Jazz/World

A legkeményebb próba a fellépés utáni lazításkor jött

Bemutatjuk a legemlékezetesebb jam sessiont, amely, mint az igazi jam sessionök zöme, soha nem került lemezre. Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada” című könyvéből.

Európába való távozása előtt egy évig Coleman Hawkins volt a tenorosok koronázatlan királya. Minden tenoros, talán a jellegzetesen chicagói stílusban játszó, fehér Bud Freeman kivételével, hozzá igazodott. Minden cutting contest, vagyis “mészároló verseny” alkalmával rendesen leradírozta a pódiumról a pályatársait. 1933-ban azonban, amikor az épp turnézó Fletcher Henderson zenekarral Kansas Citybe érkezett, ahol emberére, sőt, embereire akadt.

Coleman Hawkins

Coleman Hawkins (Fotó/Forrás: jazznap.hu)

A legkeményebb próbát a jazz-zenészek elé az éjfél után is nyitva tartó olyan klubok állították, ahová saját fellépésük után lazítani mentek. Kansas City, New York, Chicago és más nagyvárosok ilyen klubjai adtak otthont az igazi nagy macsó zenei erőpróbáknak, a végtelen jam sessionöknek, amelyeken a big band játék kötelező fegyelme alól felszabadult, a táncos lábú közönség kívánságait maga mögött hagyó zenészek végre megmutathatták, mire képesek hangszerükön. Olykor csak élvezték a játékot egymás- és az őket követő, beavatott közönség előtt, máskor viszont a párbajok vérre mentek, a kifejezés átvitt értelmében. Az ilyen alkalmakat nevezték el később cutting contestnek, amikor hatalmas tehetségek és ennek megfelelő méretű egók csaptak össze, hogy eldöntsék, ki kerekedik felül, miközben talán a legihletettebb improvizációk születtek kizárólag a pillanatnak, hiszen ezek a helyek semmilyen hangrögzítő berendezéssel nem rendelkeztek, amelyek a harmincas években még amúgy sem lettek volna alkalmasak az ilyen maratoni koncertek megörökítésére.

Hawkinsszal a következő történt Kansas Cityben. A koncert után hangszerével a kezében átment a Cherry Blossomba, a 12. és a Vine Street sarkára, kihívókat keresve, mint ahogy mindig is így cselekedett, bárhová ment. A város három legjobb tenorosa már fente rá a fogát: Herschel Evans, Ben Webster és Lester Young, utóbbi a leginkább esélyesként arra, hogy Hawkinst megfossza trónjától. Hajnali négykor, miután már mindegyik kidőlt mellőlük, új zongorista után kellett nézzenek.

Lester Young

Lester Young (Fotó/Forrás: jazznap.hu)

Mary Lou Williams, a csodálatos zenész és komponista, aki zongoristanőként fehér hollónak számított, így emlékszik vissza az eseményre:

„Hajnali négy óra lehetett. Arra ébredtem, hogy valaki zörgeti az ablakot... Ben Webster volt, azt mondta: – Kelj fel, Cicababa, jam sessiont tartunk és minden zongoristát elnyűttünk. Hawkins már az ingét is levetette, de még mindig fújja. – Amikor odaértünk, Hawkins atlétában volt, és egyenként szállt szembe helyi kihívóival. Úgy tűnik, Hawkins nem számította arra, ami várt rá: Lester stílusa egészen könnyed volt... talán öt refrént le kellett játsszon, hogy bemelegedjen, de akkor aztán úgy fújta... Ebbe a csapdába sétált bele Hawkins. A Henderson-zenekar a következő este St. Louisban játszott, és Hawkins tudta, hogy lassan indulnia kell, de mindig újra belekezdett, hogy legyőzze Bent, Herschelt és Lestert. Amikor végül feladta, azonnal kocsiba ült és elindult St. Louisba. Később azt hallottam, hogy a vadonatúj Cadillacjével annyira sietett, nehogy lekésse a koncertet, hogy leégette a motort.”

Ben Webster

Ben Webster (Fotó/Forrás: jazznap.hu)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Most megtudhatod, kik alakítják a jövőben a magyar jazzt

Tizenkettedik alkalommal jelentkezik Közép-Európa legjelentősebb, jazztehetségeket felvonultató tehetségbörzéje, a Jazz Showcase február 8 és 10. között, ahol a fiatalok mellett már ismert magyar és külföldi előadók is fellépnek az esti nagy koncerteken.
Jazz/World ajánló

Hajdu Kláráért szurkolhatunk A Dal 2019 előválogatójában

A Dal 2019 legjobb 30 mezőnyébe bekerült a magyar jazzélet egyik kiemelkedő énekese, Hajdu Klára a You’re gonna rise című dalával, amit január 26-án mutat be élő adásban.
Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.