Jazz/World

"A népzenének is a metálsága fogott meg minket" - Interjú a Sokkal Másabb duóval

2019.05.29. 10:30
Ajánlom
A Szimpla Lemming Programban a Sokkal Másabb formáció volt a példa arra, hogy duóban is lehet sűrű és teljes értékű zenekari hangzást teremteni. Május 29-én Ágoston Bélával kiegészülve játszanak újra a Szimplában. Bódy László tárogatóst, basszusklarinétost és Molnári Ákos dobost kérdeztük.

A Sokkal Másabb névvel arra próbáltok utalni, hogy nincs már új a nap alatt?

Molnári Ákos: Nem, egyszerűen csak nagyon szeretjük ezeket a magyartalan szófordulatokat, mint a „magasabb tőlem”, „még olyanabb”, vagy a „sokkal másabb”. Egy valóságshow műsorvezetőjétől hallottam ezt az anomáliát, és azonnal éreztem, hogy megvan a nevünk.

Utólag sem töltöttétek meg filozófiával ezt a névadást?

Bódy László: Mondhatnánk, hogy ezzel arra utal, mennyire egyediek vagyunk, de erről szó sincs. Csak szórakoztunk. (nevetnek) 

Itthoni viszonylatban viszont eléggé egyedülálló a dob-fúvós duóformáció. Kényszer vagy döntés következménye ez a minimalista felállás?

MÁ: Úgy indult, hogy egy dobos versenyre készültünk, amire végül nem jelentkeztünk, viszont közben elkezdtünk improvizálni, és hat hónap alatt írtunk kilenc számot. Azóta igyekszünk tudatosabban építkezni. Eleinte Laci hozta a zenei témákat, én pedig a koncepciót. Akkoriban nagyon sok duózenét hallgattam, és láttam, hogy ennek van relevanciája. Másrészt nagyon inspiráltak az olyan zenekarok, mint például a Drums of Mombasa, ahol csak fúvós- és ütőhangszeresek vannak, és legfeljebb egy basszusgitár adja a harmóniákat. Nagyon szerettem volna én is egy ilyen zenekart, ahol az a cél, hogy egy teljes értékű hangzást érjünk el.

A Lemmingen ez talán sikerült, mert a Távoli lakat című számunk kapcsán többen megjegyezték, hogy olyan, mintha nem is ketten lennénk a színpadon.

Nagyon sűrű a dob – ennek mondjuk az a hátránya, hogy folyamatosan zakatol az egész, és 35-40 percnél tovább nem lehet hallgatni. (nevet) Persze vannak olyan zenészek, akiket duóban is elhallgatok másfél órán keresztül, például Archie Shepp és Max Roach, de ők egy másik kategória.

53681283_2555152091166259_6035655637705162752_o-101112.jpg

Molnári Ákos (Fotó/Forrás: Lázár Todoroff)

Mennyire tudjátok elengedni magatokat ebben a duó felállásban? Itt nem nagyon van lehetőség lazításra.

MÁ: Most már élvezzük, és talán a közönség is. Emlékszem arra a pillanatra, amikor két éve az első fellépésünkkor leesett, hogy most tényleg csak ketten fogjuk ezeket a számokat előadni és képviselnünk kell azt, amit összebarkácsoltunk. Előtte olyan zenekarokban játszottunk, ahol sokan voltunk, és eloszlott a felelősség. Közben pedig nagyon felszabadító, hogy nem a zenélésből élünk és ezért nincs rajtunk fellépési kényszer.

Műfajilag honnan jöttök, milyen háttérrel rendelkeztek?

BL: Gyerekkorunkban sok hard rockot meg metált hallgattunk, aztán jött a jazz- meg népzene is.

De a népzenének is a „metálsága” fogott meg minket. A lényeg a hangszeres játék, a katarzis, az úszás, a lebegés, no meg a dög.

MÁ: Felnőtt egy olyan zenészréteg, akik már metált hallgattak, és mi is közéjük tartozunk. Az első közös élményünk egy Tankcsapda koncert volt. Laci volt tizenhat, én tizenöt. A következő évben pedig már Dresch Quarettre jártunk. Le sem tagadhatnánk, hogy ez a rockos vonal nagyon meghatározó volt számunkra gyerekkorban.

53560535_2555152557832879_1770310786980249600_o-101108.jpg

Bódy László, Molnári Ákos (Fotó/Forrás: Lázár Todoroff)

Laci, a tárogató hogy került a képbe nálad? Jazzben már használják néhányan, de ilyen keményebb zenei közegben még nem hallottam.

