Jazz/World

A pillanatban zenét szerezni

Interjú Rozsnyói Péterrel
2018.09.06. 10:45
Ajánlom
Rozsnyói Péter zongoraművész nem gyakran nyilatkozik magáról, helyette inkább megnyilatkozik – a zene nyelvén, kérlelhetetlen őszinteséggel. Ezt teszi majd szeptember 21-én, az Opus Jazz Clubban Serenity Prayer című szólólemezének bemutatóján is.
large_0921_rozsnyoi_Serenity-104345.png

Rozsnyói Péter: Serenity Prayer (Fotó/Forrás: BMC)

Hogyan született a Serenity Prayer című lemezed?

Ez egy improvizált koncert felvétele. Erre az alkalomra tudatosan úgy készültem, hogy nem fogok játszani egyetlen megírt számot sem. Végül persze egy-kettőt játszottam, de a hangsúly inkább azon volt, hogy hogyan lehet a pillanatban zenét szerezni. Ez sokféleképpen elsülhet – a BMC vezetői úgy gondolták, hogy ez most elég jól sikerült ahhoz, hogy kiadják lemez formájában.

Miért ez lett a lemez címe?

A kiadó vezetőinek volt ez az ötlete, mert az egész zene imádságszerű. Egyébként ha rajtam múlna, nem is lenne címe a szerzeményeknek.

Ezek szerint nem is társítasz történeteket, képeket a dallamokhoz?

Arra gondolsz, hogy például egy dallam olyan, mint amikor esik az eső? - Ezt úgyis érzed, nem kell odaírni. A zene egyfajta reprodukciója azoknak a dolgoknak, amik az életben érnek. Csak ha valaki kiműveli magát, akkor meg tudja mutatni mélyebb szinteken, hogy milyen az, amikor esik az eső.

Jelentős melankólia sugárzik át a dallamaidon, mégsem jellemző a zenédre a diszharmónia. Terápia számodra a zenélés?

A fájdalom mellett talán a szeretet az, amit a zenémen hallani lehet. Volt egy időszak, amikor két ujjam majdnem teljesen le volt bénulva. Akkor azt éreztem, hogy nagyon nincs miért maradnom, de ekkor elkezdtem gyerekekkel foglalkozni a Snétberger Zenei Tehetség Központban, és a tanítás hatására vissza tudtam fordulni ebből a lejtmenetből.

Sosem gondoltam volna, hogy a tanítás és a gyerekek szeretete ilyen éltető erejű tud lenni. Rengeteget tanulok ott.

És a kezed?

Meggyógyult.

Úgy tűnik, a szólóműfajban találtad meg önmagad.

Az intimitás talán szóló zongorázás közben a legerősebb, és ez az egyik legfontosabb cél. Az ember egyedül ül a színpadon, nincs dobos és bőgős, akikkel osztozhatna a felelősségen és a koncert alatt felszínre törő érzéseken, tehát

kénytelen önvallomást tenni.

A trió más attitűdöt kíván meg, formailag kötöttebb, ebben az esetben egyenrangúan együtt formáljuk a zenét és alkotunk egy egységet.

Mit jelent számodra Bach? Az ő hatását le sem tagadhatnád.

Bach számomra a minden. Egy időben – amikor gyakran játszottam az ő műveit, a koncert második felében pedig improvizáltam - gyakran kérdezték ezt. Akkor fogalmaztam meg, hogy nekem Bach zenéje az értelem és érzelem olyan tökéletes szintézise, ami a hit hídjaként húzódik Isten és ember között. Akkoriban küldetésemnek éreztem tudatni az emberekkel, hogy ez a zene létezik, és ez a legnagyobb dolog a világon – legalábbis számomra.

CSK_6392-102656.jpg

Rozsnyói Péter (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)

Minek hatására alakult ki benned ez a küldetéstudat?

Volt egy érdekes fordulat az életemben: volt egy időszak, amikor napi 12-14 órát gyakoroltam, de nem különösebben akartam Bachot játszani közönség előtt, mert meg voltam győződve arról, hogy ha én lezongorázom a napi adagomat, akkor elvégeztem a feladatomat. Ez egy elementáris élmény hatására változott meg. 8-900 ember volt a Veszprémi Egyetem aulájában, ahol életem második nyilvános Bach-koncertjét adtam; a d-moll zongoraverseny első tétele olyan reakciót váltott ki a közönségből, ami megváltoztatta azt, ahogyan a saját szerepemről Bach kapcsán gondolkodtam. Talán akkor értettem meg, hogy ez feladat, ezt muszáj csinálnom. Bár manapság nem játszom a koncerteken Bachot, az ő szellemisége minden zenei megnyilvánulásomat áthatja.

