Jazz/World

A legkeményebb próba a fellépés utáni lazításkor jött

Bemutatjuk a legemlékezetesebb jam sessiont, amely, mint az igazi jam sessionök zöme, soha nem került lemezre. Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada” című könyvéből.

Európába való távozása előtt egy évig Coleman Hawkins volt a tenorosok koronázatlan királya. Minden tenoros, talán a jellegzetesen chicagói stílusban játszó, fehér Bud Freeman kivételével, hozzá igazodott. Minden cutting contest, vagyis “mészároló verseny” alkalmával rendesen leradírozta a pódiumról a pályatársait. 1933-ban azonban, amikor az épp turnézó Fletcher Henderson zenekarral Kansas Citybe érkezett, ahol emberére, sőt, embereire akadt.

Coleman Hawkins

Coleman Hawkins (Fotó/Forrás: jazznap.hu)

A legkeményebb próbát a jazz-zenészek elé az éjfél után is nyitva tartó olyan klubok állították, ahová saját fellépésük után lazítani mentek. Kansas City, New York, Chicago és más nagyvárosok ilyen klubjai adtak otthont az igazi nagy macsó zenei erőpróbáknak, a végtelen jam sessionöknek, amelyeken a big band játék kötelező fegyelme alól felszabadult, a táncos lábú közönség kívánságait maga mögött hagyó zenészek végre megmutathatták, mire képesek hangszerükön. Olykor csak élvezték a játékot egymás- és az őket követő, beavatott közönség előtt, máskor viszont a párbajok vérre mentek, a kifejezés átvitt értelmében. Az ilyen alkalmakat nevezték el később cutting contestnek, amikor hatalmas tehetségek és ennek megfelelő méretű egók csaptak össze, hogy eldöntsék, ki kerekedik felül, miközben talán a legihletettebb improvizációk születtek kizárólag a pillanatnak, hiszen ezek a helyek semmilyen hangrögzítő berendezéssel nem rendelkeztek, amelyek a harmincas években még amúgy sem lettek volna alkalmasak az ilyen maratoni koncertek megörökítésére.

Hawkinsszal a következő történt Kansas Cityben. A koncert után hangszerével a kezében átment a Cherry Blossomba, a 12. és a Vine Street sarkára, kihívókat keresve, mint ahogy mindig is így cselekedett, bárhová ment. A város három legjobb tenorosa már fente rá a fogát: Herschel Evans, Ben Webster és Lester Young, utóbbi a leginkább esélyesként arra, hogy Hawkinst megfossza trónjától. Hajnali négykor, miután már mindegyik kidőlt mellőlük, új zongorista után kellett nézzenek.

Lester Young

Lester Young (Fotó/Forrás: jazznap.hu)

Mary Lou Williams, a csodálatos zenész és komponista, aki zongoristanőként fehér hollónak számított, így emlékszik vissza az eseményre:

„Hajnali négy óra lehetett. Arra ébredtem, hogy valaki zörgeti az ablakot... Ben Webster volt, azt mondta: – Kelj fel, Cicababa, jam sessiont tartunk és minden zongoristát elnyűttünk. Hawkins már az ingét is levetette, de még mindig fújja. – Amikor odaértünk, Hawkins atlétában volt, és egyenként szállt szembe helyi kihívóival. Úgy tűnik, Hawkins nem számította arra, ami várt rá: Lester stílusa egészen könnyed volt... talán öt refrént le kellett játsszon, hogy bemelegedjen, de akkor aztán úgy fújta... Ebbe a csapdába sétált bele Hawkins. A Henderson-zenekar a következő este St. Louisban játszott, és Hawkins tudta, hogy lassan indulnia kell, de mindig újra belekezdett, hogy legyőzze Bent, Herschelt és Lestert. Amikor végül feladta, azonnal kocsiba ült és elindult St. Louisba. Később azt hallottam, hogy a vadonatúj Cadillacjével annyira sietett, nehogy lekésse a koncertet, hogy leégette a motort.”

Ben Webster

Ben Webster (Fotó/Forrás: jazznap.hu)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Trianon100

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.