Jazz/World

A jazzgitáros, akit rendszeresen megihlet az irodalom és a filozófia

Kult50: Gadó Gábor
2018.10.23. 12:20
Ajánlom
Az év európai jazzművészének odaítélt Bobby Jaspar-életműdíj birtokosaként egy különleges elitklub tagja. Gadó Gábor portréja a Kult50-ből.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Valahogy Gadó Gábornál az a tény, hogy mostanában több időt tölt franciaországi otthonában, mint itthon, a vidéki házában, elhanyagolható részletnek tűnik – rendszeresen felbukkan a hazai pódiumokon. A gitáros, aki már tekintélyes zeneszerzői életművet mondhat magáénak, egy kicsit a föld fölött jár, és hogy éppen melyik trikolór szimbolizálja alatta a földet, a francia feleségéé vagy a magáé, az részletkérdés. A lényeg az alkotófolyamat, az új kifejezések örök keresése, amelybe otthon, stúdióban, próbateremben, jazzklubban azonnal belefeledkezik. Ugyanannyira költő, mint zenész. Szavai csak azok, amelyek legbelülről jönnek, nem szokott rajtuk másokkal osztozni. Akinek ennyi kompozíciója hagyott maradandó emléket a hallgatóságban, az már csak a saját zenei mondatait kell, hogy tovább szője.

Gadó Gábor

Gadó Gábor (Fotó/Forrás: Huszti István)

A Pécsről indult, 61 éves gitáros az első zenekarát (Joy) már jóval azután szervezte meg, hogy elvégezte a jazztanszakot, és magáévá tette az akkor uralkodó, John Abercrombie, Bill Frisell és mások által sikerre vitt stílust. Sok élvonalbeli muzsikussal játszott, bár sajnos nem készült felvétel arról a trióról, amelyben Snétberger Ferenccel és László Attilával szerepelt.

Első saját lemeze (Special Time) már megmutatta, hogy zenekarvezetőként is beérkezett.

A francia partnerekkel alakított kvartettje (Matthieu Donarier, Sébastien Boisseau, Joe Quitzke) alapozta meg európai hírnevét.

A BMC Records, az első és mindeddig kizárólagos lemezkiadója segítségével párját ritkító sorozatba kezdett. Saját, részben magyar zenekari tagokat is felvonultató lemezei mellett szerzője és zenei vezetője volt Winand Gábor albumainak is, amelyek szintén igen kedvező visszhangra leltek Franciaországban. A kétezres évek elején érkezett el ezeknek a sikereknek a betetőzése, amikor Gadó

megkapta a francia L’Académie du Jazz által az év európai jazzművészének évente odaítélt Bobby Jaspar-életműdíjat.

Ezzel tagja lett egy olyan elitklubnak, amelybe néhány zenészpartnerét is beválasztották, például Laurent Blondiau belga trombitást. E pályaszakasz összegzése a 2011-ben felvett Müpa-koncert, amelynek Dave Liebman amerikai szaxofonos volt a legnevesebb közreműködője.

Időközben Gadó a zongorista és zeneszerző Dukay Barnabásban lelki rokonára talált, akivel képes volt a tiszta, teljes mértékben rögtönzött duózenélést addig szinte elképzelhetetlen magasságokba emelni. Hosszabb szünet után ’17 végén kiadott, szépséget árasztó lemeze, a Veil and Quintessence szintén duó, de ezúttal Blondiau-val. A szerző úgy magyarázza a címet, hogy ez a szufi filozófiára utal, amely szerint a dolgok leglényegét fátyol takarja el, de az igazi kereső akkor is közel kell férkőzzön hozzájuk. Az anyag arról tanúskodik, hogy mélyen megmerítkezett a barokk zenében; túlcsurran benne az aranyfesték, mondja róla a komponista. Ez persze nem jelenti azt, hogy megtagadná a hetvenes évekbeli neoavantgárdhoz fűződő régi vonzalmát. Dal-, sőt sanzonszerű melódiák bukkannak elő a szerzeményeiben, amelyek szépségét Blondiau meg tudja többszörözni. Nem csoda, hogy a Mâäk’s Spirit, a trombitás együttese is gyakran hívja el Gadót.

Gado_Gabor_BernardDeKeyzer_3-154108.jpg

Gadó Gábor (Fotó/Forrás: Bernard De Keyzer)

A gitáros hozzáállása egész más a lemezkészítéshez, mint a korábbi években, amikor minden a felvételek körül forgott, tizenöt éven keresztül szinte a stúdióban élt. Miután kiadott már vagy húsz szerzői lemezt, azt mondja: nem kell mindig lemezt csinálni, ennyi elég.

Az „élő” koncert lehetőségei izgatják leginkább.

Pár nappal az előtt, hogy az új lemezt bemutatták volna Blondiau-val az Opusban, egész mást, szinte csak a régi számait interpretálták a Lumenben. Valamennyire ezt a duólemezt is inkább Blondiau kedvéért vették fel, jegyzi meg Gadó. Jelenleg a gitáros főleg új felállású triójába fekteti az energiáit, ebben a brit Andy Barron dobol (ex-Nigel Kennedy Band), és Christophe Lincontang bőgőzik (aki Spányi Emillel és Archie Shepp-pel is játszott).

A Gadó-sorlemezek mindig kitűntek irodalmi és filozófiai utalásaikkal, címeikkel, de Gadó hangsúlyozza, hogy már nem hatnak rá úgy az olvasmányok, mint régebben. Mindenesetre tény, hogy változatlanul mohó olvasó.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Plusz

9,3 milliárd forintot kaptak tavaly a zeneszerzők

2019-ben több mint 17 ezer új dal született és közel 14 ezer magyar szerző részesült jogdíjból. Minden korábbinál több jutott a hazai alkotóknak, mint a külföldieknek: közel 5 milliárd Ft jogdíjat kaptak egy év alatt. Az Artisjus szerzői egyesület közzétette 2019-es zenepiaci statisztikáit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A jazz nagyágyúi érkeznek a Müpába

A jazz élő legendái, Roy Ayers, Lee Ritenour, Dave Grusin, Kamasi Washington és Wynton Marsalis érkeznek a Müpa Jazztavasz sorozatába.
Jazz/World ajánló

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Jazz/World portré

Genesis-szel és anélkül: Peter Gabriel a feltűnő jelmezektől a filmzenékig

A Genesis együttes első énekese, aki szólóban is mindent elért, amit ebben a szakmában el lehet. Peter Gabriel február 13-án ünnepli hetvenedik születésnapját.
Jazz/World ajánló

Hallotta már élőben a VOLOSI-t?

A Fonó meghívására érkezik Budapestre a lengyel világzene egyik vezető formációja, a VOLOSI, akik a 2017-es, Katowiczeban megrendezett WOMEX-en (World Music Expon) felléptek a nyitókoncert programjában is.
Jazz/World interjú

„Nem elég tökéletesen játszani – egyéninek kell lenni”

Mogyoró Kornél az egyik legkeresettebb magyar ütőhangszeres, legközelebb március 7-én a GetCloser Jazz Fesztiválon, egy nagyszabású koncert keretében hallhatjuk őt a Richard Bona, Alfredo Rodriguez és Pedrito Martinez alkotta trió előtt.