Jazz/World

A kreol díva

2008.10.13. 00:00
Ajánlom
A világzene legkiemelkedőbb előadói a színpadi csillogást a külsőségek helyett zenéjükben hordozzák. Cesaria Evora ki is érdemelte a "mezítlábas díva" címet, hamarosan pedig egy újabb káprázatos énekesnőt köszönthetünk Budapesten: Susana Baca szintén otthonosan mozog minden pódiumon, cipőre neki sincs szüksége, tőle viszont azt is megtudhatjuk, mit rejt Peru az inkák kincse mellett.

A harmadik legnagyobb dél-amerikai ország őslakos népe mindmáig őrzi az Inka Birodalom emlékeit, az Andok csúcsai között továbbra is pánsípok közvetítik a kecsua dallamokat. Néhány ezek közül a Földet is körbejárta, az El Condor Pasa például Paul Simon szövegével a vándorló utcazenészek örökzöldje lett. Néhány éve azonban megtudhattuk, Peru egy másik zenei örökséget is tartogat, amelynek legavatottabb előadója Susana Baca.

Míg az Amazonas-menti dzsungel és a hegyláncolat az indián és spanyol származású népesség otthona, az óceán partvidékén Peru kreol lakossága él. Az 1500-as években Francisco Pizarro hódításaival nem csak a spanyol gitármuzsika érkezett az országba, a partmenti ezüstbányákban fekete rabszolgák kezdtek dolgozni, az afrikai gyökerű peruiak pedig az azóta bevándorolt más népekkel keveredve hozták létre a helyi kreol kultúrát, amely az 1854-ig fenntartott rabszolgaság intézménye, valamint a latin, európai és indián tradíciók ötvözeteként egyéni világot teremtett.

Miután a gyarmatosítók, vagyis a terület és az emberi erőforrás urai a hangszereket betiltották, az afrikai ritmusokat kreatív megoldásokkal lehetett csak újrateremteni. Ma is használatos a fadoboz kinézetű cajón, amely valójában egy fadoboz, a quijada, amely egy szamár állkapocs-csontjából készülő hangszer, a checo és az angara pedig kivájt lopótökből van. Jól tükrözi az afrikai muzsika ritmusközpontúságát, hogy itthon mennyire eltérnek az asszociációk, hiszen lopótökből nálunk furulyát készítenek, amelyre az egyik legrégebbi példa a regössíp.

Az afro-perui ritmusokhoz érzelemdús melódiák és vérpezsdítő táncok társultak, azonban a 20. században mindez kezdett feledésbe merülni, a kreol kultúra szinte teljesen feloldódott az újabb keveredések folytán. Az ötvenes években aztán külső segítséggel született újjá a muzsika: a nemzeti függetelenségi mozgalmak által támogatott afrikai táncegyüttesek turnéi, a perui forradalom támogatása a folklór iránt, illetve a feketék jogaiért küzdő karizmatikus vezetők hatására jött létre az a légkör, amelyben olyan előadók találták meg a helyüket, mint a Perú Negro, Chabuca Granda vagy Susana Baca.

A kreol díva valóságos zenei intézmény, a latin-amerikai zenei kultúra egyik legjelentősebb alakja. Susana Baca Limában született, azonban a fővárostól néhány kilométerre fekvő Chorillos nevű halászfaluban nőtt fel, ma is ott él. Noha szüleitől tanult énekelni és táncolni, sokáig lebeszélték arról, hogy zenésznek álljon, mondván, abból fekete nőként nem lehet megélni. Az afro-perui kultúra iránti érdeklődése, zenei alázata és színpadi varázsa azonban előbb-utóbb mindenkit meggyőzött, leginkább Ricardo Pereira bolíviai muzsikust, aki utóbb zenésztársa és férje lett. Népzenekutatóként is együtt dolgoznak, zenei központjukat, az Instituto Negrocontinuót vezetve ápolják az afrikai zenei örökséget. Ebben a minőségben találtak rá a kilencvenes évek elején egy 95 éves kreol muzsikusra, akitől Baca kísérőkvartettjének a fele, vagyis a két virtuóz ütős, Hugo Bravo és Juan Medrano Cotito megtanult checón játszani. Ebben a minőségben találkoztak elfeledettnek tűnt dalokkal és ritmusokkal, valamint mai, friss előadókkal, akikkel aztán már előadóként is közösen dolgoztak.

Susana Baca saját népe dalainak és táncainak hiteles tolmácsolása mellett rendkívüli nyitottsággal közelített más országok zenéje felé is, hosszú évek óta játszik brazil, kubai és argentin muzsikusokkal, énekel spanyolul, portugálul, haiti kreol nyelven és franciául. Közel húsz éve Peru legjelentősebb muzsikusainak egyike, a nemzetközi hírnév azonban nem ilyen természetesen jött.

Egy másik egyszemélyes zenei intézménnyel való találkozás nyitotta számára ki a világot. David Byrne, a Talking Heads együttes alapítója, Grammy-, Oscar- és Golden Globe-díjas zeneszerző, a Luaka Bop világzenei kiadó alapítója egyik spanyolóráján látott egy videót Bacáról, aki megbabonázta. Még abban az évben, 1995-ben válogatáslemezt adott ki, amelyet az énekesnő Maria Lando című dalával nyitott. Bámulatos sikerszéria kezdődött, hiszen Dél-Amerikán kívül is megismerték azt a lenyűgözően tiszta, egyszerű és elegáns előadásmódot, amivel Baca a kreol nép örömét és bánatát, vágyait és melankóliáját tolmácsolja.

Saját lemezek sora következett, amelyben a perui muzsika mellett egyre több helyet kaptak a külső hatások is, Pablo Neruda verseihez szerzett zenét, együtt dolgozott Gilberto Gil legendás brazil muzsikussal (Brazília jelenlegi kulturális miniszterével), Marc Ribot jazzgitárossal, John Medeski jazz-zongoristával és Greg Cohen jazzbőgőssel. Munkáját a BBC világzenei díjával és egy Latin Grammy-vel, valamint számalan meghívással ismerték el, többek között a Művészetek Palotája részéről, így októberben a kivételes énekesnő révén találkozhatunk az afropeerui zene gyöngyszemeivel, a ritmikus festejóval, a dallamos landóval, valamint, Baca szerint minden zene ősanyjával, a golpe tierrával.

(2008. október 20. 19:30 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Susana Baca (Peru) koncertje, km.: Susana Baca (ének), David Pinto (nagybőgő, basszusgitár), Sergio Valdeoz (gitár), Hugo Bravo (ütőhangszerek), Juan Medrano "Cotito" (cajón))

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Klasszikus

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Tánc

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.