Jazz/World

A jazz akkor olyan, mint a leeső fémtálca?

Stan Kenton absztrakt muzsikáját volt olyan, aki nagyon nehezen viselte - Pallai Péter és Kerekes György jazztörténeti anekdótáiból szemezgetünk.

Néhány idősebb jazzmuzsikus úgy tartotta, hogy a bebop a háború miatti kétségbeesést transzponálta a jazzbe. Mezz Mezzrow, a remek muzsikus, a New Orleans-i korszak egyik kiemelkedő képviselője például a bebopot „rip-bopnak", meghasadt bopnak nevezte, és azt mondta róla, hogy „ez a zene a szakadás gyötrelmeit hordozza". (...)

A jazz a bebop fokozatos halványulása után új irányt nyitott, amelyet a Los Angeles-i erős akaratú muzsikus és zenekarvezető Stan Kenton progresszív jazznek nevezett zenéjében valósult meg. Kenton egyetértett azokkal, akik szerint a nagyzenekari szvingzene egyfajta avantgárd klasszikus muzsika. Kenton nem volt nagy tehetségű hangszeres játékos, de hiányosságát nagyszerű ráérzésével, zenei ösztönével és remek showman-tehetséggel pótolta.

Szerinte a zene absztrakt tudomány, és ezt a véleményét erősítette zenekarának elnevezéseivel is (Artistry in Rhythm Orchestra, azaz Művészi tökély a ritmusban vagy Innovation in Modern Music Orchestra, azaz Újítás a modern zenében), éppen úgy, mint kompozíciói címében: Conflict in Three Sharps, azaz Konfliktus három kereszt előjegyzésben, Artistry in Bolero, azaz Művészet boleróban, Opus in Abstract, azaz Absztrakt opus. Ezekben az elnevezésekben és címekben az avantgárd modernizmus köszön vissza. De ugyanezt a Kenton-stílust szolgálta a rezes szekció kemény, olykor kifejezetten disszonáns hangzása, továbbá a pontosan kidolgozott technikai megoldások. A legpregnánsabban a Bob Greattinger által komponált City of Glass című lemez darabjai mutatták az avantgárd hűvösségét, amely (...) olyannyira jellemzője volt Kenton negyvenes évek végén játszott zenéjének. Ez a muzsika jelentősen különbözött a szvingtől, a hallgatóság mégis mindannyiszor megpróbált táncolni az előadásokon.

(Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada" c. kiadásra váró könyvéből.)

Mort Sahl humorista Kenton zenéjével kapcsolatban tréfásan megjegyezte, hogy „ha egy pincér véletlenül leejt egy fémtálcát, három pár rögtön felpattan és táncolni kezd." Stan Kenton és elitista muzsikája sok kritikát kapott az ötvenes években, ami népszerűségének esését is eredményezte. Ugyanakkor a rengeteg kiadott lemez, a zenekarában fellépő sok nagyszerű muzsikus, a különleges kompozíciók és azok előadása miatt a jazzoktatásban egyetemi tantárgy lett személye és zenéje.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Vizuál

A Netflix hozza Sophia Loren új filmjét

A Netflix vásárolta meg az Előttem az élet című világhírű regényből, Sophia Loren főszereplésével készülő új produkció forgalmazási jogait.
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Színház

„Lámpagyújtogató vagyok” – Interjú Spolarics Andreával

Decemberben elnyerte a legjobb epizodistáknak járó Aase-díjat, ő Kocsma Jenny a Koldusoperában, szívügye a tanítás, legközelebb az Aliz! c. ifjúsági előadásban láthatjuk Spolarics Andreát, a Budaörsi Latinovits Színház alapító tagját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A nő, aki már kislány korában Bruce Springsteen haverja volt

Nyolc évvel első budapesti szólókoncertje után saját triója élén tér vissza a fővárosba a multiinstrumentalista Trixie Whitley. Március 8-án legutóbbi albumának anyagával érkezik a Fesztivál Színházba, ahol Childish Gambino és St. Vincent zenészei lesznek partnerei.
Jazz/World ajánló

Jazz-zongorával világzenei tájakon

A közönség két nemzetközi világzenei produkciót élvezhet a Fonóban február 28-án: az estet magyar, szlovén és spanyol művészek tradicionális flamenco koncertje nyitja, majd az EX AURO world-jazz-flamenco fúzió mutatkozik be első lemezével.
Jazz/World ajánló

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Jazz/World

Profik segítenek az induló dalszerzőknek

Március 2-3. között a Budapest Music Centerben te is megmutathatod a zenédet a frissen Grammy-t nyert producernek, Steve Dubnak, hiszen többek között ő is részt vesz a DEX Songwriting Expo-n, sőt mi több, listening session keretében segíti majd a dalszerzőket a legaktuálisabb iránymutatásokkal. Budapest harmadjára is a dalszerzés fővárosa lesz!
Jazz/World ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi koncertje – Csodavárás a Ludwig Múzeumban

Különleges élményben lehet része a Ludwig Múzeum február 22-i programján résztvevőknek. 16 órától Waliczky Tamás: Képzelt kamerák című kiállításában tart kurátori tárlatvezetést Szegedy-Maszák Zsuzsanna, majd 17.30-tól Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi közös koncertje következik, amely az improvizáció világának eddig ismeretlen, egyedi rétegébe hívja a hallgatókat.