Jazz/World

A jazzklub, ahol megáll a villa a levegőben

2017.12.21. 15:40
Ajánlom
Új sorozatunkban végigjárjuk és bemutatjuk Budapest – csekély számú – jazzklubjait. Először a Mátyás utcai Opus Jazz Clubban jártunk, ahol december 21-én már az 1000. koncertet rendezik meg – ez éppen az utánozhatatlan és népszerű Dresch Quartet koncertje lesz. Bognár Tamás, a BMC Records vezetője, az Opus Jazz Club programszervezője vezetett minket körbe.

Az Opus különlegessége, hogy egy angolszász típusú környezet egy európai felfogással párosul”

- jellemzi a helyet röviden Bognár Tamás, aki jövőre már 20. éve dolgozik a Budapest Music Center munkatársaként. És valóban: aki járt már az Opus Jazz Club koncertjein, érezhette, hogy ez egy kivételesen „európai” hely, ahol a zenétől, a kiszolgáláson át az étel minőségéig minden magas színvonalú, miközben mégsem kell sárga nyakkendőben és kiskosztümben feszengenünk. Itt sikerült zene és gasztrokultúra kényes viszonyát egy magasabb szintre emelni, „kanál és hangvilla” jól megférnek egymás mellett - ahogy az a klub logójában is kirajzolódik.

„Ide zenét hallgatni jönnek az emberek, és mellékesen kulturáltan fogyasztanak, de nem jellemző az »úri közönség mulat« hangulat, amikor a zenészek a háttérben muzsikálnak, miközben mindenki csörgeti a kanalat”. Miközben a közönség számára is kezd körvonalazódni, hogy ildomos viselkedni ezen a helyen, aközben az Opus zenei profilja is egyre határozottabb formát ölt a kezdeti felhozatalhoz képest. Bognár Tamás demonstrálja is, milyen zenét is szeretne ő idehozni. „Néha elkapom ezt a pillanatot, amikor a fogyasztóvendég a zene hatására egy pillanatra abbahagyja az evést. 

Mi azt a zenét szeretnénk bemutatni az Opusban, amitől megáll a villa a levegőben"

- mondja nevetve Bognár Tamás.

 Ő ezt „adventurous”, vagyis kalandra hívó, merész jazznek hívja, és azokat a zenéket érti ezalatt, amitől az az érzése támad a hallgatónak, hogy ilyet még nem hallott. „Ez a legfrissebb, európai zene gyakran köszönő viszonyban sincs azzal az ötvenes, hatvanas évekbeli zenével, amit sok ember a jazz alatt ért. Persze ezek a zenészek is Coltrane-en és Miles Davisen nőttek fel, de már az anyatejjel szívtak magukba egy csomó olyan zenei áramlatot, ami akaratlanul is a zenéjük részévé vált” - mondja. Magyarázatként elmondja, hogy volt idő, amikor mindenki „free” akart lenni; de úgy látja, a mai, modern európai jazz-zenék között már egyre több könnyen fogyasztható van.

A programunkban van egy kevés populáris jazz, egy kevés extrémebb, kísérleti jellegű, a nagy része pedig olyan, amihez bárki kapcsolódni tud, akit berántok az utcáról”

- fogalmaz Bognár Tamás. Az Opus Jazz Club külföldi koncertjeinek 80-90%-a az európai jazz legmodernebb vonalából érkezik.

Bognár Tamás elárulja, ez a fokozatos hangsúlyeltolódás sokszor konfliktushoz is vezet a magyar előadókkal szemben, akik megszokták, hogy évente legalább egyszer fel tudnak lépni itt. Ők viszont konzekvensen szeretnék képviselni azt a modern európai színvonalat, amit kiadóként is a zászlajukra tűztek. Éppen ezért örül is a többi budapesti jazzklub jelenlétének, akik a mainstreamebb előadóknak is nagyobb számban tudnak fellépési lehetőséget biztosítani.

Bognár Tamás a BMC raktárába vezet minket, ahol az elmúlt húsz év lemeztermését tárolják. Évente átlagban 20 lemezt jelentetnek meg, ebből körülbelül 12 jazzlemez, 8 pedig klasszikus és kortárs zenei kiadvány. Bár mind a mai napig több jelenik meg jazzalbumból, mint kortárs klasszikus lemezből, ez utóbbiból még mindig sokkal többet lehet eladni. „A kortárs zenében a legnagyobb sztárjaink a magyarok: Eötvös, Kurtág, Ligeti, az utóbbi évek egyik legnagyobb sikere pedig Kelemen Barnabás és Kocsis Zoltán lemeze volt” - mondja el Bognár Tamás, majd két, szürkés borítójú lemezt mutat: Palotai Csaba 2016-os The Deserter című, valamint Gadó Gábor és Laurent Blondaiau: Veil and Quintessence című 2017-es albumát adja a kezembe: Ha demonstrálni kellene, hogy mit is akarunk mi a BMC-vel képviselni, akkor most ezt a két hazai vonatkozású lemezt venném le először a polcról. Beleszerelmesedtünk ezekbe a zenékbe”.

