Jazz/World

A jazz nem halott, csak marginalizált

2015.04.10. 18:09
Ajánlom
A The Bad Plus a kortárs jazz egyik legnépszerűbb képviselője, 2001 óta 11 stúdiólemeze jelent meg a minneapolisi gyökerű bandának. A nagyközönség elsősorban Nirvana- és Pink Floyd feldolgozásaikról ismeri őket, április 11-én pedig a Trafó színpadán játsszák Ornette Coleman legendás albuma, a Science Fiction újraértelmezését. A bőgős Reid Andersonnal beszélgettünk Stingről, a könyvtárakról és a Whiplashről. INTERJÚ

- Mi az első emléked a zenéről?

- Nem egy konkrét emlék, inkább egy időszak. Kissrác voltam, amikor a szüleim vettek egy bakelitlemez-lejátszót. Nem sokat tudtak a zenéről, úgyhogy megkérték az eladót, hogy tegyen pár lemezt is a lejátszó mellé a dobozba. Volt köztük egy Electric Light Orchestra lemez is, amit imádtam, és folyton azt hallgattam. Aztán kikönyörögtem a szüleimtől egy gyerekpianínót, és éjjel-nappal azt nyúztam.

- Ehhez képest mégsem zongorista lettél, hanem basszusgitáros.

- Az Electric Light Orchestra mellett azért más rockzenekarokat is elkezdtem hallgatni, és ahogy egyre jobban értettem a zenét, rájöttem, hogy a basszusgitárnak milyen elképesztően fontos szerepe van.  Már gyerekként is a progresszív zenekarokat szerettem, és ezekben mind elképesztően jó basszerosok voltak: Sting a Police-ban, Geddy Lee a Rushban, vagy éppen Mike Rutherford a Genesisben.

- Hogy kerültél a jazz közelébe?

- Ez egy fejlődés volt, ahogy egyre jobban elmerültem a zenében, és egyre több minden kezdett el érdekelni. Folyton a helyi könyvtárban lógtam, és jazzlemezeket hallgattam. Emlékszem, hogy John Coltrane-nél és Keith Jarrettnél is folyton azon gondolkoztam, hogy a fenébe tudnak ilyen összetett zenei világot kitalálni. Nagyon tudni akartam, hogyan működik a jazz belülről, mert sokkal összetettebb és komplikáltabb műfaj, mint a rockzene.

- Az első lemezetek, a Fresh Sound előtt tényleg csak három közös koncertetek volt?

- Azt nem tudom pontosan, hány koncertünk volt az első lemez felvétele előtt, de Ethannel (Ethan Iverson zongorista) és Dave-vel (Dave King dobos) 15 éves korunk óta ismerjük egymást, iszonyatosan sokat zenéltünk addigra már együtt, ismertük egymás gondolatait kívülről. A Fresh Sound azért is jó volt, mert egy kis rendet vágott a közös zenélésben, volt egy közös célunk, hogy létrejöjjön a lemez. És meg is csináltunk azóta még tizet.

- Sokan azonban nem ezekről a lemezekről ismernek titeket, hanem a Nirvana-, Pink FLoyd-, Black Sabbath-, Radionhead- vagy éppen Pixies-feldolgozásokról.

- Az volt a fejünkben, hogy azokat a dalokat és dallamokat is el akartuk játszani, amik személyes jelentőséggel bírtak számunkra. Ehhez pedig a feldolgozások remek eszköznek bizonyoltak. De nem feldolgozás-zenekar vagyunk, kicsit sajnos a fejünkre nőtt ez az egész, úgyhogy a koncertjeinken már nem is játsszuk más előadók számait.

- Több olyan véleményt lehet hallani veletek kapcsolatban, hogy a The Bad Plus igazából egy rockzenekar, ami jazzt játszik.

- Ez eléggé sértő számunkra. Kicsit ugyanis olyan, mintha azt mondanák, hogy nem vagyunk elég jó zenészek a jazzhez, csak egy rockzenekar szintjén próbálkozunk a műfajjal. Mi jazz-zenészek vagyunk, minden értelemben. Persze ezeknek a véleményeknek van egy olyan hangsúlya is, hogy mi egy érdekes zenekar vagyunk, mert a jazzt elég sokan unalmas műfajnak tartják.

- Sokan nem csak unalmasnak, hanem egyenesen halott műfajnak tartják.

- Ezt a világban a minden este színpadra lépő jazz-zenekarok cáfolják meg abban a pillanatban, amikor elkezdenek játszani. A jazz nem halott, csak marginalizált, de ez sokszor azért is van, mert a jazz zenészek nem a közönségre figyelnek, hanem a saját technikai repertoárjukat villogtatják állandóan. És az tényleg unalmas.

- A jazz nemrég újra fókuszba került a Whiplash című filmnek köszönhetően. Neked tetszett?

- A felénél nem bírtam tovább, és kijöttem a moziból. Meglepett, hogy milyen borzalmasan rossz és hamis képet fest a jazzról. Köze nincsen ahhoz, hogy a jazz milyen valójában, gyakorlatilag minden részletében egy hazugság. Nem is találkoztam olyan zenésszel, akit ne háborított volna fel. Tudod ez olyan, mintha csinálnál egy filmet a háborúról úgy, hogy fogalmad sincsen az egészről. Az emberek akkor sokkal jobban fel lennének háborodva, de így csak mi zenészek dühöngünk rajta. Pedig a jazz elképesztően izgalmas és szép dolog, azért csinálom 15 éves korom óta.

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Fidelio Tours

Idén az összetartozás áll a Mesterségek Ünnepének középpontjában

Összetartozunk alcímmel, rendhagyó módon rendezik meg idén augusztus 20. és 23. között a Mesterségek Ünnepét a budai Várban. Fellép mások mellett a Magyar Állami Népi Együttes, a Duna Művészegyüttes, Pál István Szalonna és bandája, megrendezik a folkTREND! divatbemutatót, valamint az Örökség Egyesület és a FolKid Fesztivál gáláját. A kézműves programok idén vidékre költöznek: országszerte hét helyszínen várják az érdeklődőket augusztusban és szeptemberben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.