Jazz/World

A hét portréja: Billie Holiday

2007.07.16. 00:00
Ajánlom
Holidayt sokan a jazztörténet legnagyobb jelentőségű énekesnőjének tartják, s bár zenei képzésben nem részesült, hangja pedig nem volt kifejezetten markáns, hallása és muzikalitása kivételes volt.

Eleanora Fagan néven született 1915. április 7-én Baltimore-ban. Apja Clarence Holiday gitáros volt. Fiatal éveinek történései a homályba vesznek, s nem szolgál ezekről az időkről sok felvilágosítással Holiday önéletrajzi írása, a Lady Sings the Blues sem. Annyi bizonyos, hogy hányatott sorsa volt: apja korán elhagyta őket, a rokonok, akik nevelték, rosszul bántak vele.

1930-ban kezdett énekelni egy kis klubban Brooklynban. 1933-ban John Hammond fedezte fel, amikor a Monette’s-ben, egy másik harlemi klubban lépett fel. Hammond azonnal összehozott számára lemezfelvételi lehetőségeket Benny Goodmannel, és fellépeket szervezett szervezett számára több klubban.

1935-től Teddy Wilson irányításával készített felvételeket, kísérői között a kor legnevesebb jazzmuzsikusai voltak. Ettől az évtől az 1942-ig terjedő időszakban keletkezett felvételei a jazztörténet kiemelkedő fontosságú anyagai. Különleges egymásratalálás volt Lester Younggal való együttműködése. Noha elsősorban a fekete közönséghez szólt, hamarosan mindenhol az Egyesült Államokban elismertségre tett szert, és utánozni kezdték egyedi ritmikával swingelő stílusát. 1937-ben Count Basie zenekarához csatlakozott, majd 1938-ban Artie Shaw-val kezdett énekelni, utóbbi volt egyike az első olyan felállásoknak, amikor fekete énekest fehér zenekar kísért. 1939-ben a belvárosi Café Society-ben nyílt lehetősége fellépni, melyet vegyes faji összetételű közönség látogatott. Ekkor vette fel a Strange Fruti című számot, mely feketék tömeges mészárlásáról szól, és amelyet azóta rendkívül sokan feldolgoztak már.

Legtöbbször melankolikus hangvételű, olykor tragikus témájú számokat énekelt. Népszerűsége egyre nőtt, és 1946-ban részt vett a New Orleans című film felvételében Louis Armstronggal és Kid Oryval. Magánélete viszont egyre siralmasabbá vált. A kábítószer rabja lett a negyvenes évek elején, és mivel kapcsolatai sorra kudarccal végződtek (rendszerint olyan férfiakkal élt együtt, akik kihasználták), az iváshoz fordult. Összegyűjtött vagyonának nagy részét elvesztette, és hangján is nyomott hagyott az önpusztítás. Noha az ötvenes évek közepéig turnézott még és lemezeket is készített, többé nem tündökölt már régi fényében. 1959. július 17-én hunyt el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World quincy jones

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.