Jazz/World

A rendező, aki átélhetővé tette a jazz múltját

2019.02.11. 16:25
Ajánlom
Ken Burns amerikai filmrendező és operatőr dokumentumfilmjei révén vált ismertté, amlyek között ott találjuk a jazzről szóló dokumentumfilm sorozatát is.

A cikk eredetileg Történetek jazzről és emberről címen jelent meg a Figaro Magazin februári számában.

A filmrendező stílusa könnyedén felismerhető pár képkocka látványából, akár egy kiváló muzsikus egyetlen eljátszott hangjáról. Híresebb alkotásai közé tartozik a Civil War (1990) és a Baseball (1994), de készített dokumentumfilmet a szesztilalomról, a vietnámi háborúról és a Roosevelt családról is. Burns filmcímei azonnal felkeltik az új ismeretekre nyitott ember érdeklődését. Stílusának egyedisége részben a technikai megvalósításban rejlik. A rendező a vizuális és audioelemek olyan ötvözetét dolgozta ki, amely lebilincselő hatással bír, emellett személyes hangvétellel szól a nézőhöz és a hallgatóhoz.

Titka az archív fotók és mozgóképek arányos váltakozásában, illetve az ezekhez társuló zene ízléses kiválasztásában rejtőzik.

Ezt a korhű környezetet napjainkban élő személyek interjúi és anekdotái varázsolják aktuálissá. Burns remek érzékkel találja meg a középutat a szórakoztató film és a tárgyszerű dokumentumfilm között. Alkotásai mindig igényesek.

GettyImages-521278576-080418.jpg

Ken Burns (Fotó/Forrás: Getty Images)

Burns filmjeinek témáiban a legjellegzetesebb közös vonás az, hogy valamilyen módon az amerikai történelemhez kapcsolódnak. Amerika története szempontjából pedig aligha lehet átugrani a modern kori államok „soundtrackjét”: a jazzt.

Ken Burns Jazz című dokumentumfilm-sorozata tíz kétórás epizódból áll, és a 19. század végétől kezdi az elbeszélést. A sorozat azonban nem csupán a jazz-zene történetével, hanem az amerikai nép múltjával, jelenével és jövőjével is foglalkozik szociológiai szempontból.

Meg merem kockáztatni, hogy a jazz és a társadalomtörténet igen jól vegyülnek egymással, hiszen a jazz-zene szubjektív, aktuális, érzelmekben gazdag és önkifejező zenei stílus, így képes a szociológiai kórképek megörökítésére.

A Jazz minden érdeklődő számára erősen ajánlott. A sorozat központi szereplői olyan zenészek, mint Louis Armstrong, Duke Ellington, Benny Goodman, Billie Holiday és még számos jazzmuzsikus. Az Emmy-díjakra is jelölt filmegyüttes első kilenc epizódja átlagosan 5-6, az utolsó rész pedig 40 évet ölel fel az amerikai zene – és az ember – történelméből. Többek között emiatt is talált vegyes fogadtatásra a Jazz sorozat a kritikusok körében.

Egyesek szerint túlságosan nagy hangsúlyt fektet a swingkorszakra, míg mások bizonyos tárgyi pontatlanságokra hívják fel a figyelmet.

Mindkét véleményben van igazság, de a sorozat értékei ezek ellenére vitathatatlanok. Egyetlen másik, a témával kapcsolatos film sem tudhat a magáénak ilyen mennyiségű és azelőtt még nem látott kép- és videóanyagot, amelyeket hihetetlen erővel támasztanak alá az interjúalanyok elbeszélései. A filmben olyan egyéniségek szólalnak meg, mint Wynton és Branford Marsalis, Gary Giddins kritikus, Stan Levy dobos, Jon Hendricks énekes, Phil Schaap producer, vagy Gerald Early afro-amerikai történész és zenekritikus. 

(Címlapfotó: Arnold Burks)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Jazz/World müpa

A Nagy Emma Quintet nyerte az idei Jazz Showcase-t

Vasárnap este hatalmas örömzenéléssel zárult a tizenkettedik Jazz Showcase, a gálakoncert előtt pedig az idei tehetségbörze díjazottjait is kihirdették.
Jazz/World népzene

Lehet-e népszerű a népzene?

Kell-e nekünk ez, amit Kodály, Bartók, vagy Kallós Zoltán olyan nagy erővel kutattak és próbáltak átmenteni egy másik kor számára – számunkra?