BL: Én is gitárral, basszusgitárral, dobbal meg ütőhangszerekkel kezdtem, aztán egy népi furulya a kezembe akadt, a haverom pedig berakott egy Tatros kazit, hogy „ez az a hangszer”. Akkor kattantam rá a fúvósokra meg a népzenére. Aztán kellett valami kromatika, és elkezdtem fuvolázni, de az sem volt elég, úgyhogy elkezdtem tárogatózni. Később leszűkítettem a hangszerparkot a tárogatóra, mert többre nem volt időm. A basszusklarinét pedig Ágoston Béla révén jött be a képbe, akitől zenélni tanulok. Régi kedvencem a hangja, tehát kipróbáltam, és eldöntöttem, hogy ez kell!

Más feladatok, más felelősség hárul rátok abból adódóan, hogy ketten kell megteremtenetek a zenekari hangzást?

MÁ:

Laci ritmushangszerként is használja a fúvósokat, én pedig igyekszem dallamosan játszani.

A modern jazzben már egyébként is teljesen máshogy használják a dallamhangszereket, ez a fajta repetitív, ritmikus megközelítés sokkal relevánsabb manapság, mint a nagyívű, szépen szerkesztett szólók és arrange-ok. Azok a szólisták, akiket mi szeretünk, így játszanak.

BL: Én eleve szeretem a repetitív zenéket, úgyhogy jól jön nekem, hogy ez jelenleg benne van a köztudatban. A repetitív elektronikus zene mostanában amúgy is nagyon erősen hat a hangszeres zenére.

53212811_2555151951166273_4845212478461706240_o-101109.jpg

Sokkal Másabb (Fotó/Forrás: Lázár Todoroff)

Közelebbről: kiket hallgattok, kik inspirálnak?

MÁ: Kamashi Washington, Songs of Kemet, The Budos Band... Nagyon szeretjük ezt a modern amerikai, meg Egyesült Királyság-beli jazzt, meg azt a fajta jazzmetált, amit például Tigran Hamasyan vagy Esbjörn Svensson képvisel.

A Lemming megbeszélésen szinte mindenkinek az volt a tanácsa, hogy használjatok elektronikát. Erről mit gondoltok: van szükség rá?

BL: Mint ötlet létezik, a jövőben lehet, hogy előfordul.

MÁ: Én nagyon szeretnénk nagy, elnyújtott hangokat, jó lenne looperekkel is kísérletezni. Egész más hatást lehetne elérni.

Szerdán, azaz ma Ágoston Bélával koncerteztek. Milyen vele játszani?

MÁ: Az, hogy van humora, egyedülállóvá teszi őt, miközben egy nagyon képzett zenész is. A múltkori közös koncertünkön próbáltuk őt bevonni a saját számainkba, most egy kicsit szabadabb lesz az egész.

Van álom koncerthelyszínetek?

BL: Nincs kimondottan álom helyünk. De például a BMC-ben jó lenne játszani, ott jó a terem.

MÁ: Voltunk ott Nick Bärtsch-koncerten és elképesztően jól szólt. Egyedül a kontrabasszus-klarinét volt egy picit kihangosítva, minden más akusztikusan szólt. De nagyon szeretjük a szabadtéri helyszíneket is. Reméljük, hogy nyáron még összejön egy koncert a Pontoonban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Jazz/World Művészi szabadság

Szőke Nikoletta: „Ez egy érzelmileg intenzív időszak”

Három hete még stúdióban volt, klipet forgatott, az egész nyara be volt táblázva. Szőke Nikoletta érzelmileg intenzív időszakot él meg, aminek a hatására új dalok vannak születőben, de a kényszerű otthonmaradásban a régiekre is marad ideje. Interjú.
Jazz/World fonó

Toplistás a Besh o droM jubileumi lemeze

A Balkan World Music Chart negyedéves toplistáján a zenekar jubileumi lemeze.
Jazz/World gyász

Elhunyt Bill Withers, az Ain’t No Sunshine szerzője

81 éves korában elhunyt Bill Withers, a hetvenes évek ünnepelt soul-énekese. Legnagyobb slágerei az Ain’t No Sunshine és a Lean On Me voltak.
Jazz/World fonó

Lengyel Fonogram-díjat nyert Lajkó Félix és a VOLOSI közös albuma

Elnyerte a legrangosabb lengyel zenei elismerést, a helyi Fonogram-díjat Lajkó Félix és a Volosi közös albuma. Az elismerést a folk kategóriában kapta meg a lemez.