Jazz/World

A nap, amikor Louis Armstrong 80 ezer ember előtt játszott Budapesten

2018.02.02. 12:00
Ajánlom
A trombitás-énekes Satchmo 1965. június 9-én egyesek szerint 80, mások szerint 93 ezer ember előtt játszott a Népstadionban, ez volt az egyik legnagyobb közönsége. A történelmi pillanatot tokaji borral teli csikóbőrös kulaccsal köszönték meg neki a magyar szervezők. Az eset körülményei azonban ellentmondásosak.

Louis Armstrong A jazz nagykövetei (Jazz Ambassadors) program keretében érkezett 1965-ben Budapestre, amit Dwight D. Eisenhower elnöksége idején

azzal a propagandacéllal indított az amerikai kormány, hogy bemutassák az amerikai kultúra szabadságát a vasfüggöny mögötti, Amerika-ellenes, kommunista és közel-keleti arab országok területén.

A szabadság eszméjének közvetítésére pedig mi sem bizonyult jobb eszköznek, mint az improvizáció zenéje, a jazz.

Louis Armstrong Budapesten, 1965.

Louis Armstrong Budapesten, 1965. (Fotó/Forrás: Molnár Edit)

És valóban, Magyarországon ekkor szinte soha nem látott népszerűségnek örvendett a műfaj, többek között Willis Conover Voice of America nevű rádióműsorának köszönhetően, ami szinte az egész világon sugározva ismertette meg az amerikai jazz legjobbjait. Magyarországon a nyilas hatalom alatt német nyomásra tiltották a műfajt, néhány évvel később, a szocializmus alatt pedig szovjet hatásra, mondván az „a dekadens nyugati kultúra” terméke. 1956-el azonban a jazz a tiltottból átkerült a tűrt kategóriába, és az ötvenes évek végére általánosak lettek a jam sessionök. Így aztán Louis Armstrong nevének hallatán tolongott a magyar közönség a jazz nagykövetének koncertjére.

A koncert kapcsán rendelkezésünkre áll a fenti bájos kordokumentum is. Tolnay Klári stewardess kapta azt a megtisztelő feladatot, hogy a Budapestre tartó repülőn meginterjúvolja az amerikai sztárt, és tört angolsággal megkérje, hogy a koncertre el nem jutó magyaroknak dúdolja bele a mikrofonba a Hello Dolly című slágert.

A koncert után tokaji borral teli csikóbőrös kulacsot kapott ajándékba és a fiatal Vitray Tamás is beszélgetett a művésszel.

Ugyanakkor van néhány ellentmondásos pont ebben az egész históriában: az amerikai kormány fekete muzsikusokkal is demonstrálta Európában az amerikai demokráciát, miközben a rasszizmus Amerikában még mindig tapintható volt, és a feketék polgárjogi küzdelme koránt sem ért célt. Emiatt Louis Armstrongot is érte támadás az afroamerikai sajtó részéről, akik kifogásolták, hogy Armstrong a nyugati sajtó kérdésére elhallgatta az afroamerikaiak elnyomott helyzetét, mondván, hogy „neki nem esett bántódása”. Korábban Armstrong határozottan protestált a feketékkel szembeni bánásmód ellen: repertoárján szerepelt a híres rasszizmus ellenes dal, a Black and Blue, 1957-ben pedig, amikor Arkansas állam kormányzója, Faubus kormányzó megakadályozta, hogy feketék tegyék be a lábukat egy helyi iskolába, Armstrong lemondta szovjet turnéját. Armstrong ekkor azt mondta, a helyzet kezd olyan rossz lenni, „mintha a feketéknek nem is lenne hazája”.

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

Kapcsolódó

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

A jazz története elválaszthatatlan a faji identitás kérdésétől és a feketék polgárjogokért folytatott küzdelmétől. A szegregációról szóló ikonikus jazz-szerzemények közül válogattunk.

Sokan kétszínűnek tartották Louis Armstrongot a keleti blokkban tartott turnéi miatt: Dave Brubeck és felesége, Ioia például még jazz musicalt is írtak Az igazi nagykövet (The Real Ambassadors) címmel, amiben Armstrong alakját egy Pops nevű karakterrel ábrázolták.

Pops ebben a musicalben elutazott egy fiktív afrikai országba, ahol az amerikai demokrácia evangéliumát hirdette az az ember, aki otthon maga sem részesült a demokráciából. Bár csak egyszer adták elő a musicalt az 1962-es Montrey Jazz Fesztiválon, Armstrong látta azt, de nem tudni, hogyan reagált rá. 

Armstrong egyébként valóban koncertezett Afrikában - erre utal is a fenti magyar riportban: a frissen függetlenedett Ghánában 1956-ban lépett fel, ahol valódi királyként kezelték őt.

Elképzelni is képtelenség, milyen tudathasadt állapot lehetett Afrikában az amerikai demokrácia zászlóvivőjeként énekelni a Black and Blue című számot, amiben arról beszél, mennyi sérelem éri a feketéket bőrszínük miatt.

Mindenesetre öröm látni, ahogy az afrikai asszonyok élettel telve táncolják tradicionális táncaikat az afrikai zenéből elszármazott új amerikai tánczenére. Mint ahogy az is öröm, hogy volt idő, amikor a jazz 80 ezer embert is megmozgatott egyszerre Budapesten.

(Forrás: Jávorszky Béla Szilárd: A magyar jazz története, openculture.com)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Mutatjuk, kik az irodalmi Nobel-díj legnagyobb esélyesei

Michel Houellebecq és Salman Rushdie a két fő várományosa a 2022-es irodalmi Nobel-díjnak, de ezúttal is szoríthatunk Nádas Péterért, illetve Krasznahorkai Lászlóért. Cikkünkben mutatjuk, hogy látják a leghíresebb kortárs írók esélyeit a fogadóirodák.
Klasszikus

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Vizuál

Nem fordíthatjuk el a fejünket – Film készült az időskori demenciáról

Valós történetet dolgoz fel Vámos Zoltán orvos, filmrendező és forgatókönyvíró időskori demenciáról szóló kisjátékfilmje, amelyet szeptember 28-tól láthatnak az érdeklődők.
Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„A dalaink közösséget hivatottak teremteni” – megjelent a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint Quartet új lemeze

A Fidelio felületén debütál Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új lemeze, az About Time. A két zenésszel az album címén túl a koncertek feloldó hatásáról, a nemzetközi jelenlétről, illetve közelgő, november 22-i müpás koncertjükről beszélgettünk. A lemez meghallgatható a cikkben.
Jazz/World

„Viseljétek büszkén a hegeiteket” – Nai Palm, a Hiatus Kaiyote énekesnőjének nem mindennapi története

2018-ban a Hiatus Kaiyote énekesnője, Naomi Saalfield, művésznevén Nai Palm, bejelentette, hogy mellrákot diagnosztizáltak nála, mely – hihetetlen lélekereje ellenére – rendkívül megviselte. Ő azonban mégsem engedte, hogy mindez megtörje, és a tragédiákból erőt merítve ma már ő inspirál másokat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Pharoah Sanders legendás szaxofonos

A spirituális jazzmozgalom kulcsfiguráját 81 éves korában érte a halál – adta hírül a Pitchfork a Luaka Bop lemezkiadóra hivatkozva.
Jazz/World magazin

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Jazz/World hír

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség; a nyolc kategóriában meghirdetett elismerést a 10. Music Hungary Konferencia & Showcase második napján, november 30-án adják át Veszprémben.