Jazz/World

"A pillanat varázsa mindig nagyon erős"

2015.06.01. 06:58
Ajánlom
Micheller Myrtill az egyik legkifinomultabb énektechnikával rendelkező magyar jazzénekesnő, aki előbb francia szakon szerzett diplomát, majd a Zeneakadémián végzett jazz-ének szakon. Pintér Tiborral alkotott Voice&Guitar duójuk idén ünnepli tizedik jubileumát, erre az alkalomra jelentették meg azonos című albumukat is. Micheller Myrtill-lel a jubileumról, valamint a Budapesti Nyári Fesztiválról beszélgettünk, ahol több formációban lesz hallható meghívott énekesként. INTERJÚ

- Hogyan kezdődött a munkakapcsolatotok Pintér Tiborral?

- Annak apropóján kezdtünk bele a közös munkába, hogy rátaláltam egy versenyre, ahol ének-gitár duók mérettették meg magukat Németországban. Elkészültünk az első felvételekkel, majd a többfordulós versenyben a legjobb nyolc közé kerültünk. Ez az eredmény annyira felvillanyozott minket, hogy belefogtunk egy nagyobb lélegzetvételű munkába, ami immár tíz éve tart.  A mostani, jubileumi lemezünk már a negyedik lesz. Szerencsére mindig vannak új ötleteink és nemcsak zeneileg, de emberileg is egy hullámhosszon vagyunk.

- A minimalista ének-gitár felállás szabadságot vagy inkább kötöttséget jelent, amikor egy új szám elkészítésén dolgoztok?

- Valóban minimális ez a fajta hangszerelés, hiszen még elektronikus segítséggel sem élünk. Ezt szabadságként is fölfoghatnánk, ha azt nézzük, hogy csak egy emberhez kell alkalmazkodni. Ugyanakkor nagyon sok mindent kell megtervezni ahhoz, hogy egy koncertestén át lekössük a hallgatóság figyelmét. Itt nem lehet „lesz, ami lesz" alapon zenélni. Ahhoz, hogy ez mégis élő és izgalmas legyen, kell egy olyan gitáros, mint Pintér Tibor, aki az évek alatt egy nagyon komplex gitártechnikát fejlesztett ki. Teljes mértékben az ő kezében van a zene groove-ja: ő játssza a basszust, a ritmuskíséretet, a harmóniákat, és gitárszólók is sűrűn vannak. Énekesként engem is más motivációk mozgatnak: próbálok érdekesen, színesen, zeneien, virtuózan énekelni.

- Itthon az elsők között kezdtél magas színvonalon foglalkozni a django swing műfajával és elvégezted a francia szakot is. Honnan ered a francia kultúra iránti kötődés?

- Ez a vonzalom gyerekkorom óta megvan, azért is iratkoztam be francia szakra, hogy magas szinten elsajátítsam a nyelvet. Ugyanakkor mivel jazz-zenét tanultam, nem szerettem volna francia sanzonénekessé válni kizárólag a nyelv miatt. Sokat gondolkodtam, hogy a két általam szeretett dolgot hogyan lehetne összekapcsolni. Adódott a francia eredetű django swing, de ez eredendően instrumentális zene, így folyamatos kutatómunkára van szükség, hogy megtaláljam azokat a dalokat, amik erre a nagyon egyenes és lüktető swingritmusra ráillenek. A legnagyobb kihívással akkor szembesültünk, amikor a Swinguistique-kel elhatároztuk, hogy készítünk egy magyar nyelvű CD-t ebben a stílusban. A magyar nyelv prozódiája még kevésbé alkalmazkodik a swing lüktetéséhez, de a saját dalokkal és feldolgozásokkal itt is sikerült megtalálni azt a középutat, ahol a zenei jellemzők is jól mutatkoznak, és a magyar nyelv hangsúlyozása sem sérül.

- A jubileumi CD-n szereplő tíz dal hogyan feleltethető meg a Voice & Gutiar tíz évének?

- Ezen a lemezen azt szerettük volna megmutatni, hogy az ének-gitár felállással mennyiféle stílust lehet megszólaltatni. A swingdalokon túl találhatók rajta latinos muzsikák és bluesos hangvételű dalok is, valamint sok-sok popszámnak az átdolgozása. Ezekhez igyekeztünk sajátságos lüktetésű kíséretet kidolgozni. Végre erre a lemezre jól beérett számok kerültek fel, ami nagyon jót tett a lemezanyagnak.

- Milyen produkciókban leszel hallható a Budapesti Nyári Fesztiválon?

- A Jazzy-toronyban vendégként fogok szerepelni egy Sinatra-Piaf esten Farkas Gábor Gábriel zenekara mellett. Habár soha nem akartam sanzonénekessé válni, azt meg kell hagyni, hogy a francia muzsikában Piaf megkerülhetetlen. Azt gondolom, hogy még mai napig is követendő lenne az a fajta színpadi jelenlét, amit ő képviselt. Nyilvánvalóan nem törekszem az ő leutánzására, de rendkívüli inspirációval hatnak rám a dalai, úgyhogy nagyon várom ezt az estét.  A másik koncert pedig a Swing á la Django formációval lesz: ők sajátos hangszerelésben szólaltatják meg a gipsy swinget, hiszen cimbalmot is használnak. Mindig hatalmas izgalommal várom ezeket a vendégszerepléseket, mert hiába próbálunk sokat, a pillanat varázsa mindig nagyon erős.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Klasszikus

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Színház

Elmaradnak a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri előadásai

Az idei évre meghirdetett előadásokat jövőre rendezik meg a Dóm téren. Azoktól a nézőktől, akik megtehetik, azt kérik, ne váltsák vissza belépőjüket, ezzel támogatva a fesztivált.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World portré

A háború miatt járhatott zeneiskolába Tito Puente, a "mambókirály"

A Grammy-díjas amerikai muzsikus és zenekarvezetőt hiába terelgették szülei gyerekkorában a zongora irányába, az ütősök maradtak a kedvencei. Az ő dalai indították el a mambólázat, ennek köszönhette a haláláig büszkén viselt becenevét. Hozzájárult az 1950-es évek cha-cha-cha-hullámának elindításához is.
Jazz/World videó

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Jazz/World magazin

KÉP-regény: A Yeke-Yeke jelenség

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a napokban elhunyt guineai zenészről, Mory Kantéról és a Yeke-Yeke történetről ír.
Jazz/World gyász

Elhunyt Jimmy Cobb jazzdobos

A legendás amerikai zenész utolsóként távozott azok közül, akik játszottak Miles Davis ikonikus szextettjében és annak Kind of Blue című 1959-es albumán.
Jazz/World mti

Online készül a Fonó az őszi, 25. évfordulóra

Virtuálisan készül fennállásának 25. évfordulójára a Fonó Budai Zeneház, az intézmény a jubileum alkalmából 25 kategóriában várja a közönség véleményét június 15-éig arról, hogy melyek voltak az elmúlt két és fél évtized legemlékezetesebb estéi, zenéi, zenészei és lemezei a kulturális intézményben.