Jazz/World

A hét portréja: Bill Frisell

2009.09.21. 08:01
Ajánlom
Bill Frisell a világ vezető jazzgitárosainak egyike, nevét Pat Metheny és John Scotfield mellett emlegetik.

Bill Frisell triója az alábbi videón a The Delphonics soul-együttes La-La Means I Love You című 1968-as számának feldolgozását játssza (Bill Frisell - gitár, Tony Scherr - bőgő, Kenny Wollesen - dob).

 

William Richard "Bill" Frisell 1951 március 18-án született Baltimore-ban (USA). A világ vezető jazzgitárosainak egyike, nevét Pat Metheny és John Scotfield mellett emlegetik. Jellegzetes effektjeiről és "éneklő" játékáról könnyű felismerni stílusát. Bár többnyire jazz-zenészként tartják számon, művészete a progresszív folk, a klasszikus és kortárs zene, valamint a country és a funky elemeit ötvözi.

Fiatalon klarinét-tanulmányokat folytatott a University of Northern Colorado-n, mellette az iskola nagyzenekarában gitározott. Első, meghatározó gitártanára Dale Bruning volt. 1971-től csak a gitárra koncentrál, egy szemesztert végez a bostoni Berklee College of Music-ban, ahol tanára Jon Damian és Jim Hall, Pat Metheny pedig évfolyamtársa volt. 1978-ban Belgiumba költözött, itt játszik először lemezfelvételen, Chet Baker zenekarában. Később visszautazott az Államokba, ahol Metheny ajánlására Paul Motian hívta el játszani. Kettejük zenei együttműködése és barátsága a mai napig töretlen. 1981-ben közreműködött Jan Garbarek Paths, Prints című lemezén. Másfél évtizeden át fennálló együttesében Kermit Driscoll bőgőzött, Joey Baron dobolt, és Hank Roberts csellózott (utóbbi kiválása után Frisell együttese trióként működött tovább). Az 1980-as években Frisell New Yorkba költözött, és tevékenyen részt vett a város zenei életének alakításában, közreműködött John Zorn, Paul Motian, Elvis Costello, Charlie Haden és Joe Lovano projektjeiben.

Az 1990-es években - már Seattle-ben - készítette két legnagyobb visszhangot kiváltott albumát, a Have a Little Faith-ot és a This Landot, amelyeken Charles Ivestől Aaron Coplandon keresztül Bob Dylanig azoktól a szerzőktől és előadóktól válogatott, akik hatással voltak rá. Később Frisell a a blues, a könnyűzenei műfajok és a mozi felé fordult (többek között Buster Keaton némafilmjeihez, Jim Woodring rajzfilmjeihez és Wim Wenders számára is készített zenét). Lemezei eleinte az ECM, majd a Nonesuch kiadónál jelentek meg. 2003-ban Grammy-díjra jelölték, de az elismerésben csak két évvel később részesült Unspeakable című albumáért, a legjobb kortárs jazzalbum kategóriában. 2009-ben ismét jelölték, ezúttal History, Mystery című lemeze méreti meg magát a legjobb jazz hangszeres album kategóriában. Az elmúlt években állandó társai Tony Scherr bőgős, és a dobos Kenny Wollensen.

Bill Frisell, Tony Scherr és Kenny Wollesen Buster Keaton Go West című filmjét kísérik élő előadásban. A videó aktualitását az adja, hogy a Films of Buster Keaton. Music by Bill Frisell című DVD 2009. szeptember 1-jén jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.