Jazz/World

A hét portréja: Count Basie

2008.04.21. 00:00
Ajánlom
A New Jersey államban született zongoraművész a modern jazz muzsikusaira alapvető hatással volt, s művészete bizonyítékul szolgált rá, hogy a ritmus és a jó swinges érzet fontosabb a virtuozitásnál.

William Basie néven 1904. augusztus 21-én született a New Jersey állambeli Red Bankben. Első zongoraleckéit édesanyjától kapta. Fiatalon egy utazó revüben járta az államokat, majd Kansas Citybe érkezve úgy érezte, otthonra lelt. 1928-ban csatlakozott a Walter Page's Blues Devilshez, s ezzel megkezdődött 20 évig tartó együttműködése a bőgőssel. A Blues Devils feloszlása után 1935-ben Bennie Motennel kezdett dolgozni, akivel a Reno Klub ünnepelt muzsikusává vált, köszönhetően elsősorban utánozhatatlan swing feelingjének. John Hammond impresszárió felismerte, milyen nagy lehetőségek rejlenek a rádióadásokban, a rádiónak köszönhetően tovább nőtt Basie népszerűsége.

1937 januárjában a kibővített Basie-zenekar elkészítette első lemezfelvételét a Decca cégnél. Ekkor alakult ki a klasszikussá vált felállás Freddie Green gitárossal, Walter Page bőgőssel és Jo Jones dobossal, valamint Lester Young tenorszaxofonossal és Buck Clayton trombitással. Basie zongorázása látszólag egyszerű volt, de stílusa nagy hatást gyakorolt a bebop későbbi jelentős képviselőire, köztük Thelonious Monkra. Egy évvel később Basie elkészítette Jumpin' At The Woodside című szerzeménye mérföldkőnek számító felvételét, melyenYoung és Clayton mellett Earl Warren altszaxofonos és Herschel Evans klarinétos játszotta a szólókat. Ez a felvétel akár a swing stílus definíciójának is tekinthető. 1938-ban és 39-ben a CBS rádiótársaság a New York-i Famous Doorban rögzített Basie-felvételeket sugározta, ezekből történelmi jelentőségű hangfelvételek készültek.

1939-ben Basie a Deccától a Columbiához szerződött, ez az együttműködés 1946-ig tartott. Olyan nagyszerű rezesek és fafúvósok kaptak helyet a zenekarban, mint a tenoros Don Byas, Buddy Tate, Lucky Thompson, Illinois Jacquet és Paul Gonsalves, a trombitás Al Killian és Joe Newman, valamint a pozanos Vic Dickerson és J. J. Johnson. Az énekszólamban Jimmy Rushing a bluesos, Helen Humes a populáris stílust képviselte. Basie az ötvenes évek elején együttesét héttagúra csökkentette, de mellette big bandjét 1984-ig, haláláig fenntartotta. Európában először 1954-ben turnézott. 1957-ben a New York-i Waldorf Astoria hotelben ők voltak az elsők, akik színes bőrűként felléptek.

1960-ban Jimmy Rushing elhagyta a zenekart, mely így népszerű frontemberét vesztette el, de sikereik – egyebek közt Európában és Japánban – megmaradtak. Basie televíziós showkban és filmekben lépett fel, az amerikai szórakoztatóipar a keblére ölelte. Basie számára készített hangszerelései lettek azok a munkái, melyek Quincy Jonest elindították pályáján, és szakmai elismerést szereztek számára. A 60-as években Basie az éppen populáris számokat játszotta big bandjével, így próbált lépést tartani a rockzene előretörésével, mely a jazzt jó időre háttérbe szorította. Jones készítette a Hits Of The 50's And 60's hangszerelését is. 1969-ben Basie-t elhagyta régi zenésztársainak többsége, ebben az időben Eddie "Lockjaw" Davis tenorszaxofonos volt legjelentősebb szólistája. 1979-ben egy nem hagyományos albumot adott ki Afrique címmel, melyet Oliver Nelson hangszerelt Albert Ayler, Pharoah Sanders és más avantgarde zenészek kompozícióira.

1975-ben a Pablo labelhez szerződött, melynek Norman Granz, a Jazz At The Philharmonic koncertsorozat eszmei atyja volt a tulajdonosa. 1984-ben bekövetkezett haláláig itt adott ki felvételeket, melyek Basie késői virágzását jelentették.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Színház

Pizsamaparti a Játékszínben

A SzínházTV ezúttal a Játékszínből jelentkezik egy eszeveszett bohózattal. A Hatan pizsamában fordulatok, félreértések, átverések, csúsztatások és füllentések sorozata két felvonásban, Gálvölgyi János rendezésében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.
Jazz/World gyász

Elhunyt Mihály Tamás, az Omega basszusgitárosa

73 éves korában elhunyt Mihály Tamás, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, az Omega basszusgitárosa – tudatta Facebook oldalán a zenekar.
Jazz/World interjú

Sárik Péter: Nekem kell a csend, a séta a Duna-parton

A hazai jazz élet egyik megkerülhetetlen alakja Sárik Péter. Triójával rendszeresen fellép hangversenytermekben, jazzklubokban, zenei fesztiválokon. Ceglédi. Vele is forgatott a Partitúra a ceglédi adásához, csakhogy online, ugyanis Sárik Péterék akkor éppen Frankfurtban koncerteztek. A beszélgetés szombaton látható a Duna tévén, 14.30-kor. A Fidelio.hu-nak pedig további érdekességekről is mesélt.