Jazz/World

A jazz és a könnyűzene csillagai a BTF-en

2015.04.07. 10:18
Ajánlom
Egy összművészeti, minden korosztály érdeklődését kielégítő fesztiválról nem hiányozhatnak a kötetlen hangulatú koncertek sem, legyen szó jazzről, világzenéről, könnyed klasszikusokról vagy éppenséggel popról. Ki vitatná, hogy e rendkívül színes zenei világ meghatározó, formátumos művészegyéniségei ugyanúgy formálják kultúránkat, világképünket, mint az úgynevezett magaskultúra vezető személyiségei?

Aligha kérdéses, hogy Victoria Hesketh stílus- és trendformáló, valamint formátumos személyiség. Az utóbbi években Little Boots művésznéven alkotó énekesnő és dalszerző április 23-án Európa egyik legnépszerűbb rendezvényhelyszínén, az A38 Hajón lép fel. A jellegzetes hangú és zenei világú, kedves és közvetlen előadó a nagy slágerek mellett megjelenés előtt álló lemezének több dalát is bemutatja.

Ma már leginkább nem pop- és rockkoncerteken találkozunk azon generáció képviselőivel, akikre egykor oly mély érzelmi hatást gyakorolt egy különleges hangú, kopaszra nyírt ír énekesnő, Sinéad O'Connor. A társadalmi, vallási és emberjogi kérdésekben elkötelezett és szókimondó rockikon az elmúlt két és fél évtizedben számtalan zenei stílusban próbálta ki magát a reggea-től a népzenéig, de mindig törekedett arra - erre utal legutóbbi, 2014 augusztusában megjelent „I'm Not Bossy, I'm The Boss" című albuma is -, hogy önmaga legyen. Április 21-én a Művészetek Palotájában lép fel.

A jazz már régóta nem csak Amerika zenéje. A kezdeti időszakban Dresch Mihály még a „klasszikus" jazz útján indult el, ám később felfedezte ebben a zenében azokat a lehetőségeket, amelyek révén a magyar népzene jellemző elemeit is meg lehet szólaltatni. Kvartettjével az elmúlt évtizedekben olyan sajátos ízű és zamatú jazz zenét játszott, mely - túlzás nélkül állítható - iskolát teremtett. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon egy sor új kompozíció hangzik majd el április 30-án a Zeneakadémián, ugyanakkor Dresch visszatekint a fordulatokban bővelkedő művészi pályája elmúlt három évtizedére is.

Az amerikai Kevin Mahogany napjaink egyik legelismertebb előadóművésze. Virtuóz scat éneklése, vokális improvizációi stílusának védjegyeivé váltak. Tíznél több szólóalbumával, forró hangulatú koncertjeivel a világ legjobb énekesei között tartják számon. Az amerikai sztár második otthonának tekinti Bécset, legutóbbi lemezét - válogatott osztrák muzsikusok társaságában - is itt rögzítette. „Azt hiszem, ez az anyag a csúcspontja annak a hosszú szerelmi viszonynak, mely a városhoz fűz." Dalaiban a humornak is óriási szerepet szán és szívesen megosztja életének néhány viccesebb anekdotáját a közönséggel - és ehhez szavakra sincs mindig szüksége. A Budapest Jazz Clubban április 11-én koncertezik.

Háromnapos koncertsorozaton mutatkoznak be a jövő hazai jazzéletének reménységei. A négy zeneiskola (az Etűd Zeneművészeti Szakközépiskola Zenekara, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Jazz Tanszakának Zenekara, a Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszékének Zenekara és Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének Zenekara) mellett az új generáció legizgalmasabb előadói lépnek fel április 16-18. között a Budapest Jazz Klubban. Az Oláh Szabolcs Quintet, a Syrius Legacy, a Szőke Szandra Quintet vagy a Berki-Sárik Duó garancia arra, hogy a három nap valóban a Magyar Jazz Ünnepe legyen.

A tunéziai énekes és zeneszerző, Dhafer Youssef a több nemzedékre visszanyúló müezzinhagyományok családi örökségét éppúgy fontosnak tartja, mint a kortársi reflexiókat. A hosszabb ideje Ausztriában élő, lanton is virtuóz módon játszó, a jazzt inspiráló erőnek tekintő művész 2013-ban jelentette meg Birds Requiem című albumát. Ez a minden korábbinál személyesebb, lélekutazásszerű zenei anyag visszatérés a zene legmélyebb gyökereihez. A kivételes művészegyéniséggel a hazai rajongók a Budapesti Tavaszi Fesztiválon találkozhatnak először élőben, április 23-án a Bálnában.

Azonos hangszer, hasonló zenei gyökerek, mégis vibráló feszültségű produkciót várhatunk a két cimbalmos, Balogh Kálmán és Lukács Miklós közös koncertjén április 12-én a Pesti Vigadóban. Balogh a magyar és a roma népzene felől közelít más stílusok, például a jazz vagy a kortárs zene felé, Lukács Miklós inkább a jazz- és a modern zene „idegrendszerével" kapcsolódik a hagyományokhoz. A két fenomenális muzsikus immár második lemezét készítette el, melynek anyagát a fesztiválon szólaltatják meg első ízben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik a (női) jazzbőgősők egyik legjobbika

Linda May Han Oh már unja, ha arról kérdezik, milyen érzés nőként egy erősen férfias szerepben, jazzbőgősként és basszusgitárosként létezni. Csak teszi a dolgát szívből, az emberek pedig nem győznek ámuldozni.
Jazz/World interjú

Salamon Soma: „A népzene vibráló energiája átjön a színpadon is"

Salamon Soma nemrég az USA egyik legnagyobb presztízsű zeneoktatási intézményében, a Berklee College of Music-on szemléltette a magyar népzenekutatás módszereit Hodorog András moldvai furulyással. Erről az útról is kérdeztük a Népzene Tanszék oktatóját, aki zenészként is praktizál.
Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Szabad Hangok - Dés László Free Sounds Quartet

Dés László és zenekara csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak, a teljes szabadság örömével május 27-én az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.