Jazz/World

"A népzenének is a metálsága fogott meg minket" - Interjú a Sokkal Másabb duóval

2019.05.29. 10:30
Ajánlom
A Szimpla Lemming Programban a Sokkal Másabb formáció volt a példa arra, hogy duóban is lehet sűrű és teljes értékű zenekari hangzást teremteni. Május 29-én Ágoston Bélával kiegészülve játszanak újra a Szimplában. Bódy László tárogatóst, basszusklarinétost és Molnári Ákos dobost kérdeztük.

A Sokkal Másabb névvel arra próbáltok utalni, hogy nincs már új a nap alatt?

Molnári Ákos: Nem, egyszerűen csak nagyon szeretjük ezeket a magyartalan szófordulatokat, mint a „magasabb tőlem”, „még olyanabb”, vagy a „sokkal másabb”. Egy valóságshow műsorvezetőjétől hallottam ezt az anomáliát, és azonnal éreztem, hogy megvan a nevünk.

Utólag sem töltöttétek meg filozófiával ezt a névadást?

Bódy László: Mondhatnánk, hogy ezzel arra utal, mennyire egyediek vagyunk, de erről szó sincs. Csak szórakoztunk. (nevetnek) 

Itthoni viszonylatban viszont eléggé egyedülálló a dob-fúvós duóformáció. Kényszer vagy döntés következménye ez a minimalista felállás?

MÁ: Úgy indult, hogy egy dobos versenyre készültünk, amire végül nem jelentkeztünk, viszont közben elkezdtünk improvizálni, és hat hónap alatt írtunk kilenc számot. Azóta igyekszünk tudatosabban építkezni. Eleinte Laci hozta a zenei témákat, én pedig a koncepciót. Akkoriban nagyon sok duózenét hallgattam, és láttam, hogy ennek van relevanciája. Másrészt nagyon inspiráltak az olyan zenekarok, mint például a Drums of Mombasa, ahol csak fúvós- és ütőhangszeresek vannak, és legfeljebb egy basszusgitár adja a harmóniákat. Nagyon szerettem volna én is egy ilyen zenekart, ahol az a cél, hogy egy teljes értékű hangzást érjünk el.

A Lemmingen ez talán sikerült, mert a Távoli lakat című számunk kapcsán többen megjegyezték, hogy olyan, mintha nem is ketten lennénk a színpadon.

Nagyon sűrű a dob – ennek mondjuk az a hátránya, hogy folyamatosan zakatol az egész, és 35-40 percnél tovább nem lehet hallgatni. (nevet) Persze vannak olyan zenészek, akiket duóban is elhallgatok másfél órán keresztül, például Archie Shepp és Max Roach, de ők egy másik kategória.

53681283_2555152091166259_6035655637705162752_o-101112.jpg

Molnári Ákos (Fotó/Forrás: Lázár Todoroff)

Mennyire tudjátok elengedni magatokat ebben a duó felállásban? Itt nem nagyon van lehetőség lazításra.

MÁ: Most már élvezzük, és talán a közönség is. Emlékszem arra a pillanatra, amikor két éve az első fellépésünkkor leesett, hogy most tényleg csak ketten fogjuk ezeket a számokat előadni és képviselnünk kell azt, amit összebarkácsoltunk. Előtte olyan zenekarokban játszottunk, ahol sokan voltunk, és eloszlott a felelősség. Közben pedig nagyon felszabadító, hogy nem a zenélésből élünk és ezért nincs rajtunk fellépési kényszer.

Műfajilag honnan jöttök, milyen háttérrel rendelkeztek?

BL: Gyerekkorunkban sok hard rockot meg metált hallgattunk, aztán jött a jazz- meg népzene is.

De a népzenének is a „metálsága” fogott meg minket. A lényeg a hangszeres játék, a katarzis, az úszás, a lebegés, no meg a dög.

MÁ: Felnőtt egy olyan zenészréteg, akik már metált hallgattak, és mi is közéjük tartozunk. Az első közös élményünk egy Tankcsapda koncert volt. Laci volt tizenhat, én tizenöt. A következő évben pedig már Dresch Quarettre jártunk. Le sem tagadhatnánk, hogy ez a rockos vonal nagyon meghatározó volt számunkra gyerekkorban.

53560535_2555152557832879_1770310786980249600_o-101108.jpg

Bódy László, Molnári Ákos (Fotó/Forrás: Lázár Todoroff)

Laci, a tárogató hogy került a képbe nálad? Jazzben már használják néhányan, de ilyen keményebb zenei közegben még nem hallottam.

