Jazz/World

A jazz-zenészek kreatívabbak az átlagnál?

2017.12.14. 15:52
Ajánlom
Egy évszázadban csak egy olyan zseni születhet, mint Miles Davis, de vajon tanulható-e az a fajta spontaneitás, amit ő a hangszeren tökéletesített és ami mindannyiunk hasznára válhatna a kreatív gondolkodás közben?
Miles Davis, Tutu, Warner Bros. Records, 1986

Miles Davis, Tutu, Warner Bros. Records, 1986 (Fotó/Forrás: Irving Penn)

A Wesleyan Egyetem most egy friss kutatásban próbálta megfigyelni a zenei képzés kreatív gondolkodásra gyakorolt hatását. A tanulmányban a Wesleyan Egyetem és a Hartt School of Music 36 diákja vett részt alanyként. Közülük tizenketten jazzel, vagy improvizációs zenével, tizenketten klasszikus zenével foglalkoznak, tizenketten pedig soha életükben nem tanultak zenét. A klasszikus és jazz zenészek legalább 5 éves zenei képzésen voltak túl.

A kutatás két részből épült föl: először a diákoknak egy sor akkordmenetet mutattak, és közben monitorozták az agyi tevékenységüket. Előre szóltak nekik, hogy az akkordmenetekben lesznek viszonylag evidens, közepesen váratlan és egészen váratlan fordulatok is. A diákok minden egyes akkordmenet után 1-től 4-ig terjedő skálán osztályozhatták azt, hogy az mennyire tetszett nekik.

A második részben a résztvevők egy ismert, kreatív gondolkodást mérő tesztet is kitöltöttek, aminek a végén hat kifejtendő kérdés is szerepelt, olyan kérdésekkel, mint hogy „jegyezd le szabadon a gondolataidat három perc alatt. A kitöltendő tesztek eredménye szerint a jazz- és a klasszikus zenészek is sokkal kreatívabbnak bizonyultak, mint nem zenész társaik. Ez már önmagában is erős bizonyíték arra, hogy a zenei képzés fejleszti a kreatív gondolkodást.

Duke Ellington hulla hoopozik

Duke Ellington hulla hoopozik (Fotó/Forrás: Keystone / Getty Images Hungary)

Az akkordos teszt eredménye az volt, hogy a nem-zenészek nagyon örültek a tipikus, kiszámítható fordulatoknak, a klasszikus zenészek agya a közepesen váratlan és a szokatlan akkordváltozásokra is jól reagált,

a jazz-zenészek agya pedig ugyanolyan természetességgel reagált az evidens, kiszámítható hangokra, mint a váratlanokra.

Ezt nemcsak az értékelő teszt, de az agyi reakcióik is megerősítették, mivel ugyanolyan feszültségű idegi jelet mutatott az agyuk mindkét esetben.

A tanulmány szerzői szerint:

a jazz-zenészek az improvizációs képzés során azt tanulják, hogy hogyan helyettesítsenek be zenei hangokat, akkordokat, ez pedig megnövekedett kognitív rugalmassághoz vezet”.

A kérdés csak az, hogy mindebben mekkora szerepe van a vele született adottságnak, és milyen mértékben fejleszthetőek ezek a képességek. A tanulmány szerzői most arra készülnek, hogy más művészeti képzéseket is tesztelnek, például az improvizációs és a rendezői színházban résztvevő színészeket.

Addig is, ha szeretnénk egy útlezárás során kreatívabbak lenni a problémamegoldás terén, tanuljunk zenét. Ahogy Miles Davis fogalmazott:

A jazzben nincs rossz hang, az a lényeg, hogy mit játszunk utána”

(forrás: Pacific Standard)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.