Jazz/World

A hét jazzlemeze – Mina Agossi: Well You Needn’t

2006.01.16. 00:00
Ajánlom
Mina Agossi beszél és énekel, suttog, nyög, sóhajt és sikít minimalista hangszereléssel, amelyben kitüntetett szerepe van az ütősöknek és a basszuskíséretnek. Egzotikus benini-francia funky chanteuse Párizsból, aki az előadás expresszivitását björki színvonalon űzi? Igen, de Mina Agossi mindezt a jazz-idiómán belül maradva tálalja.

Színházi tanulmányok és némi blues-éneklés után az apró termetű Agossi Bretagne-ban kötött ki, ahol egy tradicionális jazzt játszó zenekar szerződtette énekesnőnek. Az akkor huszonegy éves lány beleszeretett a műfajba, s két évvel később már annak is tanújelét adta, hogy jazzt kizárólag testre szabottan, egyedien hajlandó énekelni, ahogy senki más a népes nemzetközi porondon. 1995-ös debütáló lemezén egy bőgőssel dolgozik, mellőzve a vokális jazzlemezek legtöbbjén alkalmazott fúvósokat és billentyűsöket. A 2005. június közepén rögzített Well You Needn’t is mintha a tíz évvel korábban kezdett utat folytatná, persze jócskán továbbfejlesztve az eredeti „voice and bass” hangszereléseket. A régi patternek fedezhetők fel a lemezt kezdő Why Don’t You Do Right?-ban, Joe McCoy standard számában, melyből itt tetőtől talpig kortárs alternatív jazzdarab válik, vagy a bőgős és Agossi közös szerzeményében (You), egy elvontabb Agossi-kompozícióban (Rose Petals), illetve a lemez egyik legnagyobb remeklésében, Jimi Hendrix eredetileg az Electric Ladyland-en elhangzott Voodoo Chile-jában. Más előadásokban, különösen az a capella elénekelt After You’ve Gone-ban és a Laundry Man Blues-ban azt is megmutatja az egzotikus francia énekesnő, hogy korántsem csupán a jól megválogatott repertoár kissé excentrikus-alternatív tálalásához ért. Utóbbi dalban például hamisítatlan mai swingénekesként halljuk, amikor pedig minden kíséret nélkül énekel, olyan érzésünk támad, hogy orgánumával és kifinomult hajlításaival akár gospelénekes is lehetne.

És ezzel még távolról sem teljes Mina Agossi stílusspektruma. A CD végére még két francia nyelvű dalt illesztett az énekesnő: ezekben se tagadja meg egyéniségét, mégis sikerül őket úgy előadnia, hogy a hallgató biztos lehessen benne, a jazzművész különösebb gond nélkül megbirkózna egy csak chansonokból álló műsorral is. Aki pedig arra kíváncsi, hogyan scattel a Candid kiadó új sztárja, vizsgálja meg közelebbről a Drive című számot. Amikor másodszor hallgatjuk végig a saját szerzeményekből és unikális feldolgozásokból összeállt műsort, rádöbbenünk, hogy minden szám teljesen önálló karakterrel rendelkezik: a „voice and bass” csupán az alapréteget teremti meg, a felépítmény annyiféle, ahány szám van a lemezen. A műfajban bizony ritka erény a kifejezőerőnek ez a gazdagsága! Nem csoda, hogy még a mértékadó francia jazzmagazin, a Le Jazz Hot is a mai generáció igazi hangját ismerte fel Mina Agossi 2005 májusában a boltokba került Zaboum!! című, a mostanihoz hasonló hangszerelésekkel készült albumán. És John L. Walters, a The Guardian zenekritikusa se győzött csodálkozni Agossi előadásainak dús minimalizmusán a londoni Pizza Express Jazz Clubban. Pontosan érzékelte a merész kísérlet sikerét, ahogy az énekesnő a különböző lelkiállapotokat és érzelmi minőségeket pontosan kifejezni képes deklamálása egy egész jazz-zenekart (Ellington-Tizol: Caravan) vagy egy rockegyüttest (Jimi Hendrix: 3rd Stone From The Sun) képes helyettesíteni a basszusriffek felett, némi ütős segédlettel.

