Az együttes a különc mester halála után tizenhét évvel is aktívan koncertezik, és tartja életben az alapító atya szellemiségét. A jazztörténet egyik legújítóbb bigbandje először lép fel Magyarországon. Sun Ra a huszadik század egyik legnagyobb hatású jazzmuzsikusa, akinek nem is annyira játékstílusa vagy kompozíciói, sokkal inkább szemlélete és filozófiája befolyásolta mélyen a szabad improvizációs zene történetét. Saját zenekarát, a stabil tagságú, bár az idők során különböző nevek alatt fellépő „Arkestrát" még az ötvenes évek közepén alapította.
Sun Ra, aki magát a Szaturnuszon járt embernek titulálta, 1914-ben született Herman Poole Blount néven. Egyszerre volt zenekarvezető, zongorista-billentyűs, zeneszerző, filozófus és költő. Afrofuturistának nevezhető filozófiájának központi eleme volt egy különös, Szaturnuszról származó, nem emberi „angyalfaj", amellyel találkozott, illetve amelyhez ő maga is tartozik. A harmincas évektől fokozatosan kiépülő, elsősorban költői képekben és leginkább Sun Ra elkötelezetten pacifista és individualista szemléletében megnyilvánuló rendszer mély hatást gyakorolt a II. világháború utáni afroamerikai értelmiségre és polgárjogi mozgalmakra.
De Sun Ra nem politikus volt, hanem zenész. Páratlanul eklektikus, mégis következetes filozófiájában és zenéjében ötvöződtek a bebop, a szving elemei egyfajta sci-fi világgal, archaikus egyiptomi motívumokkal, avantgárddal, a szárba szökkenő free jazzel, populáris slágerekkel, és mindezek után bármilyen meglepő, de jó adag humorral és iróniával. Sun Ra az elsők közé tartozott, akik az akusztikus bigband-hangzást elektronikus megszólalással ötvözték, és az egyik leglelkesebb használója volt az analóg szintetizátoroknak.
Voltaképpen ez az eklektikus szabadság a Sun Ra Arkestra lényege, ami felerősödött és radikálissá vált a hatvanas években, amikor az Arkestra New York-ban újjáalakult. Az igazi elismerést 1968, a hippimozgalmak, a pszichedélia és az ezotéria iránti érdeklődés hozta meg számára. A bigband a logisztikai nehézségek ellenére egyre többet turnézott, és eljutott Európába is, ahol az amerikainál „értőbb" közönségre talált. A hetvenes évektől az excentrikus filozófiájú és viselkedésű, karizmatikus zenekarvezető kulcsfigurája lett a New York-i avantgárdnak, Sun Ra egyaránt szívesen látott fellépő- és művészvendég volt Halász Péter Squat Színházának, Andy Warhol Factoryjének, és egyként rajongott érte Debbie Harry, John Cale és John Lurie vagy később a Sonic Youth kollektívája.
Nehéz túlbecsülni Sun Ra hatását: Miles Davistól a kortárs posztrockig, a New York-i avantgárdtól a hollywoodi zeneszerzőkig sokfelé felfedezhetők nyomai. Játszott Coltrane-nel, Archie Shepp-pel, Don Cherryvel, Lester Bowie-val. 1993-as halála óta legközelebbi munkatársa, az idén 86. születésnapját ünneplő Marshall Allen vezeti a zenekart.