Jazz/World

„A pályakezdő zenészek helyet kérnek”

2017.10.20. 13:29
Ajánlom
Október 17-én közleményben jelentette be a Nemzeti Kulturális Alap, hogy a jövőben Hangfoglaló Könnyűzenei Támogató Programként fut tovább a három éve indult, komoly szakmai sikereket maga mögött tudó Cseh Tamás Program. Az Alappal az elmúlt hetekben egy klip támogatás kapcsán is sokat foglalkozott a sajtó és a közösségi média. Az NKA alelnökét, Lőrinczy Györgyöt arra kértük, tegyen rendet a fejekben.

- Hogy került egyáltalán szóba, hogy megváltozzon a Cseh Tamás Program neve?

- Bár köztudott, hogy nem voltam jelen a CSTP 2014-es indulásakor, hiszen ez év májusától vagyok az NKA alelnöke, de pontosan tudom, hogy azok, akik életre hívták a programot és kitalálták a név használatát, mindezt Cseh Tamás páratlan munkássága iránti tiszteletből tették. A program minden várakozást felülmúlóan sikeres lett. Az elmúlt hónapokban az ötletgazdákban felmerült a kérdés, vajon nem nőtte-e ki azokat a tartalmi és műfaji kereteket, amiket az induláskor meghatároztak. A Cseh Tamás-örökség kezelői és az egykori művésztársak többször is felvetették, hogy a program kedvezményezettjei olyan zenészek legyenek, akik a századvég vitathatatlanul megkerülhetetlen, emblematikus alkotójának szellemében, az általa kijelölt művészi úton haladnak tovább.

Lőrinczy György

Lőrinczy György (Fotó/Forrás: Bíró András)

A Nemzeti Kulturális Alap vezetése Balog Zoltán miniszter úrral, az NKA elnökével és velem teljes egyetértésben viszont úgy vélte, hogy nem szűkíthetjük le a támogatást. A feladat a fiatal tehetségek széles körű mecenatúrája zenei műfajoktól, irányzatoktól és stílusoktól függetlenül. A cél, hogy jó zenék szülessenek, az ifjú előadók lehetőségeket kapjanak, és ismét fellendüljön a klub- és fesztiválélet. Ezért a hozzátartozókkal egyeztetve a névhasználati szerződés lejárta előtt úgy döntöttünk, új nevet választunk, ami nem köthető egyetlen alkotó személyéhez. A „hangfoglaló” szó jelentése sokrétű, kifejezi mindazt, amire a program hivatott, hiszen

a pályakezdő zenészek helyet kérnek és a támogatásnak köszönhetően kapnak is térben, időben és az éterben.

- Hogyan tovább?

Hangfoglaló Program

Hangfoglaló Program

- Természetesen lesz egy átmeneti időszak. Azok a projektek, amelyekről még a névváltoztatás előtt született pozitív döntés, tovább viszik a korábbi nevet. A Hangfoglaló Program első nyilvános eseményére jövő héten kerül sor, amikor is október 26-án az A38 hajón kihirdetjük az Induló Előadói Alprogram és a Klubtámogató Alprogram nyerteseit. Az új logó már elkészült, hamarosan él az új domain név, az aktuális tartalmak addig a jelenlegi, jól bejáratott felületeken érhetőek el. Azt szeretnénk, ha a váltás újabb lendületet adna a támogatási rendszernek és ezen keresztül a hazai könnyűzenének. Lényeges ezen a ponton hangsúlyozni, és egyúttal köszönetünket kifejezni, hogy Cseh Tamás örökösei mindvégig támogatták a programot és mindenféle ellenszolgáltatás nélkül engedélyezték a név használatát.

Szeretném egyértelműen megelőzni azon híreszteléseket, hogy ennek a változásnak a hátterében bármiféle anyagi vita állna.

Ez kifejezetten egy szakmai és művészi kérdés.

- Az elmúlt héten nagy vihart kavart az NKA támogatásával készült ByeAlex és Majka klip. Egyáltalán, miért pályázik két ilyen felkapott előadó támogatásért az Alaphoz?

- Leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatunk, hogy a saját jogdíjaik egy részét kapták vissza. Fontos tisztába tenni, hogy a könnyűzenei támogatások nem az NKA elsődleges bevételeiből, vagyis nem az egyéb művészeti ágaktól vonnak el pénzeket. Az Alap fő bevételi forrása, a törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően, az ötöslottó szerencsejáték adójából származik. A Könnyűzene Kollégiuma és a Hangfoglaló Program nem ebből gazdálkodik, hanem az Artisjus által kezelt jogdíjak újraosztásáról rendelkező, 2013-ban megszavazott törvény alapján az üres adathordozók után szedett jogdíjak NKA-hoz kerülő 25%-át fordítja a műfaj támogatására. Az NKA-n belül két kollégium foglalkozik a könnyűzenei pályázatokkal. A Könnyűzene Kollégiuma elsősorban a már befutott előadókat helyezi előtérbe. Mivel a jogdíjakból befolyó összegek jelentős részét a már sikeres, népszerű előadók „termelik meg”, nem lenne korrekt, ha ők nem részesülhetnének támogatásban. A Hangfoglaló Könnyűzenei Támogató Program Ideiglenes Kollégiuma viszont kifejezetten a fiatalokra, az induló zenekarokra és a klubéletre koncentrál, illetve egyes zenekarok külföldi indulását támogatja. Tehát pregnáns különbség van a két kollégium tevékenységi körében.

- Nem érzik úgy, hogy a klip kapcsán a közvélemény egy markánsabb állásfoglalást várt volna?

- A nagymamám mondása volt, hogy a kiömlött tejbe ne sírjunk bele, mert van már abban elég víz... Általában úgy állok hozzá a problémákhoz, hogy az érdekel, hogyan lehet továbblépni, újragondolni a dolgokat. Ebben az esetben olyan döntéseket hozni a jövőben, amik a társadalom széles rétege számára elfogadhatóak. 2017-ben,

a mai napig, közel tízezer pályázat érkezett be hozzánk,

amiből több mint négyezer kapott támogatást. Ebből ezzel az eggyel kapcsolatban fogalmazódott meg ilyen erős ellenérzés. Szerintem ez nem rossz arány. De nem akarok cinikusnak tűnni, természetesen azt szeretnénk, hogy a jövőben egy ilyen se legyen. Ezért összehívtam a Könnyűzene Kollégiumát, hiszen a döntéseket ők hozzák, nem én és nem a miniszter úr, ahogy azt sokan vélelmezik, (bár természetesen a felelősséget nekem kell vállalnom), hogy döntsenek: esetleg visszavonják-e a megítélt támogatást, illetve nézzük át, a következő kiírásokban hogyan lehet megelőzni az ilyen hibákat.

Végig kell gondolni, hogy szükséges-e esetleg további dokumentumokat is bekérni a pályázatokhoz.

Ugyanakkor pontosan tudom, hogy nagyon érzékeny a határ: ki érzi úgy, hogy ez a megfogalmazás már az obszcenitás kategóriájába tartozik, és ki az, aki nem. A kortárs művészet, sokszor az adott korban megbotránkoztató módon, de mindig is erősen foglalkozott és foglalkozik a szexualitással és az erotikával. Lehet, hogy most egy lavinát indítok el, de könnyen lehet, hogy másnak épp egy általunk is támogatott, adott esetben a szakma és a közönség által is elismert színházi előadás, szépirodalmi mű esetleg képzőművészeti alkotás sérti az érzékenységét. Nem egyértelmű tehát ennek a kérdésnek a megítélése. Ezért is nem adtunk ki ennél keményebb közleményt. Szerintem ez nem etikai, inkább szakmai kérdés.

Ha a saját véleményem is érdekli, elmondhatom, hogy szövegét tekintve nem ízlésem ez a szám. Egyébként pedig egy olyan előadóról van szó, aki az Eurovíziós Dalfesztiválon Magyarországot képviselte egy nemzetközi megmérettetésen, a köztévé által közvetített eseményen. Tehát amikor a kurátorok a támogatás mellett döntöttek, nem is gyaníthatták, hogy esetleg ilyen problémák merülnek fel a születendő számmal. Komoly és mindenképp gondolkodásra ösztönző az a kérdés, hogy egy művészetet támogató szervezet meddig mehet el a kikötések és feltételek meghatározásában, mikortól számít mindez cenzúrának? Producerként, a kultúrában mozgó kommunikációs szakemberként van még egy problémám. Úgy vélem, a támogatás mértéke (az 1 milliós klipet 100 ezer Ft-tal, vagyis 10%-kal támogatta az NKA – a szerk.) nem indokolta azt a hangsúlyos NKA megjelenést, ami a klip elején látható. Ez is egy technikai hiba, amit ki kell javítanunk, bár ez nem változtat azon a tényen, hogy függetlenül az összegtől, ha valamit támogatásra méltónak tartunk, annak a felelősségét is vállalni kell.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Vizuál

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.
Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Novák Péter és az Etnofon újra a Fonóban

A Fonó Budai Zeneházban tartott nagysikerű nyilvános főpróba és a hat állomásos nyári turné után november 16-án 21 órától újra a Fonóban ad koncertet a Novák Péter és az Etnofon zenekar.
Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?