Jazz/World

A hét jazzlemeze – Ilse Duyck Group: Exhale

2005.10.05. 00:00
Ajánlom
Egy évszakokkal jelölő tipológiában az Exhale jellegzetesen tavaszi lemez lenne. Nem csupán a borító belső oldalán olvasható jelmondatszerű idézet beszél napsütésről és a tavaszi fényben tarka színekben pompázó virágokról, hanem a számok hangulata is mintha májusi virágillatot árasztana (exhale). Máskor azonban enyhén kesernyés aromával gazdagodik az előadás, és a tavaszi színpompába őszies árnyalatok keverednek.

Mindvégig a finom hangzások és az érzelemgazdag éneklés uralkodik Ilse Duyck második lemezén, mely szerves folytatása a szintén az Alley Catnél publikált, három évvel korábbi Behind-nak. A fiatal belga énekesnő teljesítménye (még akkor is, ha elkövetjük azt a hibát, hogy eltekintünk igen jelentős zeneszerzői és szövegírói kvalitásaitól) azt az érzést kelti bennünk, hogy ezzel a hanggal és előadói profizmussal akár Európa- vagy világhírű is lehetne valaki. Hogy mégsem az, nem esztétikai magyarázatot igényel. A feleletet sokkal inkább a zeneipar gépezetének működési elveiben kereshetjük, de ez nem tartozik szorosabban cikkünk témájához.

Az első szám (Little Odd Mistake) határozott unisonós felütése rögtön felhívja a figyelmet az énekes főszereplőre. Ilse Duycknek itt van lehetősége megmutatni, hogy szinte mindenre képes vokalista: például tud hitelesen blues-sémákat énekelni és ügyesen kiaknázni a jazz-énekbeszédben rejlő lehetőségeket. A második Melba inkább a tangóharmonikával kísért történetmondót profilírozza. Hangjában rengeteg a lírizmus (Eternity, A Love Affair), bár a kompozíciók jellegéből adódóan gyakran prózaivá változtatja az előadást, amely eljárás immár vagy három évtizede kulcsot kínál Joni Mitchell munkáihoz is. A kritikus nem merné letenni a nagyesküt, hogy egy efféle szám, mint az említett Eternity jazz-darabnak tekinthető-e, de hát zenetörténész legyen a talpán, aki a műfaj népszerűségi listáinak élén szereplő Norah Jones vagy az évről-évre populárisabb (és ez most nem negatív jelző) Lizz Wright egyes dalairól be tudja bizonyítani, hogy a műfaj hangszerelésben-tolmácsolásban jellegzetes gyöngyszemei. Egyszerűbb a dolgunk az olyan számokkal, mint a For You, amelynek arrangement-ja, például a középrész fájdalmas tenorszaxofon-szólója, sokkal közelebb áll a jazzről kialakult elképzeléseinkhez. Hasonló a helyzet az album egyik csúcsteljesítményével, a Returnnel: hangulatában a For You-hoz hasonlítható, finom ritmuskísérettel, és itt Ilse Duyck egy kicsit a hangszeres tudását is megcsillogtatja. Sajnos alig több mint három perces a dal: mire igazán elringatna, már vége is van. A belga előadónak nagyon jól állnak az intim megszólalást, uram bocsá’ az érzékiséget megkívánó dalok, de talán egy fokkal még testre szabottabbak a középgyors tempójú szerzemények, mint amilyen a nyitó dal, a lemez közepén hallható Fly vagy az Exhale egyetlen feldolgozása, a jól ismert Moody’s Mood For Love, amelyben Duyck kisasszonynak ismét lehetősége nyílik egy kis játszadozásra hangmagasságokkal és hangszínekkel. És sikerül is gyöngyszemet csiszolnia a régi James Moody-kompozícióból. Igényes és egyéni hangú interpretáció, igazi antológiadarab. Feltehetően ez a szám is közrejátszott abban, hogy Charles Loos belga zongorista-hangszerelő tömören így fejezze be a lemezről írt kritikáját a JazzPianist-ban: „Une très belle production!”

A most harminckilenc éves énekesnő hét éves korában kezdett zenét tanulni, és 1992-ben szerzett gordonka- és kamarazene-diplomát a genti zeneakadémián. Később tovább képezte magát énekesként, többek között vokál-workshopokon vett részt. Ilse Duyck sokműfajú előadó, aki kipróbálta magát klasszikus zenei produkciókban, musicalekben és rockprojektekben. Gyaníthatóan azonban a jazz a hozzá legközelebb álló idióma.

Kitűnő erőkből áll az énekesnő mögötti kvartett is. Paul Flush zongorista – aki egy rövidebb, de nagyon karakteres szólóval jelentkezik a többször emlegetett Eternity-ben – az angliai Newcastle-ban született, és két éve játszik együtt Ilse Duyckkel. A muzsikus jelenleg Belgiumban él, s korábban többek között John Surmannel, Hugh Hopperrel és Nick Brignolával játszott együtt. A dobos Luc Vanden Bosch a zenekar korelnöke, 1953-ban született Brüsszelben, s kezdetben belsőépítészettel foglalkozott. 1990-ben a Vaya Con Dios együttessel készített lemezfelvételt (Night Owls). Filip Verneert gitárosnak is köszönhetünk néhány felejthetetlen pillanatot az albumon (ld. például a Return című melódiát vagy a Shadows-t): a genti muzsikus a jiddis–török–bulgár zenét játszó KIMIZ zenekarban világzenei gyakorlatot szerzett, egyaránt jól bánik az elektromos és akusztikus hangszerekkel, s a gitárokon kívül bendzsón, oudon és görög bouzoukin játszik. Philippe Aerts új tag a Duyck-Groupban (elődje a finn-belga zenekarával 1999-ben nemzetközi jazz-díjnyertes Christophe Devisscher volt), de jól megkomponált játékával tökéletesen beilleszkedik az összeszokott csapatba.

(Ilse Duyck Group: Exhale; Ilse Duyck (ének, cselló); Paul Flush (zongora, Hammond-orgona, tangóharmonika); Filip Verneert (akusztikus és elektromos gitár); Philippe Aerts (bőgő); Luc Vanden Bosch (dob); Dieter Limbourg (tenorszaxofon); Alley Cats, 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.