Jazz/World

A magyar pampák szaxofonos betyárja

2018.01.28. 10:14
Ajánlom
Bacsó Kristóf a hazai jazzélet megkerülhetetlen alakja zeneszerzőként és szaxofonosként egyaránt. Bekerült a Fidelio által szerkesztett Kult 50 kiadványba, Pannon Blue című legutóbbi lemeze Gramofon díjat nyert, február 3-án pedig a Müpában lép fel Bacsó Kristóf Triad elnevezésű triójával, akikhez Gilad Hekselman amerikai gitáros is csatlakozik.

- Volt abban szándékosság, hogy két, hozzád hasonlóan a neves amerikai jazzintézményben, a Berklee-n tanult két magyar zenészt – a zongorista Oláh Tzumó Árpádot és a dobos Juhász Mártont - hívtad meg magad mellé zenélni a triódba?

- Nem, abszolút nem volt emögött ilyen tudatosság. Oláh Tzumó Árpádot szinte gyerekkorunkból, 15 éves kora óta ismerem, Juhász Márton viszont jóval fiatalabb nálam. Az elsődleges szempont, amiért rájuk esett a választásom, hogy mindketten nagyon érzékeny és képzett muzsikusok, akik képesek nyitottan közelíteni a zenéhez.

Bacsó Kristóf Triád

Bacsó Kristóf Triád (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

- Legutóbbi, Gramofon-díjas lemezed címe Pannon Blue, amibe beleérezhetjük a világot látott, ámde otthonától elszakadni nem tudó ember iróniáját is. Benne van ez a kettős szemszög a zenében is?

Már régen kitaláltunk egy jól hangzó jellemzést a zenénkre:

a jazz és a kortárs zene elemei keverednek a kelet-európai életérzéssel”.

Én ezt komolyan gondolom. Szerintem annak nincs értelme, hogy egy tőlem távoli irányzatot kövessek a zenében, legyen szó amerikai stílusról, vagy bármely más kultúra zenéjéről; ehelyett próbálok azokból a zenei gyökerekből is táplálkozni, amelyek tényleg belülről jönnek. Ez egyszerre tudatos és tudattalan, tehát ha megfeszülök, sem tudok másmilyen dallamokat írni. A cím egyfajta utalás erre a kettősségre:

a jazz mindig is fúziós zene volt, a kezdetektől fogva különböző kultúrák és tradíciók ötvözésével hozott létre újat. Én a magyar örökséget és életérzést a jazzhagyományba ágyazom bele.

- A blue kifejezés mit jelent ebben a kontextusban?

- Ahogy Miles Davis: Kind Of Blue, vagy John Coltrane: Blue Train című albumának címében, úgy itt sem elsősorban a kék színt, hanem egy életérzést, egyfajta mélabút jelent. Ebből a szóból származik a blues műfaj elnevezése is. A lemezen szerepel a Nu Blue és a Pannon Betyars On The Land Of Pampas című szám, a cím ezek összevonásából született.

- Sokat játszol külföldön is. Látsz különbséget abban, ahogy a külföldi és a magyar hallgatók érzékelik a zenédet?

- Amikor külföldön játszunk, akkor általában megjegyzik, hogy mennyire hallatszódik a magyar érzésvilág a zenénken. Itthon egyáltalán nem érzik ezt magyarosnak. Én úgy gondolom, hogy abszolút magán viseli a zenénk ennek a zenei hagyománynak a jegyeit.

- A lemezen közreműködik a benini származású, Amerikában élő gitáros, Lionel Loueke is. Mennyire volt cél, hogy ő belesimuljon ebbe a hangzásvilágba, vagy esetleg, hogy kontrasztot adjon neki?

- Nem akartam ilyen éles határokat húzni. Lionel Loueke jelenleg a jazz-gitáros középgeneráció egyik legnagyobb alakja. Vele még amerikai tanulmányaim során ismerkedtem meg, és innen maradt meg a kapcsolat. Az előző lemezemhez ő írta a borítószöveget, és gondoltam, hogy talán eljönne játszani is. Sok olyan szám van a lemezen, amit kifejezetten az ő egyéni és karakteres stílusának ismeretében komponáltam.

