Jazz/World

A jazz akkor olyan, mint a leeső fémtálca?

Stan Kenton absztrakt muzsikáját volt olyan, aki nagyon nehezen viselte - Pallai Péter és Kerekes György jazztörténeti anekdótáiból szemezgetünk.

Néhány idősebb jazzmuzsikus úgy tartotta, hogy a bebop a háború miatti kétségbeesést transzponálta a jazzbe. Mezz Mezzrow, a remek muzsikus, a New Orleans-i korszak egyik kiemelkedő képviselője például a bebopot „rip-bopnak", meghasadt bopnak nevezte, és azt mondta róla, hogy „ez a zene a szakadás gyötrelmeit hordozza". (...)

A jazz a bebop fokozatos halványulása után új irányt nyitott, amelyet a Los Angeles-i erős akaratú muzsikus és zenekarvezető Stan Kenton progresszív jazznek nevezett zenéjében valósult meg. Kenton egyetértett azokkal, akik szerint a nagyzenekari szvingzene egyfajta avantgárd klasszikus muzsika. Kenton nem volt nagy tehetségű hangszeres játékos, de hiányosságát nagyszerű ráérzésével, zenei ösztönével és remek showman-tehetséggel pótolta.

Szerinte a zene absztrakt tudomány, és ezt a véleményét erősítette zenekarának elnevezéseivel is (Artistry in Rhythm Orchestra, azaz Művészi tökély a ritmusban vagy Innovation in Modern Music Orchestra, azaz Újítás a modern zenében), éppen úgy, mint kompozíciói címében: Conflict in Three Sharps, azaz Konfliktus három kereszt előjegyzésben, Artistry in Bolero, azaz Művészet boleróban, Opus in Abstract, azaz Absztrakt opus. Ezekben az elnevezésekben és címekben az avantgárd modernizmus köszön vissza. De ugyanezt a Kenton-stílust szolgálta a rezes szekció kemény, olykor kifejezetten disszonáns hangzása, továbbá a pontosan kidolgozott technikai megoldások. A legpregnánsabban a Bob Greattinger által komponált City of Glass című lemez darabjai mutatták az avantgárd hűvösségét, amely (...) olyannyira jellemzője volt Kenton negyvenes évek végén játszott zenéjének. Ez a muzsika jelentősen különbözött a szvingtől, a hallgatóság mégis mindannyiszor megpróbált táncolni az előadásokon.

(Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada" c. kiadásra váró könyvéből.)

Mort Sahl humorista Kenton zenéjével kapcsolatban tréfásan megjegyezte, hogy „ha egy pincér véletlenül leejt egy fémtálcát, három pár rögtön felpattan és táncolni kezd." Stan Kenton és elitista muzsikája sok kritikát kapott az ötvenes években, ami népszerűségének esését is eredményezte. Ugyanakkor a rengeteg kiadott lemez, a zenekarában fellépő sok nagyszerű muzsikus, a különleges kompozíciók és azok előadása miatt a jazzoktatásban egyetemi tantárgy lett személye és zenéje.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.