Jazz/World

A hét jazzlemeze – Pat Metheny/Ornette Coleman: Song X: Twentieth Anniversary

2005.12.12. 00:00
Ajánlom
Húsz évvel ezelőtt megjelent egy különleges és figyelemre méltó lemez: Pat Metheny és Ornette Coleman közös vállalkozása Song X címmel.

Különleges lemez volt, hiszen a két muzsikus a jazz két különböző pólusát jelképezte. S az eredmény? Egy nagyszerű Ornette-album, amelyen a gitáros sztár példás alázattal idomította stílusát az altszaxofonoséhoz. Együttműködésüket maguk se tarthatták teljesen haszontalannak, hiszen 2005-ben piacra dobták a lemez új változatát, rajta hat friss felvétellel.

A Song X – immár két változatban – azonnal felveti a kérdést: kinek a lemeze? A gitárosé, avagy az altszaxofonosé? Természetesen mindenkinek szíve joga, hogy így vagy úgy válaszoljon a kérdésre, e sorok írója azonban siet leszögezni: ő egyértelműen Coleman albumának tekinti a két Song X-et, függetlenül attól, hogy a CD-k gerincén Pat Metheny neve szerepel az első helyen. Nem csak az elfogultság mondatja mindezt a kritikussal, akinek Ornette Coleman az egyik kedvenc jazzmuzsikusa. A szubjektív tényezőn túl az a nem jelentéktelen érv is Coleman mellett szól, hogy az új változat 14 (illetve a régi lemez 8) számát mind ő szerezte, Metheny talán három régebbi darabban volt társszerző. Ha az újonnan előkerült szerzeményekkel bővített anyagot mégiscsak Metheny-lemeznek fogom fel, akkor – megbocsátható szubjektivizmussal – a gitáros legjobban sikerült albumának mondhatom, amelyen Pat Metheny nem úgy gitározik, ahogy szokott, hanem úgy, ahogy a húsz esztendővel ezelőtti Song X-en tette. Szellemesen, mértékkel cizellált és ideális tartamú szólókkal, sokszor Colemannel unisonóban játszva az egyes számok viharos tempójú témáját. Metheny eddigi életművében, legalábbis stiláris szempontból középen áll a Song X: mintegy egyenlő távolságra a megszokottan dallamos és lírai Metheny-lemezektől, illetve a szabad improvizáció iránti csodálatát talán túlságosan is élesen tükröző Sign Of Four-tól.

A „Kinek a nevéhez társítsuk a Song X című lemezeket?” persze nem az egyetlen kérdés, amely azonnal felvetődik a hallgatóban, amikor végighallgatja a Twentieth Anniversary-t. Kérdés például, új lemezzel van-e dolgunk, vagy egy régivel, amelyet most hat bonus track-kel megfejelve adtak közre. Merőben szokatlan ugyanis az az eljárás, amelynek itt szem- és fültanúi lehetünk: a „bonus track”-eket nem a lemez végére, az eredeti anyag mögé illesztették, hanem épp ellenkezőleg: a hat ismeretlen számmal kezdődik az új lemez. A magyarázat világos: az egykori album némi kapkodással összeállított anyagát újrakeverték, akusztikailag igényesebb matériát gyúrtak belőle. Másrészt nem az eredeti korpusz alternatív take-jeivel növelték a játékidőt, hanem eddig nem ismert, a húsz évvel ezelőtti LP-formátum szabta keretekbe bele nem férő hat (vagy inkább öt és fél) kompozícióval tették teljessé a kört. Hozzátehetjük: hazudnánk, ha a régi Song X-ről most azt mondanánk, érezhető volt rajta e hat szám hiánya. A régi lemez is kerek egésznek hatott, a hat „új” dal viszont kétségtelenül tovább árnyalja képünket a különleges sessionről. Korántsem arról van szó, hogy amit annak idején az igényes muzsikus-producer Metheny kihagyott a gyűjteményből, azt most – megfeledkezve mindennemű esztétikai szempontról – középszerű vagy ócska toldalékként a vásárlók képébe vágja. Nem, a hat friss szám mindegyike tökéletesen beleillik a Song X világába. Legyenek azok melodikusabb témák, mint amilyen a Police People vagy a The Good Life, vagy éppen absztrakt játék hangeffektusokkal, mint a slágerhosszúságú Compute, esetleg egy miniatűr remeklés, az All Of Us.

Természetesen nagy élmény újrahallgatni (ráadásul pompás hangminőségben) a régi nyolc számot is. A címadó darabot és különösen a hosszú Endangered Species -t, mely anno talán a leginkább felháborította a „Metheniac” zenehallgatókat a maga (valójában teljesen átgondolt) zűrzavarával. Másfelől a gitárszintetizátoron bravúrozó Methenyt profilírozó Video Games-t, a békebeli swingeléstől se visszariadó Mob Job-ot, az Ornette-soundot a maga tisztaságában megmutató Trigonometry-t, vagy a mindenestül álomszép Kathelin Gray-t. Ám most, húsz év múltán is könnyen megjósolható: az új Song X a régihez hasonlóan meg fogja osztani a Metheny-rajongók népes táborát. Lesznek olyan merészek, akik képesek követni bálványukat a harmolodic gitározás fura világába is, de gyanítható, hogy még sokkal többen lesznek olyanok, akik – megszokván, hogy a gitáros zenéje sokszor nem több mint az általuk is könnyen befogadható „smooth-edged pop-jazz confection” – felháborodnak majd Metheny „érthetetlen” zenei kalandján. Sebaj. „Részünkről” semmi harag! Ők hallgassák továbbra is a Travels-t, a The Road To You-t és az Imaginary Day-t. Az említett merészek pedig legyenek üdvözölve a klubban!

(Pat Metheny/Ornette Coleman: Song X: Twentieth Anniversary; Pat Metheny (gitár, gitárszintetizátor); Ornette Coleman (altszaxofon, hegedű); Charlie Haden (bőgő); Jack DeJohnette (dob); Denardo Coleman (dob, ütőhangszerek); Nonesuch, 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Színház

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.
Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Plusz

Megújult az Art is Business honlapja

Második születésnapját ünnepli az Art is Business, az évfordulóra teljesen új megjelenést kapott a magazin honlapja, amelyen a jövőben rendszeresen olvashatunk híreket a forprofit szektor és a művészet világából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.