Ugyanakkor úgy gondolom, hogy például a pentaton gondolkodás mentén rengeteg párhuzam fedezhető fel az afrikai és a magyar népzene között, így aztán abszolút idomult a játéka a miénkbe.

Ő egy nagyon nyitott ember, és mindig érezte, hogy mikor kell alázatosan háttérbe vonulni, és mikor van helye annak, hogy a saját hangjával és stílusával kiemelkedjen.

- Február 3-án viszont nem vele, hanem az izraeli gitárossal, Gilad Hekselmannal léptek színpadra.

- Lionel Loueke ekkor éppen a saját produkciójával turnézik, de mindenképp szerettünk volna meghívni egy gitárost, mivel a koncertünket magába foglaló Jazz Showcase-en belül a gitárnak idén kiemelt jelentősége lesz – Zoller Attila Amerikában nagy karriert befutott gitárosnak is rendeznek emlékkoncertet. Így esett a választásunk Gilad Hekselmanra, aki egy fantasztikus szereplője a mai kortárs jazznek. Ezen a koncerten a lemezagyagon túl már új számokat is játszunk majd, tehát nem kényszerítjük Gilad Hekselmant abba a helyzetbe, hogy Lionel Lueket helyettesítse, hiszen ez nem is lehet cél.

Elfeledtük volna a messze földön híres magyar jazzgitárost?

Kapcsolódó

Elfeledtük volna a messze földön híres magyar jazzgitárost?

Zoller Attila nevét kevesen ismerik itthon, pedig az amerikai jazz-zenészek körében fontos viszonypontként emlegetik őt. Éppen 20 évvel ezelőtt, 1998. január 25-én hunyt el, emlékére február 2-án a Müpa kiváló muzsikusokkal szervez koncertet.

- A triád mellett a Modern Art Orchestra arculatának is meghatározó személyisége vagy zeneszerzőként és zenészként. A bigbandben való működésed mennyire kíván más kompetenciákat, mint a kamarazenélés?

- Egy nagyzenekarnál teljesen mások a viszonyok: nagyobb rendnek kell lenni, és emiatt sokkal koncentráltabb, „melósabb” az itteni munka. Amikor létrehoztuk a Triadot, az volt az egyik cél, hogy szabadabban tudjuk kezeljük a formákat, tehát hogy a megkomponált részek mellett ismeretlen irányokba is el tudjunk menni, amihez elsősorban nyitott fül szükséges. Egy nagyzenekarnál ez nem működik. Abban, hogy a MAO most úgy szól, ahogyan, tízévnyi kőkemény együttgyakorlás és munka van.

A másik dolog az, hogy korábban főleg altón játszottam és a szopránszaxofon volt a váltóhangszerem, most pedig már 8-10 éve a tenorszaxofon lett a fő hangszerem.

A MAO-ban a viszont az altszaxofon szólamvezetője vagyok, tehát ez abszolút más ilyen szempontból.

- Mi volt az oka a hangszerváltásnak?

- Ahogy az ember személyisége változik, mindig valami újat keres a zenében. A hangot is ugyanúgy képzi, fejleszti az ember, mint bármely más képességét: próbálja minél inkább megvalósítani azt, amit belül hall. Én rájöttem, hogy nekem sokkal természetesebben jön belülről a tenorszaxofon hangszíne, mint az altóé.

- Édesapád Bacsó Péter filmrendező, akinek szintén volt kapcsolata a zenével, hiszen viszonylag sok dalszöveget írt. Szinte soha nem beszélsz az ő személyéről. Miért?

- Ifjabb koromban mindig „valakinek a fia” voltam, és a pályám elején nagy teherként éltem meg, hogy egyáltalán felmerülhet annak a gyanúja, hogy nem a saját jogomon érvényesülök.

