Jazz/World

A jazzgitáros, akit rendszeresen megihlet az irodalom és a filozófia

Kult50: Gadó Gábor
2018.10.23. 12:20
Ajánlom
Az év európai jazzművészének odaítélt Bobby Jaspar-életműdíj birtokosaként egy különleges elitklub tagja. Gadó Gábor portréja a Kult50-ből.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Valahogy Gadó Gábornál az a tény, hogy mostanában több időt tölt franciaországi otthonában, mint itthon, a vidéki házában, elhanyagolható részletnek tűnik – rendszeresen felbukkan a hazai pódiumokon. A gitáros, aki már tekintélyes zeneszerzői életművet mondhat magáénak, egy kicsit a föld fölött jár, és hogy éppen melyik trikolór szimbolizálja alatta a földet, a francia feleségéé vagy a magáé, az részletkérdés. A lényeg az alkotófolyamat, az új kifejezések örök keresése, amelybe otthon, stúdióban, próbateremben, jazzklubban azonnal belefeledkezik. Ugyanannyira költő, mint zenész. Szavai csak azok, amelyek legbelülről jönnek, nem szokott rajtuk másokkal osztozni. Akinek ennyi kompozíciója hagyott maradandó emléket a hallgatóságban, az már csak a saját zenei mondatait kell, hogy tovább szője.

Gadó Gábor

Gadó Gábor (Fotó/Forrás: Huszti István)

A Pécsről indult, 61 éves gitáros az első zenekarát (Joy) már jóval azután szervezte meg, hogy elvégezte a jazztanszakot, és magáévá tette az akkor uralkodó, John Abercrombie, Bill Frisell és mások által sikerre vitt stílust. Sok élvonalbeli muzsikussal játszott, bár sajnos nem készült felvétel arról a trióról, amelyben Snétberger Ferenccel és László Attilával szerepelt.

Első saját lemeze (Special Time) már megmutatta, hogy zenekarvezetőként is beérkezett.

A francia partnerekkel alakított kvartettje (Matthieu Donarier, Sébastien Boisseau, Joe Quitzke) alapozta meg európai hírnevét.

A BMC Records, az első és mindeddig kizárólagos lemezkiadója segítségével párját ritkító sorozatba kezdett. Saját, részben magyar zenekari tagokat is felvonultató lemezei mellett szerzője és zenei vezetője volt Winand Gábor albumainak is, amelyek szintén igen kedvező visszhangra leltek Franciaországban. A kétezres évek elején érkezett el ezeknek a sikereknek a betetőzése, amikor Gadó

megkapta a francia L’Académie du Jazz által az év európai jazzművészének évente odaítélt Bobby Jaspar-életműdíjat.

Ezzel tagja lett egy olyan elitklubnak, amelybe néhány zenészpartnerét is beválasztották, például Laurent Blondiau belga trombitást. E pályaszakasz összegzése a 2011-ben felvett Müpa-koncert, amelynek Dave Liebman amerikai szaxofonos volt a legnevesebb közreműködője.

Időközben Gadó a zongorista és zeneszerző Dukay Barnabásban lelki rokonára talált, akivel képes volt a tiszta, teljes mértékben rögtönzött duózenélést addig szinte elképzelhetetlen magasságokba emelni. Hosszabb szünet után ’17 végén kiadott, szépséget árasztó lemeze, a Veil and Quintessence szintén duó, de ezúttal Blondiau-val. A szerző úgy magyarázza a címet, hogy ez a szufi filozófiára utal, amely szerint a dolgok leglényegét fátyol takarja el, de az igazi kereső akkor is közel kell férkőzzön hozzájuk. Az anyag arról tanúskodik, hogy mélyen megmerítkezett a barokk zenében; túlcsurran benne az aranyfesték, mondja róla a komponista. Ez persze nem jelenti azt, hogy megtagadná a hetvenes évekbeli neoavantgárdhoz fűződő régi vonzalmát. Dal-, sőt sanzonszerű melódiák bukkannak elő a szerzeményeiben, amelyek szépségét Blondiau meg tudja többszörözni. Nem csoda, hogy a Mâäk’s Spirit, a trombitás együttese is gyakran hívja el Gadót.

Gado_Gabor_BernardDeKeyzer_3-154108.jpg

Gadó Gábor (Fotó/Forrás: Bernard De Keyzer)

A gitáros hozzáállása egész más a lemezkészítéshez, mint a korábbi években, amikor minden a felvételek körül forgott, tizenöt éven keresztül szinte a stúdióban élt. Miután kiadott már vagy húsz szerzői lemezt, azt mondja: nem kell mindig lemezt csinálni, ennyi elég.

Az „élő” koncert lehetőségei izgatják leginkább.

Pár nappal az előtt, hogy az új lemezt bemutatták volna Blondiau-val az Opusban, egész mást, szinte csak a régi számait interpretálták a Lumenben. Valamennyire ezt a duólemezt is inkább Blondiau kedvéért vették fel, jegyzi meg Gadó. Jelenleg a gitáros főleg új felállású triójába fekteti az energiáit, ebben a brit Andy Barron dobol (ex-Nigel Kennedy Band), és Christophe Lincontang bőgőzik (aki Spányi Emillel és Archie Shepp-pel is játszott).

A Gadó-sorlemezek mindig kitűntek irodalmi és filozófiai utalásaikkal, címeikkel, de Gadó hangsúlyozza, hogy már nem hatnak rá úgy az olvasmányok, mint régebben. Mindenesetre tény, hogy változatlanul mohó olvasó.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

A Kossuth-díjas karmester szeretné, hogy az Operaház órabérben foglalkoztatott korrepetitorai nagyobb megbecsülést kapjanak.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.
Jazz/World szakértők zenekar

Legendás magyar színházi zenék találkoznak egy női szaxofonbandával

A nemrég New Yorkot megjárt Szakértők összefogva az amerikai The Tiptons Sax Quartettel végre összekalapálják a New York – Budapest – Kaposvár – Tel-Aviv tengelyt március 17-én a TRIP hajón.