Jazz/World

A pillanatban zenét szerezni

Interjú Rozsnyói Péterrel
2018.09.06. 10:45
Ajánlom
Rozsnyói Péter zongoraművész nem gyakran nyilatkozik magáról, helyette inkább megnyilatkozik – a zene nyelvén, kérlelhetetlen őszinteséggel. Ezt teszi majd szeptember 21-én, az Opus Jazz Clubban Serenity Prayer című szólólemezének bemutatóján is.
large_0921_rozsnyoi_Serenity-104345.png

Rozsnyói Péter: Serenity Prayer (Fotó/Forrás: BMC)

Hogyan született a Serenity Prayer című lemezed?

Ez egy improvizált koncert felvétele. Erre az alkalomra tudatosan úgy készültem, hogy nem fogok játszani egyetlen megírt számot sem. Végül persze egy-kettőt játszottam, de a hangsúly inkább azon volt, hogy hogyan lehet a pillanatban zenét szerezni. Ez sokféleképpen elsülhet – a BMC vezetői úgy gondolták, hogy ez most elég jól sikerült ahhoz, hogy kiadják lemez formájában.

Miért ez lett a lemez címe?

A kiadó vezetőinek volt ez az ötlete, mert az egész zene imádságszerű. Egyébként ha rajtam múlna, nem is lenne címe a szerzeményeknek.

Ezek szerint nem is társítasz történeteket, képeket a dallamokhoz?

Arra gondolsz, hogy például egy dallam olyan, mint amikor esik az eső? - Ezt úgyis érzed, nem kell odaírni. A zene egyfajta reprodukciója azoknak a dolgoknak, amik az életben érnek. Csak ha valaki kiműveli magát, akkor meg tudja mutatni mélyebb szinteken, hogy milyen az, amikor esik az eső.

Jelentős melankólia sugárzik át a dallamaidon, mégsem jellemző a zenédre a diszharmónia. Terápia számodra a zenélés?

A fájdalom mellett talán a szeretet az, amit a zenémen hallani lehet. Volt egy időszak, amikor két ujjam majdnem teljesen le volt bénulva. Akkor azt éreztem, hogy nagyon nincs miért maradnom, de ekkor elkezdtem gyerekekkel foglalkozni a Snétberger Zenei Tehetség Központban, és a tanítás hatására vissza tudtam fordulni ebből a lejtmenetből.

Sosem gondoltam volna, hogy a tanítás és a gyerekek szeretete ilyen éltető erejű tud lenni. Rengeteget tanulok ott.

És a kezed?

Meggyógyult.

Úgy tűnik, a szólóműfajban találtad meg önmagad.

Az intimitás talán szóló zongorázás közben a legerősebb, és ez az egyik legfontosabb cél. Az ember egyedül ül a színpadon, nincs dobos és bőgős, akikkel osztozhatna a felelősségen és a koncert alatt felszínre törő érzéseken, tehát

kénytelen önvallomást tenni.

A trió más attitűdöt kíván meg, formailag kötöttebb, ebben az esetben egyenrangúan együtt formáljuk a zenét és alkotunk egy egységet.

Mit jelent számodra Bach? Az ő hatását le sem tagadhatnád.

Bach számomra a minden. Egy időben – amikor gyakran játszottam az ő műveit, a koncert második felében pedig improvizáltam - gyakran kérdezték ezt. Akkor fogalmaztam meg, hogy nekem Bach zenéje az értelem és érzelem olyan tökéletes szintézise, ami a hit hídjaként húzódik Isten és ember között. Akkoriban küldetésemnek éreztem tudatni az emberekkel, hogy ez a zene létezik, és ez a legnagyobb dolog a világon – legalábbis számomra.

CSK_6392-102656.jpg

Rozsnyói Péter (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)

Minek hatására alakult ki benned ez a küldetéstudat?

Volt egy érdekes fordulat az életemben: volt egy időszak, amikor napi 12-14 órát gyakoroltam, de nem különösebben akartam Bachot játszani közönség előtt, mert meg voltam győződve arról, hogy ha én lezongorázom a napi adagomat, akkor elvégeztem a feladatomat. Ez egy elementáris élmény hatására változott meg. 8-900 ember volt a Veszprémi Egyetem aulájában, ahol életem második nyilvános Bach-koncertjét adtam; a d-moll zongoraverseny első tétele olyan reakciót váltott ki a közönségből, ami megváltoztatta azt, ahogyan a saját szerepemről Bach kapcsán gondolkodtam. Talán akkor értettem meg, hogy ez feladat, ezt muszáj csinálnom. Bár manapság nem játszom a koncerteken Bachot, az ő szellemisége minden zenei megnyilvánulásomat áthatja.

A lemezbemutató koncerten hogyan fogod bemutatni a lemezen szereplő számokat, ha azok improvizatívak voltak?

Ez egy jó kérdés.

Egy új lemezt improvizálsz?

Tulajdonképpen igen. Nyilván megtehetem azt, hogy meghallgatom a lemezt, és valami olyasmit játszom, de ennek a műfajnak az a lényege, hogy

minden alkalommal - vállalva a teljes szabadság hordozta kockázatokat – törekszem arra, hogy új dolgok szülessenek.

A Serenity Prayer című lemezbe ide kattintva lehet belehallgatni!

Meddig emel föl a zene?

Kapcsolódó

Meddig emel föl a zene?

Vannak, akik számára ez nem csak egy elvont, költői kérdés: például annak a több mint 500 „hátrányos helyzetű” fiatalnak, akik a Snétberger Zenei Tehetségközpontba jelentkezve egy jobb jövőről álmodnak, amiben a zene által élhetnek -nem csak érzelmileg- teljes életet.

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Jazzelj fesztelenül a Lakásműhelyben!

Gitároznál? Zongoráznál? Elakadtál a dalszerzésben? Gyakorolnád az improvizációt? Menj el a most induló Pozsonyi Lakásműhelybe, ahol Rozsnyói Péter és Lamm Dávid, a magyar jazz- és groove szcéna keresett zenészei lesznek a segítségedre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Zenés színház

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Omara Portuondo, a kubai Edith Piaf Budapesten is fellép búcsúturnéja során

A Buena Vista Social Club világhírű énekesnője október 6-án lép fel a Budapest Sportarénában, ahol a 93 éves előadó hosszú pályafutásának legismertebb dalai hangzanak el.
Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.