Jazz/World

A pillanatban zenét szerezni

Interjú Rozsnyói Péterrel
2018.09.06. 10:45
Ajánlom
Rozsnyói Péter zongoraművész nem gyakran nyilatkozik magáról, helyette inkább megnyilatkozik – a zene nyelvén, kérlelhetetlen őszinteséggel. Ezt teszi majd szeptember 21-én, az Opus Jazz Clubban Serenity Prayer című szólólemezének bemutatóján is.
large_0921_rozsnyoi_Serenity-104345.png

Rozsnyói Péter: Serenity Prayer (Fotó/Forrás: BMC)

Hogyan született a Serenity Prayer című lemezed?

Ez egy improvizált koncert felvétele. Erre az alkalomra tudatosan úgy készültem, hogy nem fogok játszani egyetlen megírt számot sem. Végül persze egy-kettőt játszottam, de a hangsúly inkább azon volt, hogy hogyan lehet a pillanatban zenét szerezni. Ez sokféleképpen elsülhet – a BMC vezetői úgy gondolták, hogy ez most elég jól sikerült ahhoz, hogy kiadják lemez formájában.

Miért ez lett a lemez címe?

A kiadó vezetőinek volt ez az ötlete, mert az egész zene imádságszerű. Egyébként ha rajtam múlna, nem is lenne címe a szerzeményeknek.

Ezek szerint nem is társítasz történeteket, képeket a dallamokhoz?

Arra gondolsz, hogy például egy dallam olyan, mint amikor esik az eső? - Ezt úgyis érzed, nem kell odaírni. A zene egyfajta reprodukciója azoknak a dolgoknak, amik az életben érnek. Csak ha valaki kiműveli magát, akkor meg tudja mutatni mélyebb szinteken, hogy milyen az, amikor esik az eső.

Jelentős melankólia sugárzik át a dallamaidon, mégsem jellemző a zenédre a diszharmónia. Terápia számodra a zenélés?

A fájdalom mellett talán a szeretet az, amit a zenémen hallani lehet. Volt egy időszak, amikor két ujjam majdnem teljesen le volt bénulva. Akkor azt éreztem, hogy nagyon nincs miért maradnom, de ekkor elkezdtem gyerekekkel foglalkozni a Snétberger Zenei Tehetség Központban, és a tanítás hatására vissza tudtam fordulni ebből a lejtmenetből.

Sosem gondoltam volna, hogy a tanítás és a gyerekek szeretete ilyen éltető erejű tud lenni. Rengeteget tanulok ott.

És a kezed?

Meggyógyult.

Úgy tűnik, a szólóműfajban találtad meg önmagad.

Az intimitás talán szóló zongorázás közben a legerősebb, és ez az egyik legfontosabb cél. Az ember egyedül ül a színpadon, nincs dobos és bőgős, akikkel osztozhatna a felelősségen és a koncert alatt felszínre törő érzéseken, tehát

kénytelen önvallomást tenni.

A trió más attitűdöt kíván meg, formailag kötöttebb, ebben az esetben egyenrangúan együtt formáljuk a zenét és alkotunk egy egységet.

Mit jelent számodra Bach? Az ő hatását le sem tagadhatnád.

Bach számomra a minden. Egy időben – amikor gyakran játszottam az ő műveit, a koncert második felében pedig improvizáltam - gyakran kérdezték ezt. Akkor fogalmaztam meg, hogy nekem Bach zenéje az értelem és érzelem olyan tökéletes szintézise, ami a hit hídjaként húzódik Isten és ember között. Akkoriban küldetésemnek éreztem tudatni az emberekkel, hogy ez a zene létezik, és ez a legnagyobb dolog a világon – legalábbis számomra.

CSK_6392-102656.jpg

Rozsnyói Péter (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)

Minek hatására alakult ki benned ez a küldetéstudat?

Volt egy érdekes fordulat az életemben: volt egy időszak, amikor napi 12-14 órát gyakoroltam, de nem különösebben akartam Bachot játszani közönség előtt, mert meg voltam győződve arról, hogy ha én lezongorázom a napi adagomat, akkor elvégeztem a feladatomat. Ez egy elementáris élmény hatására változott meg. 8-900 ember volt a Veszprémi Egyetem aulájában, ahol életem második nyilvános Bach-koncertjét adtam; a d-moll zongoraverseny első tétele olyan reakciót váltott ki a közönségből, ami megváltoztatta azt, ahogyan a saját szerepemről Bach kapcsán gondolkodtam. Talán akkor értettem meg, hogy ez feladat, ezt muszáj csinálnom. Bár manapság nem játszom a koncerteken Bachot, az ő szellemisége minden zenei megnyilvánulásomat áthatja.

A lemezbemutató koncerten hogyan fogod bemutatni a lemezen szereplő számokat, ha azok improvizatívak voltak?

Ez egy jó kérdés.

Egy új lemezt improvizálsz?

Tulajdonképpen igen. Nyilván megtehetem azt, hogy meghallgatom a lemezt, és valami olyasmit játszom, de ennek a műfajnak az a lényege, hogy

minden alkalommal - vállalva a teljes szabadság hordozta kockázatokat – törekszem arra, hogy új dolgok szülessenek.

A Serenity Prayer című lemezbe ide kattintva lehet belehallgatni!

Meddig emel föl a zene?

Kapcsolódó

Meddig emel föl a zene?

Vannak, akik számára ez nem csak egy elvont, költői kérdés: például annak a több mint 500 „hátrányos helyzetű” fiatalnak, akik a Snétberger Zenei Tehetségközpontba jelentkezve egy jobb jövőről álmodnak, amiben a zene által élhetnek -nem csak érzelmileg- teljes életet.

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Gitároznál? Zongoráznál? Elakadtál a dalszerzésben? Gyakorolnád az improvizációt? Menj el a most induló Pozsonyi Lakásműhelybe, ahol Rozsnyói Péter és Lamm Dávid, a magyar jazz- és groove szcéna keresett zenészei lesznek a segítségedre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.