A lemezbemutató koncerten hogyan fogod bemutatni a lemezen szereplő számokat, ha azok improvizatívak voltak?

Ez egy jó kérdés.

Egy új lemezt improvizálsz?

Tulajdonképpen igen. Nyilván megtehetem azt, hogy meghallgatom a lemezt, és valami olyasmit játszom, de ennek a műfajnak az a lényege, hogy

minden alkalommal - vállalva a teljes szabadság hordozta kockázatokat – törekszem arra, hogy új dolgok szülessenek.

A Serenity Prayer című lemezbe ide kattintva lehet belehallgatni!

Meddig emel föl a zene?

Kapcsolódó

Meddig emel föl a zene?

Vannak, akik számára ez nem csak egy elvont, költői kérdés: például annak a több mint 500 „hátrányos helyzetű” fiatalnak, akik a Snétberger Zenei Tehetségközpontba jelentkezve egy jobb jövőről álmodnak, amiben a zene által élhetnek -nem csak érzelmileg- teljes életet.

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Gitároznál? Zongoráznál? Elakadtál a dalszerzésben? Gyakorolnád az improvizációt? Menj el a most induló Pozsonyi Lakásműhelybe, ahol Rozsnyói Péter és Lamm Dávid, a magyar jazz- és groove szcéna keresett zenészei lesznek a segítségedre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szereted a klasszikus zenét? Akkor olvasd el ezeket a regényeket!

Az üveggyöngyjáték, Felhőatlasz, Doktor Faustus. Összegyűjtöttünk néhány alkotást a világirodalomból, amelyek zenéről, zenészekről szólnak.
Zenés színház

Új megoldást dolgozott ki a Met közönsége elvesztésének megállítására

Történetében először újfajta műsorrenddel várja közönséget a több mint százéves New York-i Metropolitan Opera a 2019-2020-as évadtól kezdődően.
Vizuál

Itthon és külföldön is megosztja a kritikusokat a Napszállta

A látványvilágtól mindenki el van ájulva, ám Nemes Jeles László legújabb filmjének forgatókönyvét sokan kritizálják. Egyben minden írás egyetért: a Napszállta nehéz, bonyolult film.
Klasszikus

Vásáry Tamást 85 szál rózsával köszöntötték a Zeneakadémián

Az ünnepi eseményen a 85 éves zongoraművész az idén 75 éves Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara évadnyitó koncertjét dirigálta.
Zenés színház

Nézze meg, hogy lepték meg Anna Nyetrebkót a Met-ben!

Ön emlékszik rá, hogy az Aida melyik jelenetében hangzik el a Boldog szülinapot? Először Anna Nyetrebkónak sem derengett.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Harminc cigányzenész teszi fel a koronát a Budapest Ritmo fesztiválra

Idén is felejthetetlennek ígérkezik a régió legfontosabb világzenei fesztiválja, amit október 5. és 7. között harmadszor rendeznek meg az Akvárium Klubban, ahol ezúttal a roma kultúra áll a fókuszban.
Jazz/World interjú

„Olyan jó lenne, ha őszintébb lenne a viszonyunk a jazzhez és Bartókhoz!”

A Sárik Péter Trió azon kevés jazz-zenekar közé tartozik, akiknek sikerült áttörni a jazz üvegplafonját, hiszen koncertjeiket nagy érdeklődés övezi a közönség részéről. A zenekarvezetővel a Sárik Péter Trió x Bartók című új albumuk apropóján beszélgettünk, amit szeptember 21-én mutatnak be a Zeneakadémián.
Jazz/World karosi júlia

Ünnepelje Gershwin 120. születésnapját Karosi Júliával!

A zeneszerző születésének szeptember 26-i, 120. évfordulójára jelenik meg Karosi Júlia legújabb, Love Is Here To Stay című albuma, amelynek dalai szeptember 21-én a Magyar Rádió Márványtermében a Karosi Júlia Quartet és az RTQ vonósnégyes zenészei előadásában hallhatóak.
Jazz/World magazin

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg szeptemberben!

Zenei sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló kiadványok közül.
Jazz/World müpa

A Baltikum tündérei beveszik a Müpát

Az Európai Hidak fesztivál szeptember 19-én a fiatalokra koncentrál. Az egy estén fellépő két zenekar, a Sus Dungo és a Golden Parazyth zenéjében sok stílus és hangulat keveredik, a finoman érzékenytől a zajosabbig.