Jazz/World

A mulatt keresztesek esete a svéd funkosztaggal

2008.07.22. 00:00
Ajánlom
A két egység két és negyed órán át vívott küzdelmet – no nem egymással, hanem a rosszkedv és az unalom ellen, és megnyerték az összecsapást, mondhatnánk az amerikai Crusaders és a Nils Landgren parancsnokolta Funk Unit hadműveleteinek összegzéseképpen. Leginkább a két csapat közös csapásmérése volt átütő, de vetélkedésük is pompázatos parádét hozott.

Lazán, sportos eleganciával, szabadon, mint a szél (Free As The Wind), indult be a Crusaders csapata rögtön a koncert kezdetén. Negyvenegynéhány éve indultak be először, de az energiával töltöttség, az ízlés, a könnyedség, szinte semmit sem változott. Az eredeti felállásból (most nem említve a nagyobbik, főleg fúvósokkal kibővített változatot) a legfontosabb kulcsember, Joe Sample vitte a prímet, ő lehelt új életet a hivatalosan sosem feloszlott zenekarba. Sample pályafutásáról Crusadersen belül és kívül itt nincs elég hely méltatásra, de aki először hallotta, az is érezhette, hogy lüktetése, szellemesen feltett, levegős vampjai táncparkettre kergetik még a nagypapákat is. Aki meg mégis ülve marad, az is lábával veri a ritmust. Mint a Weather Reportnál, ennél a csapatnál is a szaxofonos szólista, Wilton Felder volt a legkitartóbb társ a ”hadjáratok” vezetésében. A reunion zenekar dobosát a Millenáris Teátrumban Forrest Robinson helyettesítette, de hogy! Szinte ő volt az első Sample után, aki kitűnt a Crusaders fent sorolt legjobb tulajdonságaiban, mellé nem kell perkás, hogy színezzen, pedig ő is levegősen játszik. Szerénységére – ő a zenekar junior részéhez tartozik – jellemző, hogy csak az utolsó ráadásban engedett el egy bődületes szólót, zsonglőr trükkökkel fűszerezve. Sample fia basszusgitározott, aki végig hozta az ebben a magas szintű zenekarban elvárhatót.

Az idei, új Crusaders lemez (Old Socks, New Shoes...New Socks, Old Shoes) Eric Claptonnal és másokkal ékes sztárparádéjából csak egyvalaki kísérte el őket kiemelt szólistaként: Ray Parker Jr., a Boy Wonder-nek becézett gitáros, akit szerzeménye, a Ghostbusters főcímzene tett híressé. Szerénységről a csodafiúnál ne is beszéljünk, mert nincs miről (színpadi mozgása és konferálásai is kihívóak, és már egy korai szólójában is beidézte legsikeresebb számát), inkább az ügyességéről: pompás ritmusgitáros, minden funk és R&B trükk birtokában van, jól is énekel. Aki a Crusaders rajongótáborába a popzene valamelyik ága felől érkezett, ezeket nagyra értékeli, a jazzisták meg kicsit lazítottak az ő szólói alatt. A Millenárison kialakított küzdőtéren (ülőhelyet, helyesen, nem adtak) vegyesen fordult elő a Mammutból átkóborolt plázacica, lófarkas, ősz szakállas rocker és lelkesen ugráló nagykamasz fiát legeltető szülői pár. Maga Sample is kicsit nagypapásan adta elő, hosszú mesékkel toldotta meg konferálásait a régi – de nem mindig csak szép – időkről.

Viszont az abszolút hadvezér Nils Landgren volt, a kopaszodó svéd pozanos, akiről Sample azt mondta, hogy amióta James Brown nincs köztünk, örököse lehet a legkeményebben dolgozó szórakoztatóipari szakmunkás címnek (persze szabad fordításban, mert ő valami showbizt emlegetett). Nem csak a vicc kedvéért hoztam fel a két kultúra, az európai és az amerikai felfogásbeli különbségeit: ezek ugyanis a zenei stílusban is megjelentek. Landgren tíz éve ismerkedett meg ideáljával, Sample-lel, aki meghívta vendégszólistának egy Crusaders-fellépésre, azután ő hívta el Sample-t, végül lemezt is készítettek közösen, de Landgren neve alatt. A mester és távoli országbeli tisztelője idén közös hadjáratra indultak, de a Crusaders végig Landgrennel megerősítve játszott. Landgren ereje, energiája, virtuozitása bámulatos, és furcsa énekhangja is valahogy jól jön ki, a Creole Love Call lemezről elő is adtak két számot. Landgren játéka a Crusadersszel is kellően érvényesült (a Get Out of My Life Woman volt ennek a résznek a fénypontja), de váratlan minőségi és hangulati ugrás jött létre, amikor bejött a Unit, a Landgren-osztag további négy tagja, és közösen játszottak.

