Jazz/World

A hét jazzlemeze – Vinny Golia: A Gift For The Unusual. Music For Contrabass Saxophone

2005.12.01. 00:00
Ajánlom
Ahelyett, hogy körülményesen felsorolnánk minden valaha róla írt és nyomtatásban megjelent laudációt (erre amúgy se lenne elég egy cikk terjedelme), hivatkozzunk csupán egyetlen, ám annál jelentősebb értékelésre: az elsősorban mai mainstream, fusion és smooth jazzel foglalkozó amerikai Jazziz magazin szerint a multiinstrumentalista Vinny Golia egyike annak a 100 meghatározó személyiségnek, aki a műfaj első évszázadában fontos hatással volt a jazz fejlődésére.

Miután 1971-ben felhagyott az action paintinggel, valamint az egyes New York-i klubokban fellépő jazzművészek portréinak felvázolásával, és idejét mindenestül a zenének szentelte, a Los Angelesben élő Vinny Golia olyan muzsikussá/komponistává fejlődött, akinek helyét a kortárs zene és a jazz határmezsgyéjén lehet kijelölni. A szakirodalom egy része – igen szerencsétlen, minden más kreatív zenei megnyilvánulásra nézve sértő kifejezéssel – „creative music scene”-nek nevezi azt a zenei világot, amelyben Golia a legotthonosabban mozog. Gyakran provokatív szerzeményeivel (néhány beszédes cím választott lemezünkről: The Mozart Of Vice; Once Upon A Time On My Way To The Studio vagy A History Of Everything That Ever Happened) és egyedi hangszerválasztásaival ellenáll minden címkézési kísérletnek.

Különböző lemezein kilencféle klarinéton, háromféle piccolón, négyféle fuvolán, okarínán, hatféle szaxofonon, angol kürtön, fagotton, kontrafagotton, stritch-csen, tárogatón és különböző egyedi építésű (ld. lemezünket), valamint népi fúvós hangszeren (xiao, dzi stb.) játszik. Az experimentalisták jó szokásához híven ő is minduntalan változtatja zenekarainak felállását. Hol duóban, trióban, vagy népesebb kisegyüttesben, hol pedig nagyzenekarral (a 14-37 tagú Vinny Golia Large Ensemble-lal) dolgozik. Ez utóbbit 1982-ben hozta létre kamarazenekarra és jazzegyüttesre írt kompozícióinak előadására. Mintegy harminc saját lemezt jegyez, s ebbe a korpuszba nem tartoznak bele például egyes duó- vagy triólemezei, melyeket Ken Filianóval vagy Bertram Turetzkyvel és George Lewis-zal készített, illetve olyan produkciók, mint Anthony Braxton Creative Orchestra (Köln) című albuma 1978-ból, amelyen free muzsikusok egész légiója működött együtt: Golia mellett Kenny Wheeler és Wadada Leo Smith trombitás, Ray Anderson és George Lewis harsonás, Ned Rothenberg, Marty Ehrlich és Dwight Andrews fafúvós, James Emery gitáros, John Lindberg bőgős, Marilyn Crispell zongorista és sokan mások, míg maga Braxton dirigensi szerepet vállalt.

Golia szabad improvizatív/kortárs zenei gyakorlata mellett rendszeresen dolgozik tánc- és színházi produkciók kísérőzenéin, valamint filmzenéken. Több amerikai egyetemen, így a San Diego-i University of Califonián és a California Institute of the Arts & Art Center College of Design-on oktat. Európában és Kanadában szintén számos előadást tartott zenéről, jazztörténetről, improvizációról és magánerős lemezkiadásról.

