Jazz/World

A KULT50 bemutatja: Bacsó Kristóf

2017.10.14. 15:59
Ajánlom
Nem „nyomulós” típus, szabadidejében sem az előnyös kapcsolatokat keresi, hanem inkább gyakorol. Bacsó Kristóf szaxofonos portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Bacsó Kristóf

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

Nehéz manapság úgy megszólalni a kortárs stílusokban, hogy a hallgató észrevegye az eredetiséget, ám eközben ne rémüljön meg és meneküljön fejvesztve a hangok összetételének ismeretlenségétől. A magyar jazzéletben van valaki, aki erre úgy képes, hogy közben lépést tud tartani a legújabb európai és amerikai trendekkel. Bacsó Kristóf szaxofonos új, Pannon Blue című lemezének első taktusaiban a disszonancia szinte erővel rántja ki a megszokottságból a hallgatót, aki nem tudja, hogy hirtelen melyik hangszerre legyen figyelmes. De aztán minden a helyére kerül, és a szám végére a hallgató már szinte észre sem veszi a disszonanciát.

Amióta Bacsó a saját zenéjét adja elő, pályája nyílegyenesen mutat az eredetiség irányába. Komponistaként sok emlékezetes témát tett már le a kottatartóra, például a Caffeine Expresst vagy a Lunar Dance-t, és ezeket élvezetes hangszerelésekben szólaltatta meg kvartettje, kvintettje vagy éppen a Modern Art Orchestra big band, amelynek ő az egyik kulcstagja. Az új lemezen a dalok címében is eljátszik a „magyar jazz” szófordulat belső ellentmondásaival – például: Pannon Betyars on the Land of the Pampas –,a zenék pedig elbűvölően, iróniától sem mentesen árnyalják ezt a gondolatiságot.

Bacsó talán azért ennyire gondolkodó zenész, mert klasszikus hegedűt tanult először, így nem csak a tinédzserek dühével kezdte el fújni a szaxofont. Az improvizálás lehetősége vonzotta a jazzhez, és ez irányú lelkesedését azóta is megőrizte: mindannyiszor érezni a lendületét, ahányszor belekezd egy szólóba. A stúdióbeli szabad rögtönzések általában nem kerülnek rá a mesterszalagra, de ez itt másképp van: két ad libitum tétel is található a lemezen, az egyik éppen a fent jellemzett bevezető szám. A Pannon Blue (BMC Records) lemez és az Opus Jazz Clubban a felvételek alkalmából Lionel Louke világhírű amerikai gitárossal közösen adott több koncert káprázatos, unikális élményt adott a hallgatóságnak.

Bacsó Kristóf

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

A pesti Jazztanszakon szerzett diploma, majd a rádiós szaxofonverseny megosztott első helye után Bacsó Párizsban, később Bostonban, a Berklee-n tökéletesítette tovább tudását. Saját lemezein többek között Gadó Gábor és Oláh Kálmán zenekarvezetőkkel szerepelt. Őket és Lukács Miklóst, a jazzben, kortárs zenében és világzenében egyaránt világsikereket elérő cimbalomművészt emlegeti úgy, mint akik a legnagyobb hatással voltak rá, amikor saját zenekarát rakta össze. Újabban már nem az alt-, hanem a tenorszaxofon a fő hangszere, amivel jelentősen megnövelte művészi kifejezőerejét.

A Triadba, jelenlegi zenekarába két, hozzá hasonlóan a leghíresebb amerikai jazztanszakokon tanult muzsikust hívott meg: Tzumó Árpádot és Juhász Mártont. Persze sem Magyarországon, sem Amerikában nem lehet a zenészegzisztenciát egyedül egy ilyen, csak „original” zenét játszó együttesre alapozni. Bacsó a Modern Art Orchestrán kívül – ami az ő szerzeményeiből is önálló lemezt készített – sok hangszerelést és meghívásos fellépést vállal. A Lukácsnak írt cimbalomverseny különösen nagy feladat volt, de dolgozik Szalóky Ágival, és most mutatják be Pacskovszky József A tökéletes gyilkos című filmjét is, amelynek ő a zeneszerzője. És akkor még nem beszéltünk „civil” állásáról, ami egyáltalán nem mellékes számára, hiszen a Zeneakadémia jazz tanszékén tanít.

Bacsó nem „nyomulós” típus, szabadidejében sem az előnyös kapcsolatokat keresi, hanem inkább gyakorol. Kényszeredetten érzi magát, amikor saját portékáját kell dicsérnie, bár tanítványait arra biztatja, hogy végezzenek olyan tevékenységeket is, amelyek ma már hozzátartoznak a zenészléthez, mint az online jelenlét erősítése. A szakma persze így is egységesen méltányolja Bacsó munkásságát. Gáspár Károly zongorista fogalmazta meg sokak nevében az új lemez kapcsán: „Nagy öröm, hogy kis hazánkban olyan jazzisták élnek, tevékenykednek, akik teljes mértékben az amerikai és nyugat-európai színvonalat képviselik.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.