Jazz/World

A hét jazzlemeze – Ted Nash & Odeon: La Espada de la Noche

2005.08.22. 00:00
Ajánlom
A váratlanra, szokatlanra, újra nyitott jazzhallgató bizonyára örömmel nyugtázza majd, hogy íme, itt van megint egy fiatal muzsikus, aki tud és mer fülbizsergetően egzotikus zenei koktélokat keverni vegykonyhájában. Ted Nash előbb mindent megtanult a jazz hagyományos formanyelvéről Lionel Hampton és Quincy Jones zenekarában, majd Wynton Marsalis és a Lincoln Center Jazz Orchestra segítségével tovább képezte magát a New Orleans-i soundban.

Tízből kilenc jazzista egy életen át él(het)ne ennyi művészi élményből; Nash azonban szerencsére nem éri be a megtanult klisék továbbadásával: Odeon nevű zenekara élén a jazzidiómát argentin tangóval és kelet-európai városi folklórzenei elemekkel keveri. Úgy, ahogy előtte még senki a világon.

A Nash-féle receptre tekintve azt gondolhatnánk, csupa sötét színnel festett számból áll az új lemez, hiszen Astor Piazzolla is megmondta már: a tangóban egyetlen örömteli hang sincs. Az argentin eredetű zene (és tánc) témái: nyomor, létharc, politikai elnyomás, a nemek küzdelme, boldogtalan szerelem, illetve ezek keveréke egy dalon belül. A jazz a maga univerzális világába képes befogadni a tangó-, illetve a folklór-tematikát, sőt, további sötét árnyalatokkal tudja gazdagítani azokat. Ám várakozásunkkal ellentétben a La Espada de la Noche tele van üde és friss harmóniákkal, szellemes tempó- és stílusváltásokkal, úgyhogy a sötét tónusok helyett jókedv, szelíd irónia és örömzene várja a lemez hallgatóit.

Ted Nash és csapata képes rá, hogy ötvenvalahány percen át lekösse figyelmünket: hol a tangó számonként változó megközelítése, hol az előadás profizmusa bilincseli le a befogadót. Míg, mondjuk, az A Night In Tunisiá-ban Nash inkább mosolyog az argentin zene fennköltségében rejlő humoron (vagy inkább azon a humoroson mulat, amit ő hall bele a zene drámai minőségébe), addig a Sebago, egy saját dal a tangó romantikus profilját villantja fel, elsősorban a káprázatosan tehetséges Nathalie Bonin hegedűje jóvoltából. S hogy ne legyen időnk sokáig ábrándozni bús donnákról és barna balkonokról, a Sebagó-t a Tico Tico mindenki által ismert vidám dallama oldja, benne egy jókedvűen dörmögő tubaszólóval, s megint csak Nathalie Bonin varázshegedűjével. És így tovább: a címadó szám első fele újfent kontemplatív ütemekre íródott, holott a cím (Az éj kardja) macsó keménykedést sugall. A szám közepén azonban váratlanul felgyorsul minden, de ekkor sem ellenállhatatlan maszkulin zenét kapunk, hanem inkább hegedűre és harmonikára alapozott bravúros „argento-európai” városi zenét, ami persze, sokkal ellenállhatatlanabb lesz, mint valami fülledten szupererotikus dél-amerikai vagy hispán kanmuzsika.

Nashben és nagyszerűen összeválogatott csapatában megvan a teremtés ereje ahhoz, hogy teljesen megfrissítsen – a mesterien swingelő középrész hommage-hangulata ellenére – egy, a hallgatóban még évtizedek után is Gillespie előadásában szóló örökzöldet (A Night In Tunisia) vagy egy szinte minden latin jazzsztár által újrafogalmazott standard dalt (Tico Tico). Az azonban még ennél is rokonszenvesebb, ahogy Rodrigo Concierto de Aranjue-éhez (első és második tétel – Allegro és Adagio) nyúl a zenekar: kiderül, hogy még a nagy Gil Evans arrangement-ja se kínálja az egyedül üdvözítő megoldást, vagyis még egy olyan jazzszentség, mint a Sketches of Spain is csupán jelentős mérföldkő a jazz állandó mozgásban levő folyamatában. Viszonyítási pont, amin négy évtized után túl illik és kell lépni.

Ted Nash remek mixernek bizonyul, aki saját szerzeményeiben (is) épp a kellő arányban vegyíti a jazz-, latin-, cajun- és klezmer-adalékokat. A gyűjtemény elején, középen és végén elhelyezett egy-egy saját szám arról árulkodik, hogy Nash egyszerre képes sírni és nevetni, komoly zeneelméleti kutatásokat végezni és bohóckodni. Egyszerre intellektuális és expresszív, reflexív és önreflexív, tudós és érzelmes. Mosolya szeretetteljes, érdeklődő és megértő, sohasem gúnyos. S azt se bánja (legalábbis a lemezhez mellékelt vallomásából ez derül ki), ha az ő tangózását megmosolyogják egy Buenos Aires-i éjszakai lokálban. A hallgató úgy érzi, a kiváló multiinstrumentalista Ted Nash elérte bevallott célját: jellegükben és intenzitásukban igen eltérő érzéseket tudott közvetíteni hallgatóihoz, miközben sokféle nemes anyagból szőtte zenéje textúráját.

(Ted Nash & Odeon: La Espada de la Noche; Ted Nash (tenor- és altszaxofon, klarinét, basszusklarinét, altfuvola); Nathalie Bonin (hegedű); Clark Gayton (tuba, harsona, baritonkürt); Bill Schimmel (tangóharmonika); Matt Wilson (dob); Palmetto, 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.