Jazz/World

A pillanat delejében

A Jazzforum Budapest fesztiválon a Trafó-beli koncertek sora csütörtökön két francia-magyar kollaboráció lemezbemutató koncertjével indult. KRITIKA

Az idei Jazzforum Budapest egyik elgondolkodtató tanulsága: szükség van-e sok próbára és agyalásra azokban a produkciókban, ahol olyan kreatív művészi energiák feszülnek egymásnak, melynek legnagyobb erénye épp az egymásra való váratlan, intenzív és innovatív rácsodálkozás. Hogy a túlzott koncepciógyártás, rákészülés és átgondoltság nem vinné el ezeknek az együttzenéléseknek a legfontosabb elemét, a folytonos egymásra figyelést, az érzékeny másikra rezdülést. Mindezt úgy, hogy közben elkerüljék a jam sessionök kétségkívül egyedi, de esetleges légkörét. A fesztivál kísérletezőbb, kreatívabb vonulatának otthont adó Trafóbeli koncertek mindenesetre azt demonstrálták, hogy a kevesebb valóban néha több.

Feldobóan humoros és szabadon szárnyaló - ez a négy szó jutott elsőként eszembe, amikor egyik későn érkező ismerősöm a szünetben megkérdezte, milyen volt a francia Pulcinella és a magyar Dzsindzsa közös koncertje. Ők történetesen már többször találkoztak egymással, Hartyándi Jenő kezdeményezésére a tavalyi Mediawave-en mutatkoztak be először, azon melegében stúdióba is vonultak (a lemezt a BMC adta ki, Panters' Play címmel), idén pedig a magyarok jártak náluk, és adtak Franciaországban velük több közös koncertet.

A Dzsindzsa viszonylag ritkán fellépő hazai csapat, tagjai - Weisz Gábor (szaxofon), Hock Ernő (bőgő), G. Szabó Hunor (dob) - azonban más formációkban már kellőképp bizonyították, hogy mennyire kreatív jazzmuzsikusok. Tavaly május óta pedig azt is tudjuk, hogy mennyire jól kommunikálnak a Pulcinella hasonszőrű, hasonló zenei felfogású zenészeivel (Ferdinand Doumerc - szaxofon, Florian Demonsant - harmonika, Jean-Marc Serpin - bőgő, Frédéric Cavallin - dob). A mostani közösködésük legfontosabb eleme változatlanul a merészség, a kalandvágy, a játékosság és az a néha groteszkbe hajló zenei humorizálás volt, amely szerencsére sosem lépte át azt a bizonyos határt, sosem vált öncélúvá, netán karikatúrává. Ellenben mérhetetlen lendületet, folytonos pulzálást és szabadságérzetet adott az egész produkciónak.

- Pár órája érkeztek, sejtheted, mennyit tudtunk próbálni előtte. De persze minden rendben lesz - mesélte mosolyogva Lukács Miklós az előtérben, aki amúgy a trafós kortárs jazzsorozat amolyan összekötő figurája. S akinek nagyfokú muzikalitása, érzékenysége, szonikus empátiája és profizmusa abszolút alkalmassá teszi arra, hogy egymástól eltérő zenei világokban is remekül megállja a helyét. Elsőként a francia Ozone trió (Christophe Monniot - szaxofon, Spányi Emil - zongora, Joe Quitzke - dob) mellett, melynek koncertjét hasonló játékosság és humor jellemezte, mint a Pulcinella + Dzsindzsa produkciót, csak hatványozottabban és az egészet jó adag bolondozással, szolid őrülettel nyakon öntve.

Utóbbiban különösen a szaxofonos Monniot vitte a prímet, aki csak úgy szórta minden irányba szaxofonjából a hangokat, tekergett, grimaszolt, minden porcikájával kommunikált. Időről időre nekiesett a szintetizátorának, jobbára széles gesztusú futamokat játszott rajta, néha csak könyökkel verte vagy egyszerűen ráült. Máskor a pedálsorra lépkedve bolondította meg mindenféle effektekkel az énekét, sóhaját, gerjesztette össze ritmikusan a mikrofont az erősítővel. De bármennyit is bohóckodott és virtuózkodott, valahogy minden mozdulata, gesztusa végtelen zeneiséget sugárzott.

A többiek pedig mindebben remek partnernek bizonyultak. Akár a zongora és a kétféle szintetizátor között állandóan és szabadon kalandozó, játékában rengeteg kortárs elemet használó Spányi Emil, akár a végig alázatos, a cimbalmot sokszor csak szelíden simogató, de ha szükségét érezte, fékeveszetten szárnyaló Lukács Miklós, akár a mindennek megbízható, mégis inspiratív alapot adó Joe Quitzke. S az összhatás megint csak azt a feltevést erősítette, hogy az ilyen jellegű produkciók ereje nem a hosszas összecsiszolódásban, hanem épp a pillanat delejében, a folytonos egymásra figyelésben, az érzékeny másikra rezdülésben van.

Jazzforum Budapest, Trafó, szeptember 9.
Pulcinella+Dzsindzsa,  Ozone Trio feat. Lukács Miklós

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Vizuál

Világszerte Bucsi Réka szerelmes filmjével kezdődik a Valentin nap

Két évvel ezelőtt a Berlinale versenyprogramjában mutatkozott be Bucsi Réka LOVE című animációs filmje, amelyet a Vimeo szerkesztői Valentin napi meglepetésként mától szabadon hozzáférhetővé tettek.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Jazz/World müpa

A Nagy Emma Quintet nyerte az idei Jazz Showcase-t

Vasárnap este hatalmas örömzenéléssel zárult a tizenkettedik Jazz Showcase, a gálakoncert előtt pedig az idei tehetségbörze díjazottjait is kihirdették.
Jazz/World népzene

Lehet-e népszerű a népzene?

Kell-e nekünk ez, amit Kodály, Bartók, vagy Kallós Zoltán olyan nagy erővel kutattak és próbáltak átmenteni egy másik kor számára – számunkra?