Pszeudo-jazzénekesnőnek nevezi magát, talán azért, mert az átgyúrandó standard anyagokat egészen másképp akarja elénekelni, mint az elődök. Lehetséges változatokat kínál egy képzelt daloskönyvből, amelyet az újjászületett nagy énekesnők, Billie Holiday és Sarah Vaughan tolmácsolnak. Persze nyilván Mina Agossi maga is tudja, hogy egy feltámadt Ella Fitzgerald teljesen másképp énekelne, mint ő (alighanem folytatná ott, ahol abbahagyta), mégis így magyarázza átiratainak modernségét: megpróbálja elképzelni, hogyan szólhatna egy régi dal 2005-ben. Ez azonban így túl egyszerű volna. Az énekesnő szorgalmasan búvárolja a különböző stílusokat a latin zenéktől az electronicáig, és a végén ki tudja, hányféle alapanyagból keveri össze saját verzióját. Utóbbi két albumát alapul véve úgy tűnik, Thelonious Monk és Jimi Hendrix szerzeményeit egyaránt ideális alapanyagnak tekinti. Legtöbb kollégájával ellentétben elsősorban a színpadon érzi magát elemében, az élő előadásokat sokkal jobban szereti, mint a személyességet erősen korlátozó stúdiómunkát. Amikor a sokszínű Well You Needn’t érzékiségtől felforrósodott darabjait hallgatjuk, és a koncertbeszámolókat olvassuk, alkothatunk némi fogalmat arról, milyen élmény lehet Mina Agossit élőben hallani: az elvarázsolt közönség csak egyet kíván, hogy ez a bűvös pillanat sose múljon el. Így kell világot hódítani.

(Mina Agossi: Well You Needn’t; Mina Agossi (ének, guimbarde, guiro); Alex Hièle (bőgő); Ichiro Onoe (dob); Rob Henke (trombita); Bachir Sanogo (ütőhangszerek, kamale n’goni); Candid, 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Vizuál

A Ruben Brandt és a Napszállta tarolt Sevillában

Milorad Krstic akció-thrillere a legjobb forgatókönyv, a legjobb elsőfilm és az andalúz forgatókönyvíró szövetség díját is elnyerte a sevillai filmfesztiválon, Nemes Jeles László filmjét pedig a legjobb európai koprodukciót megillető Eurimages-díjjal tüntették ki.
Klasszikus

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Tánc

Az arcukkal is táncolnak

Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Terence Blanchard: „Itt az ideje az előítéletekről nyíltan beszélni”

A többszörös Grammy-díjas jazztrombitás, filmzene- és operaszerző azok közé tartozik, akiknek határozott véleménye van a világról, és ezt zenéjükben sem rejtik véka alá. Terence Blanchard november 21-én a Budapest Jazz Clubban játszik E-Collective nevű zenekarával, ezt megelőzően beszélgettünk telefonon.
Jazz/World kult50

Minden koncerten ízekre szedi magát – Szirtes Edina Mókus

Korkedvezménnyel vették fel a szegedi konzervatóriumba, ahol a legkisebb lévén a többiek Mókusnak becézték – innen ered a művészneve. Szirtes Edina Kult50-ben megjelent portréja.
Jazz/World ajánló

A Dunán ringatózva mutatja be új lemezét Cséry Zoltán

A zongoraművész - zeneszerző november 24-én az A38 Kiállítótérben mutatkozik be első önálló, szólózongorás nagylemezével, a Life Is A Playground című chillout, ambient albummal.
Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
Jazz/World bjo

Jazz és inspiráció - interjú Náray Erikával és Urbán Orsival

Szilveszter estéjén két vendéggel, Náray Erika és Urbán Orsi jazz énekesnőkkel egészül ki a Budapest Jazz Orchestra (BJO) a Pesti Vigadó Dísztermében hallható koncertjén.