Érdekes módon mindkét előadó Franciaországban él és alkot. A BMC kiadványain játszó zenészek között aránytalanul sok a francia muzsikus, és ezáltal az Opus programjában is nagyon sok francia előadót látunk. „Ezek a magyar vonatkozású francia zenészek hozták a haverjaikat, ők hozták a további muzsikustársakat és

egyszer csak azt vettük észre, hogy közel 50 olyan lemezünk van a 150 jazzlemezből, amin legalább egy francia zenész játszik”

- magyarázza Bognár Tamás. Gadó és Palotai lemeze mellett jövőre a szintén Párizsban élő Szandai Mátyás nagybőgős vezetésével létrejött Bartók Impressions albumot jelentetik meg, illetve saját szerzői lemezének felvételét is tervezik.

Bognár Tamás mellett a BMC igazgatója, Gőz László, valamint harmadik programszervező társuk, Wallner György szoros együttműködéseben dolgoznak. Hogy naprakészek legyenek az európai (jazz)előadókkal és trendekkel kapcsolatban, rengeteg külföldi koncertre, fesztiválra, showcase-re járnak, és egyre többször zsűriznek is ezeken. Ezek közül kiemelkedik a brémai jazzahead!, ahol minden európai jazz-zenész jelen van, aki számít, vagy szeretne számítani. Amikor arról kérdezem Bognár Tamást, milyen a kiadó és a klub megítélése külföldön, elmondja, hogy sokszor az az érzése, hogy külföldön jobban ismerik őket, mint itthon.

Ehhez a BMC stúdiótechnikája és Szabó Viktor, az Opus Jazz Club egyik kitűnő hangmérnöke is hozzájárul, aki szakértelmével olyan hangminőséget tud produkálni, ami párját ritkítja Európában.

Így a külföldi zenészek is előszeretettel veszik fel lemezüket a BMC nagytermében berendezett stúdióban,

ahol az európai árak töredékéért tudják rögzíteni hanganyagot. Bognár Tamás azt is őszintén elmondja, hogy a hangfelvételekből készülő lemezek sokszor gázsiként is szolgálnak, hiszen manapság már képtelenség volna a régen megszokott lemezfelvételi honoráriumot kifizetni az előadóknak.

A klub vonatkozásában pedig úgy véli, hogy egyáltalán nem érzi kompromisszumnak, ha a neves és drága külföldi - főként amerikai - zenekarok helyett az olcsóbb, ismeretlenebb, de sokszor érdekesebb, izgalmasabb európai előadókat hívják meg. Bognár Tamás vágya ugyanis az, hogy a közönség idővel majd vakon megbízzon abban, hogy amit az Opusban hall, az unikális lesz, és ahol a zenei pillanatok sűrűjében még a villa is megáll.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Meat Loaf

A Grammy-díjas énekes 74 éves korában, családja körében halt meg, a halál okát nem közölték.
Jazz/World ajánló

A hazai jazz sztárjaival ünnepli a 70-et Zsoldos Béla

Zsoldos Béla egyike azon keveseknek, akik a hazai jazz világában felbecsülhetetlen tudással rendelkeznek az ütőhangszerek világáról: komponista, előadóművész, több mint húsz éve tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Hetvenedik születésnapja alkalmából különleges koncertre készül a Müpában január 27-én.
Jazz/World ajánló

Megjelent Lukács Miklós első szólólemeze

A Fonó gondozásában jelent meg 2021 végén Lukács Miklós, a hazai kortárs zene legsokoldalúbb előadójának első cimbalom szólólemeze, a No Man’s Land. Az album a világon egyedülálló módon csak a cimbalom eszköztárát használja a lemezen hallható kísérleti elektronikán keresztül is. A No Man’s Land már elérhető a legnagyobb streaming platformokon, illetve a Fonó webáruházában.
Jazz/World hír

FSZEK Zenei Gyűjteményébe került Gonda János hagyatéka

Gonda János, a magyar jazz kiemelkedő alakja január 11-én lett volna 90 éves. Halála előtt a Zenei Gyűjteménynek adományozta dokumentumgyűjteményét. A hagyaték a katalogizálás, és a digitalizálás után fokozatosan kutathatóvá, közkinccsé válik.
Jazz/World ajánló

Szerb Újévi mulatsággal nyitja az évet a Fonó

Már-már hagyomány a Fonóban, hogy a város legnagyobb szilveszteri vonós táncháza után januárban a déli szláv népek szokásai szerint is elbúcsúztatják az óévet és köszöntik az új esztendőt! Január 13-án a Szerb Újévi mulatságon fellépnek a Babra és a Poklade zenekarok, valamint vendégük, Djordje Davidović szerb harmonikaművész. Bárki csatlakozhat a délszláv táncházhoz, de azt is várják, aki csak hallgatná a vérpezsdítő balkáni zenéket!