Jazz/World

A pillanatban zenét szerezni

Interjú Rozsnyói Péterrel
2018.09.06. 10:45
Ajánlom
Rozsnyói Péter zongoraművész nem gyakran nyilatkozik magáról, helyette inkább megnyilatkozik – a zene nyelvén, kérlelhetetlen őszinteséggel. Ezt teszi majd szeptember 21-én, az Opus Jazz Clubban Serenity Prayer című szólólemezének bemutatóján is.
large_0921_rozsnyoi_Serenity-104345.png

Rozsnyói Péter: Serenity Prayer (Fotó/Forrás: BMC)

Hogyan született a Serenity Prayer című lemezed?

Ez egy improvizált koncert felvétele. Erre az alkalomra tudatosan úgy készültem, hogy nem fogok játszani egyetlen megírt számot sem. Végül persze egy-kettőt játszottam, de a hangsúly inkább azon volt, hogy hogyan lehet a pillanatban zenét szerezni. Ez sokféleképpen elsülhet – a BMC vezetői úgy gondolták, hogy ez most elég jól sikerült ahhoz, hogy kiadják lemez formájában.

Miért ez lett a lemez címe?

A kiadó vezetőinek volt ez az ötlete, mert az egész zene imádságszerű. Egyébként ha rajtam múlna, nem is lenne címe a szerzeményeknek.

Ezek szerint nem is társítasz történeteket, képeket a dallamokhoz?

Arra gondolsz, hogy például egy dallam olyan, mint amikor esik az eső? - Ezt úgyis érzed, nem kell odaírni. A zene egyfajta reprodukciója azoknak a dolgoknak, amik az életben érnek. Csak ha valaki kiműveli magát, akkor meg tudja mutatni mélyebb szinteken, hogy milyen az, amikor esik az eső.

Jelentős melankólia sugárzik át a dallamaidon, mégsem jellemző a zenédre a diszharmónia. Terápia számodra a zenélés?

A fájdalom mellett talán a szeretet az, amit a zenémen hallani lehet. Volt egy időszak, amikor két ujjam majdnem teljesen le volt bénulva. Akkor azt éreztem, hogy nagyon nincs miért maradnom, de ekkor elkezdtem gyerekekkel foglalkozni a Snétberger Zenei Tehetség Központban, és a tanítás hatására vissza tudtam fordulni ebből a lejtmenetből.

Sosem gondoltam volna, hogy a tanítás és a gyerekek szeretete ilyen éltető erejű tud lenni. Rengeteget tanulok ott.

És a kezed?

Meggyógyult.

Úgy tűnik, a szólóműfajban találtad meg önmagad.

Az intimitás talán szóló zongorázás közben a legerősebb, és ez az egyik legfontosabb cél. Az ember egyedül ül a színpadon, nincs dobos és bőgős, akikkel osztozhatna a felelősségen és a koncert alatt felszínre törő érzéseken, tehát

kénytelen önvallomást tenni.

A trió más attitűdöt kíván meg, formailag kötöttebb, ebben az esetben egyenrangúan együtt formáljuk a zenét és alkotunk egy egységet.

Mit jelent számodra Bach? Az ő hatását le sem tagadhatnád.

Bach számomra a minden. Egy időben – amikor gyakran játszottam az ő műveit, a koncert második felében pedig improvizáltam - gyakran kérdezték ezt. Akkor fogalmaztam meg, hogy nekem Bach zenéje az értelem és érzelem olyan tökéletes szintézise, ami a hit hídjaként húzódik Isten és ember között. Akkoriban küldetésemnek éreztem tudatni az emberekkel, hogy ez a zene létezik, és ez a legnagyobb dolog a világon – legalábbis számomra.

CSK_6392-102656.jpg

Rozsnyói Péter (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)

Minek hatására alakult ki benned ez a küldetéstudat?

Volt egy érdekes fordulat az életemben: volt egy időszak, amikor napi 12-14 órát gyakoroltam, de nem különösebben akartam Bachot játszani közönség előtt, mert meg voltam győződve arról, hogy ha én lezongorázom a napi adagomat, akkor elvégeztem a feladatomat. Ez egy elementáris élmény hatására változott meg. 8-900 ember volt a Veszprémi Egyetem aulájában, ahol életem második nyilvános Bach-koncertjét adtam; a d-moll zongoraverseny első tétele olyan reakciót váltott ki a közönségből, ami megváltoztatta azt, ahogyan a saját szerepemről Bach kapcsán gondolkodtam. Talán akkor értettem meg, hogy ez feladat, ezt muszáj csinálnom. Bár manapság nem játszom a koncerteken Bachot, az ő szellemisége minden zenei megnyilvánulásomat áthatja.

A lemezbemutató koncerten hogyan fogod bemutatni a lemezen szereplő számokat, ha azok improvizatívak voltak?

Ez egy jó kérdés.

Egy új lemezt improvizálsz?

Tulajdonképpen igen. Nyilván megtehetem azt, hogy meghallgatom a lemezt, és valami olyasmit játszom, de ennek a műfajnak az a lényege, hogy

minden alkalommal - vállalva a teljes szabadság hordozta kockázatokat – törekszem arra, hogy új dolgok szülessenek.

A Serenity Prayer című lemezbe ide kattintva lehet belehallgatni!

Meddig emel föl a zene?

Kapcsolódó

Meddig emel föl a zene?

Vannak, akik számára ez nem csak egy elvont, költői kérdés: például annak a több mint 500 „hátrányos helyzetű” fiatalnak, akik a Snétberger Zenei Tehetségközpontba jelentkezve egy jobb jövőről álmodnak, amiben a zene által élhetnek -nem csak érzelmileg- teljes életet.

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Gitároznál? Zongoráznál? Elakadtál a dalszerzésben? Gyakorolnád az improvizációt? Menj el a most induló Pozsonyi Lakásműhelybe, ahol Rozsnyói Péter és Lamm Dávid, a magyar jazz- és groove szcéna keresett zenészei lesznek a segítségedre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.