Jazz/World

A hét portréja: Billie Holiday

2007.07.16. 00:00
Ajánlom
Holidayt sokan a jazztörténet legnagyobb jelentőségű énekesnőjének tartják, s bár zenei képzésben nem részesült, hangja pedig nem volt kifejezetten markáns, hallása és muzikalitása kivételes volt.

Eleanora Fagan néven született 1915. április 7-én Baltimore-ban. Apja Clarence Holiday gitáros volt. Fiatal éveinek történései a homályba vesznek, s nem szolgál ezekről az időkről sok felvilágosítással Holiday önéletrajzi írása, a Lady Sings the Blues sem. Annyi bizonyos, hogy hányatott sorsa volt: apja korán elhagyta őket, a rokonok, akik nevelték, rosszul bántak vele.

1930-ban kezdett énekelni egy kis klubban Brooklynban. 1933-ban John Hammond fedezte fel, amikor a Monette’s-ben, egy másik harlemi klubban lépett fel. Hammond azonnal összehozott számára lemezfelvételi lehetőségeket Benny Goodmannel, és fellépeket szervezett szervezett számára több klubban.

1935-től Teddy Wilson irányításával készített felvételeket, kísérői között a kor legnevesebb jazzmuzsikusai voltak. Ettől az évtől az 1942-ig terjedő időszakban keletkezett felvételei a jazztörténet kiemelkedő fontosságú anyagai. Különleges egymásratalálás volt Lester Younggal való együttműködése. Noha elsősorban a fekete közönséghez szólt, hamarosan mindenhol az Egyesült Államokban elismertségre tett szert, és utánozni kezdték egyedi ritmikával swingelő stílusát. 1937-ben Count Basie zenekarához csatlakozott, majd 1938-ban Artie Shaw-val kezdett énekelni, utóbbi volt egyike az első olyan felállásoknak, amikor fekete énekest fehér zenekar kísért. 1939-ben a belvárosi Café Society-ben nyílt lehetősége fellépni, melyet vegyes faji összetételű közönség látogatott. Ekkor vette fel a Strange Fruti című számot, mely feketék tömeges mészárlásáról szól, és amelyet azóta rendkívül sokan feldolgoztak már.

Legtöbbször melankolikus hangvételű, olykor tragikus témájú számokat énekelt. Népszerűsége egyre nőtt, és 1946-ban részt vett a New Orleans című film felvételében Louis Armstronggal és Kid Oryval. Magánélete viszont egyre siralmasabbá vált. A kábítószer rabja lett a negyvenes évek elején, és mivel kapcsolatai sorra kudarccal végződtek (rendszerint olyan férfiakkal élt együtt, akik kihasználták), az iváshoz fordult. Összegyűjtött vagyonának nagy részét elvesztette, és hangján is nyomott hagyott az önpusztítás. Noha az ötvenes évek közepéig turnézott még és lemezeket is készített, többé nem tündökölt már régi fényében. 1959. július 17-én hunyt el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünnepelték a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.