Jazz/World

A jövőbe vetett hit

2009.01.01. 00:00
Ajánlom
Grandiózus vállalkozás a Jazz Showcase, a magyar jazz tehetségbörzéje, ahol jelen lesz a magyar jazz mezőnyének nagyobbik része.

Határozottan emlékszem, hogy a tavalyi, első rendezvény fő célkitűzése a generációk egymás mellé állítása volt, és ez részben most is így van. Azonban – talán az első showcase tanulságaként – a program kibővült és a mester-tanítvány viszonyon túllépve az is könnyen megeshet, hogy az idősebbek tanulnak majd az ifjaktól. A több napig húzódó programsorozat napi négy bemutatkozó koncertje esténként kiegészül a mesterek egy-egy koncertjével.

Mit várhatunk a seregszemlétől? A már tekintélyt és elismerést szerzett magyar muzsikusok mellett európai és amerikai szaktekintélyek is jelen lesznek az eseményen. Nagy esély, hogy feltörekvő muzsikusaink olyanokkal konzultálhatnak, akik testközelből ismerik a világ jazz-körforgását, tudják, mitől válik a produkció a biznisz részévé, magyarán hogyan értékesíthető és aknázható ki a fellépőkben rejlő tehetség. Ha minderről még a karrierépítés első lépései közben, azaz már most tudomást szerez a meghívott kéttucatnyi reményteli produkció, olyan útravaló birtokába jutnak, amelynek segítségével nem csak saját magukat, hanem a magyar jazzt is rugalmasabban lesznek képesek megismertetni a világgal. Ennek hozadékaként a tág látókörű szemlélet várható meghonosodását kell említenünk, és mondani sem kell, a jó zenék megszületése és úgy általában a jazz szempontjából mennyire fontos a kooperatív képességek elsajátítása. Miles Davis, John Coltrane és a többi gigász neve talán ma ismeretlen lenne a jazzbarátok előtt, ha nem lett volna bennük késztetés arra, hogy tehetségüket tudatos munkával olyan formába öntsék, amely az idők során nyelvezetté, közismert dialektussá alakulhat. Ám ne feledkezzünk meg arról, hogy minden sajátosságuk, olykor emberi gyarlóságuk mellett rendkívüli együttműködői készségük emelte őket legendás zenekarvezetővé.

Természetesen nem terem minden bokorban korszakalkotó jazzmuzsikus, de a nagy számok törvénye alapján joggal gondolhatjuk, hogy a most felvonuló együttesek tagjai között hallunk olyan szólistát, énekest, sidemant, akinek hangjára felfigyelünk, és aki néhány év múlva esetleg már valamely jeles kiadó szépen dizájnolt borítójáról fog ránk tekinteni. Charlie Parker muzsikájáról az ilyen-olyan közegben hiányosan rögzített darabok miatt nem tudhattunk meg mindent, sőt van, aki szerint ezért meghatározó momentumokról maradt le az utókor. A Művészetek Palotája most arra ad lehetőséget, hogy a helyszín magas presztízse mellett a közérdeklődés homlokterébe kerüljenek a mai magyar jazz aktuális trendjei és immár sorozattá fejlődve a média is megtalálhassa azokat a lényegi fókuszpontokat, amelyek mentén majd visszafejthetővé válik, hol is tartottunk a 21. század elején.

Kiket szemléz a szakmai grémium, és kinek jó egy ilyen eseménysor? A meghívottak körére már nem lehet olyan egységesen a "fiatal generáció" címkét ráaggatni, mint tavaly. A fellépők többsége többedik lemezének megjelentetésén is túl van és akad olyan is, akit inkább a mesterek közé kellett volna ültetni. Az első Jazz Showcase eredményeit azonban már most értékelhetjük, hiszen egyes zenekarok a tehetségbörzére alakultak akkor, és azóta is együtt vannak, sikeresen koncerteznek. Előfordul, hogy egy felállás kétszer szerepel, más-más néven: ez azt mutatja, hogy a követendő irányvonalak még nem tisztázódtak le, de huszonéves korban ez még nem is feltétlenül elvárható és mindenképpen érdekes lehet a modernebb hangvételt a régebbi stílusok megidézésével összevetni egyazon formáción átszűrve. Nem is olyan régen, hagyományteremtő szándékkal végzős jazztanszakos hallgatók záróvizsgáit közismert koncerthelyszínre helyezték ki (sajnos a szándékból nem lett hagyomány). Ez a szándék bizony a jazz-zenész egyik legfontosabb terepe, a színpad irányába nyitott kapukat, ott mérettek meg a pályára készülő végzős növendékek – és a magyar jazz helyzetét tekintve ez sokkal komolyabb kérdés annál, mint amilyen banálisnak látszik. Különös helyzet, hogy igazi, hangulatos jazzklubok még most sem árasztják el az országot, a laikus szemlélődő is hamar megállapíthatja, hogy szűkében vagyunk a jó koncerthelyszíneknek és az invenciózus, a magyar muzsikus tehetségébe befektetni hajlandó szervezőknek. Igen erős jelzés feléjük, hogy ennyire masszív programot sikerült összeállítani, mondhatnánk: a Jazz Showcase felhívás keringőre, tessék észrevenni, bőven van kikkel a koncertpódiumokat színvonalasan megtölteni! Visszakanyarodtunk tehát a meghívottak köréhez, ugyanis a magyar jazz jelenleg ott tart, hogy negyven éves kor környékén és felett is bemutatásra szorulnak az egyébként már tisztes életpályát maguk mögött tudó zenészek; vélhetően ezért szerepelnek ők is a programban. És persze nem feledkezhetünk meg a közönségről sem! A Jazz Showcase már első alkalommal a jazz egyfajta ünnepévé vált és most az egyhetes programjával elérheti azt a rangot, amit például a filmek szerelmeseinek a Filmszemle jelent: itt egyszerre kaphat képet arról az érdeklődő, hogy a szvingtől a modern avantgárdig mely irányzatok vannak és lesznek jelen a magyar jazzben.

