Jazz/World

A lazított formák zenéje

2008.11.27. 00:00
Ajánlom
Interjú Dés Andrással

Dés András (fotó: Kardos Zsuzsa)

Az elmúlt egy év új korszakot nyitott Dés András zenei pályafutásában. Tavaly októberben megalakította saját trióját Szandai Mátyás bőgőssel és Oláh Szabolcs gitárossal, miután az elmúlt tíz évben jó néhány zenekarban (Balázs Elemér Group, Kaltenecker Trio, Mitsoura…) játszott. December 6-án már első lemezüket mutatják be a Marzcibányi Téri Művelődési Központban Szakcsi-Lakatos Róbert vendégszereplésével. Andrással a váltásról, a zenei inspirációkról és a saját együttes nyújtotta élményekről beszélgettünk.

Fidelio: Miért éppen gitárost és bőgőst választottál?

Dés András: Egyértelműen az volt a vágyam, hogy egy gitár-bőgő-ütőhangszerek triót alakítsak. Nagyon tetszett az ilyen formációja Marc Johnssonnak, Mino Cinelunak, vagy Arild Andersennek, aki Ralph Townerrel és Nana Vasconselosszal csinált egy szép lemezt. Az a vicces, hogy a mi zenénk egyáltalán nem hasonlít az egyikre sem, de ez volt az a hangzás, ami inspirált. Természetesen az sem volt utolsó szempont, hogy kik azok, akikkel szívesen játszanék együtt. Számomra világos volt, hogy a Matyival és a Szabolccsal szeretnék együtt dolgozni. Nehezen is tudom ezt a ritmikailag összetett zenét elképzelni másokkal.

F: A lemez azt bizonyítja, hogy jól döntöttél. Min kellett a legtöbbet dolgoznotok?

DA: A legnehezebb talán az volt, hogy elérjük: lazán játsszunk. Hogy belénk ívódjanak a bonyolultabb ritmikai feladatok, és a hallgató számára ne tűnjön fel, hogy egyáltalán voltak ilyenek. A jazznek azt a kortárs megközelítését követtük, hogy az ember viszonylag bonyolult formákat felépít, és utána a próbák és a koncertek során lazítja ezeket. De nem magát a formát szedi szét, hanem ő maga próbál egyre otthonosabban mozogni az adott formában. Ez egyfajta ”dekonstruktivista” szemléletmód. Folyamatosan csiszoljuk, és lekerekítjük a sarkokat, hogy minél kevésbé tűnjenek föl különböző átmenetek, zenei sarokpontok.

F: Milyen stílusok inspiráltak?

DA: Egyrészt a mai, 21. századi kortárs New York-i fiatalok jazz zenéje, amit mindannyian nagyon sokat hallgatunk. Másrészt megjelenik a zenénkben az indiai zene ritmikai összetettsége, és van benne valami a könnyűzenéből is. Ezt hoztam a családból is. Apám egyrészt jazz szaxofonos, másrészt az ország egyik legismertebb dalszerzője. Ha az ember ilyen közegben nő fel, akkor akarva, akaratlanul a dal műfaja is beleívódik a gondolkodásmódjába.

F: Milyen hangszereken játszol a lemezen?


Dés András Trió

DA: Mostanra született meg egy furcsa, hibrid szettem. Jobb kézzel dobosként játszom cintányérokon és tamokon, míg a bal kezemmel a cajónon, azon a dobozféle hangszeren, amin ülök. Ez a lábdob- és a pergő funkciót látja el, és emellett lábcint is használok. Amit a dobszettben ellátnak a különböző hangszerek, azok itt is megvannak, csak mégis az egész máshogy szól. Egy számban játszom még ütőgardonon, amit az erdélyi gyimesi népzenében használnak, és kannán is.

F: Egy évvel ezelőttig egészen más szerepet játszottál akkori fő zenekarodban Balázs Elemér mellett, akit az egyik mesterednek is tekintesz.

DA: Igen, apám mellett Elemértől és Szalai Pétertől tanultam a legtöbbet a zenéről. Balázs Elemérrel különleges élmény játszani és szerintem az az összjáték is különleges, ami kettőnk között létrejött a koncerteken. Azért szálltam ki a Balázs Elemér Groupból, mert úgy éreztem, hét év után nem tudok újat nyújtani, untam a saját játékomat, mint „színező” ütőhangszeres. Lehet, hogy később újra kihívás lesz ez a szerep , de most más dolgok izgatnak.

F: Említetted, hogy feleséged és kisfiad is inspirálnak a zenélésben.

DA: Olyannyira, hogy ezt a lemezt Dórának és a Matyinak ajánlom. A számok nagy része nekik köszönhetően született. Matyi például egyszer ott feküdt mellettem, és vigyorgott rám. Ebből született a lemez utolsó száma. Ugyan 11/8-ban van, de ez egy gyerekdal, Matyi dala. Egyszer pedig az ölemben ült és rácsapott a zongorára, és arról jutott eszembe valami. Ennek az a címe, hogy Kabn, Kabn, mert akkoriban vagy két hétig állandóan ezt mondogatta. Se előtte, se utána nem használta ezt a szót, de akkor így kommunikált a világgal. Úgy érezem, ez az igazi jazz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Klasszikus

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Vizuál

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Színház

Schiller klasszikusával érkezik a Radnóti Színház új stream-előadása

Új online bemutatóra készül a Radnóti Színház, Friedrich Schiller örök érvényű Don Carlosát Sándor Júlia és Nagy Péter István átiratában ismerheti meg a közönség.
Jazz/World

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.