-nyári labodából válogatja Szalóki Ági, de elhangzanak majd olyan szerzemények is, amelyek még nem kerültek lemezre.
Jazz/World ajánló

Súlyos avantgárdtól a hagyományos szvingig a Fonóban

Tizennegyedik alkalommal rendezik meg az Újbuda Jazz Fesztivált, amelynek három napra, szeptember 30. és október 2. között a Fonó Budai Zeneház ad otthont, más koncertekre az A38-on kerül sor.
Jazz/World klippremier

Varga Bendegúz zenészi álmai – Klippremier

Készülő új lemezének felvezetéseként a nyáron három részből álló live session videósorozatot forgatott a Varga Bendegúz Quartet, amelyek közül a sodró lendületű Chasing Your Dreams felvétele a Fidelión debütál.
Jazz/World ajánló

Különleges zenei csemegék a MOMkultban

Az idei GetCloser Jazz Fest második napján, szeptember 28-án a jazz méltán elismert művészei váltják egymást a MOMkult színpadán. 19 órától Dresch Quartet lép fel, majd őket a norvég basszusgitáros és a magyar ütőhangszeres Per Mathisen és Mogyoró Kornél követi.