Jazz/World

A hét portréja: Count Basie

2008.04.21. 00:00
Ajánlom
A New Jersey államban született zongoraművész a modern jazz muzsikusaira alapvető hatással volt, s művészete bizonyítékul szolgált rá, hogy a ritmus és a jó swinges érzet fontosabb a virtuozitásnál.

William Basie néven 1904. augusztus 21-én született a New Jersey állambeli Red Bankben. Első zongoraleckéit édesanyjától kapta. Fiatalon egy utazó revüben járta az államokat, majd Kansas Citybe érkezve úgy érezte, otthonra lelt. 1928-ban csatlakozott a Walter Page's Blues Devilshez, s ezzel megkezdődött 20 évig tartó együttműködése a bőgőssel. A Blues Devils feloszlása után 1935-ben Bennie Motennel kezdett dolgozni, akivel a Reno Klub ünnepelt muzsikusává vált, köszönhetően elsősorban utánozhatatlan swing feelingjének. John Hammond impresszárió felismerte, milyen nagy lehetőségek rejlenek a rádióadásokban, a rádiónak köszönhetően tovább nőtt Basie népszerűsége.

1937 januárjában a kibővített Basie-zenekar elkészítette első lemezfelvételét a Decca cégnél. Ekkor alakult ki a klasszikussá vált felállás Freddie Green gitárossal, Walter Page bőgőssel és Jo Jones dobossal, valamint Lester Young tenorszaxofonossal és Buck Clayton trombitással. Basie zongorázása látszólag egyszerű volt, de stílusa nagy hatást gyakorolt a bebop későbbi jelentős képviselőire, köztük Thelonious Monkra. Egy évvel később Basie elkészítette Jumpin' At The Woodside című szerzeménye mérföldkőnek számító felvételét, melyenYoung és Clayton mellett Earl Warren altszaxofonos és Herschel Evans klarinétos játszotta a szólókat. Ez a felvétel akár a swing stílus definíciójának is tekinthető. 1938-ban és 39-ben a CBS rádiótársaság a New York-i Famous Doorban rögzített Basie-felvételeket sugározta, ezekből történelmi jelentőségű hangfelvételek készültek.

1939-ben Basie a Deccától a Columbiához szerződött, ez az együttműködés 1946-ig tartott. Olyan nagyszerű rezesek és fafúvósok kaptak helyet a zenekarban, mint a tenoros Don Byas, Buddy Tate, Lucky Thompson, Illinois Jacquet és Paul Gonsalves, a trombitás Al Killian és Joe Newman, valamint a pozanos Vic Dickerson és J. J. Johnson. Az énekszólamban Jimmy Rushing a bluesos, Helen Humes a populáris stílust képviselte. Basie az ötvenes évek elején együttesét héttagúra csökkentette, de mellette big bandjét 1984-ig, haláláig fenntartotta. Európában először 1954-ben turnézott. 1957-ben a New York-i Waldorf Astoria hotelben ők voltak az elsők, akik színes bőrűként felléptek.

1960-ban Jimmy Rushing elhagyta a zenekart, mely így népszerű frontemberét vesztette el, de sikereik – egyebek közt Európában és Japánban – megmaradtak. Basie televíziós showkban és filmekben lépett fel, az amerikai szórakoztatóipar a keblére ölelte. Basie számára készített hangszerelései lettek azok a munkái, melyek Quincy Jonest elindították pályáján, és szakmai elismerést szereztek számára. A 60-as években Basie az éppen populáris számokat játszotta big bandjével, így próbált lépést tartani a rockzene előretörésével, mely a jazzt jó időre háttérbe szorította. Jones készítette a Hits Of The 50's And 60's hangszerelését is. 1969-ben Basie-t elhagyta régi zenésztársainak többsége, ebben az időben Eddie "Lockjaw" Davis tenorszaxofonos volt legjelentősebb szólistája. 1979-ben egy nem hagyományos albumot adott ki Afrique címmel, melyet Oliver Nelson hangszerelt Albert Ayler, Pharoah Sanders és más avantgarde zenészek kompozícióira.

1975-ben a Pablo labelhez szerződött, melynek Norman Granz, a Jazz At The Philharmonic koncertsorozat eszmei atyja volt a tulajdonosa. 1984-ben bekövetkezett haláláig itt adott ki felvételeket, melyek Basie késői virágzását jelentették.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.
Vizuál

Mikortól színész a színész? - Megjelent Trokán Nóra fotóalbuma

Trokán Nóra egész életét áthatja a színházi közeg varázslatos világa, amelyre gyermekkora óta második otthonként tekint. Színésztársairól készült portrésorozata, a színpadi fellépés előtti átváltozás varázslatos és a néző számára elképzelhetetlen pillanatait rögzíti.
Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.
Jazz/World ajánló

Hazaszeretet-export magasfokon - Interjú Rosonczy-Kovács Mihály népzenésszel

Idén ünnepli megalapításának tízedik évfordulóját a Junior Prima Díjas hegedűs, Rosonczy-Kovács Mihály által alapított Hungarian FolkEmbassy. Az együttes november 30-án kétrészes ünnepi koncerttel várja a közönséget a Fonóban olyan vendégművészekkel, akikkel az elmúlt évtizedben dolgoztak együtt.
Jazz/World ajánló

Perfekcionizmus és dallamközpontúság

Bill Stewart perfekcionista, mégis lélekkel teli játékmódja több generációnyi jazz-dobost inspirált és inspirál mai napig, több tucat jazz lemez megszólalását emeli a legmagasabb fokra, miközben élőben – az aktuális zenekar stílusától függetlenül – minden pillanatban száz százalékos jelenlétével varázslatos élményt nyújt.
Jazz/World ajánló

Újra színpadon a Rackaláka

November 27-én a Kaláka együttes a Ferenczi György vezette 1-ső Pesti Rackákkal ad közös koncertet a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A két formáció nem először lép együtt színpadra, ilyenkor úgy nevezik magukat: Rackaláka.
Jazz/World ajánló

Dalok, amelyek végérvényesen a szívünkhöz nőttek

Először 2014-ben nyílt ki a nagy magyar daloskönyv, 2017-ben érkezett a második rész, idén pedig folytatódik a sikersztori, hiszen ki ne szeretné a mindenki által jól ismert és szeretett slágereket maibb, frissebb köntösben hallani? A recept a következő: végy egy nagy csokorra valót a legkedveltebb magyar dalokból, csempéssz közéjük pár meglepetést, porold le őket, fűszerezd az aktuális évjáratnak megfelelően, majd kérd meg a hazai könnyűzenei élet állócsillagait és egy klasszis rendezőt, hogy együtt tálalják! Legközelebb december 13-án, a Fesztivál Színházban kóstolhatunk bele a 20. század legjobb dalaiba – ugye ott találkozunk?