Jazz/World

A pillanat delejében

A Jazzforum Budapest fesztiválon a Trafó-beli koncertek sora csütörtökön két francia-magyar kollaboráció lemezbemutató koncertjével indult. KRITIKA

Az idei Jazzforum Budapest egyik elgondolkodtató tanulsága: szükség van-e sok próbára és agyalásra azokban a produkciókban, ahol olyan kreatív művészi energiák feszülnek egymásnak, melynek legnagyobb erénye épp az egymásra való váratlan, intenzív és innovatív rácsodálkozás. Hogy a túlzott koncepciógyártás, rákészülés és átgondoltság nem vinné el ezeknek az együttzenéléseknek a legfontosabb elemét, a folytonos egymásra figyelést, az érzékeny másikra rezdülést. Mindezt úgy, hogy közben elkerüljék a jam sessionök kétségkívül egyedi, de esetleges légkörét. A fesztivál kísérletezőbb, kreatívabb vonulatának otthont adó Trafóbeli koncertek mindenesetre azt demonstrálták, hogy a kevesebb valóban néha több.

Feldobóan humoros és szabadon szárnyaló - ez a négy szó jutott elsőként eszembe, amikor egyik későn érkező ismerősöm a szünetben megkérdezte, milyen volt a francia Pulcinella és a magyar Dzsindzsa közös koncertje. Ők történetesen már többször találkoztak egymással, Hartyándi Jenő kezdeményezésére a tavalyi Mediawave-en mutatkoztak be először, azon melegében stúdióba is vonultak (a lemezt a BMC adta ki, Panters' Play címmel), idén pedig a magyarok jártak náluk, és adtak Franciaországban velük több közös koncertet.

A Dzsindzsa viszonylag ritkán fellépő hazai csapat, tagjai - Weisz Gábor (szaxofon), Hock Ernő (bőgő), G. Szabó Hunor (dob) - azonban más formációkban már kellőképp bizonyították, hogy mennyire kreatív jazzmuzsikusok. Tavaly május óta pedig azt is tudjuk, hogy mennyire jól kommunikálnak a Pulcinella hasonszőrű, hasonló zenei felfogású zenészeivel (Ferdinand Doumerc - szaxofon, Florian Demonsant - harmonika, Jean-Marc Serpin - bőgő, Frédéric Cavallin - dob). A mostani közösködésük legfontosabb eleme változatlanul a merészség, a kalandvágy, a játékosság és az a néha groteszkbe hajló zenei humorizálás volt, amely szerencsére sosem lépte át azt a bizonyos határt, sosem vált öncélúvá, netán karikatúrává. Ellenben mérhetetlen lendületet, folytonos pulzálást és szabadságérzetet adott az egész produkciónak.

- Pár órája érkeztek, sejtheted, mennyit tudtunk próbálni előtte. De persze minden rendben lesz - mesélte mosolyogva Lukács Miklós az előtérben, aki amúgy a trafós kortárs jazzsorozat amolyan összekötő figurája. S akinek nagyfokú muzikalitása, érzékenysége, szonikus empátiája és profizmusa abszolút alkalmassá teszi arra, hogy egymástól eltérő zenei világokban is remekül megállja a helyét. Elsőként a francia Ozone trió (Christophe Monniot - szaxofon, Spányi Emil - zongora, Joe Quitzke - dob) mellett, melynek koncertjét hasonló játékosság és humor jellemezte, mint a Pulcinella + Dzsindzsa produkciót, csak hatványozottabban és az egészet jó adag bolondozással, szolid őrülettel nyakon öntve.

Utóbbiban különösen a szaxofonos Monniot vitte a prímet, aki csak úgy szórta minden irányba szaxofonjából a hangokat, tekergett, grimaszolt, minden porcikájával kommunikált. Időről időre nekiesett a szintetizátorának, jobbára széles gesztusú futamokat játszott rajta, néha csak könyökkel verte vagy egyszerűen ráült. Máskor a pedálsorra lépkedve bolondította meg mindenféle effektekkel az énekét, sóhaját, gerjesztette össze ritmikusan a mikrofont az erősítővel. De bármennyit is bohóckodott és virtuózkodott, valahogy minden mozdulata, gesztusa végtelen zeneiséget sugárzott.

A többiek pedig mindebben remek partnernek bizonyultak. Akár a zongora és a kétféle szintetizátor között állandóan és szabadon kalandozó, játékában rengeteg kortárs elemet használó Spányi Emil, akár a végig alázatos, a cimbalmot sokszor csak szelíden simogató, de ha szükségét érezte, fékeveszetten szárnyaló Lukács Miklós, akár a mindennek megbízható, mégis inspiratív alapot adó Joe Quitzke. S az összhatás megint csak azt a feltevést erősítette, hogy az ilyen jellegű produkciók ereje nem a hosszas összecsiszolódásban, hanem épp a pillanat delejében, a folytonos egymásra figyelésben, az érzékeny másikra rezdülésben van.

Jazzforum Budapest, Trafó, szeptember 9.
Pulcinella+Dzsindzsa,  Ozone Trio feat. Lukács Miklós

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World felhívás

Küldd el saját műalkotásod, és szerepelj Csukás István-videoklipben!

Csukás István 85 éve, április 2-án született és tavaly február 24-én hunyt el. Személyének, alkotásainak, életművének tiszteletére e két időpont közötti hónapban a Bettika duóval közösen alkotói felhívást tesz közzé a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpont – ezúttal felnőtteknek!
Jazz/World interjú

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.
Jazz/World klippremier

Klippremier: „Árkon-bokron” átívelő dal a Shinterztől WaTáig

Egy angolszász király által építtetett földsánc ihlette a Shinterz zenekar Varga Tamás WaTa-val közös remixét, a Dyke-ot. A trió már biztosan ott lesz idén a Művészetek Völgyében.
Jazz/World klippremier

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.