Azért is érdekes ez, mert ő nekem elsősorban az apám volt, nem pedig egy Kossuth-díjas filmrendező. Valóban sok slágerszöveget írt, sőt musicalt is: A szerdán tavasz lesz! című operett szövegét szerezte. Miatta bennem is él egyfajta vonzalom ez iránt a világ iránt: évek óta dolgozom együtt Szalóki Ágival, a sanzonműsorát próbálom zeneileg összefogni. Megkértem Ágit, hogy tanuljon meg néhányat édesapám dalai közül, mert fantasztikus kincsek vannak köztük, amik valamiért nincsenek szem előtt.

Bacsó Kristóf

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

- Te magad is írtál filmzenét, például Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos című filmjéhez. Ez milyen tapasztalat volt?

- Több filmes felkérés ért, aminek próbáltam eleget tenni. Ez egy alárendelt szerep, ahol zeneszerzőként a rendező utasításait követve kell belecsempésznie az embernek a saját egyéniségét a végeredménybe. Nagyon érdekes, ugyanakkor kemény munka volt, sokat tanultam belőle.

- A Müpás koncerten túl milyen új projektek foglalkoztatnak?

- Abban a nehéz helyzetben voltunk most, hogy Juhász Marci dobosunk felvételt nyert egy svájci elitiskolába, Baselbe, ahová egy évig szerződés köti. Emiatt most csak olyan koncerteket tudunk létrehozni, amikre el tud jönni. Április 28-án az Opus Jazz Clubban játszunk és tervezzük, hogy lassan egy új lemezt készítünk. A Pannon Blue egy koncertfelvétel volt, most

egy stúdiólemezt szeretnénk kiadni, ami már egy elmélyültebb útkeresés lesz az elektronika irányába.

Emellett a Modern Art Orchestrával is rengeteg felkérésük is van, illetve a Zeneakadémián is tanítok zenekari gyakorlatot, ami egy nagyon izgalmas és sokrétű feladat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Vizuál

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Vizuál

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Klasszikus

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.
Klasszikus

Szabadtéri programokkal indul újra az Óbudai Társaskör

Július 9-én a Budapesti Vonósok háromnapos sorozatával nyit az Óbudai Társaskör, majd koncertekkel és zenés összeállításokkal várja a közönséget az Óbudai Nyár keretében. Vendégük lesz többek közt Bősze Ádám, Dés László és a Sárik Péter Trió.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.
Jazz/World ajánló

Teljes a Paloznaki Jazzpiknik magyar színpadának programja

Július utolsó két napján a magyar jazzélet színe-java Paloznakra utazik, hogy közös örömzenével búcsúztassák az év legforróbb hónapját. A Fábián Julinak emléket állító színpadon ezúttal is a legnagyobb nevekkel találkozhatnak az érdeklődők: itt lesz Saya Noé, Swing á la Django, a Sárik Péter Trió & Falusi Mariann, illetve az Amoeba Band is.
Jazz/World gyász

Elhunyt Szappanos György eMeRTon-díjas basszusgitáros

„Elment a Szapi” – tudatta Facebookon az 55 évesen elhunyt basszusgitáros zenésztársa, Borlai Gergő. A hardrock.hu információi szerint Szappanos György pár nappal ezelőtt stroke-ot kapott, és bár az orvosok mindent megtettek, hogy stabilizálják az állapotát, végül nem tudták megmenteni.
Jazz/World díj

Snétberger Ferencet a Német Szövetségi Köztársaság Érdemkeresztjével tüntették ki

Snétberger Ferenc gitárművész 2021. június elsején ünnepélyes keretek közt vette át a Német Szövetségi Köztársaság Érdemkeresztjét Dr. Torsten Wöhlert kultúráért felelős államtitkártól, amelyet Frank-Walter Steinmeier szövetségi elnök adományozott neki 2020. november 15-én.