Jazz/World

A jazz nem halott, csak marginalizált

2015.04.10. 18:09
Ajánlom
A The Bad Plus a kortárs jazz egyik legnépszerűbb képviselője, 2001 óta 11 stúdiólemeze jelent meg a minneapolisi gyökerű bandának. A nagyközönség elsősorban Nirvana- és Pink Floyd feldolgozásaikról ismeri őket, április 11-én pedig a Trafó színpadán játsszák Ornette Coleman legendás albuma, a Science Fiction újraértelmezését. A bőgős Reid Andersonnal beszélgettünk Stingről, a könyvtárakról és a Whiplashről. INTERJÚ

- Mi az első emléked a zenéről?

- Nem egy konkrét emlék, inkább egy időszak. Kissrác voltam, amikor a szüleim vettek egy bakelitlemez-lejátszót. Nem sokat tudtak a zenéről, úgyhogy megkérték az eladót, hogy tegyen pár lemezt is a lejátszó mellé a dobozba. Volt köztük egy Electric Light Orchestra lemez is, amit imádtam, és folyton azt hallgattam. Aztán kikönyörögtem a szüleimtől egy gyerekpianínót, és éjjel-nappal azt nyúztam.

- Ehhez képest mégsem zongorista lettél, hanem basszusgitáros.

- Az Electric Light Orchestra mellett azért más rockzenekarokat is elkezdtem hallgatni, és ahogy egyre jobban értettem a zenét, rájöttem, hogy a basszusgitárnak milyen elképesztően fontos szerepe van.  Már gyerekként is a progresszív zenekarokat szerettem, és ezekben mind elképesztően jó basszerosok voltak: Sting a Police-ban, Geddy Lee a Rushban, vagy éppen Mike Rutherford a Genesisben.

- Hogy kerültél a jazz közelébe?

- Ez egy fejlődés volt, ahogy egyre jobban elmerültem a zenében, és egyre több minden kezdett el érdekelni. Folyton a helyi könyvtárban lógtam, és jazzlemezeket hallgattam. Emlékszem, hogy John Coltrane-nél és Keith Jarrettnél is folyton azon gondolkoztam, hogy a fenébe tudnak ilyen összetett zenei világot kitalálni. Nagyon tudni akartam, hogyan működik a jazz belülről, mert sokkal összetettebb és komplikáltabb műfaj, mint a rockzene.

- Az első lemezetek, a Fresh Sound előtt tényleg csak három közös koncertetek volt?

- Azt nem tudom pontosan, hány koncertünk volt az első lemez felvétele előtt, de Ethannel (Ethan Iverson zongorista) és Dave-vel (Dave King dobos) 15 éves korunk óta ismerjük egymást, iszonyatosan sokat zenéltünk addigra már együtt, ismertük egymás gondolatait kívülről. A Fresh Sound azért is jó volt, mert egy kis rendet vágott a közös zenélésben, volt egy közös célunk, hogy létrejöjjön a lemez. És meg is csináltunk azóta még tizet.

- Sokan azonban nem ezekről a lemezekről ismernek titeket, hanem a Nirvana-, Pink FLoyd-, Black Sabbath-, Radionhead- vagy éppen Pixies-feldolgozásokról.

- Az volt a fejünkben, hogy azokat a dalokat és dallamokat is el akartuk játszani, amik személyes jelentőséggel bírtak számunkra. Ehhez pedig a feldolgozások remek eszköznek bizonyoltak. De nem feldolgozás-zenekar vagyunk, kicsit sajnos a fejünkre nőtt ez az egész, úgyhogy a koncertjeinken már nem is játsszuk más előadók számait.

- Több olyan véleményt lehet hallani veletek kapcsolatban, hogy a The Bad Plus igazából egy rockzenekar, ami jazzt játszik.

- Ez eléggé sértő számunkra. Kicsit ugyanis olyan, mintha azt mondanák, hogy nem vagyunk elég jó zenészek a jazzhez, csak egy rockzenekar szintjén próbálkozunk a műfajjal. Mi jazz-zenészek vagyunk, minden értelemben. Persze ezeknek a véleményeknek van egy olyan hangsúlya is, hogy mi egy érdekes zenekar vagyunk, mert a jazzt elég sokan unalmas műfajnak tartják.

- Sokan nem csak unalmasnak, hanem egyenesen halott műfajnak tartják.

- Ezt a világban a minden este színpadra lépő jazz-zenekarok cáfolják meg abban a pillanatban, amikor elkezdenek játszani. A jazz nem halott, csak marginalizált, de ez sokszor azért is van, mert a jazz zenészek nem a közönségre figyelnek, hanem a saját technikai repertoárjukat villogtatják állandóan. És az tényleg unalmas.

- A jazz nemrég újra fókuszba került a Whiplash című filmnek köszönhetően. Neked tetszett?

- A felénél nem bírtam tovább, és kijöttem a moziból. Meglepett, hogy milyen borzalmasan rossz és hamis képet fest a jazzról. Köze nincsen ahhoz, hogy a jazz milyen valójában, gyakorlatilag minden részletében egy hazugság. Nem is találkoztam olyan zenésszel, akit ne háborított volna fel. Tudod ez olyan, mintha csinálnál egy filmet a háborúról úgy, hogy fogalmad sincsen az egészről. Az emberek akkor sokkal jobban fel lennének háborodva, de így csak mi zenészek dühöngünk rajta. Pedig a jazz elképesztően izgalmas és szép dolog, azért csinálom 15 éves korom óta.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.