Jazz/World

A hét jazzlemeze – Kaylé Brecher: Spy Music

2006.02.08. 00:00
Ajánlom
Hallgatom a lemez egyik legkarakteresebb számát, az Old Coat című dalt a telt hangú philadelphiai énekesnőtől, és arra gondolok, deklamálása tökéletesen alkalmassá tenné a Koldusopera valamelyik főszerepének eléneklésére is.

Egyik-másik dalának interpretációja ugyanis a brechti-weilli songok előadását idézi. A Spy Music-on ismét egy olyan amerikai énekesnővel ismerkedhetünk meg, akinek sikerült egy csakis rá jellemző hangvilágot teremtenie.

Kémzene: talányos cím, ahogy talányos maga a borító is. Kék clair-obscur, festői játék, mely homályba borít egy arcot s csak a szemet emeli ki. Az énekesnőét? Alighanem. Mintha egy kémeket és ellenkémeket szerepeltető film-noir valamelyik jelenetét látnánk kimerevítve, a hősnő (a kémnő?) szemét, a lélek tükrét, egyben a kémkedés egyik legfontosabb szervét, nagytotálban. Csak ha közelebbről vizsgáljuk, vesszük észre, hogy voltaképpen festményről van szó, melyen apró foltokból, puzzle-ra emlékeztető formatöredékekből áll össze az arcrészlet, illetve a nézővel nem is kommunikáló szempár. Elnéz mellettünk. Talán könnyes ez a repedezett-foltos puzzle-szempár. Talán Jimmy Garrisont, a nagy bőgőst siratja, utalva az albumon hallható Teardrops For Jimmy című Dave Burrell-kompozícióra.

Még a többjelentésű lemezborító allúziói sem képesek sejtetni, milyen remek stiliszta a CD-n hallható énekesnő, mennyi humort vagy éppen drámaiságot képes egy-egy szöveg előadásába belevinni, mennyire személyessé tudja tenni az elénekelt repertoárt. Azt pedig még kevésbé érzékeltetheti egy borító, hogy Kaylé Brecher szerzőként és arranzsőrként ugyancsak képes meghódítani még a legvájtabb fülű hallgatókat is. A BYG kiadó egykori zongorista-fenegyereke, Dave Burrell például úgy nyilatkozott, hogy az énekesnő szerzeményei és hangszerelései tele vannak szenvedéllyel és tisztasággal. Jacques Emond kanadai kritikus pedig úgy érzi, mintha friss levegőt szívna be a Spy Music hallgatásakor.

Nem kétséges, hogy az albumra jellemző redukcionista hangszerelések Brecher orgánumának és unikális énektechnikáinak kiemelését szolgálják. A provokatívan eredeti saját számokat teljesen a saját szája íze szerint feldolgozott standard darabok egészítik ki. A Koldusoperá-val kapcsolatos feltevésemet látszik igazolni az is, ahogy Bernstein Cool-jához nyúl a West Side Story-ból. Az ezerszer feldolgozott Autumn Leaves, avagy Hulló falevelek Brecher tálalásában szintén teljesen átlényegül: új alterációk dúsítják a régi számot, a szokványos hangszerelés pedig latin ütőhangszerekkel egészül ki. Egyik kritikusa úgy érzékeli, hogy itt Brecher hangja oly lágyan lebeg a levegőben, ahogy a hulló faleveleket sodorja a szél. A Glad Bag bizonyos szempontból a lemez legérdekesebb darabja, hiszen az önfeldolgozások ritka fajtájába tartozik. Gyorsabb tempóban, kevésbé érett változatban hallható volt az énekesnő 1994-es Choices című debütáló lemezén. Szintén nem mindennapos megoldás egy saját számot (When You Were In My World) az egykori Diana Ross slágerrel (My World Is Empty Without You, Babe) összegyúrt egyvelegként elénekelni.

A takarékos kíséretet egyes felvételeken különleges hangszerek alkalmazása teszi még izgalmasabbá. A magas fekvésben szóló apró harántfuvolát, vagyis piccolót a dörmögő baritonszaxofon ellenpontozza. Brecher a kísérletező kedvű előadók egyike, aki az arrangement-okban is szereti a különlegeset. Előző lemezén többek között tubakísérettel próbálkozott (Li’l Darlin’). Itt az Under Paris Skies és a Power And The Glory a piccolót alkalmazó hangszerelési különlegesség. A My World Is Empty Without You, Babe-ben viszont a baritonszaxofon segíti az egyedi couleur locale létrejöttét. Fontos szerepet játszik az album zenei hátterének biztosításában David Dzubinski, az énekesnő pianista férje is.

A Dave Burrell és Monika Larsson szerezte, már emlegetett Teardrops For Jimmy külön figyelmet igényel: különleges jazzsirató, mely a ’60-as évek free és modális zenéjének egyik kulcsfiguráját, a reflektorfényen mindig kívül maradt, s markáns jelenlétét szigorúan csak a hangszeres tudásával érzékeltető Jimmy Garrisont búcsúztatja. A szám eredetileg Dave Burrell Windward Passages (HatArt), majd a David Murray-val duóban felvett In Concert-ön (Victo) látott napvilágot. Paul Klinefelter bőgőjátéka nagyszerűen idomul az expresszív előadáshoz.

Kaylé Brecher szerzői géniuszát jól érzékelteti a címadó szám – két változatban. Az alapverzió viszonylag straight-ahead megoldását kiegészíti az alternatív take absztrakt jellege. A felállás ugyanaz, mégis mennyire eltérő változatokat hallunk! Amikor hasonló eredmény születik egy stúdiómunka során, általában áldozatul esik valamelyik változat; milyen szerencse, hogy Brecherék megkegyelmeztek az alternatív szerzeménynek is!

Freddie Hubbard szerint Kaylé Brecher kompozíciói olyan jelentősek, hogy érdemes más zenészeknek és zeneszerzőknek is megismerkedniük velük. Egyetértek.

(Kaylé Brecher: Spy Music; Kaylé Brecher (ének); David Dzubinski (zongora); Jef Lee Johnson, Ron Jennings, Frank Butrey (gitár); Paul Klinefelter, Chico Huff (bőgő); Grant McAvoy, Eric Johnson, Tony DeAngelis (dob); Edgardo Cintron (ütőhangszerek); Todd Groves (piccolo); Bill Zaccagni (baritonszaxofon); Ron Kerber (szopránszaxofon); Ben Schachter (tenorszaxofon); Penchant Four, 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tom Jones és Jamie Cullum is fellép a jövő évi VeszprémFesten

Megvan a július 12. és 18. tartandó VeszprémFest két világsztárja. Már érkeznek a programok, a szervezők rendkívül gazdag kínálatot ígérnek.
Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.