BL: Én is gitárral, basszusgitárral, dobbal meg ütőhangszerekkel kezdtem, aztán egy népi furulya a kezembe akadt, a haverom pedig berakott egy Tatros kazit, hogy „ez az a hangszer”. Akkor kattantam rá a fúvósokra meg a népzenére. Aztán kellett valami kromatika, és elkezdtem fuvolázni, de az sem volt elég, úgyhogy elkezdtem tárogatózni. Később leszűkítettem a hangszerparkot a tárogatóra, mert többre nem volt időm. A basszusklarinét pedig Ágoston Béla révén jött be a képbe, akitől zenélni tanulok. Régi kedvencem a hangja, tehát kipróbáltam, és eldöntöttem, hogy ez kell!

Más feladatok, más felelősség hárul rátok abból adódóan, hogy ketten kell megteremtenetek a zenekari hangzást?

MÁ:

Laci ritmushangszerként is használja a fúvósokat, én pedig igyekszem dallamosan játszani.

A modern jazzben már egyébként is teljesen máshogy használják a dallamhangszereket, ez a fajta repetitív, ritmikus megközelítés sokkal relevánsabb manapság, mint a nagyívű, szépen szerkesztett szólók és arrange-ok. Azok a szólisták, akiket mi szeretünk, így játszanak.

BL: Én eleve szeretem a repetitív zenéket, úgyhogy jól jön nekem, hogy ez jelenleg benne van a köztudatban. A repetitív elektronikus zene mostanában amúgy is nagyon erősen hat a hangszeres zenére.

53212811_2555151951166273_4845212478461706240_o-101109.jpg

Sokkal Másabb (Fotó/Forrás: Lázár Todoroff)

Közelebbről: kiket hallgattok, kik inspirálnak?

MÁ: Kamashi Washington, Songs of Kemet, The Budos Band... Nagyon szeretjük ezt a modern amerikai, meg Egyesült Királyság-beli jazzt, meg azt a fajta jazzmetált, amit például Tigran Hamasyan vagy Esbjörn Svensson képvisel.

A Lemming megbeszélésen szinte mindenkinek az volt a tanácsa, hogy használjatok elektronikát. Erről mit gondoltok: van szükség rá?

BL: Mint ötlet létezik, a jövőben lehet, hogy előfordul.

MÁ: Én nagyon szeretnénk nagy, elnyújtott hangokat, jó lenne looperekkel is kísérletezni. Egész más hatást lehetne elérni.

Szerdán, azaz ma Ágoston Bélával koncerteztek. Milyen vele játszani?

MÁ: Az, hogy van humora, egyedülállóvá teszi őt, miközben egy nagyon képzett zenész is. A múltkori közös koncertünkön próbáltuk őt bevonni a saját számainkba, most egy kicsit szabadabb lesz az egész.

Van álom koncerthelyszínetek?

BL: Nincs kimondottan álom helyünk. De például a BMC-ben jó lenne játszani, ott jó a terem.

MÁ: Voltunk ott Nick Bärtsch-koncerten és elképesztően jól szólt. Egyedül a kontrabasszus-klarinét volt egy picit kihangosítva, minden más akusztikusan szólt. De nagyon szeretjük a szabadtéri helyszíneket is. Reméljük, hogy nyáron még összejön egy koncert a Pontoonban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapest Bár és a 100 tagú Cigányzenekar augusztusban a Fertőrákosi Barlangszínházban

Elkezdődött a vakáció, beköszöntött a kánikula, ilyenkor pezseg igazán az élet Fertőrákoson, mindenki megtalálja a kedvére valót: lehet bringázni és távcsővel madarat lesni, a borospincékben kékfrankost kóstolni, szörfözni, hajókázni a Fertő-tavon, jókat kirándulni, felfedezni a Pannon-tenger lerakódásából keletkezett Fertőrákosi Kőfejtőt, hűsölni benne és ugyanitt este meghallgatni egy kellemes konceret.
Jazz/World Partitúra

Laposa Julcsi: „Az emberek közérzetére próbálok hatni: megmutatni nekik, hogy a zene az övék”

Hogyan lesz valakiből zenei mediátor? És egyáltalán, mi az? Laposa Julcsi Junior Príma Díjas népzenésszel, zenei mediátorral a Partitúra Zala megyei adásának forgatásán találkoztunk.
Jazz/World pink floyd

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Jazz/World beszámoló

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World ajánló

Bartók zenéjére is improvizálnak a 20. Lamantin Jazz Fesztiválon

A hazai és a nemzetközi jazzélet kiválóságait, hatvan fellépő tizenhat koncertjét hallhatja és láthatja a közönség június 23. és 29. között Szombathelyen.