Az A Gift For The Unusual középpontba állított hangszere a tubax, ami nem más, mint a német Benedict Eppelsheim által épített újfajta kontrabasszus-szaxofon. A német hangszerkészítő mintha közvetlenül Golia szolgálatába állította volna tudományát (művészetét) a tubax létrehozásával. Ugyanis a muzsikusnak nagy gondjai támadtak a hagyományos basszushangszerekkel (elsősorban a kontrafagottal), melyeket kamarahangzásra találtak ki, és nem rendelkeznek egy szaxofon átütő hangerejével. A tubax miközben elődeinél könnyebben kezelhető, erőteljes tónusú és dinamikai skálája is széles. Vitathatatlanok az erényei a nehezen beszerezhető és gyakran hangképzési problémákat okozó hagyományos kontrabasszus-szaxofonhoz képest. Ráadásul a tubax formatervezése is forradalminak számít: viszonylag könnyű szállítani, így megszólaltatói akár rendszeresen alkalmazhatják koncertjeiken. A különleges kontrabasszus-szaxofon hangja fémes és erős, tónusa emlékeztet valamennyire a kontrabasszus-klarinétéra. Egy oktávval szól mélyebben, mint egy baritonszaxofon.

A lemezen hallható zene a tubax Vinny Golia zenéihez való adaptálásának első jelentős eredménye. A kísérleti jelleget mutatja az is, hogy a hangszert különböző formációkban alkalmazza a muzsikus. Például a Repetition: triózene tubaxra, harsonára és bőgőre; az egyik korábbi triófelvételről már ismert Eye My: zongora-tubax duó. A tubax különböző hangszer-együttesekben való elhelyezése is érdekes tanulságokkal jár: a zongora izgalmas tonális ellenpontot nyújt. Itt Golia hajlik a legato játékra. Míg a Repetition körkörös szerkezetűnek hatott, az Eye Myban lineáris az építkezés. A trióban a három hangszer szinte egymás köré fonja dallamíveit, de alkalmanként nehéz elkülöníteni a tubax és a vonóval kezelt húros hangszer hangját. Külön kategóriába tartoznak a lemez szóló tubax-felvételei, melyek a világon valószínűleg az első teljesen szabad improvizációk ezen a hangszeren. Ellenpontjuk a már említett A History Of Everything… című darab, amelyben fontos az előre megírt téma, de persze hasonlóan meghatározóak az újfajta szaxofon technikai lehetőségeivel bőven élő improvizatív szegmensek is. Más, korábban keletkezett kompozíciók eredetileg basszusszaxofonra vagy baritonszaxofonra íródtak, s csak a jelen lemez kedvéért adaptálta őket Golia a tubaxra.

Nagyívű szerzemények (Mr. Amons Builds His Bridge és A History Of Everything That Ever Happened), közepesen hosszú darabok és némi pontatlansággal impresszionista etűdöknek is nevezhető zenei haikuk egyaránt találhatók az albumon. Mintha az egykori festő a képzőművészet alapkategóriáit (forma, szín, perspektíva stb.), illetve általánosabb érvényű esztétikai-alkotáslélektani fogalmakat (beleérzés, benyomás) ültetne át zenei közegbe. Azt biztosan lehet róla tudni, hogy már zenei pályája elején hasonló kísérleteket folytatott: „hang-színeket” próbált varázsolni különböző hangszereken, és amikor meghallotta az Art Ensemble of Chicago korai lemezeit, rajtuk a sok apró hangszerrel (toy instruments), felismerte, hogy a chicagói fekete muzsikusok hasonló ötletekkel kísérleteztek.

A tubax tehát sikerrel mutatkozott be a „creative music scene” hallgatósága előtt. Érdeklődéssel várjuk, hogy Vinny Golia (és esetleg más, akár mainstream formációk mellett elkötelezett művészek) milyen újabb kereteket találnak majd a szépreményű hangszer lehetőségeinek kiaknázására.

(Vinny Golia: A Gift For The Unusual. Music For Contrabass Saxophone; Vinny Golia (tubax, gordophone); Michael Pierre Vlatkovich (harsona); Bill Casale (bőgő); Wayne Peet (zongora, orgona, elektromos zongora, ätherophon (theremin), szintetizátor); Jessica Catron (cselló); Bill Barrett (szájharmonika); Nine Winds, 2003)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.