Bizony kellett is a vérfrissítés már egy óra után, főleg a Come on Home című Feldman témánál lassultak le a dolgok, de a svéd fúvósok tülkölése, Magnus Lindgren olykor wah-wah-torzított szaxofonja feldobta a hangulatot, amelyik további majdnem másfél órán át ott is maradt, méghozzá a plafonon, annak is a legközepén. House party következett a javából, a kőkemény, rockosabb, modulációkkal az eddigieknél sokkal jobban tarkított, kilencvenes években újra divatba jött irányzatból. Basszusgitáros-énekesük, Magnum Coltrane Price már a hip-hop felé nyitott frazeálásában, egyébként az egész zenekar vokálozott, és minden addiginál fegyelmezettebben rakták fel a groove-okat. Monotonabb, ugyancsak sok ismétléssel eljátszott, de nagyon magával ragadó zenét hallottunk a svédektől. Végig velük maradt Parker, aki azért értékes dolgokat csinált a tuttikban is. Egyetlen gyenge pontjuk a változatosság ellen beoltott dobos volt, de lehet, hogy csak azért járt rosszul, mert Robinson után, sőt néha mellette kellett játsszon.

A zárószámra és ráadásokra előjött újra az egész tized (tentett), és még srófoltak egyet a hangulaton, hogy azután – állítólag a turné során először – a Ghostbusterst is eljátsszák, méghozzá a két együttes nevére módosított refrénszöveggel. A nevek olyan szempontból is találóak, hogy míg a ”mulatt” származású Sample a New Orleansra jellemző, komótosabb, lazább, individualistább csapatot vezet, addig Landgren még szóló közben is vezényel gesztusaival, éneklés közben meg a kezével. Zenei ziccer ki nem maradhat nála, és aki nem fúj egyszerre, nemkap rétest estére. Így azután nem meglepő, hogy egy halálijó nyári bulikoncertre nincs jobb, mint a két csapat vegyesválogatottja.

(2008. július 21. Millenáris Teátrum – A Crusaders és a Nils Landgren Funk Unit koncertje; A Crusaders tagjai: Joe Sample (billentyűs hangszerek), Wilton Felder (szaxofon), Ray Parker Jr. (gitár, ének), Nils Landgren (harsona), Nick Sample basszusgitár), Forrest Robinson (dobok); a Funk Unit tagjai: Nils Landgren (harsona, ének), Magnum Coltrane Price (bassusgitár, ének), Magnus Lindgren (szaxofon, fuvola), Sebastian Studnitzky (billentyűs hangszerek, trombita), Adam Karsnas (dobok))

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.
Jazz/World ajánló

Hazaszeretet-export magasfokon - Interjú Rosonczy-Kovács Mihály népzenésszel

Idén ünnepli megalapításának tízedik évfordulóját a Junior Prima Díjas hegedűs, Rosonczy-Kovács Mihály által alapított Hungarian FolkEmbassy. Az együttes november 30-án kétrészes ünnepi koncerttel várja a közönséget a Fonóban olyan vendégművészekkel, akikkel az elmúlt évtizedben dolgoztak együtt.
Jazz/World ajánló

Perfekcionizmus és dallamközpontúság

Bill Stewart perfekcionista, mégis lélekkel teli játékmódja több generációnyi jazz-dobost inspirált és inspirál mai napig, több tucat jazz lemez megszólalását emeli a legmagasabb fokra, miközben élőben – az aktuális zenekar stílusától függetlenül – minden pillanatban száz százalékos jelenlétével varázslatos élményt nyújt.
Jazz/World ajánló

Újra színpadon a Rackaláka

November 27-én a Kaláka együttes a Ferenczi György vezette 1-ső Pesti Rackákkal ad közös koncertet a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A két formáció nem először lép együtt színpadra, ilyenkor úgy nevezik magukat: Rackaláka.
Jazz/World ajánló

Dalok, amelyek végérvényesen a szívünkhöz nőttek

Először 2014-ben nyílt ki a nagy magyar daloskönyv, 2017-ben érkezett a második rész, idén pedig folytatódik a sikersztori, hiszen ki ne szeretné a mindenki által jól ismert és szeretett slágereket maibb, frissebb köntösben hallani? A recept a következő: végy egy nagy csokorra valót a legkedveltebb magyar dalokból, csempéssz közéjük pár meglepetést, porold le őket, fűszerezd az aktuális évjáratnak megfelelően, majd kérd meg a hazai könnyűzenei élet állócsillagait és egy klasszis rendezőt, hogy együtt tálalják! Legközelebb december 13-án, a Fesztivál Színházban kóstolhatunk bele a 20. század legjobb dalaiba – ugye ott találkozunk?