Jazz/World

A kubai zene "cimborája" tíz éve hunyt el

2013.07.13. 07:09
Ajánlom
2003. július 13-án hunyt el Compay Segundo kubai zenész, a világhírű Buena Vista Social Club együttes tagja.

Maximo Francisco Repilado Munoz néven látta meg a napvilágot 1907. november 18-án a Santiago de Cubához közeli Siboneyben. Családjával együtt kilencéves korában költözött be Santiagóba, amelyet mindig is a kubai zenei élet egyik központjának tartottak. Tizennégy éves volt, amikor helyi zenészekkel játszani kezdett klarinéton, egy évvel később megírta Yo vengo acquí című dalát. A harmincas években Havannába költözött, ahol borbélyként dolgozott. A fodrászszékbe 1942-ben ült be Lorenzo Hierrezuelo Trova muzsikus, a hajvágás eredménye egy duó megalakulása lett. A Los Compadresnek nemcsak a sikert, hanem becenevét is köszönheti: a Compay a cimborát jelentő compadre szó rövidítése, a Segundo pedig arra utal, hogy a kettősben a vokált énekelte.

Az ötvenes évek végén alakította meg Compay Segundo y sus Muchachos (Compay Segundo és a fiúk) nevű együttesét, ezzel jutott először külföldre, a Dominikai Köztársaságba. Akkor már különleges, héthúros gitárján játszott, az általa armonicának nevezett hangszeren a harmadik húrt megkettőzve használta. Együttese sikert sikerre halmozott, Segundo visszaemlékezései szerint ez volt élete legszebb időszaka. Fidel Castro 1956-os hatalomra jutása gyökeres változást hozott az ő életében is. Nappal egy szivargyárban dolgozott, esténként tengerparti bárokban és éttermekben lépett fel, majd lassacskán kikopott a hivatásos zenészek közül. A zene mellett a szivar volt a muzsikus másik nagy szerelme: ötéves volt, amikor először rágyújtott és ez a szenvedélye élete végéig elkísérte.

Talán soha nem került volna ismét a felszínre, ha spanyol turisták nem hallják meg játékát egy havannai szállodában. Segundo, aki akkor már jóval túl volt a hetvenen, így jutott el Spanyolországba, ahol nem csak ünnepelték, de több lemezt is készítettek vele. Ennek nyomán meghívást kapott Európa több nagyvárosába, és a legnagyobb hangversenytermek kedvence lett. Az igazi világhírt azonban a Buena Vista Social Club hozta meg számára. Nick Gold brit zenei producer 1996 környékén vette fejébe, hogy felkutatja az elfeledett kubai zenészeket, köztük Compay Segundót is.

 A produkciót a gitáros Ry Cooder hozta össze és a német rendező Wim Wenders készített világsikert hozó dokumentumfilmet a meglehetősen magas kort megért zenészekről. A Buena Vista Social Club lemezéből több millió példányt adtak el és Grammy-díjat is kaptak érte, a film 1999-ben elnyerte az Európai Filmdíjat és Oscarra is jelölték. Compay Segundo leghíresebb dala a Chan Chan, ezzel kezdődik a film és az album is.

A formáció számos országban, köztük Magyarországon is nem egyszer turnézott, népszerűsítve a kubai kultúrát. 2000 februárjában az a megtiszteltetés érte őket, hogy zenélhettek II. János Pál pápának a Vatikánvárosban. Segundo élete végén veseelégtelenségben szenvedett, ennek következtében halt meg 2003. július 13-án, 95 évesen. Végakaratának megfelelően Santiago de Cubában helyezték végső nyugalomra, abban a városban, ahol élete jó részét töltötte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Vizuál

Ruben Brandt visszatért a tett helyére – interjú Milorad Krstić-csel

Milorad Krstić animált krimije, a Ruben Brandt 40 ezer néző felett jár, és közel került az Oscar-jelöltséghez. A Műcsarnokban rendezett kiállítással a kör teljessé vált, a festménytolvaj visszatért születési helyére. A művészettörténeti utalásokkal zsúfolt mozi 2018 egyik legmeghatározóbb mozzanata volt a magyar kultúrában, így alkotója bekerült az idei Kult50-be is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik a (női) jazzbőgősők egyik legjobbika

Linda May Han Oh már unja, ha arról kérdezik, milyen érzés nőként egy erősen férfias szerepben, jazzbőgősként és basszusgitárosként létezni. Csak teszi a dolgát szívből, az emberek pedig nem győznek ámuldozni.
Jazz/World interjú

Salamon Soma: „A népzene vibráló energiája átjön a színpadon is"

Salamon Soma nemrég az USA egyik legnagyobb presztízsű zeneoktatási intézményében, a Berklee College of Music-on szemléltette a magyar népzenekutatás módszereit Hodorog András moldvai furulyással. Erről az útról is kérdeztük a Népzene Tanszék oktatóját, aki zenészként is praktizál.
Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Szabad Hangok - Dés László Free Sounds Quartet

Dés László és zenekara csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak, a teljes szabadság örömével május 27-én az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.