Jazz/World

A mulatt keresztesek esete a svéd funkosztaggal

2008.07.22. 00:00
Ajánlom
A két egység két és negyed órán át vívott küzdelmet – no nem egymással, hanem a rosszkedv és az unalom ellen, és megnyerték az összecsapást, mondhatnánk az amerikai Crusaders és a Nils Landgren parancsnokolta Funk Unit hadműveleteinek összegzéseképpen. Leginkább a két csapat közös csapásmérése volt átütő, de vetélkedésük is pompázatos parádét hozott.

Lazán, sportos eleganciával, szabadon, mint a szél (Free As The Wind), indult be a Crusaders csapata rögtön a koncert kezdetén. Negyvenegynéhány éve indultak be először, de az energiával töltöttség, az ízlés, a könnyedség, szinte semmit sem változott. Az eredeti felállásból (most nem említve a nagyobbik, főleg fúvósokkal kibővített változatot) a legfontosabb kulcsember, Joe Sample vitte a prímet, ő lehelt új életet a hivatalosan sosem feloszlott zenekarba. Sample pályafutásáról Crusadersen belül és kívül itt nincs elég hely méltatásra, de aki először hallotta, az is érezhette, hogy lüktetése, szellemesen feltett, levegős vampjai táncparkettre kergetik még a nagypapákat is. Aki meg mégis ülve marad, az is lábával veri a ritmust. Mint a Weather Reportnál, ennél a csapatnál is a szaxofonos szólista, Wilton Felder volt a legkitartóbb társ a ”hadjáratok” vezetésében. A reunion zenekar dobosát a Millenáris Teátrumban Forrest Robinson helyettesítette, de hogy! Szinte ő volt az első Sample után, aki kitűnt a Crusaders fent sorolt legjobb tulajdonságaiban, mellé nem kell perkás, hogy színezzen, pedig ő is levegősen játszik. Szerénységére – ő a zenekar junior részéhez tartozik – jellemző, hogy csak az utolsó ráadásban engedett el egy bődületes szólót, zsonglőr trükkökkel fűszerezve. Sample fia basszusgitározott, aki végig hozta az ebben a magas szintű zenekarban elvárhatót.

Az idei, új Crusaders lemez (Old Socks, New Shoes...New Socks, Old Shoes) Eric Claptonnal és másokkal ékes sztárparádéjából csak egyvalaki kísérte el őket kiemelt szólistaként: Ray Parker Jr., a Boy Wonder-nek becézett gitáros, akit szerzeménye, a Ghostbusters főcímzene tett híressé. Szerénységről a csodafiúnál ne is beszéljünk, mert nincs miről (színpadi mozgása és konferálásai is kihívóak, és már egy korai szólójában is beidézte legsikeresebb számát), inkább az ügyességéről: pompás ritmusgitáros, minden funk és R&B trükk birtokában van, jól is énekel. Aki a Crusaders rajongótáborába a popzene valamelyik ága felől érkezett, ezeket nagyra értékeli, a jazzisták meg kicsit lazítottak az ő szólói alatt. A Millenárison kialakított küzdőtéren (ülőhelyet, helyesen, nem adtak) vegyesen fordult elő a Mammutból átkóborolt plázacica, lófarkas, ősz szakállas rocker és lelkesen ugráló nagykamasz fiát legeltető szülői pár. Maga Sample is kicsit nagypapásan adta elő, hosszú mesékkel toldotta meg konferálásait a régi – de nem mindig csak szép – időkről.

Viszont az abszolút hadvezér Nils Landgren volt, a kopaszodó svéd pozanos, akiről Sample azt mondta, hogy amióta James Brown nincs köztünk, örököse lehet a legkeményebben dolgozó szórakoztatóipari szakmunkás címnek (persze szabad fordításban, mert ő valami showbizt emlegetett). Nem csak a vicc kedvéért hoztam fel a két kultúra, az európai és az amerikai felfogásbeli különbségeit: ezek ugyanis a zenei stílusban is megjelentek. Landgren tíz éve ismerkedett meg ideáljával, Sample-lel, aki meghívta vendégszólistának egy Crusaders-fellépésre, azután ő hívta el Sample-t, végül lemezt is készítettek közösen, de Landgren neve alatt. A mester és távoli országbeli tisztelője idén közös hadjáratra indultak, de a Crusaders végig Landgrennel megerősítve játszott. Landgren ereje, energiája, virtuozitása bámulatos, és furcsa énekhangja is valahogy jól jön ki, a Creole Love Call lemezről elő is adtak két számot. Landgren játéka a Crusadersszel is kellően érvényesült (a Get Out of My Life Woman volt ennek a résznek a fénypontja), de váratlan minőségi és hangulati ugrás jött létre, amikor bejött a Unit, a Landgren-osztag további négy tagja, és közösen játszottak.

Bizony kellett is a vérfrissítés már egy óra után, főleg a Come on Home című Feldman témánál lassultak le a dolgok, de a svéd fúvósok tülkölése, Magnus Lindgren olykor wah-wah-torzított szaxofonja feldobta a hangulatot, amelyik további majdnem másfél órán át ott is maradt, méghozzá a plafonon, annak is a legközepén. House party következett a javából, a kőkemény, rockosabb, modulációkkal az eddigieknél sokkal jobban tarkított, kilencvenes években újra divatba jött irányzatból. Basszusgitáros-énekesük, Magnum Coltrane Price már a hip-hop felé nyitott frazeálásában, egyébként az egész zenekar vokálozott, és minden addiginál fegyelmezettebben rakták fel a groove-okat. Monotonabb, ugyancsak sok ismétléssel eljátszott, de nagyon magával ragadó zenét hallottunk a svédektől. Végig velük maradt Parker, aki azért értékes dolgokat csinált a tuttikban is. Egyetlen gyenge pontjuk a változatosság ellen beoltott dobos volt, de lehet, hogy csak azért járt rosszul, mert Robinson után, sőt néha mellette kellett játsszon.

A zárószámra és ráadásokra előjött újra az egész tized (tentett), és még srófoltak egyet a hangulaton, hogy azután – állítólag a turné során először – a Ghostbusterst is eljátsszák, méghozzá a két együttes nevére módosított refrénszöveggel. A nevek olyan szempontból is találóak, hogy míg a ”mulatt” származású Sample a New Orleansra jellemző, komótosabb, lazább, individualistább csapatot vezet, addig Landgren még szóló közben is vezényel gesztusaival, éneklés közben meg a kezével. Zenei ziccer ki nem maradhat nála, és aki nem fúj egyszerre, nemkap rétest estére. Így azután nem meglepő, hogy egy halálijó nyári bulikoncertre nincs jobb, mint a két csapat vegyesválogatottja.

(2008. július 21. Millenáris Teátrum – A Crusaders és a Nils Landgren Funk Unit koncertje; A Crusaders tagjai: Joe Sample (billentyűs hangszerek), Wilton Felder (szaxofon), Ray Parker Jr. (gitár, ének), Nils Landgren (harsona), Nick Sample basszusgitár), Forrest Robinson (dobok); a Funk Unit tagjai: Nils Landgren (harsona, ének), Magnum Coltrane Price (bassusgitár, ének), Magnus Lindgren (szaxofon, fuvola), Sebastian Studnitzky (billentyűs hangszerek, trombita), Adam Karsnas (dobok))

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World hír

Elhunyt a Keresztapában is szereplő jazzénekesnő

Morgana Kinget a legtöbben Don Vito feleségeként ismerik a Keresztapában. A Grammy-jelölt jazzénekesnő 87 évesen hunyt el.
Jazz/World ajánló

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.
Jazz/World ünnep

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.