Jazz/World

A hét jazzlemeze – Ted Nash & Odeon: La Espada de la Noche

2005.08.22. 00:00
Ajánlom
A váratlanra, szokatlanra, újra nyitott jazzhallgató bizonyára örömmel nyugtázza majd, hogy íme, itt van megint egy fiatal muzsikus, aki tud és mer fülbizsergetően egzotikus zenei koktélokat keverni vegykonyhájában. Ted Nash előbb mindent megtanult a jazz hagyományos formanyelvéről Lionel Hampton és Quincy Jones zenekarában, majd Wynton Marsalis és a Lincoln Center Jazz Orchestra segítségével tovább képezte magát a New Orleans-i soundban.

Tízből kilenc jazzista egy életen át él(het)ne ennyi művészi élményből; Nash azonban szerencsére nem éri be a megtanult klisék továbbadásával: Odeon nevű zenekara élén a jazzidiómát argentin tangóval és kelet-európai városi folklórzenei elemekkel keveri. Úgy, ahogy előtte még senki a világon.

A Nash-féle receptre tekintve azt gondolhatnánk, csupa sötét színnel festett számból áll az új lemez, hiszen Astor Piazzolla is megmondta már: a tangóban egyetlen örömteli hang sincs. Az argentin eredetű zene (és tánc) témái: nyomor, létharc, politikai elnyomás, a nemek küzdelme, boldogtalan szerelem, illetve ezek keveréke egy dalon belül. A jazz a maga univerzális világába képes befogadni a tangó-, illetve a folklór-tematikát, sőt, további sötét árnyalatokkal tudja gazdagítani azokat. Ám várakozásunkkal ellentétben a La Espada de la Noche tele van üde és friss harmóniákkal, szellemes tempó- és stílusváltásokkal, úgyhogy a sötét tónusok helyett jókedv, szelíd irónia és örömzene várja a lemez hallgatóit.

Ted Nash és csapata képes rá, hogy ötvenvalahány percen át lekösse figyelmünket: hol a tangó számonként változó megközelítése, hol az előadás profizmusa bilincseli le a befogadót. Míg, mondjuk, az A Night In Tunisiá-ban Nash inkább mosolyog az argentin zene fennköltségében rejlő humoron (vagy inkább azon a humoroson mulat, amit ő hall bele a zene drámai minőségébe), addig a Sebago, egy saját dal a tangó romantikus profilját villantja fel, elsősorban a káprázatosan tehetséges Nathalie Bonin hegedűje jóvoltából. S hogy ne legyen időnk sokáig ábrándozni bús donnákról és barna balkonokról, a Sebagó-t a Tico Tico mindenki által ismert vidám dallama oldja, benne egy jókedvűen dörmögő tubaszólóval, s megint csak Nathalie Bonin varázshegedűjével. És így tovább: a címadó szám első fele újfent kontemplatív ütemekre íródott, holott a cím (Az éj kardja) macsó keménykedést sugall. A szám közepén azonban váratlanul felgyorsul minden, de ekkor sem ellenállhatatlan maszkulin zenét kapunk, hanem inkább hegedűre és harmonikára alapozott bravúros „argento-európai” városi zenét, ami persze, sokkal ellenállhatatlanabb lesz, mint valami fülledten szupererotikus dél-amerikai vagy hispán kanmuzsika.

Nashben és nagyszerűen összeválogatott csapatában megvan a teremtés ereje ahhoz, hogy teljesen megfrissítsen – a mesterien swingelő középrész hommage-hangulata ellenére – egy, a hallgatóban még évtizedek után is Gillespie előadásában szóló örökzöldet (A Night In Tunisia) vagy egy szinte minden latin jazzsztár által újrafogalmazott standard dalt (Tico Tico). Az azonban még ennél is rokonszenvesebb, ahogy Rodrigo Concierto de Aranjue-éhez (első és második tétel – Allegro és Adagio) nyúl a zenekar: kiderül, hogy még a nagy Gil Evans arrangement-ja se kínálja az egyedül üdvözítő megoldást, vagyis még egy olyan jazzszentség, mint a Sketches of Spain is csupán jelentős mérföldkő a jazz állandó mozgásban levő folyamatában. Viszonyítási pont, amin négy évtized után túl illik és kell lépni.

Ted Nash remek mixernek bizonyul, aki saját szerzeményeiben (is) épp a kellő arányban vegyíti a jazz-, latin-, cajun- és klezmer-adalékokat. A gyűjtemény elején, középen és végén elhelyezett egy-egy saját szám arról árulkodik, hogy Nash egyszerre képes sírni és nevetni, komoly zeneelméleti kutatásokat végezni és bohóckodni. Egyszerre intellektuális és expresszív, reflexív és önreflexív, tudós és érzelmes. Mosolya szeretetteljes, érdeklődő és megértő, sohasem gúnyos. S azt se bánja (legalábbis a lemezhez mellékelt vallomásából ez derül ki), ha az ő tangózását megmosolyogják egy Buenos Aires-i éjszakai lokálban. A hallgató úgy érzi, a kiváló multiinstrumentalista Ted Nash elérte bevallott célját: jellegükben és intenzitásukban igen eltérő érzéseket tudott közvetíteni hallgatóihoz, miközben sokféle nemes anyagból szőtte zenéje textúráját.

(Ted Nash & Odeon: La Espada de la Noche; Ted Nash (tenor- és altszaxofon, klarinét, basszusklarinét, altfuvola); Nathalie Bonin (hegedű); Clark Gayton (tuba, harsona, baritonkürt); Bill Schimmel (tangóharmonika); Matt Wilson (dob); Palmetto, 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.