Mutathatnak-e újat a mesterek esti koncertjeiken? Bizonyos értelemben nem, hiszen ők azért lesznek ott, mert már bizonyítottak és a bemutatkozó zenészek közül is sokan játszottak már velük. Azonban a közönség számára a közismert és elismert muzsikusok hiteles fogódzót jelentenek, nélkülük nem lehetne megrajzolni a magyar jazz profilját. Jelenlétük és iránymutatásaik nélkülözhetetlenek a még útkeresők számára, a biztos szakmai fogások és a tapasztalat a jazz már-már folklórszerűen továbböröklődő lényegét jelentik. A generációk párbeszéde nélkül a jazz nem válhatott volna a 20. század legsikeresebb zenei műfajává; és ha a Jazz Showcase koncertjein arra gondolunk, hogy lesz majd idő, mikor a most bemutatkozó ifjú zenészek egy még meg nem született generáció mentoraiként tekintenek az alattuk járókra, akkor látni és hallani fogjuk, hogy a bejárandó út még nagyon hosszú. Talán végtelen.

(Jazz Showcase – jazz-tehetségbörze

2009. január 8. 16:00, 17:00, 18:00
Fesztivál Színház
Km.: Molnár Sándor Quintet (tagjai: Molnár Sándor – tenorszaxofon, Koós-Hutás Áron – trombita, Gayer Mátyás – zongora, Farkas Norbert – bőgő, Mohay András – dob), Szolnoki Dóra Zamique (tagjai: Szolnoki Dóra – ének, Eőry Attila – ének, Somos András – zongora, Hudák Zsófi – bőgő, Jeszenszky György – dob, Takács Márton – ütőhangszerek), Minor Trió (tagjai: Rieger Attila – gitár, Horváth Balázs – bőgő, Varga Bendegúz – dob)

Zászlótér 19:00
Km.: Mrs. Columbo (tagjai: Galambos Dorina – ének, Miseta Szandra – zongora, Hudák Zsófi – bőgő, Idrányi Ildikó – dob)

Fesztivál Színház 20:00
K.L.B. – a Jazz Showcase esti koncertje
Km.: Kaltenecker Zsolt (szintetizátorok), Lukács Peta (gitár), Borlai Gergő (dob)

2009. január 9. 16:00, 17:00, 18:00
Fesztivál Színház
Km.: Koós-Hutás Áron (Koós-Hutás Áron – trombita, Meleg Tamás – tenorszaxofon, Lukács Gábor – altszaxofon, Hock Ernő – bőgő, Halmos András – dob), SG5 (tagjai: Subicz Gábor – trombita, Lukács Gábor – szaxofon, Benkő Dávid – billentyűs hangszerek, Feke Zsolt – bőgő, Mihalik Ábel – dob), Fábián Juli Jazz Riff (tagjai: Fábián Julianna – ének, Sárik Péter – zongora, Csejtey Ákos – szaxofon, Papesch Péter – basszusgitár, Födö Sándor – ütőhangszerek)

Zászlótér 19:00
Km.: Santa Diver (tagjai: Kézdy Luca – hegedű, elektronika, Szőnyi András – billentyűs hangszerek, Szesztay Dávid – basszusgitár, Halmos András – dob)

Fesztivál Színház 20:00
Binder Károly szólózongora-estje – a Jazz Showcase esti koncertje

2009. január 10. 16:00, 17:00, 18:00
Fesztivál Színház
Km.: Kovács Linda Quartet (tagjai: Kovács Linda – ének, Rácz Krisztián – gitár, Hock Ernő – bőgő, Sárvári Kovács Zsolt – dob), Ávéd János Quartet (tagjai: Ávéd János – szaxofon, Fenyvesi Márton – gitár, Feke Zsolt – bőgő, Benkó Ákos – dob), Oláh Dezső Septet (tagjai: Oláh Dezső – zongora, Kovács László – klarinét, Erdő Zoltán – klarinét, tárogató, Kovács Gergely – basszusklarinét, Bánfi József – fagott, Horváth Plútó József – bőgő, Pecek Lakatos András – dobok)

Zászlótér 19:00
Km.: Borbély Miklós Jazzlectic (tagjai: Borbély Miklós – szaxofon , Fenyvesi Márton – gitár, Gayer Mátyás – zongora, Farkas Norbert – bőgő, Varga Bendegúz – dob)
Fesztivál Színház 20:00
Gonda János–Berkes Balázs Duó – a Jazz Showcase esti koncertje
Km.: Gonda János (zongora), Berkes Balázs (bőgő)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.