Jazz/World

A jazz mérnöke a FUGÁ-ban

2010.10.01. 11:00
Ajánlom
Egy éves a jazzklub a Petőfi Sándor utcai Budapesti Építészeti Központ, a FUGA részeként. Az épületben az idősebb jazzrajongók emlékében még élénken élő Építők Műszaki Jazz Klubja működött. A jazz programok szerkesztője László Attila gitáros, zeneszerző.

- Attila, jól tudom, hogy neked van valamilyen műszaki végzettséged?

- Igen, építészmérnök vagyok.

- Innen a FUGÁ-hoz való kötődés vagy ez véletlen egybeesés?

- Véletlennek biztos nem véletlen, de nem emiatt lettem én a jazz programok szerkesztője. '77-ben végeztem, mint építész, de utána azonnal a Jazz Tanszakon tanultam zenét. Ennek idestova harminc éve. Gondolom, azért kértek fel a koncertek összeállítására, mert jazz zenészként számítottak a véleményemre, ízlésemre. Ezen kívül a műfaj képviselőinek a nagy részét közvetlen közelről ismerem. Huszonhárom éve tanítok a Jazz Tanszakon, így a fiatal generációt is folyamatosan van alkalmam megismerni.

- Mik a szempontok a jazz programok összeállításánál?

A FUGÁ-t a Budapesti Építészeti Kamara hívta életre azzal a céllal, hogy a budapesti építészeknek otthont adó klub keretein belül nyitni tudjanak a külvilág felé. Ez a helyszín, a Petőfi Sándor utca 5. emelete egy legendás jazzklub volt a hatvanas évek végétől kezdve. Sokszor kígyózó sorokban álltak az emberek, hogy bejussanak. Most már a földszinten, egy attraktív teremben vannak a programok. Visszautalva az első kérdésedre, a klub vezetőjével, Nagy Bálint építésszel mi már ismerjük egymást építész korom óta. Az ő ötlete volt, hogy újra működjön jazz klub ebben az épületben. Az építészektől egyáltalán nem áll messze a jazz muzsika. '72 és '77 között, amikor a Bercsényi Kollégiumban laktam, ott volt a Syriusnak és a Rákfogónak az egyik legkedveltebb koncerthelyszíne. Egy nagy szocreál étkezőben voltak a fellépések, ahol az építész hallgatók nem székeken ültek, hanem matracokon és gyertyákkal világítottak, hogy hangulatosabbá tegyék a termet. Amikor a felkérést kaptam, tudtam, hogy olyan zenekarokat szeretnék felkérni, akiknek sajátos megszólalásuk, repertoárjuk van.

- A koncertek között több alkalommal  Angelus Iván vagy Ladányi Andrea művészeti vezetésével performanszok születtek az adott este zenei fellépőinek közreműködésével.

- Az, hogy a kortárs tánccal közösen valami izgalmas dolog tud létrejönni, azért van, mert mindkét műfaj magában rejti az ilyen lehetőségeket, az improvizáció mindkettőben természetes módon tud megjelenni. Ez úgy szokott létrejönni, hogy a táncosok eljönnek a délutáni hangbeállásra és a zenekarból egy vagy két ember - aki majd részt vesz a performanszban - átnézi velük a 10-15 perces előadás vázlatát. Mondanom sem kell, mindig egyedi dolgok születnek.

- A műsor összeállításában a saját preferenciáidon túllépve megpróbálod a műfajt a lehető legszélesebb skálán bemutatni.

- Igen, ez pontosan így van. A válogatás elsődleges szempontja az volt, hogy színvonalas,  egyéni ízű produkciók kerüljenek bemutatásra. Az általad említett sokszínűség is valóban szándékos, nem gondolom, hogy egy ember ízlésének kéne meghatározni a programot, viszont pont az ízlés az, ami segít felismerni irányzatoktól függetlenül azt, ami fontos és mondanivalóval bír. Azt gondolom, hogy az eddigi fellépők esetében ez a mondanivaló nem csak az eddigi munkájukban volt jelen, de itt a klubban is egyértelműen érzékelhető volt, öröm volt őket hallgatni. A mostani élvonal és a tehetséges fiatal zenekarok komoly része lépett már fel eddig is és törekedtem rá, hogy olyan újdonságok is helyet kapjanak, mint például a Magyar jazz zongoristák estje, ahol Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán és ifjabb Szakcsi Lakatos Béla játszott ritmusszekcióval kiegészülve. Hasonló szisztémával rendeztük meg a Magyar jazz szaxofonosok- és gitárosok estjét is. Néha neves külföldi közreműködő száll be egy-egy fellépő zenekarhoz. Így játszott az én zenekarommal például Tommy Campbell, azon kívül Tony Lakatos, vagy Tim Ries, de fellépett itt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem big bandje is.

- Mindig pénteken van műsor a jazzklubban és a hónap első péntekén rendre az általad Oláh Kálmánnal közösen vezetett házigazda zenekar lép fel.

- Igen, a Műcsarnokban korábban már a zenekarunkkal havi egy alkalommal, hét éven keresztül működtettünk jazz klubot. Úgy érzem, ez méltó folytatása annak. A hónap többi péntek estéjén lép fel a többi zenekar, a koncertek fél nyolckor kezdődnek.

- Végezetül avass be minket kérlek, kik lépnek fel a közeljövőben?

- Még nem állítottam össze a teljes őszi műsort de, olyan különleges esteket is tervezek, mint a magyar jazz bőgősök, az énekesek estje. Szeretnék továbbra is állandó formációkat vendégszólistákkal meghívni. Október elsejétől három napon át lesznek programok a Fuga egyéves születésnapjának tiszteletére, pénteken természetesen jazz koncert is lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.
Jazz/World portré

A háború miatt járhatott zeneiskolába Tito Puente, a "mambókirály"

A Grammy-díjas amerikai muzsikus és zenekarvezetőt hiába terelgették szülei gyerekkorában a zongora irányába, az ütősök maradtak a kedvencei. Az ő dalai indították el a mambólázat, ennek köszönhette a haláláig büszkén viselt becenevét. Hozzájárult az 1950-es évek cha-cha-cha-hullámának elindításához is.